• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

4 tb schijf

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb dringend nood aan een 4tb schijf
Mn andere zijn allemaal greens.
Kan ik geen seagate barracuda nemen die zijn een pak goedkoper?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wat is het nadeel v deze? Ik heb eigenlijk nog nooit geen kapotte schijf gehad.. Waarom dan een green, laat staan een specifieke nas schijf?
Ik doe mn server ook meestal gewoon uit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
twijfel niet en ga voor een seagate barracuda
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
als je je nas gebruikt om films te streamen + file sharing voor je gezin - maw niet je c drive waar je swap files op staan - kan je gerust de goedkoopste disken nemen.

Er zit wel defelik verschil in duurzaamheid en snelheid bij de dure schijven vs, de goekoopste, maar das eerder voor bedrijven. Als particulier hen je daar in de meeste gevallen geen behoefte aan of zal je er nauwelijks iets van merken.

Om prijzen van schijven met elkaar te vergelijken kijk je best naar de kost /gb, ik neem steeds de goekoopste en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
twijfel niet en ga voor een seagate barracuda
Als de schijf stil moet zijn zou ik eerder voor de WD Red's gaan, want de Seagate's zijn in het algemeen niet bepaald stille (ratelende) jongens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Joske007 zei:
Als de schijf stil moet zijn zou ik eerder voor de WD Red's gaan, want de Seagate's zijn in het algemeen niet bepaald stille (ratelende) jongens.
Dat maakt mij niet uit.. Alles staat in een rack in de garage
Ze mogen van mij klinken als een radio :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
of misschien best direct een 6tb als pariity
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
Dat maakt mij niet uit.. Alles staat in een rack in de garage
Ze mogen van mij klinken als een radio :p
In dat geval zou ik voor de goedkoopste gaan, al geef ik zelf de voorkeur voor een WD Red die 24/7 staat te draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik heb seagate ironwof in mn nas... deze zijn heel stil hoor.
Ter info ik heb mn nas in de berging staan.... waarom zou je een nas in leefruimte plaatsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
Ik heb seagate ironwof in mn nas... deze zijn heel stil hoor.
Ter info ik heb mn nas in de berging staan.... waarom zou je een nas in leefruimte plaatsen?
Een seagate barracuda is geen IronWolf, maar dat terzijde...ook hier staat de Nas in een ruimte waar het mag staan pruttelen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
wd reds zijn imo iets te duur voor huis tuin en keuken gebruik, dat wil niet zeggen dat het slechte shijven zijn he in tegendeel mischien iets te goed.

Hou er rekening mee dat 24×7 betekend wel egelijk 24×7 spinning.. aka datacenters met apps die 24×7 online zijn. Ik ken maar weinig mensen die hun nas 24×7 actief gebruiken. Ik zet de mijn zelfs in sleep stand s'nachts.

Eigenlijk vormt streaming aka uitlezen van groote files op schijven met weinig defragmentatie geen echte uitdaging, je kan makkelijk drives gebruiken die ze onder de noemer "backup"plaatsen. De snelheid van disken ga je pas echt zien wanneer je er werklasten opzet waarbij je heel kleine files uitleest die kriskras door elkaar staan.
In het verleden was het zo dat we de schijven configureerden dat er enkel data werd gezet op de buitenste sectoren, daar de leessnelheid daar veel hoger ligt, maar goed das al bijna 20 jaar geleden....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Joske007 zei:
Een seagate barracuda is geen IronWolf, maar dat terzijde...ook hier staat de Nas in een ruimte waar het mag staan pruttelen
263a.png
Datweet ik ook, maar de seagate ironwolf 4tb staat nog steeds 40 euro goedkoper dan de red.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank Skank
Heb je intussen de schijf al aangekocht?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb een mix van alle soorten schijven. Heb er zelfs al 2de hands gekocht op Tweakers. Die komen uit een data center maar met beperkt aantal uur gebruik. Doe er gewoon een preclear test en idd OK gebruik ik hem voor mijn unraid server. Indien niet goed verwittig ik de koper en krijg ik een nieuwe... Voor 200 euro kan je zo al een 8TB drive hebben van WD Red of HGST. Die 2 zijn de top voor een server volgens laatste test. Vooral die van HGST.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb een mix van alle soorten schijven. Heb er zelfs al 2de hands gekocht op Tweakers. Die komen uit een data center maar met beperkt aantal uur gebruik. Doe er gewoon een preclear test en idd OK gebruik ik hem voor mijn unraid server. Indien niet goed verwittig ik de koper en krijg ik een nieuwe... Voor 200 euro kan je zo al een 8TB drive hebben van WD Red of HGST. Die 2 zijn de top voor een server volgens laatste test. Vooral die van HGST.

Damn nu weet ik het totaal niet meer.
Minimum 6 tb wel, en liefst niet veel duurder dan 200 euro
Pak ik dan een wd barracuda of wd red, of iron fist, of zoals phinkx zegt... En dan daar 6 of 8 tb pfff
Moeilijk
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Damn nu weet ik het totaal niet meer.
Minimum 6 tb wel, en liefst niet veel duurder dan 200 euro
Pak ik dan een wd barracuda of wd red, of iron fist, of zoals phinkx zegt... En dan daar 6 of 8 tb pfff
Moeilijk

Gewoon regelmatig checken op tweakers.. Staan er nu ook. Laatste keer had verkoper zelfs foutje gemaakt en mij een 8tb ipv 6tb opgestuurd. Alleen was het een doa. Dus heb nieuwe gekregen en toen was het wel de 6tb dat ik gekocht had.