• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Advies gevraagd voor AVR set-up met Denon of Marantz in 2.0 of 2.1 opstelling.

DragonFly

Member
5 feb 2020
8
1
6
38
Ik ben nog wat aan het rondkijken om een klein maar performant systeem te bouwen in de woonkamer (+/- 40 vierkante meter groot).
Ik ben aan het kijken naar een AVR voor een 5.1 opstelling, maar zou in de eerste plaats enkel twee vloerstaanders gebruiken in een 2.0 opselling, eventueel aan te vullen met een sub-woofer.
Voor de luidsprekers kijk ik naar een set DALI OBERON 5 of 7 (nog niet helemaal over uit welke van de twee) in light-oak uitvoering, zou heel mooi staan met verdere inrichting van de kamer (lichte tinten en houtkleuren)
Voor de AVR kijk ik richting een Marantz NR1510 (silver-gold kleur), deze heeft interessante features, inclusief een USB en HDMI poort aan de voorkant en dat vind ik een grote plus. Zo zou ik ook mijn laptop met een HDMI kabel makkelijk willen kunnen verbinden met het AVR systeem.

Het doel is om een systeem te bouwen die verschillende dingen kan:
- Om TV te kijken (voornamelijk Netflix en Blu-Rays), af en toe een spelletje op de PS3.
- Om muziek te beluisteren (streamen via Spotify, mp3's afspelen vanop een USB stick, internet radio te beluisteren)
- Op termijn misschien een platenspelen op aan te sluiten (phono aansluiting is een plus)

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk systeem of advies voor mij waar ik zeker op moet letten?
Zijn AVR en de DALI luidsprekers in deze opstelling compatibel?

Groetjes, Alex
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja, die receiver en speakers zijn compatibel.
Je moet alleen zien dat die receiver genoeg HDMI inputs heeft voor al uw toestellen.

De Maratz NR serie zijn de kleine versterkers dacht ik en zijn over het algemeen wat duurder als dan de grotere modellen. Dus als je wil besparen of meer bang for the buck wilt, kun je eens kijken naar de Denon X serie of de Marantz SR serie.
 

DragonFly

Member
5 feb 2020
8
1
6
38
Ja, die receiver en speakers zijn compatibel.
Je moet alleen zien dat die receiver genoeg HDMI inputs heeft voor al uw toestellen.

De Maratz NR serie zijn de kleine versterkers dacht ik en zijn over het algemeen wat duurder als dan de grotere modellen. Dus als je wil besparen of meer bang for the buck wilt, kun je eens kijken naar de Denon X serie of de Marantz SR serie.
Dankje voor je reactie, er zijn zeker voldoende HDMI inputs. Heb even gekeken naar de Denon X en Marantz SR maar deze hebben voor mij geen echte toegevoegde waarde, wat prijzen betreft zit het allemaal een beetje in dezelfde lijn, de NR1510 (inderdaad de kleinere receiver productlijn van marantz) komt er vaak nog als voordeligste uit.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik weet dat ik vroeger ook naar de NR lijn gekeken heb, maar ben er vanaf afgestapt om een of andere reden.
De NR1510 heeft maar Audyssey MultiEQ aan boord. XT is beter maar ook maar nog niet helemaal wat het moet zijn. XT32 is echt wel goed, maar die gaat je niet vinden in de NR line up denk ik.

Maar als je enkel in stereo gaat luisteren is dit minder van belang, maar in surround is XT32 echt wel een voordeel.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
En het vermogen van de NR reeks zakt ook als een pudding in mekaar als je die wat belast. Dit is ook logisch natuurlijk aangezien er zeer weinig plaats is voor een voeding.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik zie de Denon AVR-X2600H voor 475euro op amazon.de, wat ongeveer dezelfde prijs is al de NR1510.
Maar de Denon heeft Audyssey XT en levert 95W i.p.v. 50W in stereo. In surround zal de Denon wss nog iets beter presteren.

Bij de Marantz NR serie betaal je vooral voor het kleinere formaat denk ik. De X2600 is toch wel wat beter als de NR1510 en dat voor dezelfde prijs. Of je kan zelfs voor de Denon X1600 kiezen als je wat centen wilt besparen. Die is nog wat goedkoper, maar nog steeds beter.
Een front HDMI poort hebben ze ook aan boord.

Ik zou enkel voor de NR1510 gaan indien je geen groter formaat kwijt kan.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
En het vermogen van de NR reeks zakt ook als een pudding in mekaar als je die wat belast. Dit is ook logisch natuurlijk aangezien er zeer weinig plaats is voor een voeding.

zelfs in 2 kanaals :-s - 50W vs 100W (vergelijk met 5014 en daarvan 70% garantie :-s) - die Oberon's zijn met hun 88db niet echt hoogrendement speakers he, dus zullen het wel leuker vinden wat meer stroom te krijgen
geen upscaling - tv kijken bv ziet er toch wat meer netjes uit vind ik, beter dan via oled/tvbox hier...
 

DragonFly

Member
5 feb 2020
8
1
6
38
Bedankt voor de vele tips, van de Dali's ben ik al zeker, ik lees enkel maar goede reviews en vind ze ook enorm mooi staan in mijn woonkamer. Wel nog niet helemaal uit welke te nemen, omdat ik nog niet naar ze ben gaan luisteren in een HIFI winkel, wat ik denk ik wel eens ga doen voordat ik de knoop doorhak.

Door verder te blijven zoeken naar mogelijke AVR's ben ik ook twee modellen tegengekomen die ik voordien niet had opgemerkt, waarschijnlijk omdat ze als AVR minder in de verf worden gezet.
Het zijn de Marantz NR1200 en de Denon DRA800H, beide stereo AV receivers. Ik keek richting MarantzNR1510 omdat ik dan nog de mogelijkehid zou hebben om met de tijd, als ik dat zou wensen, toch naar surround uit te breiden zonden een nieuw toestel te moeten aankopen, maar gezien ik voor 3/4 van de tijd mijn systeem wil gebruiken om HIFI muziek af te spelen, en de rest van de tijd een film (Blu-Ray of Netflix) lijkt een stero-systeem misschien de betere keuze. Een 2.1 or zelfs 2.2 (2 subwoofers) opstelling is dan mogelijk, en met de phono aansluiting kan ik ook mijn platenspeler verbinden. Nadeel van die 2 kanalen receivers is dan wel dat er geen Audissey op staat (is dit nodig bij stereo? misschien wenselijk maar daar is discussie over blijkbaar) en geen HDMI aansluiting aan de voorkant. Voordeel is wel dat ze doorgaans ietsje krachtiger zijn, met een hoger wattage voor het hele bereik, en dat ze naast de vele streamingdiensten ook DAB+ hebben ingebouwd, wat maakt dat ik ook gewoon de DAB radio kan gebruiken ipv internetradio via TuneIN bvb.

Moeilijk kiezen, moeilijk kiezen :D

PS: Ik had ook in enkele reviews gezien waarbij ze zeggen dat de Marantz 1200 een vervelend klikgeluid maakt bij het opstarten, iemand daar ervaring mee?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Als je gaat voor 2/3 hifi, mischien toch overwegen de towers te nemen, imo klinkt dat eenmaal iets beter dan boekenplank speakers. Maar hangt er een beetje vanaf welk type muziek je luistert..
 

DragonFly

Member
5 feb 2020
8
1
6
38
Als je gaat voor 2/3 hifi, mischien toch overwegen de towers te nemen, imo klinkt dat eenmaal iets beter dan boekenplank speakers. Maar hangt er een beetje vanaf welk type muziek je luistert..
Ik ga hoe dan ook ofwel DALI Oberon 5 of 7 nemen, dit zijn stereo towers. Wellicht komt daar een kleine active subwoofer bij, de DALI SUB E9-F spreekt mij erg aan omdat ik zoek naar een gebalanceerd beeld waarin de lage tonen mooi weergegeven worden zonder dat ze te dominant zijn. Een eerder kleine sub heeft dus mijn voorkeur.
Van muziek ben ik thuis in vele genres, maar mijn voorkeur gaat uit naar de klassiekers van de jaren 70 tot 90, met ook wat hedendaagse muziek in het rock genre en eerder klassieke stukken met piano en orkestraal ensemble.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Aan je smaak te horen ga je beter voor de Oberon 7. Met de grotere drivers, gaat die voller klinken voor je wat vlakker klinkende oudere muzieksmaak. De 5 zal dan te clean zijn.
En een Sub 12-F zal net minder dominant zijn omdat die met meer gemak diep kan gaan. Scheelt ook niet zoveel met de 9-F qua prijs.