• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Algemene home theater problemen: o.a. 3D crosstalk

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Dag beste forumleden,

Even kort schetsen:

een jaar geleden ongeveer heb ik geïnvesteerd in (het begin van) een home theater set. Mijn keuze is toen op volgende gevallen:

- TV: Samsung UE55JU7000
- A/V receiver: Denon AVR X2200 W
- Speakers en sub: Dali Zensor 3 en SVS SB2000
Overige zaken:

- Blu-ray/DVD speler is nog steeds mijn playstation 3
- Mediaspeler: WDTV Live


1.

In het begin gebruikte ik de tv op vrij standaard instellingen. Toen merkte ik dat veel lijnen in het beeld eigenlijk totaal niet 'smooth' waren (heel duidelijk bij de zendersymbolen of de lijnen van een voetbalveld), maar eerder gekarteld. Ik heb toen wat guides opgezocht en instellingen van andere mensen bekeken. Kwam er op neer dat ik veel van de "beeldverbeterende software" gewoon moest af zetten, waardoor de kwaliteit van het beeld nu wel redelijk naar behoren is. Ik denk dat het nog altijd beter kan, maar bij HD materiaal kan ik zeker en vast niet meer klagen en ben ik best tevreden. Probleem dus voor het grootste deel opgelost.

2.

Het geluid en het beeld kwamen in het begin totaal niet overeen. Opnieuw veel gelezen en gevonden dat dit kwam doordat de verwerking voor het beeld iets langer in beslag neemt dan het uitsturen van geluid, waardoor dit niet meer synchroon is. In de Denon receiver is hier normaal gezien een functie voor aanwezig die er wel voor zorgt dat beeld en geluid synchroon zijn, maar lukt toch niet. Uiteindelijk heb ik via de receiver de audio manueel vertraagd (range 60 ms). Vreemd is wel dat de vertragingen anders zijn voor digitale tv, mediaspeler en playstation 3. Maar ok, ook dit probleem dus zo goed als mogelijk opgelost.

3.
Laatste probleem is een probleem dat ik nog steeds niet heb kunnen oplossen, namelijk bij kijken naar 3D. Toen ik een eerste 3D Blu-ray bekeek (Samsung tv heeft active 3D en ik gebruik de brilletjes van Samsung zelf, SSG 5150), viel het me meteen op dat de ondertitels totaal niet te lezen waren. In sommige scènes waren de ondertitels goed, in andere scènes zag je alles precies dubbel (kan het vergelijken met moest je de 3D ondertitels van opzij bekijken en je ziet bv de schaduw van de ondertitels erachter). Ik heb dit enigszins kunnen oplossen door in de instellingen van de tv, de settings van 3D diepte en perspectief etc wat bij te stellen. Hier en daar blijf ik echter last hebben van de ondertitels. Vooral bij de "zwaardere" 3D beelden. Daarnaast valt het soms ook op dat ik last heb van crosstalk. In sommige scènes iets meer dan in andere. Je kan altijd wel wat spelen met de instellingen, maar wat werkt voor de ene scène is dan weer niet goed voor een andere etc. Vind ik heel vervelend, waardoor ik momenteel niet echt kan genieten van 3D. Ik weet ook niet wat er allemaal bijdraagt aan het probleem... Zijn er 3D brillen die voor verbetering zouden zorgen? Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen? Zijn er bepaalde instellingen van playstation 3, receiver of tv die elkaar wat tegenwerken?...

In eerste instantie had ik eens rondgekeken of ik niemand vond met kennis van zake die me kon helpen bij de instellingen van de tv, receiver etc om op die manier alles al optimaal afgesteld te krijgen. Heb er een paar mails voor gestuurd, maar de meeste komen enkel voor de grotere home/cinema installaties. Ik heb het gevoel dat tv- en receiversettings misschien beter zouden kunnen afgesteld worden ten opzichte van elkaar. Vergeleken met het begin is er wel al veel verbeterd, behalve dan het 3D verhaal.

Hebben jullie eventueel ideeën hoe ik dit het best aanpak? Eventueel tips i.v.m. instellingen, mogelijkheden,...? Mocht het echt niet lukken, kennen jullie eventueel mensen/bedrijven die ik hiervoor zou kunnen contacteren? Eventueel hier iemand met kennis van zake die dit zou kunnen? Wil hier uiteraard voor betalen
icon_smile.gif
 

Laat maar weten mocht er nog info ontbreken.

Alleszins al enorm bedankt om alles te lezen en voor eventuele input!


Vriendelijke groeten
Joery

PS: zelfde vragen ook gesteld op een ander forum
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
1. Klopt; overdreven processing introduceren artefacten (vb de gekartelde lijnen), afhankelijk van uw TV zou ik dit niet al te hoog zetten.. 't is inderdaad soms een heel kluwen aan verschillende instellingen die elkaar beïnvloeden. Deze processing kan inderdaad ook zorgen voor lip sync problemen.

2. Hier kan je wel al eens checken hoe je Playstation 3 en WDTV Live hun geluidsouput is ingesteld.. voor je Playstation kan je deze gids van Dolby al eens bekijken en kijken of dit iets veranderd or verbeterd.

3. Ik vrees dat hetgeen je ervaart met 3D vrij normaal is - het probleem is dat een film wordt gemaakt zonder ondertiteling in het achterhoofd.

Je kan het zijbeeld eigenlijk zien als dit:

1 -- 2 -- 3

1. De onderdelen van het beeld die uit het scherm springen
2. De focus van de camera/het onderdeel waar je op focust
3. De onderdelen van het beeld dat voor de diepte zorgen.

En hier moeten dus eigenlijk puntje '4' ondertitels aan worden toegevoegd - om dit goed te doen zou deze eigenlijk op hetzelfde niveau als '2' komen te staan; het punt waar je op kan focussen. Echter is dit erg moeilijk want het puntje '2' is geen vast punt en beweegt ook in elke mogelijke richting in het beeld.

Hierdoor wordt vaak gekozen om '4' helemaal in de voorgrond te zetten.

4 -- 1 -- 2 -- 3

Dit brengt met zich mee dat het erg moeilijk te lezen valt want je ogen moeten focussen tussen '4' en '2'.. en soms overlappen '4' en '1' en wordt het een ongeregeld boeltje. Zelf kan ik ook geen ondertitels verdragen met 3D. Een nieuwe of andere actieve 3D bril gaat daar niets aan veranderen, ze gebruiken allemaal een zelfde standaard.. ik heb dezelfde ervaring bij mijn Samsung 3D brillen als bij de Sony 3D brillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
luckske zei:
1. Klopt; overdreven processing introduceren artefacten (vb de gekartelde lijnen), afhankelijk van uw TV zou ik dit niet al te hoog zetten.. 't is inderdaad soms een heel kluwen aan verschillende instellingen die elkaar beïnvloeden. Deze processing kan inderdaad ook zorgen voor lip sync problemen.

2. Hier kan je wel al eens checken hoe je Playstation 3 en WDTV Live hun geluidsouput is ingesteld.. voor je Playstation kan je deze gids van Dolby al eens bekijken en kijken of dit iets veranderd or verbeterd.

3. Ik vrees dat hetgeen je ervaart met 3D vrij normaal is - het probleem is dat een film wordt gemaakt zonder ondertiteling in het achterhoofd.

Je kan het zijbeeld eigenlijk zien als dit:

1 -- 2 -- 3

1. De onderdelen van het beeld die uit het scherm springen
2. De focus van de camera/het onderdeel waar je op focust
3. De onderdelen van het beeld dat voor de diepte zorgen.

En hier moeten dus eigenlijk puntje '4' ondertitels aan worden toegevoegd - om dit goed te doen zou deze eigenlijk op hetzelfde niveau als '2' komen te staan; het punt waar je op kan focussen. Echter is dit erg moeilijk want het puntje '2' is geen vast punt en beweegt ook in elke mogelijke richting in het beeld.

Hierdoor wordt vaak gekozen om '4' helemaal in de voorgrond te zetten.

4 -- 1 -- 2 -- 3

Dit brengt met zich mee dat het erg moeilijk te lezen valt want je ogen moeten focussen tussen '4' en '2'.. en soms overlappen '4' en '1' en wordt het een ongeregeld boeltje. Zelf kan ik ook geen ondertitels verdragen met 3D. Een nieuwe of andere actieve 3D bril gaat daar niets aan veranderen, ze gebruiken allemaal een zelfde standaard.. ik heb dezelfde ervaring bij mijn Samsung 3D brillen als bij de Sony 3D brillen.
Dag Lucske,

al enorm bedankt voor uw antwoord. Wordt absoluut geapprecieerd!

Is er een manier om ondertitels altijd vast op 4 of 2 te plaatsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator: