• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Arcadekasten

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik zal dan maar beginnen
263a.png
Nog niet zo lang ben ik aan het lezen, maar het idee spookt rond om zelf een arcadekast te gaan bouwen die in de pre-zone htruimte zou komen (samen met kickertafel, bar, popcornmachine enz)

Nu, hoe begin je hier in godsnaam aan? Bedoeling is om hier zoveel mogelijk info te plaatsen en te weten te komen. Ben je al zelf met iets bezig, toon gerust hier ook je vorderingen. Wie/wat/waar enz komt in deze eerste openingspost.

Planning opstellen.

1) De kast zelf: hoe groot moet deze zijn, kun je ergens afmetingen vinden? echte plannen zeg maar ... Welk materiaal gebruik je hiervoor ? Mdf? Hoe zaag je dit uit? Enz 2) De hardware: Wat moet er in van pc? Is bv een pi voldoende? Wat moet er in van scherm? Is dit allemaal gelijk ? Voeding? Luidsprekers? Harddisk??? 3) Electronica: Wat moet er in van kabels? Komt er verlichting in? Muntproevers? Joysticks? Knoppen? Waar halen? 4) De software: op welk os moet het draaien? Welke games wil je spelen... Ik lees ook over frontends, emulators, mame???? enz 5) Afwerking: Hoe ga je de kast afwerken, schilderen? of folie erop? Moet er artwork op komen? Stickers??? 6) Budget : over welke budgetten spreken we? Best per onderdeel om een idee te hebben 7) Info: Links naar sites, tips, how-to's en shops?


Let the games begin
263a.png



usatLxa.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
1) Plannen kan je genoeg vinden op het net; op http://jakobud.com/ kan je plannen vinden van originele arcadekasten, op http://www.koenigs.dk/ kan je de plannen vinden van oa de Project Mame kast, verder kan je ook nog genoeg plannen vinden op allerlei fora - check zeker http://forum.arcadecontrols.com/.

Qua materiaal gebruiken de meeste inderdaad MDF. Meestal 18mm (afhankelijk van de t-molding die je wenst te gebruiken). Het zaagwerk kan je zelf doen. Pplan naar keuze zoeken en dan aftekenen op de MDF platen ofwel uitvergroot afprinten en dan op de MDF platen kleven. Of je kan, zoals ik het ga doen naar een dhz zaak gaan waar ze hout op maat zagen. Voor de kostprijs van het zagen kan je al het materiaal niet aankopen...

2) De hardware: Hiervoor kan je een pi gebruiken. Ik heb een pi b+ liggen. Hiermee kan je alle arcadegames tot halverwege jaren 90 spelen alsook nes, snes, master system, megadrive,... Je moet voor de Mame roms wel op zoek gaan naar de juiste romset. Voor de pi gebruiken ze al een heel oude romset.

Je kan ook een pc gebruiken. Ik werk nu met een oude pentium 4 dual core 3ghz. Hierop draai ik Hyperspin (frontend, er zijn ook nog andere). Maar je kan ook een nieuwe game pc bouwen. Op die manier kan je alle hedendaagse consoles ook emuleren. Voor een arcadekast zou ik dit niet doen eerlijk gezegd, aangezien alles vanaf PS1 niet echt speelbaar is in een arcadekast. Het kan, maar dan heb je op den duur een control panel vol met buttons. Voor de arcadegames heb je met 6 buttons per speler meer dan genoeg. Voor PS1 en alles daarna heb je echter meer buttons nodig.

In mijn pentium 4 zit een harde schijf van 450gb. Voor alles wat ik wil spelen, is dit voldoende. Als je natuurlijk ook Wii, WiiU, Gamecube, PS1 etc wil spelen, zal je al snel meer nodig hebben. Alles hangt af van wat je wil kunnen spelen op je kast. Ter info; op de pi heb ik een usb SD stick met 32gb op en daarmee kan ik alle arcade games, nes, snes, master system, megadrive etc spelen.

Qua scherm: de die-hards zweren bij een CRT scherm om het arcade gevoel te hebben. Ik heb een lcd monitor voorzien. Tegenwoording kan je in sommige emulators ook scanlines tevoorschijn toveren, zodat het precies is alsof je op een oud CRT scherm speelt.

Luidsprekers: Ofwel gebruik je pc luidsprekers (al dan niet 2.1 setje) ofwel bouw je speakers in en gebruik je een mini versterkertje (zo doe ik het; zie bvb http://www.arcadewinkel.nl/componenten/geluid/speaker-rond en http://www.arcadewinkel.nl/componenten/geluid/versterker-universeel-12v ).

Voeding: Je kan een voeding in de kast monteren, waarop je alles aansluit (zoiets bvb http://www.arcadewinkel.nl/componenten/voeding/voeding-12v-5v). Ofwel maak je gebruik van een stekkerblok. Ik plan om een master/slave stekkerblok in de kast te plaatsen (zoiets bvb https://www.bol.com/nl/p/exin-stekkerdoos-4-voudig-met-penaarde-met-schakelaar-master-slave-protector-met-overspanningsbeveiliging-1-5-meter-snoer-aluminium/9200000015585051/?Referrer=ADVNLBES002042-YF2CLK4WNMAHA). Daarop sluit ik alles aan (pc, scherm en ledstrip voor de marquee). Nadien stel ik de pc in dat die opstart wanneer ik de stekkerblok aanzet. Op dat moment start al de rest dan ook op.

3) Electronica: Verlichting heb je nodig voor je marquee (ledstrip of kleine tl lamp, bvb http://www.arcadewinkel.nl/accessoires/verlichting/marquee-led-verlichting-12v-aluminium-strip-50cm). Je kan buttons en joystick kopen die licht geven.

Muntproevers: kan maar hoeft niet. Je kan op je control panel ook een coin button plaatsen of een button combinatie instellen die dit simuleert.

Kabels: Valt relatief goed mee. Je hebt de kabels voor je pc, scherm, ledstrip voor de marquee en eventueel een 2.1 setje. De joysticks en buttons sluit je aan op een usb encoder (ipac2 of xin mo). Deze encoder sluit je via usb aan op je pc. Alle buttons en joysticks sluit je aan op de usb encoder. Deze kabels kan je zo aankopen of zelf maken.

Alle componenten kan je oa kopen bij arcadewinkel.nl, arcadeworlduk.com etc... Ik heb de mijne op aliexpress.com gekocht bij timeharvest.net)

4) De software: Alles op de pi is uiteraard Linux. Ik raad Retropie (met EmulationStation frontend), PiPlay of Recalbox aan.

Frontends: Hyperspin (de Kodi onder de arcade frontends - pain in the ass om in te stellen), Attract Mode, Launchbox, Mala...

Emulators: Voor de bovenstaande pi distributies moet je weinig tot niets doen. Voor de pc moet je wel nog enkele emulators installeren, maar is vrij simpel. RetroArch is een hele goeie.

5) Afwerking: Schilderen met een rol of spuitbuis. Nadien artwork plaatsen waar gewenst. Je kan ze inderdaad ook volledig met folie wrappen. Keuze zat...

6) Budget : van enkele 100en €'s tot 1000en €'s. In mijn geval;

joysticks/buttons/usb encoder/speakers en versterker: 88€ (via timeharvest.com) scherm: 75€ (via 2de hands, 24inch lcd) artwork drukken: 75€ (zoek de goedkoopste drukker in de buurt) mdf: nog te bepalen, maar ik schat maximum 75€ (ruim gerekend) t molding: nog te bepalen, maar is nu niet zo duur (zie bvb arcadewinkel.nl) plexiglas voor marque en bezel (voor scherm): nog te bepalen oude pc: 25€ (via 2de hands, maar misschien ken je iemand die nog iets heeft liggen) ledstrip of tl lampje: paar €'s

Ik denk dat ik dan het voornaamste heb. Het minimum lijkt mij een kleine 500€ te zijn, afhankelijk van het feit of je al dan niet ergens een oud scherm en oude pc hebt liggen bvb. Zoals gezegd kan je ook veel duurder uitkomen (pc van 1000€ of meer).

Je kan op 2de hands enzo ook oude arcadekasten vinden (100 - 250€), zodat je niet meer hoeft te meten en zagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Hey,

Momenteel ben ik er eentje aan het bouwen. Hier enkele bevindingen.

Ik ben begonnen met gewoon plaatjes te downloaden van tientallen kasten, zowel zelfbouw als origineel. Dan kwam voor mij het moeilijkste, het juiste profiel van je kast bepalen. In principe is zo'n kast niets meer dan twee zijden (profiel) en daar tussen wat frontpanelen, plafondje, rug etc. Maar je profiel bepaalt het uitzicht van je kast. Daar heb ik best lang over gedaan door te schetsen, en later op ware grootte uit te tekenen op papier (brede rollen in de ikea te koop) eens ik tevreden was met dat profiel heb ik die papieren tekenening op een spaanderplaat getekend, uitgezaagd met een invalzaag op lat en de rondingen met de decoupeerzaag. Daarna proper gevijld en geschuurd en dat was mijn mal! Ik heb ervoor gezorgd dat alles mooi rond en 'smooth' was zodat ik deze mal op twee paten mdf (18mm) kon leggen en met de bovenfrees kon affrezen tegen die mal. Daarna had ik twee exacte kopieën van deze mal als zijkanten van de kast. Ik heb alle tussencors erop af getekend en gezaagd op een paneelzaag, en alles in verstek gezaagd en in elkaar gelijmd. Enkel de verstekken heb ik wel gelijmd, de rest is koud aan elkaar gevezen via een lattenwerk langs binnen.

Nu, je kan je kast aansturen op twee manieren. Via een pc, emulators etc zodat je een MAME kast maakt. Biedt de mogelijkheid tot extreem veel games maar het brengt een hoop gedoe met zich mee vind ik persoonlijk. Een computernerd zal het snel kunnen fixen allemaal maar je zult merken dat bepaalde emulators net niet werken op je pc met jou besturingssysteem etc. Daarnaast moet je ook gewoon een pc hebben liggen stof te happen of anders wordt het wel een duur grapje, en je moet je kast ook zo bouwen zodat je de pc kan aanzetten, je toetsenbord en muis kunt gebruiken etc. Persoonlijk vind ik de meeste zelfbouw kasten nogal prutserig in elkaar gestoken en to be honest, zo'n joystick panel met 101 knoppen vind ik er erg niet retro uitzien, vaak zelfs lelijk. Voor mezelf wilde ik absoluut een zo realistisch mogelijk origineel lijkende kast maken. Een MAME kast lijkt vaak op een arcade on steroids. Maar ieder zijn goesting.

De tweede manier, en zoals ik het gedaan heb, is letterlijk het systeem inbouwen wat ze in de jaren 80 al deden. Dat is met een pcb en jamma kabel. Een pcb is niks meer dan een printplaat en daar een spel in. Die sluit je aan op een jamma kabel en die kabels die daaruit komen gaan naar je voeding, knoppen, joysticks, muntproever etc. In deze tijd kan je gewoon multipcb's kopen, waar dan bvb 519 games opstaan . Kost 150 euro voor de pcb, but then again, koop maar eens een pc voor minder. Als je op youtube jamma cable of multi pcb of zo intikt, dan vind je ergens een filmpje van een kerel met australisch accent, die je letterlijk alles uitlegt hierover, welke componenten je moet kopen, en hoe je ze aansluit. Want als je die kabel opentrekt, met al die fijne kabeltjes, dan slik je wel eventjes. Maar eigenlijk is het vree simpel eens je de opbouw kent. Voordeel van dit systeem, eens je het 1keer juist geinstalleerd hebt, speel je zoveel je wilt zonder op te starten. Stekker erin, 10sec laden en je zit in je games menu. Gewoon selecteren, muntje erin en gaan. Let wel, ik heb een muntproever erin gestoken voor de echte 'feel' van een kast, maar vanonder zit een knop verborgen met dezelfde functie.zodat ik ook gewoon kan gamen zonder steeds de muntbak te moeten legen.

Wat kost die grap? Dat bepaal je zelf, maar onderschat het niet, als je het goed wilt doen kost het minimum 500+. Ik heb plexiglas van 5 mm voor het scherm en de marquee etc, kost je direct 50 euro. Maar dan heb je wel niet zo'n flinterdun plaatje. De knoppen, pcb, voeding, jamma kabel, joysticks, boxen, muntproever etc is al snel 300 euro. Maar, als je hem zelf maakt hoef je dit niet allemaal in 1 keer neer te leggen, ik heb vorig jaar in september de pcb gekocht etc en tegen december maar effectief de kast gemaakt. Nu moet ik nog steeds de bedrukking doen, t-molding infrezen en de andere delen die niet bedrukt worden schilderen etc. Maar hey, het is voor het plezier en dan mag het wat langer duren he. Ondertussen kan ik wel gewoon erop gamen. Hieronder een fotootje van hoe ie er nu staat. Enkel de muntproever zie je niet zitten , staat een stoeltje voor.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    101,2 KB · Weergaven: 131
  • image.jpeg
    image.jpeg
    116,6 KB · Weergaven: 115
  • image.jpeg
    image.jpeg
    104 KB · Weergaven: 113
  • image.jpeg
    image.jpeg
    69,2 KB · Weergaven: 104
  • image.jpeg
    image.jpeg
    113,4 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
zoals je ziet is er nog veel werk aan, de kabels binnen in moeten nog proper gelijnd worden, ik zoek nog een groter scherm erin te plaatsen etc. Ik heb deze kast ook voorzien om er later altijd dingen aan te kunnen veranderen. Langs binnen uit zonder de buitenzijde aan te tasten.

Als je ooit eens in de buurt ben(woon in temse) dan mag je altijd eens komen kijken voor een gedetailleerde uitleg.

Greetz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Knap model van kast!

Het model van kast kiezen vond ik persoonlijk nog het moeilijkste. Ik heb uiteindelijk op safe gespeeld en voor de Project Mame plannen van Koenigs gekozen. Ik plan om er in de komende 2 maand aan te beginnen. Ze moet sowieso af zijn, op het moment dat mijn flipperkast naar onze woning verhuist zodat ik van de verhuislift kan profiteren voor de arcadekast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
sam zei:
1) Plannen kan je genoeg vinden op het net; op http://jakobud.com/ kan je plannen vinden van originele arcadekasten, op http://www.koenigs.dk/ kan je de plannen vinden van oa de Project Mame kast, verder kan je ook nog genoeg plannen vinden op allerlei fora - check zeker http://forum.arcadecontrols.com/.

Qua materiaal gebruiken de meeste inderdaad MDF. Meestal 18mm (afhankelijk van de t-molding die je wenst te gebruiken). Het zaagwerk kan je zelf doen. Pplan naar keuze zoeken en dan aftekenen op de MDF platen ofwel uitvergroot afprinten en dan op de MDF platen kleven. Of je kan, zoals ik het ga doen naar een dhz zaak gaan waar ze hout op maat zagen. Voor de kostprijs van het zagen kan je al het materiaal niet aankopen...

2) De hardware: Hiervoor kan je een pi gebruiken. Ik heb een pi b+ liggen. Hiermee kan je alle arcadegames tot halverwege jaren 90 spelen alsook nes, snes, master system, megadrive,... Je moet voor de Mame roms wel op zoek gaan naar de juiste romset. Voor de pi gebruiken ze al een heel oude romset.

Je kan ook een pc gebruiken. Ik werk nu met een oude pentium 4 dual core 3ghz. Hierop draai ik Hyperspin (frontend, er zijn ook nog andere). Maar je kan ook een nieuwe game pc bouwen. Op die manier kan je alle hedendaagse consoles ook emuleren. Voor een arcadekast zou ik dit niet doen eerlijk gezegd, aangezien alles vanaf PS1 niet echt speelbaar is in een arcadekast. Het kan, maar dan heb je op den duur een control panel vol met buttons. Voor de arcadegames heb je met 6 buttons per speler meer dan genoeg. Voor PS1 en alles daarna heb je echter meer buttons nodig.

In mijn pentium 4 zit een harde schijf van 450gb. Voor alles wat ik wil spelen, is dit voldoende. Als je natuurlijk ook Wii, WiiU, Gamecube, PS1 etc wil spelen, zal je al snel meer nodig hebben. Alles hangt af van wat je wil kunnen spelen op je kast. Ter info; op de pi heb ik een usb SD stick met 32gb op en daarmee kan ik alle arcade games, nes, snes, master system, megadrive etc spelen.

Qua scherm: de die-hards zweren bij een CRT scherm om het arcade gevoel te hebben. Ik heb een lcd monitor voorzien. Tegenwoording kan je in sommige emulators ook scanlines tevoorschijn toveren, zodat het precies is alsof je op een oud CRT scherm speelt.

Luidsprekers: Ofwel gebruik je pc luidsprekers (al dan niet 2.1 setje) ofwel bouw je speakers in en gebruik je een mini versterkertje (zo doe ik het; zie bvb http://www.arcadewinkel.nl/componenten/geluid/speaker-rond en http://www.arcadewinkel.nl/componenten/geluid/versterker-universeel-12v ).

Voeding: Je kan een voeding in de kast monteren, waarop je alles aansluit (zoiets bvb http://www.arcadewinkel.nl/componenten/voeding/voeding-12v-5v). Ofwel maak je gebruik van een stekkerblok. Ik plan om een master/slave stekkerblok in de kast te plaatsen (zoiets bvb https://www.bol.com/nl/p/exin-stekkerdoos-4-voudig-met-penaarde-met-schakelaar-master-slave-protector-met-overspanningsbeveiliging-1-5-meter-snoer-aluminium/9200000015585051/?Referrer=ADVNLBES002042-YF2CLK4WNMAHA). Daarop sluit ik alles aan (pc, scherm en ledstrip voor de marquee). Nadien stel ik de pc in dat die opstart wanneer ik de stekkerblok aanzet. Op dat moment start al de rest dan ook op.

3) Electronica: Verlichting heb je nodig voor je marquee (ledstrip of kleine tl lamp, bvb http://www.arcadewinkel.nl/accessoires/verlichting/marquee-led-verlichting-12v-aluminium-strip-50cm). Je kan buttons en joystick kopen die licht geven.

Muntproevers: kan maar hoeft niet. Je kan op je control panel ook een coin button plaatsen of een button combinatie instellen die dit simuleert.

Kabels: Valt relatief goed mee. Je hebt de kabels voor je pc, scherm, ledstrip voor de marquee en eventueel een 2.1 setje. De joysticks en buttons sluit je aan op een usb encoder (ipac2 of xin mo). Deze encoder sluit je via usb aan op je pc. Alle buttons en joysticks sluit je aan op de usb encoder. Deze kabels kan je zo aankopen of zelf maken.

Alle componenten kan je oa kopen bij arcadewinkel.nl, arcadeworlduk.com etc... Ik heb de mijne op aliexpress.com gekocht bij timeharvest.net)

4) De software: Alles op de pi is uiteraard Linux. Ik raad Retropie (met EmulationStation frontend), PiPlay of Recalbox aan.

Frontends: Hyperspin (de Kodi onder de arcade frontends - pain in the ass om in te stellen), Attract Mode, Launchbox, Mala...

Emulators: Voor de bovenstaande pi distributies moet je weinig tot niets doen. Voor de pc moet je wel nog enkele emulators installeren, maar is vrij simpel. RetroArch is een hele goeie.

5) Afwerking: Schilderen met een rol of spuitbuis. Nadien artwork plaatsen waar gewenst. Je kan ze inderdaad ook volledig met folie wrappen. Keuze zat...

6) Budget : van enkele 100en €'s tot 1000en €'s. In mijn geval;

joysticks/buttons/usb encoder/speakers en versterker: 88€ (via timeharvest.com) scherm: 75€ (via 2de hands, 24inch lcd) artwork drukken: 75€ (zoek de goedkoopste drukker in de buurt) mdf: nog te bepalen, maar ik schat maximum 75€ (ruim gerekend) t molding: nog te bepalen, maar is nu niet zo duur (zie bvb arcadewinkel.nl) plexiglas voor marque en bezel (voor scherm): nog te bepalen oude pc: 25€ (via 2de hands, maar misschien ken je iemand die nog iets heeft liggen) ledstrip of tl lampje: paar €'s

Ik denk dat ik dan het voornaamste heb. Het minimum lijkt mij een kleine 500€ te zijn, afhankelijk van het feit of je al dan niet ergens een oud scherm en oude pc hebt liggen bvb. Zoals gezegd kan je ook veel duurder uitkomen (pc van 1000€ of meer).

Je kan op 2de hands enzo ook oude arcadekasten vinden (100 - 250€), zodat je niet meer hoeft te meten en zagen.
1) ik denk ook voor die mame kast te gaan, voor wat staat mame eigenlijk ? Waar vind ik die plannen met afmetingen? Ik zie ze niet. Dus jij gaat ze laten zagen? Zo afgebogen zagen ook? Dat doen ze in elke dhz?

2)Overweging pi - gamepc, goh ik wil er geen ps1 games op spelen, zeker niet, ook niet games van generaties daarna, enkel die ervoor, dan denk ik aan nintendo, ping pong, pacman, double dragon, echt die oude oude games van in dce lunaparken, zeker ook golden axe, zalig spel, weet wel niet welk platform dat was, enkel de oude, echte arcade games dus edit: ohja ook castlevania Wat heb ik dan nodig? Waarvoor is die romset? Hoe gebeurt eigenlijk alles dan qua opstart, als je met verschillende platformen zit? Voor wat ga jij nu? Pi of pc?

Scherm, een oude crt, idd meer het echte gevoel, maar denk dat ik toch voor lcd ga, alleen de grootte 21 of 22 inch? Voor speakers ga ik toch inbouw verkiezen, dus dan moet ik idd aparte versterker

Qua voeding denk ik ook gewoon stekkerblok?

3) marquee is het "titel" ding bovenaan? ja graag verlicht, de buttons zou ook wel sjiek zijn maar hoeft niet perse, te zien aan de meerprijs Muntproever is wel leuk (voor de gasten :p) maar dan ook de mogelijkheid door een combinatie v buttons als tweede optie, is da mogelijk?

4) software is afhankelijk van hardware, maar zelfs dan nog geen idee ik moet dus eigenlijk eerst kiezen welke games? ik heb zelfs nog geen games
1f61b.png


5) afwerking zal schilderen worden met stickers, en dan mss enkel het control panel met folie

6) qua budget denk ik hetzelfde rond die v jou te gaan zitten, zal er ferm goe op trekken


Kort gezegd moet ik dus eerst games zoeken en kiezen die ik wil de platforms maw, dan kan ik hardware kiezen

de kast zal 9/10 mame worden stickers kunnen later nog gekozen worden

Dat plexiglas voor scherm en marquee is echt nodig???? Die t molding, was da ? gewoon afwerkingsrand, moet da?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Squeek zei:
De tweede manier, en zoals ik het gedaan heb, is letterlijk het systeem inbouwen wat ze in de jaren 80 al deden. Dat is met een pcb en jamma kabel. Een pcb is niks meer dan een printplaat en daar een spel in. Die sluit je aan op een jamma kabel en die kabels die daaruit komen gaan naar je voeding, knoppen, joysticks, muntproever etc. In deze tijd kan je gewoon multipcb's kopen, waar dan bvb 519 games opstaan . Kost 150 euro voor de pcb, but then again, koop maar eens een pc voor minder. Als je op youtube jamma cable of multi pcb of zo intikt, dan vind je ergens een filmpje van een kerel met australisch accent, die je letterlijk alles uitlegt hierover, welke componenten je moet kopen, en hoe je ze aansluit. Want als je die kabel opentrekt, met al die fijne kabeltjes, dan slik je wel eventjes. Maar eigenlijk is het vree simpel eens je de opbouw kent. Voordeel van dit systeem, eens je het 1keer juist geinstalleerd hebt, speel je zoveel je wilt zonder op te starten. Stekker erin, 10sec laden en je zit in je games menu. Gewoon selecteren, muntje erin en gaan. Let wel, ik heb een muntproever erin gestoken voor de echte 'feel' van een kast, maar vanonder zit een knop verborgen met dezelfde functie.zodat ik ook gewoon kan gamen zonder steeds de muntbak te moeten legen.
Ik wil ook niet 1001 knoppen Klinkt wel aanlokkelijk zo'n pcb, maar wel niet goedkoop, hoe weet je dan welke games erop staan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Skank zei:
Damn al die games: http://timeharvest.net/arcade-parts-bundles-kit-with-pandoras-box-4-american-style-joystick-button-coin-door-coin-mech-jamma-harness-arcade-cabinet-p-900.html

sam, doe jij dan geen pcb?

Games de ik oa zeker wil

golden axe double dragon robocop megaman castle vania pac man wonderboy tetris donkey kong mario bros space invaders frogger ....

Als je geen pcb neemt, hoe geraak je dan aan al die oude games he ..
1f61b.png
EEn deel van deze games kan je ook op je playstation spelen. Golden axe, double dragon, streets of rage, castle vania,...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Serieus? Hoeda? Dat wist ik niet. Nu is wel niet hetzelfde als op een arcadekast maar ben toch benieuwd :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Skank zei:
Damn al die games: http://timeharvest.net/arcade-parts-bundles-kit-with-pandoras-box-4-american-style-joystick-button-coin-door-coin-mech-jamma-harness-arcade-cabinet-p-900.html

sam, doe jij dan geen pcb?

Games de ik oa zeker wil

golden axe double dragon robocop megaman castle vania pac man wonderboy tetris donkey kong mario bros space invaders frogger ....

Als je geen pcb neemt, hoe geraak je dan aan al die oude games he .. :p
Ik wil geen pcb. Om de simpele reden dat er ook veel games zijn die mij simpelweg niet interesseren. Ik heb mijn eigen lijst samengesteld op basis van Mame (Multiple Arcade Machine Emulator) heeft alleen al +- 10000 roms. Daarenboven vind ik het veel geld voor zo een Pandora box bvb. Zoals gezegd kan je met een oude pc, of door er eentje 2de hands te scoren, voor minder geld ook al die games spelen. Is wel iets meer werk, maar ook dat is voor mij deel van het maken van zo'n kast. Hangt natuurlijk af van persoon tot persoon...

Die games kan je gemakkelijk vinden via Google... Hier kan je heel veel vinden: Emuparadise. Het makkelijkste is natuurlijk dat je aan volledige romsets kan geraken. De No-Intro sets zijn bvb goed. En dan zijn er ook nog gespecialiseerde sites... Check bvb volgende video van Simply Austin; Where to get roms? Als je Hyperspin wil gebruiken, moet je zeker al zijn andere video's ook eens bekijken! Aan de hand van zijn video's is Hyperspin instellen a piece of cake!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
sam zei:
Ik wil geen pcb. Om de simpele reden dat er ook veel games zijn die mij simpelweg niet interesseren. Ik heb mijn eigen lijst samengesteld op basis van Mame (Multiple Arcade Machine Emulator) heeft alleen al +- 10000 roms. Daarenboven vind ik het veel geld voor zo een Pandora box bvb. Zoals gezegd kan je met een oude pc, of door er eentje 2de hands te scoren, voor minder geld ook al die games spelen. Is wel iets meer werk, maar ook dat is voor mij deel van het maken van zo'n kast. Hangt natuurlijk af van persoon tot persoon... Die games kan je gemakkelijk vinden via Google... Hier kan je heel veel vinden: Emuparadise. Het makkelijkste is natuurlijk dat je aan volledige romsets kan geraken. De No-Intro sets zijn bvb goed. En dan zijn er ook nog gespecialiseerde sites... Check bvb volgende video van Simply Austin; Where to get roms? Als je Hyperspin wil gebruiken, moet je zeker al zijn andere video's ook eens bekijken! Aan de hand van zijn video's is Hyperspin instellen a piece of cake!
Ja een hoop games interesseren mij ook niet. + ik vind zo'n pcb nogal duur Maar langs andere kant is zo'n pandora box wel makkelijk. Maar ik wil vooral echt dat gevoel !!

Idd mss iets meer werk, maar ik zelf vind dat ook leuk om te doen... idem met kodi, dus mss is die hyperspin wel iets voor me Kan ik al es testen en zien om te kijken of het me bevalt?

Die roms of romsets, dat zijn de games gewoon?

Je maakt me erg nieuwsgierig
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dit is een leuk model

ujAewAG.jpg



En dit is heeeeeel origineel en misschien wel een gedacht:

EwCzE7v.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Skank zei:
1) ik denk ook voor die mame kast te gaan, voor wat staat mame eigenlijk ? Waar vind ik die plannen met afmetingen?Ik zie ze niet. Dus jij gaat ze laten zagen? Zo afgebogen zagen ook? Dat doen ze in elke dhz?

2)Overweging pi - gamepc, goh ik wil er geen ps1 games op spelen, zeker niet, ook niet games van generaties daarna, enkel die ervoor, dan denk ik aan nintendo, ping pong, pacman, double dragon, echt die oude oude games van in dce lunaparken, zeker ook golden axe, zalig spel, weet wel niet welk platform dat was, enkel de oude, echte arcade games dus edit: ohja ook castlevania Wat heb ik dan nodig? Waarvoor is die romset? Hoe gebeurt eigenlijk alles dan qua opstart, als je met verschillende platformen zit? Voor wat ga jij nu? Pi of pc?

Scherm, een oude crt, idd meer het echte gevoel, maar denk dat ik toch voor lcd ga, alleen de grootte 21 of 22 inch? Voor speakers ga ik toch inbouw verkiezen, dus dan moet ik idd aparte versterker

Qua voeding denk ik ook gewoon stekkerblok?

3) marquee is het "titel" ding bovenaan? ja graag verlicht, de buttons zou ook wel sjiek zijn maar hoeft niet perse, te zien aan de meerprijs Muntproever is wel leuk (voor de gasten :p) maar dan ook de mogelijkheid door een combinatie v buttons als tweede optie, is da mogelijk?

4) software is afhankelijk van hardware, maar zelfs dan nog geen idee ik moet dus eigenlijk eerst kiezen welke games? ik heb zelfs nog geen games
1f61b.png


5) afwerking zal schilderen worden met stickers, en dan mss enkel het control panel met folie

6) qua budget denk ik hetzelfde rond die v jou te gaan zitten, zal er ferm goe op trekken


Kort gezegd moet ik dus eerst games zoeken en kiezen die ik wil de platforms maw, dan kan ik hardware kiezen

de kast zal 9/10 mame worden stickers kunnen later nog gekozen worden

Dat plexiglas voor scherm en marquee is echt nodig???? Die t molding, was da ? gewoon afwerkingsrand, moet da?
1) Plannen voor de Project Mame kast kan je hier vinden; http://www.koenigs.dk/mame/eng/draw.htm Je kan de afmetingen uiteraard aanpassen naar jouw wensen. Zo zal de mijne breder zijn, aangezien ik een 24inch scherm zal monteren.

Bij de bouwhandel in de buurt (geen Brico, Gamma toestanten) doen ze alles op maat. Ik moet enkel de afmetingen geven en zij geven dat in hun computer in.

2) Volgens mij heb je dan in principe al genoeg aan je Pi 3. Ofwel zet je alle roms op je micro sd kaart, ofwel ze je de roms op een usb stick. Ter info; ik heb eentje van 64GB en die zit voor de helft al vol (enkel Mame, Final Burn Alpha, Nes, Snes, Master System en Megadrive). Je kan dan bvb voor de Retropie distributie gaan. Die gebruikt Emulation Station als frontend. Vanuit deze frontend kan je dan je roms opstarten. Zie volgende film voor de werking van Emulation Station; <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=0iIK1gV9onY</woltlab-metacode>

Als je een pc gebruikt, werk je ook met een frontend zoals bvb Hyperspin (jouw kennende ga je deze echt wel liken), Mala, Launchbox etc. Zie volgende film van Hyperspin; <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=MCebvv-EJig</woltlab-metacode>

3) Marquee is inderdaad de lichtbak/titelbak bovenaan je scherm.

Plexiglas voor scherm is niet nodig. Je kan ook gewoon een mdf plaat nemen en daar een gat in maken zodat je scherm zichtbaar is. Voor de marquee is het imho wel nodig (hoe ga je anders je artwork vastzetten/verlichten). Persoonlijk vind ik een stuk plexiglas voor je scherm properder dan een houten bezel.

T Molding is een plastic strip rond de randen van je kast. Hoeft niet maar voegt wel toe aan het echte arcadegevoel vind ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
1) ok thx komt in orde 2) das echt moeilijk, wat wil ik van games.. ik heb es gekeken op die site, probleem is dat ik veel titels by name niet ken, wel als ik ze zou zien :p Daarbij komt dan nog bv game castlevania, ken ik , maar heb je dan ook nog op meerdere platforms, hoe weet ik dan welke ik moet hebben idem voor bv golden axe, blijkbaar ook enorm veel versies van... Kun je eens een lijst van jouw games doorsturen (prive?)

3) check plexiglas voor scherm en marquee Die t molding maakt het mooi, maar ik moet dit dan al kunnen infrezen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Moeten jullie nu echt zo'n topic starten
2639.png
Nu krijg ik ook al goesting
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Yes ! Gelukt !!!!!!!!! Top he zo'n kast ! Ik heb feeeeeeeeerm veel goesting

Al die oude games terug, ah nostalgie !
 
Laatst bewerkt door een moderator: