• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Arcam 390 afgeprijsd...

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Dan haak ik af, 1500 a 2000 euro is voor mij het max. wat ik eraan wil uitgeven. in Nederland zie ik de 390 wel nog te koop staan bij dealers.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Dan haak ik af, 1500 a 2000 euro is voor mij het max. wat ik eraan wil uitgeven.
De nieuwe AVR10 zal ietsje goedkoper zijn als de AVR390 bij z'n introductie. En als de dealer een mooie prijs maakt, moet het wel lukken voor minder als 2000euro denk ik.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: A*Brand NewBox

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ben er wel benieuwd naar. Heb momenteel een Yamaha aventage 2050. Die zit kwa performance tussn. de huidige arcam 390 en 550, vraag is dus of de AR10 goed genoeg zal zijn, dan wel ik metteen zou moeten opteren voor de AR20.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ben er wel benieuwd naar. Heb momenteel een Yamaha aventage 2050. Die zit kwa performance tussn. de huidige arcam 390 en 550, vraag is dus of de AR10 goed genoeg zal zijn, dan wel ik metteen zou moeten opteren voor de AR20.
Waarom zou een AVR10 niet goed genoeg zijn? Wat voor mij het meest verbetering geeft in een AVR is de room correctie en daar is Dirac Live toch een van de beter in. Die extra power is mooi op papier, maar in werkelijk heb je al 2x zoveel power nodig voor amper 3dB meer headroom. En tenzij je op oorlogsterkte speelt, is dat niet echt nodig. Zeker niet als je subwoofers gebruikt.
De AVR20 lijkt me enkel zinvol als je echt met meer dan 11 kanalen zit.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ik begrijp je wel, maar Als we een avr aankoop beperken tot dirac live of geen dirac live dan kunnen alle niet dirac live avr’s op de shop. je moet het totaalplaatje bekijken en beluisteren.

Ik moet dan wel een dealer vinden die een setup maakt met een top end denon, Yamaha of marantz vs. een avr10, beiden goed ingeregeld en afgesteld in min 5.1. Ideaal zou ik de test blind willen uitvoeren, zodoende dat ik zelf geen vooroordeel heb:).

voorlopig moet ik het dus nog doen met vergelijkingen op het web zoals deze: https://www.whathifi.com/us/arcam/avr390/review en lezen van reviews op websites die min of meer objectieve testen uit voeren zoals audioholics, audiosience of soundandvision, laten soms wel een meer genuanceerd beeld zien. Althans imo voldoende kanttekeningen om niet metteen een Arcam te kopen, OK je krijgt dirac en een goede dac, maar je levert in op functionaliteit en veelzijdigheid en een mogelijks een minder goede versterker unit.

Je mag je ook de vraag stellen of het verschil tussn dirac live en de meer recente versies van audissey en vb. Yamaha met zijn nieuwe Ai enabled ypao nog steeds zo groot is, of überhaupt nog bestaat.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja, die test moet je zeker doen. Ik ben 2 keer een demo gaan doen. 1 keer op een event van Werner en 1 keer bij luckske luckske thuis. Ik was direct onder de indruk van de Arcam AVR390.

Ik heb dan een AVR390 en NAD T758 V3 bij mij thuis gehad ter demo en zelf was ik in het bezig van een Denon X4100 met Audyssey XT met SubEQ.
Ik heb de 3 dus goed kunnen vergelijken.

- De Denon heeft de beste gebruikers interface, meeste features, Audyssey is heel makkelijk te gebruiken.
- De leercurve voor de Arcam en NAD was een stuk hoger met Dirac Live. En eigenlijk moet je al een UMIK1 bezitten om de beste resultaten te halen. Daarnaast is het echt wel wat trial and error om goede resultaten te halen. Nadat ik het eerste filter uploade in de receiver, was de imaging echt wow in surround, maar het geluid klonk doods. Er zat geen leven in. Dan met REW voor en na gemeten en zo blijven correcties doen aan de filters tot ik een goed resultaat. Maar dat heeft wel een paar avondjes geduurd voor ik er was.

De Arcam vond ik het mooiste toestel, maar de 12dB crossover slopes deden vies rond de crossover met mijn speakers en subs. Ik kon dat uiteindelijk wel fixen door een custom filter te gaan instellen in Dirac Live, maar de NAD was correct ontworpen en had 3 Dirac Live slots i.p.v. 1 op de Arcam. Ook kon je maar 1 crossover instellen op de Arcam voor alle speakers. Op de NAD kon dit per speaker paar. De NAD was uiteindelijk ook 600euro goedkoper als de Arcam, dus dan was de keuze snel gemaakt en heb ik de NAD gehouden.
Ik moet wel zeggen dat het middengebied en het hoog naar mijn mening iets beter klonk op de Arcam, maar dat woog niet op tegen de bass issues die ik had en het prijsverschil.

Voor zover ik gelezen heb, gaat de AVR10 3 Dirac Live filter slots hebben, crossovers per speaker paar en de Dirac Live Bass Management module zal ook de crossover slopes gaan verzorgen. Dus al die nadelen die ik bij de AVR390 heb opgemerkt zijn gefixed in de AVR10.

Dus als de AVR10 uit is, ga ik nog even alle reviews lezen om te zorgen dat alle nadelen die ik had aan de AV390 zeker weg zijn en dan wil ik hem graag naast m'n NAD zetten om te vergelijken :)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
heb je dan na een initiële instelling met dirac, verder getuned met Rew en manuele correcties in de eq van de Arcam?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
heb je dan na een initiële instelling met dirac, verder getuned met Rew en manuele correcties in de eq van de Arcam?
Ik heb inderdaad aan de hand van REW verder getuned, zodat ik zag wat er in realiteit gebeurde, want het resultaat dat Dirac Live voorstelt, is een berekend resultaat en niet het gemeten resultaat.
Ik heb geen aanpassingen gedaan aan de EQ van Arcam, maar in Dirac Live zelf. In Dirac Live kun je zelf de curves manipuleren. Aan de hand van die manipulaties wordt dan een nieuw filter berekend die je moet uploaden naar de receiver.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ok, thx. Begrijp het, das wel makkelijk als je het zo kan doen. Heb je bij die demo’s zowel naar een denon en Arcam kunnen luisteren in dezelfde kamer op dezelfde luidsprekers?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ok, thx. Begrijp het, das wel makkelijk als je het zo kan doen. Heb je bij die demo’s zowel naar een denon en Arcam kunnen luisteren in dezelfde kamer op dezelfde luidsprekers?
Ja, ik heb de Arcam en NAD bij mij thuis gehad voor een thuis demo. En ik was toen al eigenaar van een Denon X4100 met Audyssey XT32. Dus ik heb de Denon, Arcam en NAD vergeleken in m'n eigen HT. Ik heb de receivers ongeveer 2 weken bij me thuis gehad, dus ik kon alles netjes inregelen en rustig vergelijken.
Imaging was gewoon duidelijk beter met Dirac Live dan met Audyssey. Mijn speakers verdwenen echt helemaal en ik zat in een bubble van geluid. Terwijl bij Audyssey dit iets minder was. Vooral mijn rear speakers waren lokaliseerbaar omdat ze maar op een 90cm van de MLP staan, maar met Dirac Live was dit volledig opgelost. Ook de transistions tussen de verschillende speakers gebeurd naadloos.

En op vlak van stereo was het ook een verbetering. Het stereobeeld was cleaner en preciezer. De Denon gaf daar wat meer versmering in. Allé, eigenlijk zorgen m'n speakers voor die versmering, maar omdat Dirac Live ook impulscorrectie doet, gaat die versmering er af. Precies alsof je een setje speakers neerzet van een hogere prijsklasse.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
je maakt me nu wel heel nieuwsgierig. Maar voor ik thuis alles ga zitten opbreken, ik toch eerst een vergelijkende opstelling bij een dealer :).

Op dit moment moet ik zeggen dat of ik wel of niet dat bubbel gevoel krijg waar jij net over sprak dit heel sterk afhankelijk is van de bron. Bij sommige scènes in sommige films zit dat heel goed en komt het geluid los van de speakers, in andere plakt het dan weer precies aan m’n speakers :). heb al meermaals gehad dat de geluidsbubbel groter is dan m’n speakers...

had jij dat dan helemaal niet bij de denon?
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
je maakt me nu wel heel nieuwsgierig. Maar voor ik thuis alles ga zitten opbreken, ik toch eerst een vergelijkende opstelling bij een dealer :).

Op dit moment moet ik zeggen dat of ik wel of niet dat bubbel gevoel krijg waar jij net over sprak krijg heel sterk afhankelijk is van de bron. Bij sommige scènes in sommige films zit dat heel goed en komt het geluid los van de speakers, in andere plakt het dan weer precies aan m’n speakers :). heb al meermaals gehad dat de geluidsbubbel groter is dan m’n speakers...

had jij dat dan helemaal niet bij de denon?
Ik had ook bij m'n Denon hoor. Maar het bleef altijd wel aan de achterste speakers plakken.
Het plakken aan de achterste speakers is volledig weg met Dirac en de speakers verdwijnen nog meer in de ruimte als met Audyssey.
Ik kijk alleen maar film bluray schijfjes in m'n HT met HD soundtracks en klinken de soundtracks echt groot. De speakers zijn helemaal weg en het geluid komt van buiten van de muren.

Audyssey XT32 is zeker niet slecht hoor. Voor een nieuwkomer zou ik zelfs altijd Audyssey aanraden. Dirac Live is gewoon een trapje hoger, maar je moet wel weten wat je goed om een goed resultaat te halen. Want zoals ik zij, klonk na m'n eerste calibratie alles wat plat en zonder dynamiek, maar de imaging was direct top.

Als je de kans hebt om ergens een demo bij te wonen, zou ik dat zeker aanraden :) Of als je een keer wilt langskomen, mag dat ook natuurlijk.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri