• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Architectuur vs technologie

Betse

New Member
26 apr 2017
2
0
4
Beste forumleden,

Onze toekomstige tv - home cinema ruimte zou er volgens de afbeelding in bijlage gaan uitzien.
Initieel zouden we voor projectie kiezen op de achterwand, waar bij de zetel op 5.50 kijkafstand zou staan.
Gezien ik toch maar over beperkte kennis beschik omtrent dit onderwerp, had ik graag beroep gedaan op onafhankelijke meningen van gepassioneerde mensen.
(dikwijls een stuk interessanter dan een doorsnee verkoper) Ik stel mij de volgende vragen: -Is projectie in deze situatie een oplossing ? Gezien vooraan veel licht - ramen worden voorzien....
Dient de projector opzichtig geplaatst? Tegen plafond ... om niet door het beeld te hoeven lopen? Op een beurs zag ik een nabij projectie... Is dit mogelijks een oplossing? Gerekend dat de kast op 120cm van de te projecteren muur staat?
-Of kiezen we beter voor een omvangrijk tv toestel ? Welk formaat lijkt jullie dan aangewezen?
Opnieuw zijn er twee optie's : 1) we zetten het toestel dichter bij op het kastmeubel , nu dan zal de achterzijde van het toestel van in de hal te zien zijn. (dubbel hoog) de afstand 1.20m is de dubbele hoge inkomhal van het gelijkvloers...
2) we hangen het toestel toch terug op de achterste muur (kiezen voor een maatje meer waarschijnlijk...)
nu dan is er terug het contact tussen bezoek en het beeld boven de hoofden (vond ik leuk gegeven)
Verder is dit alles bekeken vanuit een beperkte kennis en de mogelijkheden...
Nu had ik graag beroep gedaan op jullie mening hieromtrent... en vooral wat mogelijk is en wat ik mij achteraf zou beklagen.
(zoals eerder vermeld lijkt mij het idee van de connectie met het beeld tussen bezoek / klanten fijn ... idealiter zou de klank achter de zetel en eerste kast vandaan komen)

Kortom ik kijk uit naar jullie meningen en bevindingen...

Alvast bedankt hiervoor,
 

Bijlagen

  • Homecinema.jpg
    Homecinema.jpg
    911,1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Je hebt de zogezegde short throw projectors .
Deze moeten op een afstand van 60 cm gezet worden om een beelddiagonaal van max 2 m te krijgen.
Waarschijnlijk heb je deze op de beurs gezien

Hoe groot zou je willen projecteren ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
qua klank kan je ook voor inbouw speakers gaan die je mee overschildert . Deze in wand aan beeld en 2 in plafond boven zetel .Subtiel qua zicht maar groots qua klank. Als je heel veel lichtinval hebt. Best voor grote maat tv gaan . Een deftige 65" of groter zal goedkoper uitvallen dan een goede Ultra short throw beamer in combinatie met scherm dat omkan met veel lichtinval
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Betse

New Member
26 apr 2017
2
0
4
Ik neem aan dat de short throw beamer dan geen optie zal zijn, gezien de middellange afstand...
Nu het nadeel van een tv is dat hij aanwezig is tijdens de dag, wanneer er eerder niet naar gekeken zal worden...
Zijn er mogelijkheden om een meer standaard beamer in te gaan bouwen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ik sluit me aan bij ilstino,

Eventueel kan je ook nog voor beide gaan, tv en projectie.
Projectie vraagt wel een goed verduisteren ruimte en donkere muur om op te projecteren.
Aan de raamzijde zou je vb. Een donker gordijn of screen kunnen voorzien, de wand waarop je projecteert zou je moeten kunnen voorzien in een donkere kleur vb. Wand in hout of fineer.....
Of je voorziet achter je projectiesherm nog een donkere screen die je ook naar beneden laat komen als je naar film wil kijken, deze komen dan voor je tv....

Op de tekening is het niet duidelijk of je zitbank tegen de zchterwabd staat...om optimaal surround te krijgen zou je kunnen overwegen om je zitbank iets meer in de ruimte te plaatsen, ongeveer een meter van de achterste wand.

Op de site http://www.hdmaster.be vind je een aantal, mooie voorbeelden.
Ze zijn misschien niet perfect technisch, maar het blijven wel mooie ruimtes om in te vertoeven ook als je niet naar een film wil kijken.


Een andere bron van inspiratie is de applicatie houzz te instaleren op je gsm/tablet...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Wil je de projector als vervanger van de tv gebruiken? Dan zal je met speciale schermen moeten werken (bv. http://www.cinedream.be/catalog/xtrem-screen-0), anders ga je er overdag niet veel van zien. Ivm de projector, sommige merken hebben veel lens shift (bv. Epson), waardoor je de projector tegen het plafond kan hangen.

En afgaande op je foto zou ik vooraan zeker met inbouw luidsprekers werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
als je met dubbele wand gaat werken , wat me logisch lijkt met inbouwspeakers , kan je ook voor een tvlift opteren . Dan kan je de tv uit het zicht verbergen overdag . Wat ook een optie is is zoals krikri zegt voor een combo gaan .55" of 65" tv voor overdag of even snel een programma . En als het donker is een automated screen dat voor je tv komt in combinatie met een projector . Best kan je ook even vertellen hoever je in dit project zit en wat je budget is. We kunnen wel vanalles voorstellen maar het moet nog mogelijk zijn ook. Als je nog in bouw/verbouwwerk zit kan je wel nodige kabels trekken/ klaarleggen welke nadien niet meer mogelijk zijn. Houd er rekening mee dat een projector echt een donkere ruimte nodig heeft. Of je moet met hele dure schermen gaan werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator: