• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Arendal Subwoofers

  • Onderwerp starter Deleted member 69
  • Startdatum
D

Deleted member 69

Guest
Lsound de voormalige Europese verdeler van SVS heeft hun een tijdje geleden aan de deur gezet.
Met allerlei argumenten waar je als klant je vragen kan bij stellen.

Als vervanger schuiven ze hun eigen merk naar voor Arendal. Genoemd naar de het stadje waaruit Lsound opereert.
Reviews zijn niet altijd makkelijk te vinden. Dikwijls zijn ze gekleurd door allerlei sponsordeals.

Al een 3 tal jaar draait hier een SVS SB 13 ultra op volle toeren. De beste sub die ik ooit heb mogen hebben die me zowel op muziek als filmgebied niet in de steek gelaten heeft.
Ik ben nooit een liefhebber van subwoofers geweest, maar de SVS heeft me mijn mening doen herzien.
Alles in mijn systeem draait op XLR aansluitingen. Dus voor mij is het belangrijk dat mijn toekomstige hardware ook die voorzieningen heeft.

Ik twijfelde lang tussen een 2e sub, de volgende modellen kwamen in aanmerking :
SVS SB2000
SVS SB 13 Ultra
SVS SB 16 Ultra
Arendal subwoofer 1 of 2

De meest logische keuze was een identieke SVS SB 13 ultra te nemen. Al moet ik zeggen dat SVS zijn prijzen de laatste jaren sterk omhoog heeft gedaan.

In een zotte bui heb ik dan maar een Arendal 1 subwoofer laten overkomen. Met in het achterhoofd als hij niet bevalt stuur ik hem terug naar afzender.
Al moet ik zeggen dat hun marketing ook wel veel gedaan heeft om me over de streep te trekken.

De Arendal 1 en 2 is een moeilijke keuze. 2 Woofers in een sub, dat moet geweldig klinken. Toch ben ik voor de 1 versie gegaan omdat deze het meest geleek op men huidige sub.
Ik heb gekozen voor een zwarte matte (850€) Deze was in voorraad. Een 5 tal werkdagen stond hij bij me op de stoep. Niet slecht aangezien deze grote doos helemaal vanuit Noorwegen moest komen.




Aan de verpakking zelf hebben ze veel aandacht besteed. De doos zelf weegt tussen de 25 en de 30 kg.
Dankzij de slimme handvaten aan de zijkant is hij zeer makkelijk verplaatsbaar door 1 persoon.



De sub zelf zit in een mooie stoffen zak. Bovenaan zie je enkele Noorse snoepjes. Daar heb ik me nog niet aan gewaagd.




De eerste indrukken zijn dus wel zeer positief. Het is een mooie subwoofer gemaakt uit degelijke materialen. De kast vond ik een pak mooier dan de SVS SB/PB 2000.
Wat ik pas later opmerkte is dat de woofer aan de zijkant zit. Tijd om hem in te regelen.

1)Met de moderne versies van Audyssey zou dit een klein kunstje zijn. De eerste opstelling is de sub plaatsen in zijn natuurlijke opstelling met de woofer aan de zijkant. Via de XLR aansluiting verbonden met mijn surround processor.
Audyssey geeft me de opmerking bij het instellen dat de sub veel te luid staat. Geen probleem we zullen hem een beetje zachter zetten. Ik heb lang moeten zoeken naar de volume knop...
Uiteindelijk bleek deze niet aanwezig op het toestel. Persoonlijk vind ik dit jammer. Je moet nu iedere keer via de receivermenu gaan als je hem een klein beetje wil aanpassen.

Eens alles doorlopen was het al zeer laat geworden. Vlug een stukje film en een beetje muziek. De Arendal liet zich meteen horen. Waar de de svs redelijk subtiel was en mooi blende, vond ik de Arendal nogal right in your face. Hij klonk dominant en was dus absoluut geen goede match met de SVS SB13 ultra.

Ik ben teleurgesteld gaan slapen met het idee, dat ding gaan we terug sturen.

2)Iedereen verdient een 2e kans dacht ik. Deze keer heb ik de sub gedraaid met de woofer naar voor (jammer dat je aan de zijkant dan de plaat ziet met de aansluitingen), net zoals mijn SVS staat. Alles opnieuw inregelen.
Opnieuw dezelfde film en muziek bovengehaald. Wow dit was al een stuk beter. Het was dag en nacht verschil.

De sub zelf zal wel nog wat beter klinken eens hij meer ingespeeld is.

Todo : wat testen doen met EQ1/2 stand
Hem is alleen laten spelen en daarna de svs laten spelen

Ze kunnen het samen steeds beter en beter vinden. Het was een gewaagd huwelijk, voorlopig mag de Arendal nog even blijven.

De komende weken zal ik nog bijkomende info posten.
 

Bijlagen

  • IMG_1789.JPG
    IMG_1789.JPG
    70 KB · Weergaven: 37
  • IMG_1795.JPG
    IMG_1795.JPG
    105,9 KB · Weergaven: 38
  • IMG_1797.JPG
    IMG_1797.JPG
    124,5 KB · Weergaven: 39
  • IMG_1799.JPG
    IMG_1799.JPG
    140,6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_1800.JPG
    IMG_1800.JPG
    117,1 KB · Weergaven: 36
  • IMG_1801.JPG
    IMG_1801.JPG
    56,3 KB · Weergaven: 83
  • IMG_1802.JPG
    IMG_1802.JPG
    55,2 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Congratz met de aankoop! Ik vroeg me al af, zou er hier iemand al de arendal toer opgegaan zijn... zelf kijk ik ook uit naar deze subs.
Maar waarom je een sub 1 in een vergelijk trekt met een SVS 13 Ultra is me ... lijkt me toch niet zo'n goei vergelijk in alle eerlijkheid. Denk dat je hier minstens een 2 ernaast moet zetten, nee? (en dan heb je nog 30kg verschil ;-))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
De sub 1 vergelijken met de sb13 heb ik gedaan omwille van afmetingen woofer en omdat er maar 1 stuk van inzit. Zoals verwacht situeert hij zich tussen een sb2000 en een sb 13.

Al wil ik hem Nog verder laten inspelen om een betere conclusie te nemen. Bij de sub 2 zit ik met twee zijdelingsE woofers of 1 front 1 achter.
GEwicht is 40kg Vds 25, het zou Mss net nog lukken om te dragen
263a.png


Het is Mss is de moeite om sub 1 en 2 tegen elkaar te zetten. Alleen ken niemand die hem heeft ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Er is geen gain knop?
Hoe moet je die dan instellen als hij echt veel te luid speelt? Want op een meeste receivers die ik al gehad heb, kan je maar tot -12dB corrigeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
zoek de "gain"...

 

Bijlagen

  • Sub1.jpg
    Sub1.jpg
    155,3 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
ToothLess zei:
</woltlab-metacode>
Ik kon niet goed lezen wat er op Zeeman z'n foto staat, maar hier zie ik een duidelijk bass level knop.

@Zeeman: Kan je het bass level niet wat lager zetten voordat je gaat calibreren? Dit zou de oplossing moeten zijn in jouw geval.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Ikke ook .
 
Laatst bewerkt door een moderator: