• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Audyssey kamer correctie setup gids

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Yo,   Omdat er nogal veel mensen hier met de verschillende versies van Audyssey werken op hun reciever alvast enkele goede links voor de correcte setup:  
gr33tz  
Audyssey_mic.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Misschien zelf eentekst typen of kopieren, maar telkens links plaatsen is allesbehalve aantrekkelijk vind ik
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Die snap ik ni, vind da eerlijk gezegd juist heel overzichtelijk. Anders krijg je kei lange pagina 's gevuld lmet dingen die je al weet of niet wil weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mja iets meer uitleg op de pagina zelf en je weet direct meer...

Nu moet je klikken en klikken en dan begin ik er niet eens aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Baw,als de juiste info al beschikbaar is....iets van warmwater en uitvinden....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Ga hier echt niet beginnen met copy paste!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Een vraagje ivm de firmware update op recente Marantz toestellen uit de SRx008 reeks: Blijkbaar is er redelijk wat aan de DSP gewijzigd. Bij de automatische Audyssey set-up krijg je geen plaatsaanduiding voor de mic meer te zien. Ook de tekst die je begeleidt is iets gewijzigd. Die uitleg geeft de indruk dat je op de verschillende luisterposities moet meten en niet in ene bubble rond en op de sweet spot. Klopt die veronderstelling? Of meet ik toch beter nog steeds volgens het volgende patroon?
howtomulteq300.png
  Ook volgende opmerking van de Audyssey site vind ik wat vreemd:
  If your AVR has set any speakers to “Large” or “Full Range”, change them to “Small”. If you don’t, then there will be no bass playing from your subwoofer!
Na de Audyssey metingen staan mijn fronts op "Large" en de sub speelt toch netjes mee hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
In de pure direct modus, zal de sub niet meespelen of dubbele bass moest aan staan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
In de pure direct modus hoeft ie ook niet mee te spelen. Als ie maar mee speelt in de "auto" modus.   Ik heb eens een beetje je eerste link gevold en daar wordt verteld dat het sowieso niet nuttig is om op andere plaatsen dan de luisterposities te meten.
<woltlab-quote data-author="" data-link="">   All mic positions in an Audyssey MultEQ Analysis and Setup Sequence should be points where a listener's head and ears are likely to end up, where a listener might actually be hearing sound. To include measurement points at any other location for any reason is completely useless (one of those annoying absolute blanket statements we talked about earlier - but this one is TRUE! - with one exception). At best it is a waste of a data point and at worst it will make all real Listening Positions sound worse for no reason.


The only exception I will suggest is when there is no centered PLP seat. Then the Setup Mic pattern might include points between those seats at the center line between the front L and front R speakers (more on this below). </woltlab-quote>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Vreemd , ik dacht altijd, hoe meer metingen hoe correcter, niet dus.

3 metingen moet dan volstaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Zo interpreteer ik het toch. We zijn hier maar met z'n 2en dus heb ik de eerste meting tussen ons in en de andere 2 op de zitposities gedaan.   'k Heb het nog niet getest, dus de resultaten van die metingen heb ik nog niet geëvalueerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Nog een paar dingen bijgeleerd met deze tutorial van Adsy!

<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/okyNlhJ3Hvo</woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Dat is inderdaad een goeie uitleg
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Hier en daar is hij een klein beetje mis Vb na elke set "chirps" zal de MIC-input na ongeveer 450ms genegeerd worden en dus niet enkele seconden. Je mag dan gerust kabaal maken zonder de meting te verstoren!

MultEQ doet niet echt aan reverberatiemeting aangezien het eerder werkt om de impuls response , time alignmnent en early reflections aan te pakken ... vandaar 450ms "cut off" na meting
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
heel die audyssey uitleg die op internet staat zit vol tegenstrijdigheden!

Je hebt info die zegt dat het prima is wanneer je de microfoon gewoon eens 5cm verplaatst naar Links / rechts / voor / L+R voor.

En je hebt uitleg die spreekt over zitpunten/ luisterpunten (wat naar mijn mening logischer is) Maar je systeem gaat je ook uitdrukkelijk zeggen dat je metingen MAXIMUM 60cm uit mekaar mogen gebeuren!

Indien je met alle 8 punten gaat meten met de methode in die video, dan gaan meetpunten 4 en 6 altijd verder dan 60cm van je MLP zijn, omdat de diagonale afstand verder is!! .... ? .... dus is het dan belangrijk dat je je punten probeert zo recht en evenredig mogelijk van mekaar te nemen?? ... ... of gewoon wat natte vinger werk maar je maximum afstand van 60cm handhaven??

Ook begrijp ik zijn uitleg dat je rugleuning van de zetel de resultaten zal beïnvloeden. (Dus 30cm afstand houden!) Ook hier geeft dit een probleem. (Meet ik hier de 2 zetels in huis, heb ik een dikte tussen 15cm en een van 28cm!)

Je Main Listening Position is dus gemeten Op 30cm van de rugleuning voor MLP/ punt 1.... +28cm van de leuning. +30cm afstand van leuning tot meetpunt 7 en 8.
1f62e.png


Dus wederom, indien ik 7 en 8 dan nog eens zoals op de ADSY illustraties diagonaal in het midden plaats (Vierkant zoals je hebt wanneer je punt 1, 3,4 en 5 samen neemt.) Dan heb je al een afstand van 42cm vanaf je MLP (zonder dat je die afstand van je leuning er dan al bij hebt)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Er is wel iets over te zeggen. Enkel de locatie van de 1e meting is van belang aangezien daar de time-alignement op gedaan zal worden. De overige metingen hoeven echt niet netjes een bepaald figuurtje te vormen of een volgorde/sequentie te volgen. De "afstand" tussen meetpunten hoeft strikt genomen natuurlijk ook niet hetzelfde te zijn.

Het algorithme is wel zo slim om dit allemaal zelf te zien en bepaalde akoestische problemen te groeperen in (gewogen) clusters.

Ik denk ook dat je beetje moet kijken wat je eigen situatie is. Indien je over grote(re) afstanden gaat meten, de uiterste meetpunten op 1,5m of 2m uit elkaar ga je daar wel mogelijk consessies doen vanwege de verscheidenheid aan akoestische "input" die het algorithme krijgt. Zit je altijd met 3 op de bank is het mischien nuttiger een "brede" meting te doen dan redelijk "rond de MLP" te blijven hangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
dat vond ik een groot pluspunt bij MCACC. Daar kon je naast je Main, Al je meetpunten apart kiezen.

Dan was het mogelijk om 2 meter vooruit op de grond te meten, of verscholen achter de leuning. En dan kreeg je een resultaat dat precies voor dat punt geschikt was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Nu waarom zou je in godsnaam 2m vooruit op de grond willen meten, laat staan verscholen achter een leuning ?
1f615.png
Heb zelf geen ervaring met MCACC, maar de MCACC Pro versie is precies ook wel behoorlijk krachtig, zelfs met X-over filter van 5500 soorten speakers in het model verwerkt om impulsrespons & fase zo maximaal mogelijk te corrigeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Heb je een keer kinderen die zitten gamen op de grond, (daar zal het gelukt van je rears voor de helft weg)

(Onderuit)liggen in de zetel, (idem rears)

Of gewoon een kamer met een opstelling die niet ideaal is:

Je kon een meting maken vanuit de linker zetel van je living en opslaan onder preset 1 Een nieuwe meting van op de rechter zetel op preset 2.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Nu we het hier toch over beiden meetsystemen hebben, namelijk Adsy en MCACC-Pro. Kan ik wel uit eigen ervaring zeggen dat Adsy Pro, hier bangelijke resultaten heeft neergezet (waar XT32 faalde) en dit met een meting rondom de MLP. Mijn 8 meetpunten vormden rondom de MLP een rechthoekig figuurtje waar de meetpunten vanuit de as gezien niet meer dan een 20cm bedroeg. Deze metingen liggen inderdaad zeer kort bij elkaar en lijken me het beste wanneer je enkel rekening houd met de MLP (de prins op z'n troon)
1f606.png
Enig nadeel van Adsy is dat hier maar 1 meting kan opgeslagen worden!


MCACC gebruikt in tegenstelling tot ADSY, maar 1 meetpunt en en geeft je hierbij de mogelijkheid om meerdere metingen uit te voeren en te gebruiken. Zo kan je bv een meting uitvoeren op de MLP in het midden van de 1ste zitbank of wanneer je met meerderen in je HT vertoeft een 2de meting tussen de voorste en achterste zitbank. Of je maakt verschillende calibraties puur muziek waaronder je bv 3 faforiete settings gebruikt en een andere calibraties puur voor HT, bv 3 verschillende sub-niveaus, en ga zo bij MCACC maar even door alle manuele tweaks.


Kortom, de meest doeltreffende meting lijkt me gewoon op de MLP, al het andere zijn gewoon consessies voor de MLP.
 
Laatst bewerkt door een moderator: