• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Receiver & Luidsprekers Compleet nieuwe set-up in nieuwbouw

pietro

New Member
9 dec 2018
3
0
4
48
Hi,

Nieuw hier. Na wat omzwerving en doorklikken in een poging info te vergaren voor het integreren van een nieuwe soundsystem in mijn nieuwbouwappartement ben ik hier terecht gekomen en hoop ik dat jullie me nog wat verder kunnen helpen bij het maken van bepaalde keuzes. Ik denk dat ik op dit forum goed zit maar ben zelf voor alle duidelijkheid een noob in deze materie.

In een eerste fase moet ik beslissen waar en hoeveel aansluitpunten met bekabeling, eventuele uitsparingen voor inbouwspeakers en extra stopcontacten ik wil laten voorzien.

Enkele feiten:
  • De ruimte is ongeveer 4 x 7.5 meter met daaraan nog een insprong met open keuken. Zie afbeelding onderaan.
  • Hoogte is 2.8 meter.
  • Een budget van ongeveer 6000 € voor een nieuwe tv, receiver en alle speakers.
Voorkeuren en vragen:
  • Verdeling van dit budget? Welke tv het wordt beslis ik later wel.
  • Een 5.1.2 systeem lijkt me voldoende en zal ongeveer evenveel gebruikt wordt voor tv als muziek. Zeer luide volumes zijn niet perse nodig.
  • Niet te opzichtig, zoveel mogelijk weggewerkt of eerder kleine speakers.
  • Geen idee of er voor deze oppervlakte ook extra speakers nodig zijn voor muziek in keuken en aan tafel? Zoja, liefst in-ceiling.
  • Mogelijkheid om ook badkamer van muziek te voorzien. Dit is niet prioritair maar ik denk van sowieso bekabeling te laten voorzien. Opteren jullie voor 1 of 2 punten?
  • Een receiver met alle netwerkmogelijkheden.
  • Vooraan komt een op maat gemaakt tv meubel waar ik graag de fronts en center in zou plaatsen? Is dit ok of is 2 meter hiervoor te smal? Kunnen de fronts zo laag geplaatst worden? Op welke hoogte komt dit meubel idealiter als ik er een 55 inch wil op plaatsen?
  • 2 inbouw speakers in het plafond voor atmos. Waar te plaatsen?
  • Achteraan liefst ook in-ceilings als backspeakers of kan dat niet voor een mooie surround/atmos? Zijn in-wall speakers anders een goeie optie of toch best 2 satellieten? Ideale hoogte en locatie?
  • Voor de sub zou ik graag een kabel naar het voeteinde van de zetel laten inwerken in de muur tussen de 2 ramen. Is dat een goede positie? Deze heeft ook nog een stopcontact nodig denk ik?
Aanpassingen op het standaard elektriciteitsplan moet ik voor eind mei 2019 indienen. Raden jullie me aan om naast internet/forums nog elders advies te vragen om een plan te laten opmaken? Er rest me wel nog wat tijd dus is dit iets wat ik na nog wat verder verdiepen zelf kan doen?

Alvast bedankt voor jullie input of duwtjes in de goede richting!

WhJq4EL.jpg
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Welkom!
Ik zag die zetel toch liever op de plaats waar hij eerst was getekend. :confused:
Waarom?
1. Je hebt veel meer breedte (3m is toch beter dan 2m)
2. Je zit niet met je rug tegen de muur (ophoping van de bas)
3. Je kan de surround speakers op gelijke afstand en op oorhoogte kwijt
4. Je hoort de stereo beter in gans de woonkamer
5. Je ziet de tv vanaf de tafel
...
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Voor het beste resultaat hebben luidsprekers ademruimte nodig en doordat je je zetel tegen de muur plaatst neem je dit natuurlijk weg.

Dus zoals A*Brand NewBox A*Brand NewBox zegt was puur audiotechnisch de originele positie veel beter. Je kan namelijk je rears beter positioneren, maar belangrijker je front kunnen ook op een juiste positie staan tov je TV.

Maar goed, dat wilt niet zeggen dat wat je wilt niet kan, je gaat gewoon wat compromisen moeten maken qua geluid.

Voor je surrounds:
in-ceiling zou ik persoonlijk niet doen, bij deze kanalen wordt er echt vanuit gegaan dat ze op oorhoogte hangen. Je kan voor in-walls gaan, maar er bestaan ook knappe on-wall speakers. Een on-wall speaker is natuurlijk veel minder permanent als je eens iets wilt veranderen.

Beste subwoofer locatie ga je helaas pas weten na wat testen. Hier zijn wel al degelijke draadloze systemen voor waardoor een stopcontact het enige is wat je mogelijk nodig hebt. Als je voor kabel kan gaan is dat natuurlijk het beste (en goedkoopste).

Maar in het algemeen, de luidsprekers die mij in gedachte springen en welke grotendeels aan uw verwachtingen gaan voldoen zijn de Kef T-serie. Zeer slanke en knappe speakers in zowel zwart/wit en KEF heeft voldoende in-ceilings die je kan combineren voor atmos en andere ruimtes.

Voor de andere ruimtes zou ik overwegen om te kijken naar een multi-room systeem. Receivers hebben vaak wel meerdere zones, maar heel handig in gebruik is dat niet en je gaat met een 5.1.2 opstelling ook al direct een 9/11 kanaals versterker nodig hebben voor keuken en badkamer (7 in living, 2 keuken, 2 badkamer).

Indien je het wilt inbouwen, laat de luidsprekerkabels voor de keuken en badkamer samenkomen in een technische ruimte en voorzie daar iets van multiroom versterker.
 

pietro

New Member
9 dec 2018
3
0
4
48
Merci voor de feedback. Er ligt, behalve de muren, nog niets vast dus ook de positionering van de meubelen kan zeker nog aangepast worden.

Bedoel je dan de zetel op de originele plaats en tv meubel links tegen de muur (waar zetel nu staat)? De kijkrichting is dan wel schuin vind ik en waar plaats je dan de backspeakers? Ik wil liever geen torens of statieven op de grond. Tv zien vanaf de tafel hoeft niet perse maar als de tv aan de tegenovergestelde muur staat heb toch ook dat voordeel niet? Als je tv tegen de korte zijde bedoelt zal dat niet gaan omdat daar 2 ramen zitten met maar 90 cm plaats tussen.

En hoeveel ademruimte bedoelen jullie dan voor de backspeakers? Ik kan ook de zetel zoals die nu staat wat vooruit schuiven. Of de boel omdraaien en de zetel een meter ofzo van de deur van de hal plaatsen en tv meubel plaatsen waar ik zetel nu heb getekend.

Het idee van een apart multi-room systeem lijkt wel interessant maar misschien wat overkill omdat de badkamer minder belangrijk is. Ik dacht dat het wel makkelijk zou te integreren zijn in een nieuw systeem, vandaar. Een bluetooth speaker om vals op mee te zingen kan eigenlijk ook al volstaan. Die KEF serie ziet er wel mooi uit maar ik krijg er helaas niet onmiddellijk een waw gevoel bij.
Bon, nog wat meer om over na te denken.:)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Raam zit in de weg voor behoud originele plaats zetel.. Dat zien jullie toch ook?
Vandaar vermoedelijk gewijzigd..
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Staat de zetel in de nieuwe situatie ook niet voor het raam?
 

pietro

New Member
9 dec 2018
3
0
4
48
Staat de zetel in de nieuwe situatie ook niet voor het raam?

Er is links een mooi zicht waardoor dit wel een toffe opstelling lijkt. De chaise longue heeft geen armleuning links en komt dus zelfs als die tegen de muur staat onder het raam. Meer naar rechts of naar voor kan natuurlijk ook maar de sofa komt dan minder recht op de tv, de praktijk zal het wel uitwijzen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
, is er niet mogelijk om de tv voor het muurtje tussen de ramen te zetten? De tv zal dan wel gedeeltelijk voor de ramen kopen te staan maar dat zal minder storend zijn dan je zou vermoeden. Belangrijk is wel om de tv op een laag tv meubel te plaatsen dat nog 50cm of meer van de ramen os verwijderd.

Wil je toch de zetel tegen de muur laten staan, zou je kunnen overwegen om die iets naar voren ,van de muur weg, te plaatsen en de surround speakers achter je zetel te plaatsen.
 

johanegg

New Member
16 nov 2016
7
0
4
vind het ganse plan niet echt kloppen, de keuken weggemoffeld in de donkerste hoek en een zithoek bij het raam. Ik zou alles omdraaien. De keuken, waar je actief bezig bent meer naar de ramen brengen, zo zie je tenminste iets als je bezig bent en de zithoek, die eerder passief is dan in de donkere hoek duwen. Krijg je meer plaats voor de TV zetel etc. Kan je tenminste ook een deftige set up plaatsen die zijn 6k waard zal zijn.