• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Degelijk draadloos surround systeem

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Binnenkort verhuis ik en dus vind ik het ook eens tijd om mijn huidig surround systeem ( technics receiver met 5 satteliet speakers ) te upgraden. Ik was normaal van plan om te gaan voor 5 degelijke speakers van B&W (CM of 600 serie ), maar deze zijn dus met draad aan te sluiten.

Nu blijkt dat het niet zo evident gaat zijn om de speakers achteraan met draad te verbinden, een deuren en een schouw zijn de boosdoener en mijn vrouw wenst liever geen kabelgoten te zien op de muur, dus ben ik eens beginnen rond zoeken naar draadloze systemen.

De meeste merken hebben ook een draadloze speakers in hun gamma, maar zijn deze degelijk ? Zijn die van eenzelfde niveau als bv B&W CM of 600 series ? Stel dat ik vooraan 3 degelijk speakers met draad neem en achteraan 2 draadloos, kan dit ? of heb ik dan 2 verschillende receivers nodig ? Welk zijn de merken die erg degelijke draadloze speakers hebben?

bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
MrRed zei:
Binnenkort verhuis ik en dus vind ik het ook eens tijd om mijn huidig surround systeem ( technics receiver met 5 satteliet speakers ) te upgraden. Ik was normaal van plan om te gaan voor 5 degelijke speakers van B&W (CM of 600 serie ), maar deze zijn dus met draad aan te sluiten.

Nu blijkt dat het niet zo evident gaat zijn om de speakers achteraan met draad te verbinden, een deuren en een schouw zijn de boosdoener en mijn vrouw wenst liever geen kabelgoten te zien op de muur, dus ben ik eens beginnen rond zoeken naar draadloze systemen.

De meeste merken hebben ook een draadloze speakers in hun gamma, maar zijn deze degelijk ? Zijn die van eenzelfde niveau als bv B&W CM of 600 series ? Stel dat ik vooraan 3 degelijk speakers met draad neem en achteraan 2 draadloos, kan dit ? of heb ik dan 2 verschillende receivers nodig ? Welk zijn de merken die erg degelijke draadloze speakers hebben?

bedankt
Om op uw vragen te antwoorden dus
263a.png
Wat niet evident zal zijn;

1) een dealer vinden die wifi speakers staan heeft en waar je dus naar kan gaan luisteren (want dat is het enige dat telt, zelf gaan luisteren om dan uit te maken of iets degelijk genoeg is voor het budget dat je wenst te spenderen) 2) een ruime keuze aan, wat je zelf noemt,"degelijke speakers" vinden - tjah - hangt af van het budget, ik denk aan Klipsch HD, Focal Easya, Advance Acoustics APTX, misschien zelfs emotiva airmonitors als je online wil gaan? ... als je "beter" wil... Elac Air-X en nog Devialet speelgoed maar dan spreek je natuurlijk over andere budgetten. Ik vind de Elac wel mjammie.

Edoch, Ik denk dat het evidenter is uw vrouw te overtuigen en met sobere kabelgootjes of zelfs kousen te gaan werken - of als je bv houten plinten hebt die er af te halen en daar achter te steken... dan heb jij tenminste veel meer keuze om het 'juiste' systeem te gaan zoeken. Combineren kan ook he -wifi achteraan. Ipv een kabel wordt er een zender gebruikt.

Good luck met de zoektocht
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
heos komt binnenkort met de heos avr , dwz tot 5 speakers bekabeld , ofwel 3 bekabeld en 2 achterste draadloos , mss een ideetje voor u
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
@ Toothless, Dat zijn al een paar merken die ik eens kan bekijken. Budget voor de boxen en nieuwe receiver ligt rond de 3000€. Ik hoop dat ik daar al iets degelijks mee kan kopen, heb eigenlijk niet meteen een id wat het allemaal kost.

Het beste vind ik persoonlijk ook gewoon speakers met draad te kopen, er kruipt wel meer voorbereiding in kwa nieuwe plinten leggen , wat boor en plak werk maar met dat we met een deur in de weg zitten wist ik even niet om dat daar mooi weg te werken. Makkelijkste zou zijn om een kleine kabelgoot te plaatsen, maar dat ziet de vrouw niet zo zitten... Eventueel achter het houten kader steken, maar dat zal niet lukken zonder het te beschadigen vrees ik. Dusja, ik blijf nog even naar een draadloos systeem zoeken
263a.png


@ ilstino,

Even de Heos opgezocht en dit lijkt inderdaad wel iets interessants, zeker omdat het van Denon is en laat dit nu de net de receiver zijn die ik waarschijnlijk ging kopen. Dus bedankt voor de tip !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Persoonlijk ben ik redelijk argwanend wat draadloos betreft. Je begrijpt,dat je de 'achter' speakers ook naast je kan hangen, he. Of is dat geen oplossing?

Een ander alternatief is flat cable die je dmv dubbelzijdige tape op je plinten kan kleven. Als die wit zijn, zie je daar amper iets van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Is het een dure deur? Je zou ze meteen ook kunnen vervangen. Als je een budget hebt van 3k. is die extra kost misschien te overwegen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Zitten er langs beide kanten deuren? Anders ga rond langs de kant waar geen deur zit, met een langere speaker kabel.

Ik heb in mijn woonkamer alle plinten van de muur gehaald en met een bovenvrees langs achter ingefreest. Je ziet niks meer van van mn speaker kabels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Ik ben er ook niet zo voor te vinden, draadloos zal nooit zelfde geluidskwaliteit kunnen geven als met draad. De speakers naast de zetels plaatsen gaat niet. Een van men oplossingen was ook een flat cabel rond de deur te bevestigen en nadien mee met de muur te overschilderen. Maar het zullen dan 2 flat cabels zijn met 2.5mm draad in, dit zal toch opvallen denk ik.



Het kader rond de deur kan ik eventueel gewoon vervangen ja.



Langs de ene kant staat een schouw in de weg, langs de andere dus een deur. De plinten worden al vervangen om enkele extra stopcontacten te plaatsen, dus daar kunnen de luidspreker kabels bij in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
MrRed zei:
Binnenkort verhuis ik en dus vind ik het ook eens tijd om mijn huidig surround systeem ( technics receiver met 5 satteliet speakers ) te upgraden.
Indien je verhuist naar een huis, is daar eventueel geen kamer in te richten als HT?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Is misschien nog een mogelijkheid, er is nog wel een kamertje vrij maar ik denk dat de vrouw die al voorzien heeft om al de schoenen en kleren te hangen
1f609.png


We komen er wel uit, dit weekend afspraak enkel B&W speakers te gaan beluisteren en hopelijk is mijn vrouw er zo van onder de indruk dat ze toch maar speakers met draad wil
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
MrRed zei:
Is misschien nog een mogelijkheid, er is nog wel een kamertje vrij maar ik denk dat de vrouw die al voorzien heeft om al de schoenen en kleren te hangen
1f609.png
whos-the-boss.gif


1f606.png
1f606.png
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
MrRed zei:
Ik ben er ook niet zo voor te vinden, draadloos zal nooit zelfde geluidskwaliteit kunnen geven als met draad.
Dat klopt natuurlijk niet wat je daar zegt. Technisch gezien is dat perfect mogelijk (zelfs méér), hoewel je dan op dit moment eerder spreekt over actieve speakers met ingebouwde dac/dsp of via de implementatie van een of ander wifi protocol ahv een soort basis station die alle verbindingen en communicatie verzorgt (tot zelfs roomcorrectie dus).

Alleen, of dat uiteindelijk zal aanslaan is een andere vraag - i doubt voorlopig, want het betekent een streep door de rekening van alle fabrikanten/verkopers van versterkers, dac's etc. Je kan dus op dit moment nog altijd veel meer gaan combineren met niet wifi spullen in (my|Hi)Fi/HighEnd land. Maar als het echt niet anders kan... is er dus wel een oplossing/alternatief.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Ik zat aan een draadloze oplossing te denken... waar ik zelf mee zou kunnen leven. Een zender/ontvanger die 2 analoge kanalen kan oversturen, is normaal wel redelijk betaalbaar. Met 2 actieve monitors achteraan kom je dan tot een kwalitatief systeem, als de ontvangst goed is. Voor het uitzicht zou ik de versterkers niet in de boxen inbouwen want dan moet je met zowel stroom als signaalkabel naar elke speaker en het maakt de speakers natuurlijk groter. Ik zou de amps en ontvanger apart in een kastje inbouwen en dat ergens wegwerken nabij een stopcontact. Dan hoef je enkel speakerdraad vanaf die plek naar de 2 speakers te leggen. Ik zou met Hypex dsp versterking werken met actieve filtering om ook de timing extra te kunnen beïnvloeden, kwestie er zeker van te zijn geen achterop hinkende weergave te krijgen in de achterkanalen. Geen goedkope oplossing, in zijn geheel (ik schat zo'n €1.200,00 speakers, zender en versterkers) maar wel een hoogwaardige die misschien beter is dan passieve rears.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Inderdaad een goed oplossing ... om je vrouw te overtuigen om kabelgoten op de muur te plaatsen
263a.png
Schat, 1.200 euro of 2 kabelgoten, aan u de keuze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Chr1st0f zei:
Inderdaad een goed oplossing ... om je vrouw te overtuigen om kabelgoten op de muur te plaatsen
263a.png
Schat, 1.200 euro of 2 kabelgoten, aan u de keuze.
2 B&W CM speakers gaan niet zoveel minder kosten natuurlijk. En de prijs is inclusief speakers èn 2x400W eindtrappen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Even een update posten,


Vorig weekend dus bij 2 hifi zaken langs geweest voor wat info over nieuwe speakers en receiver. Bij de 1ste waren we al na 5min weer buiten ... hij kon ons niet helpen, verkocht enkel volledige home cinema pakketten, niets apart en dat was het. Ook al verkoop je niet meteen wat de klant zoekt, dan vraag je als verkoper toch even door om misschien met iets anders te kunnen helpen, deze had er niet veel zin in en, pech voor hem.

De 2de zaak was dan totaal tegenovergestelde, vriendelijke ontvangst en werden meteen apart genomen om te luisteren wat we juist zochten, kregen een deskundige en gepassioneerde uitleg van iemand die duidelijk van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken
263a.png
Vervolgens even de B&W 800 die op dat moment nog aangesloten was mogen beluisteren ( nice ! ) en nadien de 2 verschillende vloerstanders van de CM en 600 serie beluisterd. We hebben er uiteindelijk dik 2u een goede uitleg en een hoop tips gekregen over wat we best allemaal voorzien en rekening mee houden, ook ivm de deur die zowat spelbreker was om speakers met draad aan te kopen. Volgens hem kan je perfect de deurlijst er laten afhalen door een vakman en nadien weer terug plaatsen. Gebeurd vaak bij klanten waar hij de installaties doet dus als dit klopt zullen het zoizo B&W speakers worden.



We hebben ondertussen thuis nog alles eens bekeken, vooral qua prijs en wat er nog allemaal bij komt kijken maar zitten nu met nog enkele vragen waar jullie met audio ervaring ons daarin misschien gaan kunnen verder helpen.

1.We zouden kiezen voor de B&W CM 8 vloerstaander - CM 1 boekenplank en CMC als center. Volgens de verkoper kan je enkel voor de CMC2 center (duurdere model) gaan als je de CM8 als vloerstaander neemt, klopt dit ? De exacte reden zou ik nog eens moeten navragen, maar kwam er op neer dat het een verkeerde klank zou geven. De reden voor ons om voor het goedkopere CMC model te gaan zijn de afmetingen, deze is kleiner en kan net in de tv kast, de andere niet.

2. De kabelafstand om van reveiver naar de achter speakers te gaan zou zeker een 30m bedragen, de verkoper rade ons eerst de 4x2,5mm aan maar had ook een 4x 4mm die uiteraard iets duurder is maar nog beter zou zijn. Wat is jullie ervaring hiermee, is 2,5mm voldoende of toch best 4mm nemen ?

3. Als reveiver zou het (voorlopig) de Denon AVR X3300W worden. De Verkoper rade ons de Marantz SR5011 aan, is zelfs iets goedkoper maar deze past ook weer net niet in de TV kast. Is er een groot verschil tussen deze 2 ? Is de Denon een degelijk ding of neem ik toch beter de Marantz ?

Voorlopig zijn dit zowat de vragen die ons nog bezig houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
MrRed zei:
Even een update posten,


Vorig weekend dus bij 2 hifi zaken langs geweest voor wat info over nieuwe speakers en receiver. Bij de 1ste waren we al na 5min weer buiten ... hij kon ons niet helpen, verkocht enkel volledige home cinema pakketten, niets apart en dat was het. Ook al verkoop je niet meteen wat de klant zoekt, dan vraag je als verkoper toch even door om misschien met iets anders te kunnen helpen, deze had er niet veel zin in en, pech voor hem.

De 2de zaak was dan totaal tegenovergestelde, vriendelijke ontvangst en werden meteen apart genomen om te luisteren wat we juist zochten, kregen een deskundige en gepassioneerde uitleg van iemand die duidelijk van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken
263a.png
Vervolgens even de B&W 800 die op dat moment nog aangesloten was mogen beluisteren ( nice ! ) en nadien de 2 verschillende vloerstanders van de CM en 600 serie beluisterd. We hebben er uiteindelijk dik 2u een goede uitleg en een hoop tips gekregen over wat we best allemaal voorzien en rekening mee houden, ook ivm de deur die zowat spelbreker was om speakers met draad aan te kopen. Volgens hem kan je perfect de deurlijst er laten afhalen door een vakman en nadien weer terug plaatsen. Gebeurd vaak bij klanten waar hij de installaties doet dus als dit klopt zullen het zoizo B&W speakers worden.



We hebben ondertussen thuis nog alles eens bekeken, vooral qua prijs en wat er nog allemaal bij komt kijken maar zitten nu met nog enkele vragen waar jullie met audio ervaring ons daarin misschien gaan kunnen verder helpen.

1.We zouden kiezen voor de B&W CM 8 vloerstaander - CM 1 boekenplank en CMC als center. Volgens de verkoper kan je enkel voor de CMC2 center (duurdere model) gaan als je de CM8 als vloerstaander neemt, klopt dit ? De exacte reden zou ik nog eens moeten navragen, maar kwam er op neer dat het een verkeerde klank zou geven. De reden voor ons om voor het goedkopere CMC model te gaan zijn de afmetingen, deze is kleiner en kan net in de tv kast, de andere niet.

2. De kabelafstand om van reveiver naar de achter speakers te gaan zou zeker een 30m bedragen, de verkoper rade ons eerst de 4x2,5mm aan maar had ook een 4x 4mm die uiteraard iets duurder is maar nog beter zou zijn. Wat is jullie ervaring hiermee, is 2,5mm voldoende of toch best 4mm nemen ?

3. Als reveiver zou het (voorlopig) de Denon AVR X3300W worden. De Verkoper rade ons de Marantz SR5011 aan, is zelfs iets goedkoper maar deze past ook weer net niet in de TV kast. Is er een groot verschil tussen deze 2 ? Is de Denon een degelijk ding of neem ik toch beter de Marantz ?

Voorlopig zijn dit zowat de vragen die ons nog bezig houden.
1. Het is inderdaad het best om de matchende center speaker te nemen. Het zal ook wel werken met de kleinere center, maar het evenwicht tussen de fronts en de center zal verloren gaan. En bij films wordt zowel de center als de fronts heel veel gebruikt. Ik heb een paar KEF R700's en in het begin had ik ook een R200c center. Nu heb ik de R600c en dat is beter. Was het met de R200c dan echt slecht? Nee, dat nu ook weer niet.

2. Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd. Das wel een redelijke afstand maar surround speakers vragen over het algemeen wel minder stroom als de fronts. Voor het prijsverschil moet je het niet doen denk ik, maar tkan wel zijn dat 4mm moeilijker weg te werken gaat zijn. Indien je genoeg plaats hebt zou ik op safe spelen en voor 4mm gaan.

3. Marantz en Denon zijn van hetzelfde bedrijf. En de Denon is de betere van de 2 (XT32, subEQ etc), dus ik zou persoonlijk voor de Denon gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator: