• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Emby

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wat is het ?</strong> Een open source (in tegenstelling tot plex) media server.

Waar installeer je de server? Dat kan op 1 van volgende platformen: Windows, Linux, NAS devices, Mac, FreeBSD, Unraid

Op welke client kan je ze gebruiken? Android Tv, Amazon fire tv, chrome, roku, windows media center, xbox 360 , emby theater, kodi, samsung smart tv Op welke mobiele apps? Html 5, android, ios, windows 8.1, windows phone

Meer info: http://emby.media/

<strong>Voordelen tov plex
: Open source, flexibeler, betere scraping, live tv support/pvr, betere integratie met kodi als frontend !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Op het eerste zicht ziet het er veelbelovend uit, maar ik vind niet alle info die ik zou willen op de website. Ik zal er zeker tzt. naar kijken, de server-deel lijkt zeker in orde, maar voorlopig nog geen Linux client of RPi/ OpenElec-compiled versie dus ik vind het vrij beperkt aan de client-kant.

Het nut van Emby in Kodi ontgaat me (net zoals plex in Kodi overigens): je gebruikt een sevrer/client combinatie omdat je juist geen volwaardige Kodi wilt/kunt draaien op jouw client, indien je full blown kodi installeert op de client, waarom dan nog een of andere laag erbovenop?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Client kant beperkt? Ik vind hem net zeer uitgebreid. Je kan toch perfect die op rasp pi zetten/openelec Openelec draait kodi, en er is een kodi app, dus........

Het nut van emby is net heel groot in combi met kodi De database en scraping in kodi is eigenlijk vrij beperkt Probeer dat maar eens met pauzeren in de woonkamer en verder kijken in je slaapkamer Dat gaat niet met kodi Daarvoor heb je een centralised db nodig. Dat heeft kodi niet Maw op kodi moet je voor elke client, je database onderhouden en opstellen Met een centralised db als emby niet ! 1 en dat is het

Tal van voordelen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Skank zei:
Client kant beperkt? Ik vind hem net zeer uitgebreid. Je kan toch perfect die op rasp pi zetten/openelec Openelec draait kodi, en er is een kodi app, dus........

Het nut van emby is net heel groot in combi met kodi De database en scraping in kodi is eigenlijk vrij beperkt Probeer dat maar eens met pauzeren in de woonkamer en verder kijken in je slaapkamer Dat gaat niet met kodi Daarvoor heb je een centralised db nodig. Dat heeft kodi niet Maw op kodi moet je voor elke client, je database onderhouden en opstellen Met een centralised db als emby niet ! 1 en dat is het

Tal van voordelen
Centralised DB gaat perfect met Kodi door MySQL te gebruiken (via advancedsettings.xml). Dan kan je ook pauzeren en ergens anders verder kijken. Draai het al een jaar of 2 zo...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Philip zei:
Centralised DB gaat perfect met Kodi door MySQL te gebruiken (via advancedsettings.xml). Dan kan je ook pauzeren en ergens anders verder kijken. Draai het al een jaar of 2 zo...
Dat kan idd met mysql Maar dat is: - veel ingewikkelder (jawel) - moet je telkens opnieuw builden als kodi uprgade - is offline van je mysql een probleem - heeft veel minder functies - kan zelf niet scrapen (kodi is daar veel beperkter dan emby)

Ik heb zelf ook mysql gebruikt hoor, dus ik spreek met ervaring

Emby is veeeeeeeeel makkelijker en veel meer mogelijkheden en minder troubles
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik ben eigenlijk bij emby gekomen omdat ik een manier zocht van kodi headless op unraid icm mysql Dat was ook een oplossing, maar het bleef net dat niet. Daardoor ben ik zeer toevallig emby tegengekomen in een topic. Daar stond er ook een vergelijk met plex en met headless kodi en mysql. Ik overwoog idd ook plexserver Het was mij toen al heel duidelijk welke ik prefereerde van die drie...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Skank zei:
Dat kan idd met mysqlMaar dat is: - veel ingewikkelder (jawel) - moet je telkens opnieuw builden als kodi uprgade - is offline van je mysql een probleem - heeft veel minder functies - kan zelf niet scrapen (kodi is daar veel beperkter dan emby)

Ik heb zelf ook mysql gebruikt hoor, dus ik spreek met ervaring

Emby is veeeeeeeeel makkelijker en veel meer mogelijkheden en minder troubles
- Ingewikkelder: Ok fair, voor een leek ietsje moeilijker. Voor mij, not so much, dagelijkse kost :). Daarbij, op de meeste SOHO NAS boxes heb je MySQL draaien met 1 klik. - Opnieuw builden: Hoezo? Nooit iets aan mijn DB moeten doen bij Kodi upgrades. Als je Kodi update, dan wordt de DB versie automatisch gemigreerd. Natuurlijk best wel AL je Kodi apparaten in huis updaten en geen oude versie laten draaien. - Offline: Als de server offline is, dan heb je niet veel, maar dat geldt voor elk centraal systeem, ook Emby... - Minder functies: Alle Kodi functies, en voor de rest mis ik niets extra. - Zelf niet scrapen: Klopt, dit moet via Kodi zelf gebeuren.

Don't get me wrong, Emby is zeker nice en heeft zijn gebruiken. Maar als je al die extra poeha niet nodig hebt, zie ik het nut er niet van in om dat boven de standaard Kodi functionaliteit te gebruiken :).

Integreert die EMby echt volledig in Kodi (dus TV Shows zitten waar het hoort, net als Muziek enz)? Of moet je net zoals bij Plex alles via de add-on doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Philip zei:
- Ingewikkelder: Ok fair, voor een leek ietsje moeilijker. Voor mij, not so much, dagelijkse kost :). Daarbij, op de meeste SOHO NAS boxes heb je MySQL draaien met 1 klik. - Opnieuw builden: Hoezo? Nooit iets aan mijn DB moeten doen bij Kodi upgrades. Als je Kodi update, dan wordt de DB versie automatisch gemigreerd. Natuurlijk best wel AL je Kodi apparaten in huis updaten en geen oude versie laten draaien. - Offline: Als de server offline is, dan heb je niet veel, maar dat geldt voor elk centraal systeem, ook Emby... - Minder functies: Alle Kodi functies, en voor de rest mis ik niets extra. - Zelf niet scrapen: Klopt, dit moet via Kodi zelf gebeuren.

Don't get me wrong, Emby is zeker nice en heeft zijn gebruiken. Maar als je al die extra poeha niet nodig hebt, zie ik het nut er niet van in om dat boven de standaard Kodi functionaliteit te gebruiken :).

Integreert die EMby echt volledig in Kodi (dus TV Shows zitten waar het hoort, net als Muziek enz)? Of moet je net zoals bij Plex alles via de add-on doen?
- ingewikkelder: dagelijkse kost voor een it'er misschien, maar niet voor een leek (ja ben ik ook een beetje) het is gewoon veel easier - opnieuw builden, daar heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar je zegt het zelf, AL je toestellen moeten dezelfde kodi draaien , bij emby niet , dat bedoelde ik - offline: als je kodi opstart en die gebruikt je mysql, dan moet die server aanstaan of je hebt niks.. bij emby is dit anders, je ziet alle art ook al is je emby offline (emby gebruikt een speciale manier, vraag het niet me uit te leggen) - scrapen is veel beter bij emby, er zijn ook emby addons.. check it out

En ja, emby integreert volledig, niks via addon

Test het
1f609.png
Je zal zien.. Tenminste als je het een kans wilt geven he, want sommige hier zullen direct zeggen na 5sec dat het niks is
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Skank zei:
Test het
1f609.png
Je zal zien.. Tenminste als je het een kans wilt geven he, want sommige hier zullen direct zeggen na 5sec dat het niks is
Kzal het zeker wel eens testen in de toekomst
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Daarnet even mee gespeeld.

  • Het server </strong>gedeelte op OSX is eenvoudig in te stellen (heel gemakkelijke wizard) en lijkt zonder al te veel problemen stabiel te draaien. Het mediabeheer is via de webbrowser (à la plex), de layout is eenvoudig en basic. Enkele films kan Emby niet automatisch scrapen (vermoedelijk incorrecte tags) maar dat zal wel manueel aan te passen zijn. Ook zijn sommige fan-arts en posters gewone screenshots (vb cinderella 2014; 300 rise of an empire). Emby is ook veel gevoeliger voor foutjes (een folder had ik gozilla ipv godzilla genoemd en dan herkent Emby die totaal niet, ook al zijn de files in de folder wel volledig correct benoemd). Bij plex kom ik die foutjes eigenlijk nooit tegen, maar het automatisch scrapen is hun grote selling point en voor mij de reden geweest om na 2 jaar Kodi achter mij te laten. Voor een gratis open source alternatief vind ik Emby alvast top!
    [*]Het Client gedeelte komt met een iets genuanceerder verhaal: er is geen native client voor Linux, OSX of IOS; wel native voor windows Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand windows op zijn goedkoop-htpctje wenst te draaien... soit! Misschien komt het wel en is het nog in de kinderschoenen, bij Plex kwam de officiële stabiele linux-client ook niet op dag 1. Een <strong>"kodi-client"
    is er gelukkig wel. Roku, androidTV, chromecast dat heb ik niet dus daar kan ik niets over kwijt. Met een Emby app op jouw smartTV heb je misschien wel best of both worlds maar mijn Pioneer is nog van de dumb-generatie. Misschien komt er in de toekomst een native app voor de nieuwe apple TV?
  • Terug naar Emby voor Kodi: Voor de eenvoud en een snelle test heb ik mijn HTPC (een self-compiled versie van OpenElec (zonder kodi) + PLEX + squeezelite op een intel NUC 2820) niet aangepast.
    Ik heb Emby (als Kodi Add On) op mijn Mac Mini server geïnstalleerd. Hierbij mijn eerste ervaring: Emby is een Add-On net zoals PleXBMC dat is. Je draait Emby niet native en je gebruikt een "lege" Kodi App waarbij de add-on alle media van de server leest en injecteert in Kodi. Je hebt dus alle voordelen maar ook alle nadelen van Kodi: -veel skins -veel add-ons -veel instellingen

    Je hebt dus veel vrijheid, maar het wordt al snel complex en zoals altijd -indien je setup iets afwijkt van de norm- bij de eerste de beste update heb je waarschijnlijk de helft van de add-ons die het niet meer doen. Ook is de weergave en zijn de functionaliteiten afhankelijk van de skin. En dan begin ik nog niet over incompatibiliteiten tussen add-ons (gevalletje been there, done that)

    Ik heb ook mijn muziek laten schapen en dat verloopt heel snel. Ik gebruik een losstaande oplossing dus meer heb ik niet geprobeerd.
  • Voorbeelden van frustratietjes: -Emby raadt een bepaalde Kodi-skin aan (via hun repository). Deze skin kan bij mij echter niet overweg met de TVshow banners en deze blijven leeg: ze worden ook niet extra gedownload ofzo. -Sommige liedjes kent hij niet en er komen geen albumhoesjes (terwijl die wel netjes in de file via iTunes geïntegreerd is en ook volledig herkent wordt door sonos en squeezebox). -Alhoewel alles conform is geïnstalleerd kan ik via de officiële KODI-repo geen skins installeren (wel downloaden). Bij een manuele installatie lukt het wel. -In de door mij geprobeerde skins had ik geen "on deck" -Afhankelijk van de skin krijg je een totaal andere layout. Bij confluence moet je alsnog alle links (TVSHOWS, MOVIES, etc) in de menu zelf toevoegen.
In mijn geval moet ik de moed nog bijeenrapen om weer aan het Kodi avontuur te herbeginnen. Voor de Die-Hard kodi gebruikers is de stap wellicht kleiner. Maar kodi heeft ook zeker zijn voordelen, zeker de integratie met liveTV en satelliet decoders is een plus.

Bij plex heb je de basis-installatie die nu eenmaal beter geregeld is: standaard skin is strakker, menus in de client zijn meteen identiek aan de server, automatische download van ondertitels is meteen correct ingesteld, TV tunes bij series.Je kan er dus ook dingen aan toevoegen zoals IMDB synopsis, fanart en score (minder dan op Kodi) maar het is verborgen. Persoonlijk vind ik Plex dus nog meer plugNplay en intuïtiever.

Desalniettemin zal ik de verdere ontwikkelingen van EMBY zeker opvolgen. Na mijn verhuis begin 2016 zal ik de server een opnieuw instellen en EMBY een volledig nieuwe kans geven. Misschien maak ik ondertussen eens een live-USB van openelex+emby om het op mijn dagdagelijkse htpc te proberen.

Dank je voor de tip @Skank!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik ben eigenlijk totaal niet eens met je bevindingen:

- een ios app was er vroeger, maar die zijn ze helemaal opnieuw aan het doen, en die verschijnt ZEER binnenkort - wat je zegt van bij een eerste update heb je de helft vd addons die het niet meer doen? Das is totaal geen waar, hoe kom je daarbij? - emby werkt met elke skin, dus daar heb je het ook mis - automatische download van subs kan zowel in kodi als emby, dus ook geen probleem

Ik denk eerlijk gezegd dat jet het wat snel probeert af te regelen en te zeggen het is niet dat...


Dat hij bepaalde folders/files niet vindt , ligt idd omdat je het verkeerd getypt hebt, je kan altijd manueel zoeken ook, is zo gebeurd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Het verbaasd me enorm, dat er hier maar 1 iemand is die dit eigenlijk wil proberen/ interesse voor heeft. Ik had hier anders verwacht :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Een server/client optie is vooral interessant bij mensen met meerdere clients. Misschien zitten de meeste gebruikers hier beperkt tot 1 client?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik dacht nochtans van niet. Je hebt toch snel 2 toestellen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
broodro0ster zei:
Plex he, dat is echt perfect daarvoor :p
Waarom wil jij het niet eens testen? Daar volg ik je niet. Nu heb je verschillende mediaspelers en daarbij nog plx, terwijl je alles in 1 kan hebben als je het zou testen... En er zelfs op vooruit gaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Emby is geen player he Ze hebben er wel ene en in dat opzicht ja... Maar gebruik ik toch niet. Tenzij emby mediaplayer nu iets gaat worden maar denk het niet.. Zal het es op mn gemak moeten lezen
 
Laatst bewerkt door een moderator: