• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Fischer & Fischer

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Vandaag een hifi winkel binnen gestapt. New Soundcenter in Ninove voor de nieuwsgierige onder ons. Bedoeling was gewoon een voor versterker te kopen voor mijn platenspeler. Echter ben ik ter plaatse zwaar onder de indruk gekomen van een paar boxen van het merk Fischer & Fischer.

http://fischer-fischer.de/en/

In de luisterruimte het goedkoopste model kunnen beluisteren en het geluid dat er uit kwam voor zo'n kleine box was indrukwekkend. Uit mijn B&W zuil heb ik nooit dergelijk geluid gekregen. Dit was zelfs een setup zonder subwoofer. Heel ruimtelijk en zuiver geluid. Het heel speciale aan deze boxen is dat ze gemaakt zijn van leisteen! Onbekend voor mij maar blijkbaar wel een heel goed materiaal. Toch als ik de verkoper mag geloven..

Ik was op slag verliefd en wou het direct meenemen moest de prijs niet zo stevig zijn. €2800 voor de kleine SN70 set.

De aansturing was met een LFD versterker. Handgemaakt UK merk. Beviel mij wel maar de Creek en Cambridge versterkers stond mij ook wel aan.

Iets minder pittig van prijs maar ook heel mooie vol geluid was het eveneens Duitse Elac BS403. Maar Fischer had toch dit net iets meer. Prijs daarvan is wel €1000 minder.

Toevallig iemand ervaring met deze Duitse merken? Ik vrees echter voor de zaak. Want ik vind op het grotere HT forum geen topics.

Het kriebelt weer.. De vrouw vond de boxen zelfs aanvaardbaar van uiterlijk. Prijs wel iets minder..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
New Soundcenter is een "ancien" in het vak. Hij zweert al jaren bij oa. LFD.
Dat je onder de indruk bent van een goed opgestelde set in een (waarschijnlijk) ideale omgeving, vind ik dan weer niet zo uitzonderlijk. Voor dat geld mag het wel goed klinken!
De speakers ken ik niet, trouwens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik was vooral onder de indruk van het geluid dat uit zo'n kleine box komt. Maar ik vgl uiteraard met mijn zuilboxen die 14 jaar oud zijn. Tijd staat niet stil
263a.png


Die boxen stond gewoon in de winkel. Dus niet in de luisterruimte. In de luisterruimte stond die Elac. Dus opstelling van die Fischers was volgens mij niet ideaal. De verkoper had de zuilen thuis staan. Wat allicht wel een goed teken is. Geluid vgl met box van zelfde afmeting maar wel 2x zo duur en vond het prijsverschil niet waard. Merk ervan ben ik wel even kwijt. Ga beetje meer van proberen opzoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
De luisteromgeving is niet ideaal daar - maar de elac's/fischer - LFD combinatie(s) is van het beste dat ik daar en elders ooit gehoord heb prijs/kwaliteit. Je zou dan de SN170/270 ook eens moeten beluisteren, mjammie hoor!
1f609.png

Alternatief voor mij is een setje Link K100 speakers - budget is wel iets hoger dan.

De LFD stuff is zéér muzikaal - jammer dat er geen poeier onder de motorkap zit - want als je wat moeilijkere muziek wenst te spelen of op oorlogssterkte wil spelen dan komen/zitten ze op hun tanden of is het gewoon over and out. Ik heb altijd al een LFD pre willen combineren met een andere goeie eindbak, maar is er nog niet van gekomen... ooit misschien eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Bij die Fischer - LFD stond ik met mijn mond vol tanden. Na even na te denken zou ik ook eerder voor de SN170 gaan. Want als je een 70 koopt moet je ook nog een goeie stand kopen en die tikt aan. De stand die bij deze monitor kwam was 700 euro. Voor dat geld heb je al bijna een 170. De 270 is een brug te ver vrees ik voor budget.

Maar de Fischer's 70/170/270 spelen blijkbaar op 4 ohms. Ik heb daar geen ervaring mee maar als ik het goed heb moet je al een serieuze versterker hebben om dit te kunnen aansturen. Het is pas vanaf hun 3 way speakers dat ze op 8 ohms zitten. Die staan niet op hun site maar ik ga er van uit dat die tegen de 7-8k aantikken per paar. Veel te duur dus..

Heel weinig info te vinden online over het boxmerk. Jammer want ik zou graag weten met welke versterkers die allemaal goed te combineren zijn. Uiteraard zullen ze mij in de winkel daar ook wel bij helpen. Maar ik vrees wel dat ik dan weer voor voor en eindversterker zal moeten gaan..

Met welke eindbak zou jij een LFD pre combineren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Zo lang mijn Parasound eindbakken het niet begeven zou ik er dat aanhangen natuurlijk - ze zijn al meermaals op verplaatsing gaan spelen en doen dat nog zeer goed. Bij vervanging zou ik sowieso ook naar dat merk willen terugkeren (maar bon, tig opties elders weliswaar). Prijs/kwaliteit zit dat dik snor, veel stroom/stabiliteit krijg je er voor in de plaats, zelfs tot 2 ohm.
Bij Raf zal je 8/10 met LFD buitenlopen - hij is invoerder/verdeler van het merk dus dat probeert hij dan ook te verkopen. Niets verkeerd mee hoor, want zoals gezegd, de LFD is er echt om muziek mee te gaan spelen. En hij zal je ook informeren dat vermogen niet nodig is, edoch, ben vrij zeker als die Fischers wat meer jus krijgen (qua muziek enerzijds, maar ook qua vermogen anderzijds), ze nog op een ander niveau gaan spelen... echt hoogrendement speakers zijn het niet he. Vandaar de interesse in LFD pre met een serieuze stroombak er achter...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Afgelopen zaterdag was het niet Raf maar Maarten. Misschien zijn zoon?

Maar hij maakte wel eerst vnl reclame voor de LFD. Hij heeft ook een modified Creek Evolution laten horen in combi met Elac BS403. Op een andere Elac was het een versterker van Sugden. Dit waren echter de instapreeksen van Elac en kon mij minder bekoren. Ze verdelen ook Cambridge maar dat heeft hij amper vermeld buiten feit dat de receivers van hun niet op stock waren.

Wat bedoel je dat het niet echt hoogrendement speakers zijn? De 4 ohm? Want gezien de 70-170-270 reeks van Fischer & Fischer op 4 ohm zijn ga ik er ook van uit dat je wel wat power nodig hebt voor ze te kunnen aansturen. Moet je dan altijd met een pre & eind versterker werken? Of is een receiver ook een optie?

LFD is blijkbaar heel muzikaal, maar wat voor TV? Ik zou enkel voor een stereo setup gaan. Muziek is dus wel belangrijk maar wil er dus ook mijn TV op aansluiten inclusief mediaspeler. Anders zou het wel heel veel speaker zijn voor enkel plaatjes en Spotify te beluisteren.

Ik heb op het HT forum ook even een Fischer & Fischer topic aangemaakt maar ook maar weinig ervaringen daar momenteel.

Gezien de hoge kostprijs per paar twijfel ik wel heel hard. Voor hetzelfde geld heb je ook de topreeks van bv Focal. Maar "WAF" ligt daarbij een stuk lager
263a.png


Maar goed. Ik heb mij vrouw dus wel al warm kunnen maken. Dus veronderstel dat ik de volgende weken/maanden regelmatig eens luistersessie's zal doen en op basis daarvan beslissing nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Maarten is de opvolger van Raf, zodra die de zaak overlaat (dunnow of dat al gebeurd zou zijn)

Anyhow - ivm rendement verwijs ik naar de gevoeligheid van de speaker. De SN70 heeft een gevoeligheid van 86db. Neem een Focal Electra, daar krijg je 89dB en zet daar een Klipsch Palladium tegenover dan krijg je 94dB... dus bij die laatste heb je minder stroom nodig om uiteindelijk eenzelfde geluidsdruk op luisterplek x te creëren. Die renderen dus meer, vandaar hoog-rendement
263a.png

Een ander punt is inderdaad de impedantie waar je naar verwijst - uw versterker die je er aanhangt moet die ondersteunen, liefst zo goed/zo lang mogelijk zonder dat die in problemen komt, en daar speelt dan weer het soort muziek/volume waarop je speelt een rol heb ik al ondervonden... in dat opzicht is het van belang de minimum impedantie van de speaker te kennen. Maar veel fabrikanten vermelden dat niet, ze spreken eerder over "gemiddelden"... bij die Fischers weet ik het ook niet. Is het 4 Ohm of dippen die er ook onder (ik vermoed van niet gezien de LFD's die er aanhangen
263a.png
- vandaar mijn aanhaal om er es wat ballen onder te hangen)

Stereo als basis is het uitgangspunt denk ik zo, nee? Als dat snor zit, hoef je je geen zorgen te maken over films edm... maar op dat soort speakers zou ik toch een "degelijke" dac voorzien (waarop je digibox, mediaplayer etc aansluit?) en zou ik toch ook liever lossless muziek gaan afspelen. (doet Spotify al lossless tegenwoordig? ik zit bij Tidal, daar is het in orde).
Een Av receiver, tuurlijk kan je dat proberen, maar qua muziek tov zo'n LFD vrees ik dat je keuze snel gemaakt zal zijn. Gezien uw stereo opzet zou ik dan eerder voor een dac opteren... nu ja, budgettair moet het allemaal mogelijk zijn natuurlijk.

Je zal niet veel vinden/ervaringen lezen over Fischer vrees ik. Wil dat zeggen dat er iets aan schort? Absoluut niet. Onbekend is onbemind en bij soundcenter kan je al eens een exotisch merk tegen het lijf lopen (deels ook louter en alleen omdat er niet naar ge/bekende merken wordt geshopt ook). Ik snap dat wel - veel hifi dealers verkopen hetzelfde (tot een bepaald budget) of je koopt zelfs via het internet - het positieve daaraan is dat indien je je spullen 2e hands zou verkopen, je die makkelijker kwijt raakt... als dat dan een merk is dat niet gekend is, blijf je er wellicht mee zitten tenzij je uitzonderlijk eens iemand met interesse aan de haak kan slaan...
Aan de andere kant, who cares - een goed paar speakers kan tientallen jaren mee als je dat wat soigneert. Op termijn gezien doe je dan meestal "een koopje". (maar bon, bij aanschaf moeten ze daar wel liggen die euries :)) Dat techniek edm met de jaren verbetert is wel zo, maar in speakerland heb ik nog niet veel revolutionairs gezien (behalve dan op vlak van actieve speakers?). Beter kan altijd, maar tegen welke prijs? Je moet geen appelen met peren vergelijken natuurlijk. In het digitale domein wordt er nog steeds vooruitgang geboekt ja...maar qua speakers, hmmmm.
Met zo'n F&F heb je zeker iets uniek en high end staan, denk ik persoonlijk.

Vragen om thuis uit te testen icm verschillende versterkers zou toch een optie mogen zijn bij serieuze interesse denk ik zo... ? Alleen dan weet je of het goed genoeg is voor uw situatie. Vertrouw enkel uw eigen oren. Good luck en veel plezier zou ik zeggen!

't is maar mijn idee
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik leer hier weer veel bij... Mijn eerste set-up was een receiver. Daarna heb ik een eindversterker gekocht die ik aan mijn receiver heb gehangen. Daarna heb ik de receiver weg gedaan voor te vervangen door een voorversterker. Nu x aantal jaar later heb ik alles weg gedaan en speel ik gewoon via een soundbar.

Maar die overgang is wel pijnlijk en ik mis echt wel iets in het geluid dat ik nu speel. Dat is alleen maar erger geworden door korte bezoekje aan soundcenter voor een simpele versterker te kopen voor mijn platenspeler.

Nu zit ik dus al weer te fantaseren over toch maar weer naar een degelijke setup te gaan maar dus allicht enkel stereo. Maar een DAC ken ik dus niet. Ik had een Marantz AV7005 + MM8003. Dat set-up was dus allemaal puur digitaal met verbinding via HDMI.

Met wat ik nu allemaal hoor en vooral lees ga ik gewoon analoog werken? Dat betekent dus geen HDMI kabels meer? Want hier ga ik precies wel een beetje serieus in de mist en voel ik mij echt een newbee...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Hmm, oei verwarring gezaaid,was niet de bedoeling - wacht, kort uitgelegd:
Beschouw een AV receiver vooral als een centraal patchpaneel om al uw bron toestellen analoog én/of digitaal te gaan verbinden en dan door te lussen naar de eindstationnekes: uw speakers en TV/projector.
Om een digitale verbinding van bron naar AV op te zetten kan je gebruik maken van hdmi, coax, optisch, usb etc. Sowieso worden al die digitale signalen omgezet naar een analoog signaal - via de ingebouwde DACs in de AV receiver (digitaal/analoog omzetter)... wat je uit uw speakers hoort qua sound is dus..."analoog".

Als je geen AV hebt, maar wel een geïntegreerde versterker of voorversterker/eind combi (zonder geïntegreerde dac dus) - ja, dan moet je eerst een digitaal signaal vanuit uw bron kunnen laten omzetten naar een analoog signaal ahv... een dac. Zo'n ding kan je dus ook apart aanschaffen en de mogelijkheden zijn weer...tja, legio (connectie opties, kwaliteit etc). Maw, tot zover het budget het weer kan (ver)dragen.
263a.png

Doorgaans is zo'n dac+versterker combinatie wel interessanter om puur muziek/stereo te beleven dan via een AV receiver. Voor eenzelfde budget krijg je doorgaans kwalitatiever materiaal he. Je kan ook meer gaan spelen met uw "sound" (naargelang de versterker/dac die je er aanhangt kan je wel een ander geluidsbeeld bekomen, maar dat is smaak he - vandaar het belang van luisteren in de eigen luisteromgeving!)

Als je nu naar meerkanaals zou gaan, ja dan kan je niet zonder een AV vrees ik, om al die leuke audioformaten te kunnen omzetten naar analoog meerkanaals... maar als je enkel stereo gebruikt kan je bv de bron instellen dat hij stereo moet afleveren over coax/optische kabel (zolang uw toestellen dat dus aan boord hebben kan je verder). Die sluit je dan aan op uw dac en van de dac gaat hij naar de (voor)versterker.
Je zou ook zonder dac kunnen werken, maar dan moeten alle brontoestellen een analoge stereo out hebben. En dan heb je maar beter direct deftig bronmateriaal (lees ingebouwde, kwalitatieve dacs :))

En je kan beiden dan ook nog gaan combineren als je wil: voor stereo de meer muzikale approach (met dito toestellen) en voor meerkanaals film integreer je in die setup dan de AV receiver.
Enfin - combinaties genoeg hé...

Again, is maar mijn gedacht - maybe hebben de anderen hier een ander gedacht hé...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
ik denk dat je het mooi hebt toegelicht ????

Op ons forum staat hier een artikel dat nog iets meer toelichting geeft...
https://home-theater.be/muzieksystemen-toegelicht/manipulatie-en-versterking/

Ik zou nog durven adviseren om je aankopen in stappen uit te voeren. Daar je momenteel een soundbar hebt moet je niet noodzakelijk van het ene uiterste overspringen naar het andere uiterste
263a.png


Vb. Koop vb eerst een avr (eventueel met pre outs). Vind je die echt te min, kan je er later nog een aparte eindtrap aanhangen.
De meeste avr bieden - denk ik - ook een optie om de interne dac te bypassen, je kan er dus later nog een aparte dac voorgangen etc....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Terug interessant leesvoer. Bedankt voor de info. Maar optie om bv eerst een avr te kopen en later uitbreiden naar voor/eind versterker de optie die ik sterk overweeg. Maar indien ik voor dit type boxen ga zal ik wel een degelijke receiver moeten kopen. Maar ik heb nog tijd. Dergelijke aankopen zal ten vroegste eind dit jaar zijn.

Ik doe wel telkens mijn huiswerk als ik dure aankopen doe. Dus begin ik mij vooraf goed te informeren
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Sphinkx, wat je steeds kan doen is om in de hifi winkel eens een top receiver en avr aan te sluiten op een stel speakers en dan te switchen tussen de receiver en de avr, dit kan je mischien helpen om finaal te beslissen. Beter nog neem uw vrouw en kinderen mee en vraag ook aan hun of ze het verschil merbaar gaan horen.
Als je dat zou doen, zorg er dan !!!!!!!absoluut zeker!!!!!!!!! voor dat de avr op pass trough staat. Dit is een modus waarin de avr alle logica omzeilt en het signaal zou zuiver mogelijk afspeeld. Doe je dit niet dan zal je zeker verschil horen maar dit heeft te maken met de dolby processing en eventuele room correction sw die aanstaat, niet de kwaliteit van het materiaal.

Ik durf te stellen dat een top avr, goekope en zelfs liddenklasse stereo receivers kan overklassen, zeker wanneer deze in passtrough staan. Statements dat avrs minderwaardig zijn aan receivers zijn imo wat achterhaald en/of ekel merkaar wanneer je echt high end gaat of buitengewoon gevoelige horen hebt....of.... in moment van opwelling en emotie door een verkoper wordt overhaald er toch maar eentje aan te kopen.

Hoe er rekening mee dat je met een avr ook nog room correction sw hebt, iets wat je niet snel gaat vinden op een 2 kanaals versterker.
Ten laatste kan je nog steeds gaan voor een avr waarop je een 2 kanaals versterker aansluit dit enkel om je fronts te sturen in stereo. De andere speakers hang je dan rechtstreeks aan je avr.

Imo... stereo receivers hebben enkel nog nut in drie gevallen:
1. Je bent een audiofiel die meerdere malen per week heel actief en aandachtig luistert naar een plaat, cd of high end audio stream in een speciaal daarvoor afgestemde ruimte.
2. Je hebt het budget en vind het fijn een uitgebreide set te hebben als hobbie en om mee te klooien.Zelf al heb je het budget, denk na dat je het nog steeds zou kunnen uitgeven an een nog betere avr, betere speakers etc....of waarom niet een leuke vakantie, kadoo voor vrouw of kind, bier, noem maar op...
3. Je bent niet van plan naar film of meerkanaals muziek te kijken of luisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Bedankt voor de tips. Ik ga sowieso nog verschillende luistersessie's doen. Wat ik echter eerst ga doen is een budget bepalen :).

Mijn zoektocht zal ik dan eerder in mijn showcase topic beschrijven ipv hier
1f609.png


Zolderkamer
 
Laatst bewerkt door een moderator: