• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Geofencing

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik lees ook dat je paar mogelijkheden hebt:
- via owntracks
- via home assistant app zelf
- via google maps (hoe wel ik nog niet weet hoe dit werkt)

Dit tov presence detection op wifi (unifi)

Wat zou het beste werken?

Met via geofencing weet je wel wie waar zit ook buitenshuis (kun je daar ook op automatiseren, maar hoe veilig is dat?)
Via wifi, heb je enkel binnenshuis mogelijkheden tot automatisaties
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Geofencing is een algemene term natuurlijk.
De manier waarop kan verschillen. Vera doet dit vb op basis van de GPS in je smartphone met hun eigen app. (zo'n beetje als de Owntracks precies)

Sowieso gebruik ik het niet, geen "use-cases" hier eigenlijk dat ik kan bedenken.
Ik stuur geen verwarming, ventilatie, alarm-systeem etc.
Lichtsturing zijn hier op basis van tijd & gemeten licht-intensiteit.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Geofencing is een algemene term natuurlijk.
De manier waarop kan verschillen. Vera doet dit vb op basis van de GPS in je smartphone met hun eigen app. (zo'n beetje als de Owntracks precies)

Sowieso gebruik ik het niet, geen "use-cases" hier eigenlijk dat ik kan bedenken.
Ik stuur geen verwarming, ventilatie, alarm-systeem etc.
Lichtsturing zijn hier op basis van tijd & gemeten licht-intensiteit.

Idd via gps in je smartphone, idd zoals owntracks.. of de HA app zelf. Dit moet je dan wel op je smartphone zetten.
Usescases zou ik wel weten: idd verlichting, berichten voor kids (bv weg van school)

Vragen die hierbij reizen:
- Batterijverbruik bij gsm verwaarloosbaar of toch bedenkelijk sneller plat de gsm?
- hoe veilig is dit? Kunnen crackers makkelijk weten of je thuis bent of niet?
- waarschijnlijk moet je HA open naar buiten toe?
- sneller dan via wifi?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Vragen die hierbij reizen:
- Batterijverbruik bij gsm verwaarloosbaar of toch bedenkelijk sneller plat de gsm?

> Geen idee hoeveel GPS eigenlijk verbruikt. Zou je eens in het ook moeten houden op een smartphone dat je kan zien met hoeveel bat % elke app gaat lopen.

- hoe veilig is dit? Kunnen crackers makkelijk weten of je thuis bent of niet?

> Daar zou ik niet teveel van wakker liggen.Moet je even bekijken bij Owntracks hoe de boel versleutelen. Je zal wel een token nodig/api-key nodig hebben om dingen te requesten enz


- waarschijnlijk moet je HA open naar buiten toe?

>Denkelijk wel, er zal dan vanuit de Owntracks-app op je smartphone via hun cloud-platform wel een push-bericht moeten binnenkomen tot op je HA.
>Geen idee of dat met PULL of PUSH werkt (ik zou denken push)


- sneller dan via wifi?

> Het Wifi gebeuren is een PULL request en daar ben je dus afhangkelijk van timers. Verder is Wifi dikwijls onderhevig aan "power saving" wat voor valse resultaten zorgt. Wifi is gewoon te gulzig met batterijen en alle moderne smartphones gaan de Wifi snel in slaapstand zetten.
> Vanuit de app zal het wel werken met PUSH-bericht wat eigenlijk wat interessanter is.