• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het smarthome en IoT topic!

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
logo-pretty.png

Voor veel mensen is een leuke home-theater setup hebben niet voldoende en willen ze het project uitbreiden met IoT, oftewel Internet Of Things toepassingen. Dit kunnen bijvoorbeeld slimme lampen zijn die aangaan als je thuiskomt of een digitale voice assistent in de vorm van Alexa, Google of Apple.

De bedoeling van dit onderwerp is om elkaar met tips en tricks te kunnen verder helpen met het bouwen van het ultieme smarthouse of smartroom! Hier beneden volgt een lijst met toepassingen die hiervoor gebruikt worden en ontbrekende toepassingen die worden aangeleverd worden aan de lijst toegevoegd.

Slimme verlichting:

Automatisering:
Overige:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Dankzij een forum lid werd ik op de hoogte gebracht van de geweldige 'Home Assistent ' tool waarmee je met enige 'programmeer' kennis simpel en eenvoudig dingen kan automatiseren, denk hierbij aan lichten die dimmen als de tv aangaat en lichten die terug naar normaal gaan zodra de tv terug uit is. Het programma Home Assist zal uitzichzelf niéts doen, het is aan de gebruiker om alles te configuren.

Het onderstaande stukje 'code' is niet meer dan een simpele instructie die het volgende opdraagt:
  1. Kodi veranderd van 'playing' naar 'paused'
  2. de actie zegt de licht scene te activerenen vervolgens de scene 'livingroom_normal' te laden en je lichten branden nu weer zoals voor de film begon.


YAML:
- alias: "Media player paused/stopped"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: media_player.kodi
      from: 'playing'
      to: 'paused'
    - platform: state
      entity_id: media_player.kodi
      from: 'playing'
      to: 'idle'

  action:
        service: scene.turn_on
        entity_id: scene.livingroom_normal

- alias: "Media player playing"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: media_player.kodi
      from: 'idle'
      to: 'playing'
    - platform: state
      entity_id: media_player.kodi
      from: 'paused'
      to: 'playing'

  action:
        service: scene.turn_on
        entity_id: scene.livingroom_dim

Met dit stukje instructie kan je zeggen je toestel op dag X en uur Y om te starten:
YAML:
- alias: Turn on receiver
  trigger:
    platform: time
    at: '17:06:00'
  condition:
    condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
     
  action:
      - service: media_player.turn_on
        entity_id: media_player.denon_avrx1300w_2
      - service: media_player.select_source
        data:
          entity_id: media_player.denon_avrx1300w_2
          source: Internet Radio

Dit zijn maar één van de vele mogelijkheden die er zijn. Graag had ik jullie voorbeelden van andere IoT toepassingen gezien, die jullie zelf gebruiken ;)
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hier zijn er 2 bruikbare voorbeeldjes die ik gebruik.

Automatisch de lichten aanzetten in de woonkamer als het 45min voor zonsonderdag is en er iemand thuis is.
YAML:
  alias: Turn on living room light when sun is setting
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: -00:45:00
  condition:
  - condition: state
    entity_id: group.family
    state: home
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.living_room

Automatisch mijn verwarming in de HT uitzetten na 4 uur. Ik vergaat wel eens vaker de verwarming uit te zetten op zolder en dan werd er soms een week lang gestookt terwijl er niemand was. Nu gaat ze na 4uur uit, wat genoeg is om een film te kijken :)
YAML:
  alias: Turn off heater after 4 hours
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: group.climate_HT_group
    from: 'off'
    to: 'on'
    for:
      hours: 4
      minutes: 0
      seconds: 0
  action:
  - service: input_boolean.turn_off
    data:
      entity_id: input_boolean.set_heater_HT
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
broodro0ster broodro0ster Heb jij toevallig een methode staan die je licht(en) bij het starten van media dimt en dan uitschakelt? Vind niet meteen de oplossing :unsure:
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ik denk dat je drie mogeljjkheden hebt
1. een slimme lamp... hue, etc...
2. Een slimme module aanbregen achter de bestaande drukknop/schakelaar in de bestaande wanddoos: fibaro switch, fifthplay, smartwares,....
3. Een slimme impulsschakelaar in je centrale elektriciteitskast:qubino, fibaro, niko,....

Elk heeft zijn voor en nadelen...kostprijs:
1. ~ 20 - 40 Euro
2. ~ 40 - 60 Euro
3. ~ 60 -100 Euro
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
broodro0ster broodro0ster Heb jij toevallig een methode staan die je licht(en) bij het starten van media dimt en dan uitschakelt? Vind niet meteen de oplossing :unsure:

Goh, ik stuur ze niet van uit Home Assistant als ik Kodi gebruik.
Ik gebruik de Callbacks2 plugin in Kodi en heb m'n eigen PHP scriptjes geschreven om de lampen te sturen. Ik heb Home Assistant pas ontdenkt nadat ik de Kodi setup al had. En dat werkt gewoon goed, dus kheb nog geen reden gehad om te switchen :D

Maar volgens mij kan je gewoon de parameter transition gebruiken toch? (https://www.home-assistant.io/components/light/)
Bijvoorbeeld 3 seconden fade in:
YAML:
action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: light.living_room
        brightness: 255
        transition: 3

Nadeel van die code is dat het altijd 3 seconden is en als je je lampen maar op 25% moeten gaan, dan gaat het faden zeer traag. In mijn eigen PHP script bereken ik de fade in/out time.
Een fade out van volle lichtsterkte naar uit moet 3 seconden duren bij me. Maar als mijn lampjes maar op 50% branden, dan moet het nog 1.5sec zijn. En op 25% nog 0.75sec etc.

Ik vraag ook eerst de huidige status op van de lamp (sowieso nodig voor de berekening) en dan schrijf ik die status weg. Als mij film dan stopt, laadt ik terug de dezelfde status in als ze daarvoor waren. Dus als ze maar op 25% stonden, dan ga ik ze niet op 100% aanzetten.

Je lichten moeten dan wel v hue zijn?
Maakt niet uit. Een welke lampen/schakelaars die compatibel zijn met home assistant.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Iemand de hue play lichtbalk?
Ik twijfel om die achter mn tv te hangen, thats if ze daarachter kunnen want mn tv hangt wel enorm plat tegen de wand
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Iemand de hue play lichtbalk?
Ik twijfel om die achter mn tv te hangen, thats if ze daarachter kunnen want mn tv hangt wel enorm plat tegen de wand
Die zijn volgens mij nog niet uit. Dacht begint okt of nov
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Wel benieuwd naar

Ik ook. We hebben een lange, smalle bak met keien aan de tv wand. Volgens mij krijg je wel een leuk effect als je er zo 2 in de keien legt links en rechts van de tv en de tegen de muur laat schijnen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik ook. We hebben een lange, smalle bak met keien aan de tv wand. Volgens mij krijg je wel een leuk effect als je er zo 2 in de keien legt links en rechts van de tv en de tegen de muur laat schijnen.

Foto? ben ik ook wel curieus naar
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
broodro0ster broodro0ster Ik heb het opgelost gehad, de transition en dan off, daar wou HASS niets van weten, dus transition weg en gewoon uit als de tv eindelijk zijn status heeft meegegeven.

Dit gebruik in in automatisatie om het volgende te doen:
1) Kijk of de tv 'playing' state heeft
2) Schakel het hoofdlicht uit en laat de spots aan
3) Schakel de flux schakelaar uit zodoende mijn lichten uit blijven(flux heeft de neiging ze weer aan te zetten).

YAML:
#################################
# Media room Light control      #
#  Dim lights                   #
#################################

- alias: "Started Playing Media"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: media_player.bedroom_tv
    from: 'off'
    to: 'playing'

  action: 
        service: scene.turn_on
        entity_id: scene.bedroom_dim
        
        
##### turn off flux when watching movie ###
- alias: "Flux off when playing media"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: media_player.bedroom_tv
    from: 'off'
    to: 'playing'

  action: 
        service: switch.turn_off
        entity_id: switch.bedroom_flux
        
        
        
        
##### turn on flux after watching movie ###
- alias: "Flux on after playing media"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: media_player.bedroom_tv
    from: 'playing'
    to: 'off'

  action: 
        service: switch.turn_on
        entity_id: switch.bedroom_flux


In mijn scenes file heb ik dan iets als dit staan:
YAML:
##### Media Room light scene control ####       
  - name: Bedroom normal
    entities:
        light.hue_color_lamp_2: #vervangen door hoofdlamp
            state: on
            transition: 2
            brightness: 60
            
  - name: Bedroom dim
    entities:
        light.hue_color_lamp_2: #vervangen door hoofdlamp
             state: off
             #transition: 2
             #brightness: 30
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Vraagje, hoe controleren jullie de lichten met kodi? Gekoppeld aan je ab of binnen kodi?
Ik wil het voor mij werkend hebben met cinemavision maar ook zonder.
Hoe begin ik eraan? Heb ik de kodi hue addon nodig?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Vraagje, hoe controleren jullie de lichten met kodi? Gekoppeld aan je ab of binnen kodi?
Ik wil het voor mij werkend hebben met cinemavision maar ook zonder.
Hoe begin ik eraan? Heb ik de kodi hue addon nodig?
Cinemavision heeft ingebouwde hue support dacht ik. Ik heb er ooit eens mee gespeeld, maar twas me teveel gedoe om alles te configureren en kzou toch die trailers en bumpers skippen.

Ikzelf gebruik gewoon de callbacks2 plug-in. Die doe een callbank naar een PHP pagina op mijn server die vervolgens de hue lampen aanstuurt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Cinemavision heeft ingebouwde hue support dacht ik. Ik heb er ooit eens mee gespeeld, maar twas me teveel gedoe om alles te configureren en kzou toch die trailers en bumpers skippen.

Ikzelf gebruik gewoon de callbacks2 plug-in. Die doe een callbank naar een PHP pagina op mijn server die vervolgens de hue lampen aanstuurt.
Met cinemavision heb je nog steeds de keuze he, met of zonder afspelen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Met cinemavision heb je nog steeds de keuze he, met of zonder afspelen
Ja kweet het, maar ik vond het configureren veel werk + goeie kwaliteit trailers vinden.

En ik denk dat de callbacks plug-in conflict zou geven met cinema Vision.

Misschien speel ik er deze winter nog eens mee, maar voorlopig ben ik zeer tevreden van callbacks2 in combinatie met mijn eigen script.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wtf apple? Philips hue app werkt enkel onder ios 10? Moet ik mijn ipad met 9.3.5 maar in de vuilbak gooien?