• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Himedia Q10 Pro Review

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zopas toegekomen via Royal Mail (Met dank aan Simon van Futeko) :

pqzSbYH.jpg


Deze avond en morgen uitvoerig testen, ben erg benieuwd ! De doos is een pak groter dan ik verwacht had. Review gaat dus volgen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Himedia Q10 Pro Review

Deze review is gebaseerd op een first batch model/firmware 1.0.1. Firmware is nog pril en gaat nog verder evalueren naargelang de ontwikkeling vordert. Net als bij de vorige modellen (Q5/Q10/M3 modellen van himedia) zal deze ongetwijfeld beter worden. Let op dat er een verschil zit tussen Europese modellen en chinese modellen. Ga daarom altijd naar http://www.futeko.com/newforum/index.php?board=14.0 voor firmware upgrades.

Voorwoord Himedia heeft zich reeds bewezen als betrouwbaar degelijk bedrijf voor het onwikkelen van android mediaspelers. Hun vorige succesvolle spelers konden reeds 3d mvc iso bestanden en hd audio bestanden afspelen middels een wrapper en toch gebruik maken van kodi als frontend. De huidige pro versies verschillen hier niet in, echter bij de pro versies hebben ze wel 4K60fps toegevoegd aan het rijtje. Dat is meteen ook het grootste verschil. Daarnaast is er nu ondersteuning voor HDR, dolby vision, 10bit kleuren en hdmi 2.0. Net zoals de vorige, heeft dit model ook de himedia imprex engine, maar nu een verbeterde versie 2 voor superieure beeldkwaliteit. De Q5 Pro is identiek als de Q10 pro maar bij de laatste kun je een hdd inbouwen. Ik verwacht dan ook totaal geen verschil in prestaties. Zeker ook niet te vergeten is dat “Koying”, kodi’s hoofdontwikkelaar voor android platform, ook een exemplaar heeft, wat er later misschien voor zorgt dat we geen wrapper meer nodig hebben, wie weet. De himedia Q10 Pro belooft alvast veel goeds, en zou wel eens een A+ speler kunnen worden/zijn. Modellen zijn te verkrijgen bij www.futeko.com.

Specs De specs van de Q10 pro zijn:

  • CPU: quad-core Cortex A53 (64-bit)
  • GPU: multi-core ARM Mali-T720
  • RAM: 2GB DDR3
  • ROM: 16GB eMMC
  • LAN: Gigabit
  • Wi-fi: 802.11AC 2,4G/5.8G
  • USB: 1 x USB 3.0 host, 1 x USB 3.0 slave, 2 X USB 2.0
  • Audio/Video: HDMI 2.0, Composite, Stereo (L/R), Optical en Coaxial outputs
  • Interne 3,5 HDD bay
  • OS: Android 5.1
  • Bluetooth: 4.0

PraONgQ.jpg


De box bevat volgende onderdelen: Himedia Q10 pro speler, remote (geen batterijen bij), voedingsadapter, hdmi kabel en een snelgids. Klein minpuntje is dat de afstandsbediening nog steeds geen stop-knop heeft, ookal werd dit aangekaart. Jammer.


Test

De speler is getest geweest in volgende setup: Sony hw30es, marantz sr7010 en focal luidsprekers (7.1). Helaas ben ik momenteel nog niet in staat om 4K te testen. Binnenkort maar eens een 4k monitor aanschaffen. Wat wel getest kan worden is atmos en dts x formaten. Wat de 4K betreft kan ik melden dat hij met de huidige firmware al supergoed 4K kan weergeven aan 60fps (uit betrouwbare bron), helaas zou hdr momenteel wel broken zijn maar daar zijn ze volop aan bezig en komt ongetwijfeld goed. Ik plaats de 4k tests hieronder ook mee, maar deze komen dus van een andere betrouwbare bron.

Himedia Q10 pro naast M3 en nuc dn2820, eronder Q5:
IeM2NR8.jpg


Mijn Q10 pro start in +- 20 seconden op, das half zo zoveel als mijn Q5 box. Beduidend sneller dus, ook binnen kodi reageert hij een pak sneller, en starten applicaties sneller op. Browsen in een bibliotheek van 500+ titles gaat merkwaardig vlotter. De speler komt met kodi 15.2 installed. Ik heb deze onmiddelijk verwijderd en er direct de laatste versie van jarvis erop geplaatst. Daarna heb ik terug de wrapper geïnstalleerd. Door de wrapper krijg je terug een mooi eigen himedia light menu en settings menu.

Testfiles (kun je hier vinden http://kodi.wiki/view/Samples):

Audio: DD 5.1 Ok Audio: DD plus Ok Audio: TrueHD Ok Audio: Atmos Ok Audio: DTS Ok Audio: DTS HRA Ok Audio: DTS-HD MA Ok Audio: DTS X Ok Audio: AAC Ok Audio: FLAC Ok Audio: LPCM Ok Audio: 96khz,192khz en 96khz/24bit Alles Ok Video: 29.970 mpeg2 : Ok , goeie framerate Video: 59.940 mpeg2 720p Ok, goeie framerate Video: 23.976 1080p H264 Ok goeie framerate (heel af en toe een microstutter) Video: 24.000 1080p H264 Ok goeie framerate Video: 29.970/60.000 Ok goeie framerate Video: 25.000/50.000 ok goeie framerate Video: 23.976 VC-1: Ok goeie framerate, idem voor 29.970 vc-1 3D Mvc Iso: Ok 3D Mkv: niet getest 4K test overgenomen:
  • [4K HEVC Video] 23.976 = Smooth playback
  • [4K HEVC Video] 24 = Smooth playback
  • [4K HEVC Video] 24fps HDR 10bit = no picture on my 8-bit 4K display with present firmware, but did play fine w/previous firmware
  • [4K HEVC Video] 25 = Smooth playback
  • [4K HEVC Video] 29.970 = Smooth playback
  • [4K HEVC Video] 50 = Smooth playback
  • [4K HEVC Video] 50fps 10bit = Smooth playback, no issues (this has playback issues on some 4K players, like pre revision-C AMLogic S905 h/w)
  • [4K HEVC Video] 59.940 = Smooth playback
  • [4K VP9 Video] Variable framerate clips = Smooth playback
  • [5K Video] 5120x2700 29.970 = No picture, audio okay (just tried out of curiosity; Shield TV can't handle it either)
  • [8K Video] 7680x4320 29.970 = No picture, audio okay (just tried out of curiosity; Shield TV can't handle it either)
Atmos werkt feilloos:
QtGespZ.jpg



Issues: -Links/Rechts oog switchen werkt niet. Himedia is er mee bezig -Microstutters in 23.976, himedia is er mee bezig -Geen beeld met HDR 10 bit video wel audio. De Q10pro zou dit zeker moeten kunnen dus geraakt zeker opgelost, maar momenteel dus niet. Niet HDR 10 bit 4k speelt perfect. -Verrtical Banding issue:
23u8LJD.jpg


HDR of dolby vision output:
dfbEozn.jpg


Let er op dat je SMB shares geen login/paswoord nodig hebben of je zal geen toegang hebben tot je netwerkshares !

Vergelijking en conclussie

Tijd om de himedia te vergelijken met andere spelers. Als je beeldkwaliteit vergelijkt met andere kan je zeggen dat hij net iets mooier beeld geeft dan de gewone Q5 , maar net niet zoals bv de onlangs geteste intel nuc , vooral in 3d valt dit op. Wat 4k betreft is door verschillende mensen bevestigt dat deze de absolute king is tot nu toe…(straks helemaal als hdr ook werkt) ook totaal geen last van banding zoals wel eens kan voorvallen bij de shield. Qua prestaties/snapiness is dit toch ook de meest snelst reagerende speler. Verder speelt hij dus werkelijk alles af middels gebruik van de wrapper. Shield doet bv nog geen 3d mvc, geen hdr, en hd audio is daar nog niet mainstream. De vorige himedia modellen doen geen full 4k. Andere spelers zoals mede8er (doet geen 4k, geen hdr, en heeft geen kodi) of de laatste nieuwe dune of andere.. Zijn ofwel overpriced, geen hdmi 2.0 of laat staan hdr. Een goeie concurrent is de intel nuc, die doet zowel 3d mvc iso en mkv en hd audio zonder wrapper, maar dan weer geen full 4K, daarvoor is het wachten op de volgende generatie zoals de kaby lake. De pi doet geen passthrough waardoor je dan weer atmos en dts x mag vergeten. Je ziet dat dit de enige speler is die momenteel alles in huis heeft! Enig minpuntje is dat door het gebruik van de wrapper, niet alle addons werken. De subtitles addon en cinemavision zijn hier 2 voorbeelden van. Ook bv netflix hd en amazon hd en ongetwijfeld andere video addons zijn capped tot 480p in tegenstelling tot bijv bij de shield of intel nuc, waar het wel mogelijk is. Echter als je weet dat Koying (main android kodi developer) dit toestel ook in handen heeft, zal de wrapper misschien wegvallen en is ook dit opgelost, wie weet. Kortom de himedia Q10 pro/ Q5 pro heeft alle potentieel om DE king te worden van alle spelers met alle toeters en bellen eenmaal de firmware volwassen wordt. Maar laat je hierdoor niet afschrikken, ook nu al is deze speler een GROTE aanrader ! Hij slikt werkelijk alles. Deze speler is bij futeko.com te verkrijgen voor 190 euro excl verzendkosten. Kleine nota: indien jullie deze review liken en je daadwerkeljik overgaan tot aankopen bij futeko, mogen jullie mijn naam (stijn moke) altijd als referentie plaatsen als blijk van appreciatie. Dit helpt mij bij eventuele volgende reviews
1f609.png
waar jullie dan eventueel baat bij hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Nu ben ik toch wel eens benieuwd naar je bevindingen, succes alvast
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Idem, zou eigenlijk dringend een 4k toestel nodig hebben om zelf te kunnen testen
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
review online kan zijn dat de review komende weken nog aangepast wordt, firmware is zo pril............
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bedankt voor de uitgebreide review
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Leuke review! Als de firmware nog wat opgepoetst is, zou het zeer interessant zijn om effectief de Himedia en de Shield TV eens naast elkaar te zetten
263a.png
. Stof voor een M&G als het wat rustiger wordt
1f61b.png
!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Philip zei:
Leuke review! Als de firmware nog wat opgepoetst is, zou het zeer interessant zijn om effectief de Himedia en de Shield TV eens naast elkaar te zetten
263a.png
. Stof voor een M&G als het wat rustiger wordt
1f61b.png
!
Goed idee, hoewel shield vr mij direct afvalt wegens geen 3d
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Die zal wel m'n dune vervangen binnenkort,m'n Shield mag op m'n slaapkamer blijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Dank je wel Skank voor deze mooie en duidelijk review. Denk als de bugs en firmware bij gewerkt zijn dat het een toppie player is. Zoals je weet hebben we het er al eerder over gehad,dat geef me een zetje en een overtuiging om het te kopen. Ga nog meer van me Panasonic TX-55CX800E 4K UHD 3D LED Smart TV genieten. Ik had op Google gelezen er zijn ook diverse Himedia Q10pro met veschillende prijzen,dat verward me.welke moet ik nu hebben,voor de laatste uitvoering,ben bang voor een verkeerde keus. Las ook dat er UK(of is dat je het daar kan kopen) en chinese uitvoeringen zijn,wat is de beste keus. Zie deze site:http://www.aliexpress.com/himedia-q10_reviews.html voor diverse uitvoeringen. Nogmaals hartelijk dank voor je review. MVG Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Fred1946,

Er is maar 1 uitvoering, de engelse! De chinese idd, maar die laat je best links liggen! Presteren vaak minder.

Als je de goeie himedia q10 pro wilt bestel je best bij futeko.com Das de goeie! Daar komt mijn versie ook van. Zeer betrouwbaar! Vermeld gerust mn naam
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Ok skank Nu weet ik waar ik kopen moet. Stelt me wat gerust ivm verkeerde koop. Is er dan verschil?,er is toch 1 fabriek waren ze gebouwd worden,of zie ik dat verkeerd,zijn er dan 2 versies,engelse en chinese. Was op de site van futeko.com en zag op de achterzijde van de Q10 pro made in china staan,dus ook chinees,of heb jij het over de service. Zag hem ook te koop bij https://www.media24store.nl voor 219 Euro,en staat ook op de achterzijde made in china. Plus
  • Gratis KODI add-ons installatie

  • Gratis Mele F10 Bluetooth Flymouse/Keyboard
Ben nergens een engelse versie tegen gekomen. Graag wat uitleg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Die versies die je in china koopt verschillen dan die die je in de uk koopt. Zo ook bij. De oude versies. Kopen in de uk. Die nl shop ken ik ook, af te raden. Gewoon bij futeko. Dan heb je de goeie versie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Nu heel duidelijk ga daar kopen. Helaas op het moment niet meer te koop,coming soon. Nog 1 vraagje is dat de nieuwste versie die van 191 Euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Heel erg indrukwekkend die review met die 4k plaatjes. Kan niet wachten. Speelt het ook 3d sbs ou en origineel af. En hoe zit met de garantie,als er wat mee is,moet je het dan naar de Uk sturen,lijk me zo een gedoe. Is alles in Engels of is het ook mogelijk in NL in de Q10 pro. Nazorg vind ik ook erg belangrijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
fred1946 zei:
Heel erg indrukwekkend die review met die 4k plaatjes. Kan niet wachten. Speelt het ook 3d sbs ou en origineel af. En hoe zit met de garantie,als er wat mee is,moet je het dan naar de Uk sturen,lijk me zo een gedoe. Is alles in Engels of is het ook mogelijk in NL in de Q10 pro. Nazorg vind ik ook erg belangrijk.
SBS ? vermoedelijk wel, maar ja gaat toch geen halve resolutie spelen als je full resolutie kan? (mvc) in elk gevall kan hij beide ik raad sbs compleet af, ruins 3d

garantie, desnoods terugsturen naar uk, nog nooit voor gehad maar is geen probleem bij simon van futeko zeeeeeeeeeeeeeer goeie shop engels? gewoon nederlands ja
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Heb beide site's bekeken,en vergeleken de Q10 pro,maar zie geen verschil,dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Bedoel Nl is makkelijker dan UK, ivm als er wat mee is. Zeeeeeeeeer goeie shop????,wat meer uitleg Reden waarom. Is het de service of de Q10 pro zelf een verschil anders beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Jij kiest. Ik zou bij simon bestelllen.. Goeie ervaringen mee. Daar stopt het verhaal. Jij kiest wat jij wil. Mijn aanraden heb je
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Er is momenteel een test firmware die de hdr werkend maakt.. En dat is bevestigd. De fix komt met volgende firmware, vermoedelijk max binnen een week.
 
Laatst bewerkt door een moderator: