• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Hoe di/tripoles opstellen in een 7.* opstelling!

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Beste mensen,

Aangezien ik overgeschakeld ben op tripoles surround speakers hier alvast wat leesvoer ivm fases van je speakers. Bij mijn tripoles is er een linker en een rechter speaker, als je daar nog 2 exemplaren bij installeert als surround back komt het erop neer dat je de rechter en linker speaker switched van plaats....links wordt rechts om zo je fases correct te houden!

Zie artikel:http://www.atlantictechnology.com/files/1913/8937/4358/AT-TT-No10-print.pdf

image-jpg.553092
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
@Xeno, ga je nu uwe living vol met die XTZ's hangen en zetten ? Zo'n hoge WAF-score halen die ook ni he...We zijn benieuwd naar de 1e foto's als het zover is!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Ten eerste, ik heb nog nooit gehoord van tripole speakers, wat is dat eigenlijk? Ik ken monopole, dipole en bipole. Of is het een combinatie van die drie, vandaar die 'tri'pole?

Ten tweede, die setup dat je voorstelt geldt enkel en alleen als je in dipole mode speelt, want enkel dan zijn er fase verschillen. Maar ik zou eerlijk gezegd niet snappen waarom je dat zou doen want dipole stamt nog uit de tijd van dolby surround. Vanaf dolby digital speel je beter in fase met al je speakers (monopole/bipole) omdat je dan 'full range' kanalen hebt in surround. In deze tijd van truehd en dts hd en het nieuwere dolby atmos/auro3D/dts-x is dipole gewoonweg uitgestorven en ga je je surround ervaring verslechteren.

Wat je feitelijk doet met je speakers in dipole te zetten is dat je surround speakers moeilijker te localiseren zijn en de surround ergens rond je hangt, maar niet definieerbaar zijn. Destijds met dolby surround had je vanachter twee speakers hangen maar ze gaven allebei een mono kanaal, door ze in dipole te zetten klonk dit gewoon 'breder'.

Grtz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
De tripoles van Ken Kreisel,MKsound en XTZ hebben front firing drivers samen met 2 side firing drivers = 3-weg! Ze zijn zo instelbaar dat er verschillende setups mogelijk zijn voor je specifieke wensen. Heb de KK Quattro TRiFX surrounds gehoord en die klonken fantastisch. De sound was in-your-face maar toch een beetje difused door de side-firing drivers. Zo wist je wel van welke kant de klank kwam maar kon je het niet pinpointen wat de soundbubble weer ten goede kwam!

S5%20Back%201.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Squeek zei:
Ten eerste, ik heb nog nooit gehoord van tripole speakers, wat is dat eigenlijk? Ik ken monopole, dipole en bipole. Of is het een combinatie van die drie, vandaar die 'tri'pole?

Ten tweede, die setup dat je voorstelt geldt enkel en alleen als je in dipole mode speelt, want enkel dan zijn er fase verschillen. Maar ik zou eerlijk gezegd niet snappen waarom je dat zou doen want dipole stamt nog uit de tijd van dolby surround. Vanaf dolby digital speel je beter in fase met al je speakers (monopole/bipole) omdat je dan 'full range' kanalen hebt in surround. In deze tijd van truehd en dts hd en het nieuwere dolby atmos/auro3D/dts-x is dipole gewoonweg uitgestorven en ga je je surround ervaring verslechteren.

Wat je feitelijk doet met je speakers in dipole te zetten is dat je surround speakers moeilijker te localiseren zijn en de surround ergens rond je hangt, maar niet definieerbaar zijn. Destijds met dolby surround had je vanachter twee speakers hangen maar ze gaven allebei een mono kanaal, door ze in dipole te zetten klonk dit gewoon 'breder'.

Grtz
Hoe zou jij dan in mijn situatie 7.1 verkrijgen? Dit met focals. Ik heb nu de 800 reeks vooraan en achteraan

Gaan voor de 700sr (die geen biopolen zijn) en deze zijdelings plaatsen in combi met de 806V achteraan Of Gaan voor de 800sr die bipolen zijn en deze zijdelings plaatsen in combi met de 806 achteraan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Het laatste,dipolen aan de zijkant en de 806 vanachter!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Laatste inderdaad, bipolen langs opzij en de 806 vanachter. Ik speel met dezelfde setup maar dan met MA luidsprekers.
 
Laatst bewerkt door een moderator: