• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Hoe kan ik best mijn speakers positioneren in mijn Living

ObiKanobi

New Member
8 okt 2018
2
0
4
35
Hallo,

we hebben een tijdje terug een huis gekocht en hebben wat gespaard en hebben neet een speaker systeem gekocht van wharfedale.
nu zou ik de speakers willen ophangen, maar ik weet niet goed hoe ik die nu best kan richten (als dat al uitmaakt..)

sorry moest dit een soort duplicaat topic zijn, maar ik vermoed dat elke living uniek is dus ik waag het erop met een grond plannetje

Hier heb ik de living proberen tekenen.
Links van de kachel staat onze TV, daar komt ook de versterker en de subwoofer normaal (de kabels zijn daar voorzien)
Echter waar ik me mogelijks in vergist heb zijn de hoek plaatsen, zoals de paarse pijlen staan komen boven in de hoeken de kabels uit de muur.
hier gaat mijn vraag voornamelijk over:
kan ik de speakers nu best gewoon in die richting richten, of moet ik ze in een hoek plaatsen naar het midden van de kamer, of de rechter kant van de kamer richten naar de linker kant van de kamer..?
Onder de TV (rode pijl) zou ik de midden speaker plaatsen)

De versterker die ik heb is een Marantz NR1508, daar zit een meet micro bij, dus misschien maak ik me zorgen over niets?
De" speaker set is een Wharfdale DX-2

Tips over de positionering van de speakers, en de subwoofer zijn erg welkom!

Het doel zou zowel voor muziek en films af te spelen.

Living_Speakers.png
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Samengevat toch wel een heel ongelukkige plaatsing zo de TV volledig in de hoek gepropt eigenlijk. Mah bon, je kan idd alles ophangen op de voorzien punten en dan gaan inmeten. De 2 satellieten aan de rechtse kant hebben wel wat afstand te overbruggen dus er gaat wel wat met time-delay gespeeld gaan worden om het geluid op de zitplaats zo coherent mogelijk te laten klinken ;-) Moet de receiver normaal wel voor je regelen, deze Marantz heeft "slechts" Audyssey MultEQ (=basis) aan boord, maar time-delays gaat hij wel goed regelen.

Ik zou de subwoofer echt wel in een hoek steken. Het is een schattig 8" drivertje met amper 70W versterking en de ruimte is best wel aardig te noemen! Wil je niet "iets" merken van de sub laat je hoeken van de ruimte liever nog wat "helpen" door daar winst te halen.
 

ObiKanobi

New Member
8 okt 2018
2
0
4
35
Hoi jvanham, thanks voor je reply,

als ik het goed begrijp maakt het dus niet echt uit of die boxen nu naar het midden van de kamer gericht zijn of gewoon netjes recht aan de muur aanhangen?

de subwoofer zou ik dus in het tv meubel aan mijn TV plaatsen, hiervoor wil ik zelf nog een meubel maken waar deze mooi inpast zodat de speaker naar de kamer gericht is.
does that make sence?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Als film/tv belangrijk is zou ik kijken of je je speakers niet bij je TV kan halen, door ze in de hoeken van de kamer te plaatsen ga je bij film toch wel het een en ander missen. Je Marantz kan dit wel voor een deel opvangen, maar je blijft toch met een grote afstand die overbrugd moet worden.

Maar het is dus zeker wel belangrijk om je speakers te richten naar je main listening point (MLP) - oftewel de plaats waar je het meeste gaat zitten.

Een betere oplossing zou iets als het volgende zijn:
Living_Speakers-2.jpg
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Als de aansluitpunten "vast" staan dan zou ik idd de speakertjes "indraaien" richting de zetel sowieso. Vervolgens een de Marantz laten calibreren en dan kijken als je neerzit hoe je ervaring is met het geluid dat naar je komt.
Alternatief zoals Lucske schrijf kan ook hé, als je niet vies bent van een kabeltje "over de grond" kan je de voorste speakers opstellen ongeveer in de buurt van je TV/Marantz en en kantelen naar de zetel natuurlijk.