• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Oei. Als grootste fan in dit topic er mee stoppen. Het gaat hier stil vallen...

Kan toch alleen maar aan iets van block zijn op je router?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Oei. Als grootste fan in dit topic er mee stoppen. Het gaat hier stil vallen...

Kan toch alleen maar aan iets van block zijn op je router?

Ik weet het niet.. op dit moment is het weer van dat..

Tijd is echt random..
Waarom nu wel en straks plots niet meer..

Vermoedelijk ligt het idd niet aan HA, en ik wil dan ook HA niet echt stoppen.
Maar dat probleem moet wel van de baan...
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Eerste wat je eigenlijk dan moet doen is het laatste wat je geïnstalleerd hebt er afsmijten. Eventueel updates terug draaien..
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
En wat is het probleem al weer? Internet valt uit voor heel jouw huis?
Ping dan eens 8.8.8.8 en google.be vanaf jouw lokale PC. Dan kun je zien als het een DNS of internet issue is.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Dit is het antwoord




Docker command not found

Het faalt al bij de ping van 1.1.1.1, dus er is iets mis met de verbinding en/of de routing naar buiten, bijgevolg faalt de rest ook (DNS resolving). Je kan ook eens ping naar een intern IP (je router bv) proberen eerst.

Maar waar voer je dit trouwens uit? Want command not found bij apt en docker vind ik zeer vreemd... Je draait toch raspbian met homeassistant in docker? Voer je dit rechtsreeks uit via SSH op raspbian? Want ik heb een flauw vermoeden dat je gewoon ssh naar een container...

Het is ook enkel op de Pi, geen andere devices? Als je test zeker een vast toestel gebruiken, telefoons schakelen tegenwoordig meestal gewoon naar 4G als backup.

Hoe is de Pi verbonden? Ethernet, of wifi?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
En wat is het probleem al weer? Internet valt uit voor heel jouw huis?
Ping dan eens 8.8.8.8 en google.be vanaf jouw lokale PC. Dan kun je zien als het een DNS of internet issue is.

Neen internet valt niet uit voor heel mijn huis.
Enkel mijn pi met HA op doet moeilijk
Als die "eruit" ligt, kan ik perfect overal naartoe surfen vanaf laptop of eender ieder ander device op hetzelfde netwerk
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Het faalt al bij de ping van 1.1.1.1, dus er is iets mis met de verbinding en/of de routing naar buiten, bijgevolg faalt de rest ook (DNS resolving). Je kan ook eens ping naar een intern IP (je router bv) proberen eerst.

Maar waar voer je dit trouwens uit? Want command not found bij apt en docker vind ik zeer vreemd... Je draait toch raspbian met homeassistant in docker? Voer je dit rechtsreeks uit via SSH op raspbian? Want ik heb een flauw vermoeden dat je gewoon ssh naar een container...

Het is ook enkel op de Pi, geen andere devices? Als je test zeker een vast toestel gebruiken, telefoons schakelen tegenwoordig meestal gewoon naar 4G als backup.

Hoe is de Pi verbonden? Ethernet, of wifi?

ik zal idd es pingen naar een eigen device.. maar volgens mij zal dat gaan, want ik kan vanaf de laptop wel bij de pi op dat moment

Ik voer het uit vanaf de ssh addon binnen HA
Ik draai idd raspbian met ha

Het is enkel bij de pi ja, op mn laptop heb ik zelfs geen 4g
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Ik voer het uit vanaf de ssh addon binnen HA

Daar zit het probleem van de docker "command not found". Die SSH addon is gewoon een docker container met toegang tot je HA config. Je moet inloggen op Raspbian zelf.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Daar zit het probleem van de docker "command not found". Die SSH addon is gewoon een docker container met toegang tot je HA config. Je moet inloggen op Raspbian zelf.

mm Zelfs nu ik rechtstreeks via putty ingelogd ben, krijg ik de command not found bij apt install npm --no-install-recommends
Ik zit dan toch op de pi zelf he? gezien er ook bovenaan staat home assistant
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb eens de fans afgekoppeld van mijn RP Pi omwille van teveel lawaai. Temperatuur zonder ligt rond de 50 graden. Dus denk niet dat het nodig is om die fans in te schakelen. Eventueel eens kijken naar andere case zonder fan die koeler is...

Temperatuur check ik via SSH met de instructie:

Code:
vcgencmd measure_temp

De addon Glances op HA is ook een optie.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
mm Zelfs nu ik rechtstreeks via putty ingelogd ben, krijg ik de command not found bij apt install npm --no-install-recommends
Ik zit dan toch op de pi zelf he? gezien er ook bovenaan staat home assistant
Philip?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Neen. Nog niet.. Maar we twijfelen nog over de gordijnen. Dus ga ik pas die conbee kopen als er daar zekerheid voor is.

Gordijnen uit de Ikea zijn te kort. Dus gaat allicht iets anders worden. Kan dus ook zijn dat ze niet “smart” gaan zijn.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
mm Zelfs nu ik rechtstreeks via putty ingelogd ben, krijg ik de command not found bij apt install npm --no-install-recommends
Ik zit dan toch op de pi zelf he? gezien er ook bovenaan staat home assistant

Volgens mij zit je nog altijd in een container dan ipv op Raspbian zelf. Hoe heb je de initiele setup gedaan, Docker en hassio_supervisor geinstalleerd? Op diezelfde manier moet je kunnen inloggen ;)

Anyway nog issues gehad?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Volgens mij zit je nog altijd in een container dan ipv op Raspbian zelf. Hoe heb je de initiele setup gedaan, Docker en hassio_supervisor geinstalleerd? Op diezelfde manier moet je kunnen inloggen ;)

Anyway nog issues gehad?

Die gevolgd

Raspbian lite geinstalleerd en dan de docker
Maar ik weet dus niet meer hoe ik op raspbian zelf kom


Issues.. euh, voorlopig niet, of het is misschien toevallig dat ik op de juiste momenten kijk

edit: gevonden :) zit nu op de raspbian
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je moet npm eerst hebben he. Npm is een package manager voor node.js. Doe een apt install npm --no-install-recommends.
pi@raspberrypi:~ $ apt install npm --no-install-recommends
E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock-frontend - open (13: Permission denied)
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), are you root?


Dit werkt blijkbaar wel
sudo apt install npm --no-install-recommends
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik weet niet wat ik aan het doen ben
Ik wil die roomba integratie
Dit is de uitleg
You need to know your robot IP address (look in your router or scan your LAN network with nmap to find it). Or use the dorita980.getRobotIP() method.

Install dorita980 globally and then run the get-roomba-password command:

$ npm install -g dorita980
$ get-roomba-password <robotIP>
or clone the repo and then run the npm script:

$ git clone https://github.com/koalazak/dorita980.git
$ cd dorita980
$ npm install
$ npm run getpassword <robotIP>


Ik had eerst via home assistant command (dus niet op os zelf) , de eerste methode geprobeerd. Ik kreeg toen de melding van die npm, ik heb dtoen de tweede methode geprobeerd tot aan npm install, waarbij ik foutmelding kreeg

Toen kreeg ik de info dit op raspbian os zelf te doen
Dat lukt, en ik kon die npm ook installeren
Ik voerde toen het commando npm run getpassword enz uit
maar krijg foutmelding
Ik dacht van, ja misschien moet ik die git daar ook clonen,
dus dan maar gedaan

pi@raspberrypi:~ $ pi@raspberrypi:~ $ npm install -g dorita980
npm WARN npm npm does not support Node.js v10.19.0
npm WARN npm You should probably upgrade to a newer version of node as we
npm WARN npm can't make any promises that npm will work with this version.
npm WARN npm Supported releases of Node.js are the latest release of 4, 6, 7, 8, 9.
npm WARN npm You can find the latest version at https://nodejs.org/
npm WARN deprecated request@2.88.2: request has been deprecated, see https://git hub.com/request/request/issues/3142
npm WARN checkPermissions Missing write access to /usr/local/lib
npm ERR! path /usr/local/lib
npm ERR! code EACCES
npm ERR! errno -13
npm ERR! syscall access
npm ERR! Error: EACCES: permission denied, access '/usr/local/lib'
npm ERR! { [Error: EACCES: permission denied, access '/usr/local/lib']
npm ERR! stack:
npm ERR! 'Error: EACCES: permission denied, access \'/usr/local/lib\'',
npm ERR! errno: -13,
npm ERR! code: 'EACCES',
npm ERR! syscall: 'access',
npm ERR! path: '/usr/local/lib' }
npm ERR!
npm ERR! The operation was rejected by your operating system.
npm ERR! It is likely you do not have the permissions to access this file as the current user
npm ERR!
npm ERR! If you believe this might be a permissions issue, please double-check t he
npm ERR! permissions of the file and its containing directories, or try running
npm ERR! the command again as root/Administrator (though this is not recommended ).

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /home/pi/.npm/_logs/2020-05-30T10_07_22_233Z-debug.log


Een hoop foutmeldingen en dus in beide gevallen wanneer ik vraag om get password, lukt het niet

Wat doe ik nu mis
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Lijken me 2 zaken die je moet fixen :

-> node.js , precies mischien door de laatste HA te installeren heb je een node.js 10.x mee geinstalleerd en deze package heeft dat niet graag aangezien die werkt met 4.x -> 9.x.
Dit is eerder een WARNING, als in "MISCHIEN werkt het niet helemaal goed"

-> schrijf/rechten probleem in /usr/local/lib en deze is wel een fout waardoor de boel stopt.
-> je kan eventueel effe héél cru de /usr/local/lib "world writable" maken, dan gaat het zeker werken ;-) Maar is niet de veiligste oplossing ;-)
Eventueel ook eerst even naar /usr/local/lib gaan en screenshotje posten HOE de file/folder security nu staat.
Je moet dus ofwel hieronder de boel effe world-writable maken, ofwel op onderzoek gaan welke user in /usr/local/lub' wil schrijven met die npm install-script.

Doe dan gewoon een "sudo chmod -R 777 /usr/local/lib"