• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

HT gerichte Sub icm. B&W CM reeks: SVS vs BK vs XTZ vs alternatieven

Hunterofevil

Member
4 jun 2016
63
0
9
Als onderdeel van mijn HT in opbouw zoek ik nog een geschikte sub. Jammer genoeg vallen mooie mrken als HSU en PSA af omwille van Amerikaans en de daarbij horende romslomp bij problemen en de transportkosten van deze beestjes. HSU FTV-3 MK5 leek me aanvankelijk wel een goede keuze maar daar komt 450 EUR transport bij. Nu voor made in the USA betaal je waarschijnlijk altijd een extra voor het transport dus ik richt me vooral op Europese merken daar moeten voldoende kwalitatieve subs te vinden zijn denk ik dan.

De ruimte is dus wel redelijk groot (zie showcase) : nl totale ruimte 13,5m op 7m maar gescheiden door een trappenhal zodat het HT gedeelte een 7m op 7m meet. De ruimte ligt onder een 60 graden zadeldak en de nok ligt ongeveer 4,5m hoog. Dus best een groot volume. Maar een Ultra of plus van SVS ligt echt wel uit het budget dat ik wil uitgeven.

Sub dient voornamelijk voor film daar ik sowieso meer film zie dan muziek beluister (70:30) en de vloerstaande CM9s het stereo imho voldoende kwalitatief weergeven zonder sub. En in film voel ik graag de trillingen dus sowieso een ported sub.

Opties:

1) Monolith plus :
  • + : Gaat diep en hard
  • + : prijs : 675 EUR (inc shipping)
  • - : ouder model (technologische achterstand ? - e.g. digitale versterker, ...)
  • - : Witte glans kost extra maar mat wit overweeg ik ook wel
2) XTZ 12.17 :
  • + : mooiste woofer van de bende
  • + : Witte glans afwerking
  • + : Prijs : 650 EUR
  • + : flexibel (ported 1/2, selaed , equilibratie mogelijkheden, etc...)
  • - : power tekort ???

3) XTZ 1x12 :
  • + : meer power dan de 12.17
  • - : Enkel in zwart
  • - : Prijs : 850 EUR

4) SVS PB-2000
  • + : HT beest (voldoende power)
  • - : geen witte afwerking mogelijk, zelfs geen zwarte glans
  • - : Prijs : 900 EUR
  • - : Berichten over problemen met Sledge amplifier voor de 2000 reeks
Welke zouden jullie opteren ? Of kunnen jullie eventueel nog wat + en - aangeven bij de verschillende types. Subs zijn opgegeven in de volgorde van mijn huidige voorkeur. De monolith omwille van zijn goede prijs (leve Brexit) en bewezen staat van dienst en beschikbaar in wit. De XTZ vind ik erg knap maar ik vrees een beetje dat ik wat oemph ga missen in mijn grote ruimte en zijn grote HT broer bestaat niet in het wit ...


Grts
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk persoonlijk dat ze allemaal wat kracht gaan missen omdat het een zeer grote ruimte is. Heel veel gaat wel afhangen van uw ruimte. Juist omdat ze zo groot is, is er misschien niet heel veel demping aanwezig? En dan ga je een grote boom box maken. In dat geval gaan de subs 'power' genoeg hebben, maar uw bas is dan helemaal niet meer genuanceerd.

Daarom denk ik dat je (op termijn) best kijkt naar dual subwoofer opstelling, dan heb je toch meer controle over de hele zaak.

Misschien is zelfbouw een optie? Ik heb onlangs twee ported 15" subs in elkaar gestoken met DSP en alles erop en eraan voor in totaal een +-1100-1200 euro geloof ik. Voordeel is dat je hiermee de afwerking kiest die jij wilt en door de DSP heb je nog meer controle over alles (en het geeft sérieus van katoen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.110
324
113
Ik zat met hetzelfde dilemma anderhalf jaar geleden. Na veel reviews en tests te zoeken, heb ik gevonden dat de PB-2000 beste uit het lijstje is. Die gaat het diepst en heeft de grootste output in de lage frequenties.

Ik heb er 2 staan op m'n zolder en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad. Over de performance ben ik heel tevreden. Zeker van de dual setup. Dat was een groter verschil dan ik verwacht had.

Met black friday zal er waarschijnlijk terug korting zijn op de SVS subs bij Lsound. Dat is toch al ieder jaar zo geweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Hunterofevil zei:
Als onderdeel van mijn HT in opbouw zoek ik nog een geschikte sub. Jammer genoeg vallen mooie mrken als HSU en PSA af omwille van Amerikaans en de daarbij horende romslomp bij problemen en de transportkosten van deze beestjes.
Chromapure die shipt normaal vanuit de UK - dus Power sound audio is dichterbij dan je denkt
263a.png
Transport vanuit UK valt heel goed mee normaal gezien.

Anders: simpelst is dan Stephan (A*BNB) laten komen met wat gerief om te testen denk ik?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hunterofevil

Member
4 jun 2016
63
0
9
Powersounds lijken me wat duur niet ?

En met Stephan moet ik inderdaad eens afspreken maar er zijn relatief weinig mensen met ervaring met de A*BNB en ik zoek toch bij voorkeur wat beproefde technologie omdat ik zelf helemaal geen expert ben in subs ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Hunterofevil zei:
Powersounds lijken me wat duur niet ?

En met Stephan moet ik inderdaad eens afspreken maar er zijn relatief weinig mensen met ervaring met de A*BNB en ik zoek toch bij voorkeur wat beproefde technologie omdat ik zelf helemaal geen expert ben in subs ....
Je haalde aan dat die mooie merken afvallen omwille van Amerikaans en rompslomp met transport/import etc - vandaar ...
263a.png


Hmmm... ok je hebt zelf geen ervaring met subs dus, wat is het verschil tussen eentje online kopen en niet te weten hoe dat uitdraait, te hopen dat het de goeie is VS een dealer die wel de ervaring heeft (met goed spul) en weet waar hij mee bezig is? Dan hoef je toch niet te twijfelen denk ik zo... Onbekend is onbemind - is het daarom slecht? Kan je nog lelijk schrikken... zolang alles vrijblijvend is kan het toch geen kwaad?

Maar je blijft in beide gevallen met eenzelfde probleem zitten, ttz, niet weten wat "goed "of "slecht" is qua sub... daarvoor moet je veel gaan (be)luisteren, in winkels, maar nog beter in andere HT rooms, bij mensen thuis bv.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Een hééél grote ruimte naar HT normen, zo'n beetje vergelijkbaar toen ik m'n SVS PB13-Ultra beneden in een woonkamer gebruikte (13m x 5m met daaraan een gekoppelde vide naar boven toe met nog wat kuubje lucht...) Ik kan je alvast zeggen ... GO BIG OR GO HOME
misslelauncher.gif


Iets dat SPL kan uitbraken als een PB13-Ultra (of equivalent) mag je hier toch wel neerzetten als je echt een realistische ervaring wil hebben...mijn gedacht. Ik heb toen in m'n woonkamer ook wel eens testen gedaan met een kleinere 12" van iemand die op bezoek kwam en tja .... het ontbrekende element kan je hier omschrijven als "authoriteit"
evilgrin.png
evilgrin.png


Mischien toch iets zelfbouw overwegen ? Of toch ergens beginnen met
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Zoals al aangegeven aan de TS, kom ik graag vrijblijvend een demo geven. En het klopt dat er nog niet veel mensen ervaring hebben met A*BNB - toch geen mensen die actief posten. Zelf heb ik mn spullen al enkele jaren getest - ik zou er anders ook moeilijk achter kunnen staan. En de merken die ik gebruik -Hypex, ScanSpeak, Peerless, Dayton Audio- zijn op zich wel beproefd.

Ik heb het ooit opgenomen tegen een SVS PC13 Ultra in een behoorlijk grote ruimte. Dat was toen met een dual GESLOTEN opstelling (aan 1 Hypex psc2.400 trouwens) met een 2x12 in push pull in 1 kast en een single 15inch in een andere. Conclusie van de Nederlander in kwestie ... mijn setup was volgens hem gelijkwaardig voor HT en beter voor stereo dan de SVS. Aangezien mijn set volledig kon worden afgeregeld met dsp, vond ik hem alvast cleaner klinken en ook tijdscorrecter. Maar dat is dan weer een kwestie van smaak. Sommigen willen het 'vetter'. Prijs van mijn combo was €1.200 tov €2000 voor de SVS...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.110
324
113
jvanhambelgium zei:
Een hééél grote ruimte naar HT normen, zo'n beetje vergelijkbaar toen ik m'n SVS PB13-Ultra beneden in een woonkamer gebruikte (13m x 5m met daaraan een gekoppelde vide naar boven toe met nog wat kuubje lucht...) Ik kan je alvast zeggen ... GO BIG OR GO HOME
misslelauncher.gif


Iets dat SPL kan uitbraken als een PB13-Ultra (of equivalent) mag je hier toch wel neerzetten als je echt een realistische ervaring wil hebben...mijn gedacht. Ik heb toen in m'n woonkamer ook wel eens testen gedaan met een kleinere 12" van iemand die op bezoek kwam en tja .... het ontbrekende element kan je hier omschrijven als "authoriteit"
evilgrin.png
evilgrin.png


Mischien toch iets zelfbouw overwegen ? Of toch ergens beginnen met
Ik volg uw raad. Al vraag ik me af hoe dual PB-2000's zouden presteren tegen 1 PB13 ultra.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
broodro0ster zei:
Ik volg uw raad. Al vraag ik me af hoe dual PB-2000's zouden presteren tegen 1 PB13 ultra.
Je moet duals ook goed ingeregeld & geplaatst krijgen natuurlijk. Die Yamaha van Hunterofevil heeft eigenlijk slechts 1 sub-out, en de YPOA zal dus niet 2 subs *echt* goed kunnen inregelen tenzij ze echt op elkaar gestapeld staan. Nu of dat een ramp is ... met goede plaatsing kan je al enorm veel opvangen maar dat kan ook een werkje van lange adem zijn
1f609.png
Qua output zullen 2 x PB2000 wel een 1xPB13 evenaren (mogelijks niet in het < 20Hz gebied) maar ook hier weer ... plaatsing,plaatsing,plaatsing...enorm moeilijk op voorhand in een "real life" situatie te voorspellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hunterofevil

Member
4 jun 2016
63
0
9
jvanhambelgium zei:
Je moet duals ook goed ingeregeld & geplaatst krijgen natuurlijk.Die Yamaha van Hunterofevil heeft eigenlijk slechts 1 sub-out, en de YPOA zal dus niet 2 subs *echt* goed kunnen inregelen tenzij ze echt op elkaar gestapeld staan. Nu of dat een ramp is ... met goede plaatsing kan je al enorm veel opvangen maar dat kan ook een werkje van lange adem zijn
1f609.png
Qua output zullen 2 x PB2000 wel een 1xPB13 evenaren (mogelijks niet in het < 20Hz gebied) maar ook hier weer ... plaatsing,plaatsing,plaatsing...enorm moeilijk op voorhand in een "real life" situatie te voorspellen.
Hmmm ben alles nog wat aan het uitzoeken maar er zijn in ieder geval 2 sub pre outs (front en rear) voor LFE op de RX-A3050. Staat ook in de manual dat je ze voor en achter in de ruimte kan plaatsen en calibreren. Dus wat bedoel je eigenlijk met 'eigenlijk slechts 1 out' dat die 2 maar als 1 kunenn ingesteld worden ?

Soit Dual komt er misschien ooit wel van maar ik wil graag beginnen met 1 sub. Als deze tot 600 EUR kan kosten plaatst ik er waarschijnlijk wel een tweede Maar 2 van 1000 euro krijg ik nu nog niet verkocht. Ik kan er een van 900 kopen maar dan zal het wel eventjes bij die ene blijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Hunterofevil zei:
Hmmm ben alles nog wat aan het uitzoeken maar er zijn in ieder geval 2 sub pre outs (front en rear) voor LFE op de RX-A3050. Staat ook in de manual dat je ze voor en achter in de ruimte kan plaatsen en calibreren. Dus wat bedoel je eigenlijk met 'eigenlijk slechts 1 out' dat die 2 maar als 1 kunenn ingesteld worden ?

Soit Dual komt er misschien ooit wel van maar ik wil graag beginnen met 1 sub. Als deze tot 600 EUR kan kosten plaatst ik er waarschijnlijk wel een tweede Maar 2 van 1000 euro krijg ik nu nog niet verkocht. Ik kan er een van 900 kopen maar dan zal het wel eventjes bij die ene blijven.
Ah OK, erover gelezen dan. Wel dan kan je ooit duals overwegen aangezien je Yama ermee overweg kan. (en dus ook de timings van 2 subs deftig kan managen,integreren met de rest etc)

Mischien toch beginnen met 1 x PB2000 ? Dan gewoon lekker effe doorsparen en voor een verjaardag of kerstcadeau oid gewoon een 2e bestellen
1f608.png
1f608.png


Qua afwerking zou ik niet teveel wakker liggen. Dikwijls komt een sub amper in het gezichtsveld te staan Ik denk dat je ze beter achteraan links (en later eventueel rechts) in de hoek moet proberen te zetten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hunterofevil

Member
4 jun 2016
63
0
9
Waw lang geleden dat ik het forum bezocht maar de afgelopen maanden druk in de weer met geboorte van mijn zoontje dus hier wat afwezig geweest.

De nood aan een sub groeit want ik wil mijn CM9 s2 s wat onlasten met de sub en ik mis toch die leuke oemph tijdens films.
Ik ga een sub aan het lijstje toevoegen de R-115SW want die staat nu toch redelijk aantrekkelijk geprijst.
Het is een 15 inch met veel output db in de midbas wel wat minder db dan de pb-2000 in low bas.

De klipsch is 525 EUR De SVS pb-2000 kan ik krijgen voor 800 EUR

Allebei nieuw ...

Wat denken jullie van deze nieuwe optie vs de SVS ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Blijkbaar niet zo veel...
1f609.png

Ik had je vraag helaas gemist. En aan mij moet je het niet vragen ... Ik spreek toch alleen voor mijn eigen winkel ... A*BNB.
1f606.png

Maar alle gekheid...
Ik heb pas een sub geplaatst bij iemand met B&W CM10s2 als fronts. Daar waren het voornamelijk de fronts die de midbas slam verpesten. Of de receiver die de CM10 onvoldoende de baas kon (was wel een potente Cambridge Audio van 200W).
Hoe dan ook klinken ze veel beter indien begrensd op 80Hz...
Vraag is dan of je een geboorte 15inch bak wil om ze aan te vullen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: