• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

HT luidsprekers achter of voor het scherm?

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Inpikkend op de evolutie op dit en andere fora, om luidsprekers achter een akoestisch transparant doek te plaatsen...

De cirkelvorm waarin Dolby adviseer om je luidsprekers te plaatsen, heeft zeker zijn nut. En niet enkel voor stereo. Dus dat advies sla je zowiezo in de wind.
Achter het scherm heeft uiteraard een praktisch/visueel voordeel, maar dat heeft het hangen van Bose doosjes in de 4 hoeken van de kamer ook. Het klinkt dan wel 'opgeruimd', maar niet netjes.

Het rondomrond afstralen van vrijstaande speakers, verdiept je soundstage enorm. Zet ze op 1 lijn en je stage wordt plat - zowel voor stereo als meerkanaals.
Als je luidsprekers toch al tegen de achterwand stonden, zal het doek ervoor niet veel meer doen aan de klank. Maar het belet je wel om het alsnog goed te doen.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Totaal niet mee eens.. Waarom zou dit betekenen dat je daarom direct het advies v dolby in de wind slaat..
Kijk maar eens.. Komend vanaf de dolby site


Hier staan ze ook quasi mooi op een lijn, kun je perfect een scherm voor plaatsen...
 

Bijlagen

  • image.png
    image.png
    400 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Afgezien dat het hier een beetje lastig zou zijn deze opzet te realiseren is het voor mij niet echt nodig. Ik heb nog "ruimte" in de breedte om ooit tot 400cm breedte te gaan (op 21:9 dan) zonder dat m'n fronts in de weg zouden staan. Dan moet ik enkel m'n scherm een 10-15cm naar voor brengen.

Ik heb niet de indruk dat het "storend" werkt om 2 fronts + center te zien staan eigenlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Jij kan idd lekker breed gaan, sNap ook niet dat je dat nog niet gedaan hebt
263a.png

Los daarvan is de center op oorhoogte ook een stuk beter.. Dat kan enkel als je achter je scherm gaat.. Soit, mij moet je de voordelen niet mee opsommen. Ik ben rotsvast overtuigd.
Of je moet je scherm hoger hAngen, wat ook niet ideaal is.
Speakers ernaast lijken ook niet storend.. Tis maar als ze verdwijnrn erachter dat het opvalt dat ze minder "storen"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De hoek waarin je de speakers tov elkaar best plaatst is uiteraard heel belangrijk. Maar een zoveel mogelijk identieke afstand is ook belangrijk. Uiteraard kan je met de processor de afstanden via dsp gelijktrekken, maar verder naar voor op de denkbeeldige lijn van je Dolby tekening, wil zeggen minder reflecties en meer direkt geluid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Eerlijk gezegd zijnde zie ik echt geen reden om niet voor het plaatsen achter het scherm te kiezen
in mijn ogen alleen maar voordelen:
- je kan in vele gevallen een groter scherm plaatsen
- center kan je op oorhoogte plaatsen, wat het geluidsbeeld verbeterd
- het oogt gewoon een stuk knapper wanneer je film kijkt, dat je enkel het scherm ziet en niet de speakers opzij en onder...
laat staan zelfs een sub
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Dat Dolby ze min of meer op 1 lijn zet op de tekening aan de consument, is puur voor commerciële redenen.
De L/R luidsprekers op de tekening, zullen in de praktijk nooit op een lijn vóór de kast mogen staan. Hoewel dat optimaler zou zijn. Bovendien worden ze ook best ingedraaid. Vanwege de afstraalkarakteristiek van de tweeters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
In mijn geval, en ook in het geval van Stijn, is het een afweging maken tussen geluid, video en de ruimte die je voor handen hebt. Ik heb geen kamer die breed genoeg is om mijn speakers de ademruimte te geven die ze nodig hebben en het schuin dak neemt enorm veel real estate weg. Met een akoestisch transparant scherm kan ik enerzijds meer ademruimte voorzien voor mijn JBLs (nog niet genoeg, maar opnieuw ruimte) en anderzijds mijn scherm met 25% laten groeien. Ik kan ook kiezen voor een 65" TV en mijn speakers alle ruimte te geven die ze verdienen, maar dan heb je ook geen 110" scherm meer...

Daarnaast hoef je niet het Dolby advies in de wind te slaan, je kan of kiezen om je speakers een kleine toe-in te geven achter je akoestisch transparant scherm, dat is wel wat nadelig voor het geluid, maar perfect op te vangen met een EQ. Of je kiest voor een curved scherm en best of both worlds, daar komt dan wel weer een processor a la lumagen bij of een anamorphic lens bij kijken. Niet minder belangrijk worden in veel mastering studios gebruik gemaakt van een akoestisch transparant scherm. Sterker nog, de Center Stage XD wordt gebruikt in Dolby mastering studios.
A*Brand NewBox zei:
Achter het scherm heeft uiteraard een praktisch/visueel voordeel, maar dat heeft het hangen van Bose doosjes in de 4 hoeken van de kamer ook. Het klinkt dan wel 'opgeruimd', maar niet netjes.
Hier ga je wel kort door de bocht. Voor u is het sowieso geen cinema speaker als het geen M&K, XTZ,... en heeft iets anders ook geen plaats in een HT. Nu, Ik heb je M&Ks gehoord en ze klonken goed met een mooie spreiding van het geluid, maar ik zou er mijn JBLs ook niet voor inruilen. Mijn JBLs mogen dan niet tot zogenoemde cinema speakers behoren, maar ze hebben verschillende aspecten van hun pro cinema lijn overgenomen, en behoren daardoor tevens tot hun Synthesis lijn. Dus mijn Bose doosjes zijn waarschijnlijk ook niet zó slecht voor cinema gebruik, ook al tikken ze niet alle boxjes aan van de 'cinemaspeaker' checklists en staan ze 'tegen de muur geplakt, en belet ik mijzelf daardoor het goed te doen'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het door mij gepromote type speakers - ongeacht merk - zijn in feite de beste keuze als je ze tegen de wand wil plaatsen.
Dat is dus hoegenaamd niet de reden voor mij om te pleiten voor een vrijstaande opstelling.
1f609.png

En anderzijds zeg ik niet dat het in sommige gevallen geen goed compromis kan geven. Dat zal het zeker wel zijn.
En ja, uiteraard is de vergelijking met Bose boxjes overdreven. Het was in respons op het visuele/praktische aspect.

Dat mijn minimalistische opstelling toen je langskwam, niet op het niveau klonk van de setup die je zelf gewend bent, is ook niet meer dan logisch. Een 5.1 set met een enkele 50W subwoofer, klonk voor zijn prijsklasse best ok, maar was uiteraard (zoals gezegd) geen match voor wat het kan zijn met 2x10 en 1x15inch subs op een amp van 400W. En zeker niet voor je Jbl fronts die met hun 3 even veel kosten dan mijn volledige set.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
En laat ik duidelijk zijn... ik wil de leden die opteren voor een akoestisch transparant scherm niet bekritiseren!
Alleen wil ik het idee dat dit zowiezo beter zou zijn, uit de wereld helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
En laat ik duidelijk zijn... ik wil de leden die opteren voor een akoestisch transparant scherm niet bekritiseren!
Alleen wil ik het idee dat dit zowiezo beter zou zijn, uit de wereld helpen.
Als je de plaats hebt en je speakers perfect kunt plaatsen zou ik zelf zeggen dat een niet akoestisch transparant scherm beter is, omdat een AT scherm altijd een concessie is tussen geluid en beeld, maar in mijn geval is dat wel een concessie die ik wil maken omdat ik er uiteindelijk op vooruit kan gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Precies!
En je Jbl's komen toch veeleer in de buurt van HT speakers dan van pure hifi speakers. Het rendement en de belastbaarheid zijn daarbij immers ook heel bepalende factoren.
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Oef...dan zijn de mijne ook goed.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Alléé om u te troosten...de mijne staan ongeveer cirkelvormig opgesteld...en ze hebben de ruimte en staan dus niet tegen de muur...zelfs de subwoofers...en tja sorry het zijn zuilen als fronts en ze spelen dus Full range en jaaaa het zijn allemaal hifi speakers en geen dedicated het speakers....sorry.

En mij stoort het ook niet dat ik ze niet zie staan tijdens een film of concert...want ik kijk naar mijn scherm en niet naar mijn speakers.(ze zijn dan wel mooi van vorm maar dan nog. )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Los van alle voorgaande kommentaren zijn die m&k nu ook niet van de mooiste -om het zacht uit te drukken - nog een reden om ze eerde achter dan voor het sherm te plaatsen
263a.png


Wat film betreft hou er rekening mee dat we niet allemaal marvel of star war fans zijn.
sommige sound tracks vb. Gladiator, oblivion, spectre komen heel mooi tot hun recht op towers, zeker als je in een iets grotere ruimte zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
luckske zei:
In mijn geval, en ook in het geval van Stijn, is het een afweging maken tussen geluid, video en de ruimte die je voor handen hebt. Ik heb geen kamer die breed genoeg is om mijn speakers de ademruimte te geven die ze nodig hebben en het schuin dak neemt enorm veel real estate weg. Met een akoestisch transparant scherm kan ik enerzijds meer ademruimte voorzien voor mijn JBLs (nog niet genoeg, maar opnieuw ruimte) en anderzijds mijn scherm met 25% laten groeien. Ik kan ook kiezen voor een 65" TV en mijn speakers alle ruimte te geven die ze verdienen, maar dan heb je ook geen 110" scherm meer...

Daarnaast hoef je niet het Dolby advies in de wind te slaan, je kan of kiezen om je speakers een kleine toe-in te geven achter je akoestisch transparant scherm, dat is wel wat nadelig voor het geluid, maar perfect op te vangen met een EQ. Of je kiest voor een curved scherm en best of both worlds, daar komt dan wel weer een processor a la lumagen bij of een anamorphic lens bij kijken. Niet minder belangrijk worden in veel mastering studios gebruik gemaakt van een akoestisch transparant scherm. Sterker nog, de Center Stage XD wordt gebruikt in Dolby mastering studios.
Hier ga je wel kort door de bocht. Voor u is het sowieso geen cinema speaker als het geen M&K, XTZ,... en heeft iets anders ook geen plaats in een HT. Nu, Ik heb je M&Ks gehoord en ze klonken goed met een mooie spreiding van het geluid, maar ik zou er mijn JBLs ook niet voor inruilen. Mijn JBLs mogen dan niet tot zogenoemde cinema speakers behoren, maar ze hebben verschillende aspecten van hun pro cinema lijn overgenomen, en behoren daardoor tevens tot hun Synthesis lijn. Dus mijn Bose doosjes zijn waarschijnlijk ook niet zó slecht voor cinema gebruik, ook al tikken ze niet alle boxjes aan van de 'cinemaspeaker' checklists en staan ze 'tegen de muur geplakt, en belet ik mijzelf daardoor het goed te doen'.
volledig mee eens luckske, thx!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
krikri zei:
Wat film betreft hou er rekening mee dat we niet allemaal marvel of star war fans zijn.
sommige sound tracks vb. Gladiator, oblivion, spectre komen heel mooi tot hun recht op towers, zeker als je in een iets grotere ruimte zit.
wat doet het type/soort film nu toe Tot de kwaliteit vd audio?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
De reden dat ik het niet doe, is omdat ik vloerstaanders heb (ik luister veel muziek) en ik wil die niet te dicht bij de muur zetten.
Ik zou mijn scherm dan een meter vooruit moeten zetten en dan zit ik veel te dicht.

Moest ik enkel films kijken en echte cinema speakers hebben, zou ik niet twijfelen en zou ik ze ook achter het scherm zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Daar valt idd ook wat voor te zeggen Christof. Mijn focals mogen ook liever niet te dicht bij de muur.
 
Laatst bewerkt door een moderator: