• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Je huis slim maken. Hoe begin je er aan?

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wie hier een tekstje voor wil schrijven ? Go ahead.
Ik weet eigenlijk ook niet exact hoe je best begint.. en zie soms ook niet meer de bomen door het bos.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Hoe bedoel je? Je zou het op twee manieren kunnen bekijken, de ene vertrekkende vanuit een domotica visie, de andere eerder vanuit point Solutions of producten. Niks houd je tegen om te twee visies te combineren natuurlijk.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wel je hebt de hubs, maar je hebt ook de protocollen zigbee, z-wave

Hoe begin je nu?

Start je met een hub... en bouw je zo verder of...
not sure.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Zij n de hubs er net niet om uw ip netwerk uit te breiden met die protocollen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Of je neemt een duur domotica systeem, of je neemt iets doe het zelf dat je kan uitbreiden met eigen onderdelen of 3rd party systemen. Dan ben je zeer flexibel.

Ik gebruik gewoon home assistant en als ik iets koop, kijk ik als het compatibel is. Dan kan ik zo m'n netwerk verder uitbreiden. Maar je kunt ook bv. homekit apparaten kopen alles met Apple homekit doen.
En een ander goed voorbeeld is bv. de Vera controller. Daar kun je z-wave apparaten aan koppelen, maar ook 3rd party zaken zoals Hue en dergelijke.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Maar heb je met dergelijke controller dan nog bv google of amazon hub nodig voor voice control?



Apple homekit vind ik de minst van allemaal eigenlijk
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hangt van het systeem af. Home Assistant heeft meerdere mogelijkheden van voice control. Er zijn addons ed, maar je kan ook linken met google assistant. Maar meer weet ik er ook niet van. Ik doe er ook geen research naar want voice control interesseert me niet zo.

Apple homekit zou ik niet onderschatten. Je koopt gewoon apparaten met het homekit logo en het werkt gewoon. Je kan dan binnen Apple homekit flows opzetten om zo alles te bedieden en dat integreert perfect met Siri.
Ideaal voor de mensen die gewoon van zo'n dingen willen genieten, maar geen knutselaars zoals ons zijn.
 

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Als je het over een verbouwing hebt, lijkt het mij inderdaad het makkelijkst om te beginnen met Home Assistant of OpenHAB en dan bij elke aankoop kiezen voor een product dat ondersteunt wordt. Het nadeel daarvan is dat het niet zo makkelijk is om uw schakelaars daar op gekoppeld te krijgen. Met andere woorden: het is vrij makkelijk om uw huis "slim" te krijgen als de besturing via de app gebeurt, maar volledig geïntegreerd zal wat extra werk vragen.

OpenHAB heeft een connectie naar Google Home, bijgevolg kan je dus de meeste dingen dan direct via Voice Control besturen (zo doe ik het ook).
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Openhab is een tegenhanger van home assistant?
Wat is het verschil?

Ik denk dat home assistant ook connectie met Google home heeft, niet?


Wat heb jij van google home dan sandervdw?
 

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Openhab is een tegenhanger van home assistant?
Wat is het verschil?

Ik denk dat home assistant ook connectie met Google home heeft, niet?


Wat heb jij van google home dan sandervdw?
OpenHab en Home Assitant zijn inderdaad alternatieven van elkaar. Het verschil is vooral de manier van "coderen". Beide draaien op een Synology NAS of Raspberry Pi. Functioneel (als in "wat ze doen") is er weinig verschil.

Ik gebruik een Home mini in de bureau en een Onkyo G3 in de woonkamer/keuken. Ik kan via Google Home de lichten en gordijnen besturen. Binnenkort een nieuwe digicorder vragen en dan zou die besturing ook via voice control moeten lukken.

Het idee is om op termijn in een aantal kamers een Home Mini (nuja, de nieuwe dan) te hangen zodat er overal voice control is. Maar, eerlijk is eerlijk, die voice control is ook weer niet zo superhandig. Een slimme schakelaar werkt veel sneller.

In de app ziet dat er dan zo uit:

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Die voice control kan handig zijn ,maar voor bv je lichten aan te sturen zou ik het niet gebruiken.
Voor muziek bediening vind ik het absoluut wel handig en sneller
ook de broadcast functie, agenda, booschappenlijst...

het is vooral in het begin wat zoeken wat handig is


Hoe heb je die gordijnen aangestuurd?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja, Open HAB en Home Assistant zijn alternatieven van elkaar. Je hebt ook nog Domoticz en wellicht zijn er nog veel van die apps.
Met Open HAB heb ik wel geen ervaring, dus ik er niet veel over vertellen.

Home Assistant kan op veel meer als enkel een Raspberry PI of een Synology draaien. Het kan praktisch op elke computer met Windows, Mac of Linux. Er is ook een officiële docker die je kan gebruiken.
 

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Die voice control kan handig zijn ,maar voor bv je lichten aan te sturen zou ik het niet gebruiken.
Voor muziek bediening vind ik het absoluut wel handig en sneller
ook de broadcast functie, agenda, booschappenlijst...

het is vooral in het begin wat zoeken wat handig is


Hoe heb je die gordijnen aangestuurd?
Die zijn gewoon via het domotica-systeem (mijn domotica-systeem heeft een interface naar OpenHAB). De broadcast functie, agenda, ... gebruik ik wel vaak. Maar daarvoor heb je eigenlijk geen andere applicaties voor nodig.

Boodschappenlijstje is een lastige, Google gebruikt daar een eigen "applicatie" voor (shoppinglist.google.com), maar daar is dan weer geen app van. Vroeger gebeurde dit via Keep en dat werkte wel beter.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Skank Skank Merk wel op dat Home Assistant nog steeds opgedragen moet worden wat er moet gebeuren bij een bepaalde actie. DIt moet je voorlopig nog steeds in config files wegschrijven.

Dit stukje is bijvoorbeeld om van 7.00 tot 9.30 mijn Hue lichten op basis van Flux te laten werken:
Automatisatie:
YAML:
#################################
#                                                                             #
#                                                                             #
#################################   

- alias: "Ochtend licht"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: light.hue_color_lamp_2
    from: 'unavailable'
    to: 'on'
  condition:   
    condition: time
    after: '7:00:00'
    before: '9:30:00'
  action: 
    - service: switch.turn_off
      entity_id: switch.bedroom_flux
    - service: scene.turn_on
      entity_id: scene.bedroom_morning
      
- alias: "Schakel Flux uit in de ochtend"
  trigger:
    platform: time
    # When 'at' is used, you cannot also match on hour, minute, seconds.
    # Military time format.
    at: '9:30:30'
  action: 
   service: switch.turn_on
   entity_id: switch.bedroom_flux

Schakelaar:
YAML:
##########################
#Flux like lights       #
##########################

- platform: flux
  lights:
   - light.bedroom_lights #alle slaapkamer verlichting##
  name: Bedroom flux
  start_time: '7:00'
  stop_time: '03:00'
  brightness: 70
  disable_brightness_adjust: True
  mode: mired
  transition: 1
  interval: 10

Scene:
YAML:
#### Ochtend routine ###
  - name: Bedroom morning
    entities:
        light.bedroom_spots: off
        light.hue_color_lamp_2:
            state: on
            transition: 2
            brightness: 45
            rgb_color: [228,153,105]