• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Kodi vs blu ray player kwaliteit video

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
Dag iedereen

In mijn ht ruimte ben ik aan het experimenteren met kodi als media speler ipv playstation 3.
Heb een mini-itx media pc gebouwd met windows 10 en kodi geïnstalleerd.

Als test heb ik enkele blu ray schijfjes geript, mkv passthrough, er zou dus geen kwaliteit verlies mogen zijn.
De eerste resultaten vallen echter zwaar tegen, het verschil in kwaliteit van beeld is enorm. Het beeld via pc is uitgewassen, veel lichter.

Hebben jullie een idee hoe dit komt, of wat ik best kan nakijken/met welke instelling ik moet spelen in kodi?
Misschien enkele goede kodi guides die jullie kunnen aanraden? Kodi is volledig nieuw voor mij :)

Beide apparaten zijn aangesloten op zelfde receiver 'Pioneer VSX-924' , test gedaan door beeld te pauzeren op beide apparaten en dan te switchen via receiver.
Als volgende test ging ik eens beide apparaten van hdmi poort wisselen op receiver zodat ik dit al kan uitsluiten, maar lijkt me een issue te zijn in de kodi/windows speler.

Heb ook getest met laatste versie van powerdvd op windows, hier krijg ik het beeld iets beter als kodi door wat video enhancement aan te zetten maar het komt zelf nog niet in de buurt van de playstation. En door de sterke video enhancements gaat beeld er dan zelf minder goed uitzien vind ik.

Enkele screenshots(flits camera staat uit)
Playstation 3
i7heX3w.jpg


SUAYXWo.jpg


kodi / windows 10

HJyAVmM.jpg


keRXUBr.jpg
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Video range op limited zetten i.p.v. expanded ;)

Zou 16-235 moeten zijn i.p.v. 0-255
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Kan ook aan je windows settings liggen, teveel settings, vandaar dat ik geen kodi op winodws meer aanraadt
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Video range op limited zetten i.p.v. expanded ;)

Zou 16-235 moeten zijn i.p.v. 0-255
Idd. Heb ik ook eens voorgehad met een film. Mijn projector staat op auto ingesteld, maar toen overlaatst Oorlogswinter kijk, waren mijn blackbars gewoon grijs i.p.v. zwart. Door mijn HMDI settings op de beamer manueel op limited 16-235 te zetten, was het opgelost.

@TS: check eens jouw beamer settings. Het zou iets a la HDMI Range moeten zijn.
 

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
bedankt voor deze tip ivm HDMI range!
Nog enkele testen aan het doen maar dit lijkt het inderdaad te zijn.
Projector is sony hw55es, daar range op 'beperkt' zetten lost het probleem idd op.
Maar in projector terug op automatisch gezet en op pc in Intel graphics control panel de range aangepast, zelfde resultaat :) :
pOY34Bj.jpg
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
bedankt voor deze tip ivm HDMI range!
Nog enkele testen aan het doen maar dit lijkt het inderdaad te zijn.
Projector is sony hw55es, daar range op 'beperkt' zetten lost het probleem idd op.
Maar in projector terug op automatisch gezet en op pc in Intel graphics control panel de range aangepast, zelfde resultaat :) :
pOY34Bj.jpg
Das ook een oplossing ;-)
Ik heb ook een hw55es en in die 4 jaar tijd heb ik maar ene keer gehad dat hij met auto niet goed stond. Wellicht iets op de blu-ray die afwijkt van de standaard.

Als je ooit terug zo’n washed out beeld ziet met grijze blackbars, dan ist even manueel op PJ switchen. Al vermoed ik dat het zelden of nooit zal voorkomen.
 

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
Hier nog een interessante link Video levels and color space , gpu wordt blijkbaar toch best op RGB Full gezet. Zijn hier nog mensen die Intel Integrated graphics hebben als GPU in hun htpc, welke settings gebruiken jullie?