• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G : Jan - broodro0ster

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Jan gaat op verplaatsing bij Broodro0ster.


Al langere tijd kunnen we meelezen welke evolutie er in Jasper z'n HT-hobby zit. Nog niet zo héél lang geleden waren dat een set Boston Acoustics in de woonkamer onder de TV maar tegenwoordig is dat een heuse "dedicated" ruimte met de nodige toeters en bellen !

Dus werd het tijd om mezelf eens uit te nodigen om dat allemaal eens te gaan bekijken & beluisteren!

Na de vriendelijke ontvangst van alle huisgenoten, inclusief de schattige zwarte kat waar ik het snel mee kon vinden begonnen we aan de klim naar de dedicated HT op de zolderverdieping, en die klim mag je redelijk letterlijk nemen
1f609.png
Dit is geen trapje voor mensen met hoogtevrees, en ik kan me inbeelden dat het versjouwen van de speakers en vooral dual-subwoofers een hele belevenis moet geweest zijn !!



HT-Ruimte</strong> De HT zelf is een mooie ruime plek in voldoende donkere ruimte om projectie zo goed mogelijk te realiseren. Enkel de vloer ligt nog gewoon als onbehandelde OSB en is daarmee het minst donkere van de ruimte. Centraal staat er een erg bekende sofa, namelijk de customized PUR-reinforced anti-resonance audiofiele zitbank met bijbehorende "poef" die ik bij Joske007 in een ver verleden ook al ben tegen gekomen
1f609.png
Qua hardware heeft Jasper behoorlijk snel sprongen gemaakt naar een flinke setup! Dual SVS PB2000 subwoofers, fraaie KEF R700 (fronts) , de R600C (center), KEF R300 (rears) , een héél fraaie Sony HW55es PJ en Denon X4100 receiver. Daar horen dan nog Bluesound en MED8ER bij voor als bronnen. Wat direct opvalt is dat het HT een een "box-in-box" constructie is die deel uitmaakt van een grotere zolder. Echter zijn de wanden van de hele constructie in akoestische termen "erg flexibel" wat nadelig kan uitpakken bij bepaalde frequenties.


Akoestiek Momenteel staan er een hoop Akotherm D20 paneeltjes klaar om finaal in kadertjes verwerkt te worden, maar dat ze hun effect niet missen in de ruimte zien we op een RT60-grafiek waar alvast een flinke reductie kan gerealiseerd worden. Op de grond een mooi hoogpolig tapijt van onze gekende Zweudse fabrikant dat alvast een 1e reflectie-punt aanpakt. Ik zou achteraan tegen de Gyproc-wand toch nog de nodige paneeltjes zetten. Vooraan in de ruimte staan er mischien wat teveel en de 1e reflectie-vlakken dien je wel de nodige aandacht te geven. Echter, op geen moment ervaar ik een reflectierijke ruimte en ook tijdens muziek hoor ik hier niets storends op dat vlak. Echter een voorbeeld wat een specifiek probleem blootlegt is mischien een track van Prince - Art Official Cage waar hier "iets" ontbreekt qua "bass". Dat blijkt iets te zijn dat ook Rik heeft kunnen vaststellen bij zijn M&G. Hoogst waarschijnlijk is het de (flexibele) constructie die hier toch voor rare effecten en voor een "gat" in de response zorgt en iets laat “ontbreken”. Indien we met REW een 125Hz sinus-golf aanleggen staan eigenlijk alle wanden wel vrolijk mee te trillen en het plafond (enkele 9mm) nog het meeste eigenlijk. Zoiets moet zich wel ergens negatief manifesteren maar het valt “bij alles behalve die Prince track” echt wel mee.

Je heeft héééééél wat metingen gedaan, allerlei combinaties van fase-settings/delays en speaker-plaatsingen getest alvorens te komen tot hoe het nu is.


Stereo Na wat koetjes & kalfjes was het tijd om eens een USB-stickje in de Bluesound te steken met daarop wat nummertjes die ik meegenomen heb zodat ik eens kan luisteren wat de KEF's + SVS'en doen bij STEREO weergave. Mooi! De R700 stellen mij helemaal niet teleur, in tegendeel zelfs! Imaging is zéér mooi & correct. Vocals klinken prima en realistisch, geen abnormale "scherpe randjes" oid. Soundstage komt ook hier een stukje buiten de fronts, dus dat klinkt allemaal behoorlijk "groots". Knap!! Tja, en ze zien er dan ook nog schitterend uit! Ook de bass-integratie klink gehoormatig voldoende goed. Enkele plaatjes passeren de revue (vb Enya - My My! Time Flies! maar ook wat werk van Patricia Barber & Trentmoller) en daar hoor ik telkens een voldoende goede bass-integratie , mooie gelayerde bass etc. Hetzelfde als we een Simple Minds van de "eighties" opzetten. De stevige "kick" is hier voldoende aanwezig dus een "algemeen" probleem mbt basweergave is er helemaal niet. Ik kan er echt van genieten.


Spotify Connect Dan een kleine demo van Spotify Connect, kwestie om te zien of we iets van "verschil" kunnen merken tussen het streamen van "HIRES" (320Kbps OGG) Spotify content tegenover FLAC. Eerlijk gezegd, echte verschillen heb ik alvast niet kunnen waarnemen en ik denk Jasper ook niet. Alvast zeker niet iets dat "direct" opvalt. We hebben wat liggen "schakelen" tussen de 2 versies maar aangezien dat toch enkele seconden duurt + vanaf het begin opnieuw starten laat mijn auditief geheugen me wat in de steek
1f609.png



Projectie - Surround In de ruimte hangt een mooie Sony HW55ES die vanzelfsprekend een mooi plaatje neerzet. Daar kunnen we niet zo veel over vertellen. Jasper demonstreerde wat functie zoals de “Reality Creation” settings en de ruis die het geeft in het beeld en dat is bij sommige films die van nature scherp zijn erg duidelijk en storend. Vb op huid-oppervlaktes van gezichten valt dit direct op. Maar verder gewoon TOP beeld hoor! Mooi ding!

Verder hebben we allerlei materiaal laten spelen. Waaronder een mooie ATMOS Demo Disc. Jasper heeft een ATMOS “capable” receiver, maar met “gewoon” 5.1 set. De plaatsing met de surround op +- 120° met de nodige afstand tot de luisterplek geeft echt een mooie bubble met de nodige ruimtelijke achterin. Verschillende stukjes laten eigenlijk toch een bija 360° “soundfield” horen. Enkel mischien echt direct achter ons is er een klein “gat” omdat de rears die net niet kunnen vullen, maar alles klinkt toch wel zeer overtuigend hoor.

Ook met alle demo's en films ervaar ik geen echte laag-probleem. Geen "boom boom" toestanden etc. De 2 subs in de ruimte zijn echt wel genoeg en laten dat met de nodige autoriteit dan ook horen. Als het echt wat hevig begint te worden kraakt ook de Gyproc vrolijk mee
1f609.png
(vb sommige Interstellar scenes...)


Conclusie <strong>Je mag echt wel tevreden zijn over je ruimte en de kwaliteit van weergave die je daarin kan bereiken
. Ja er is de uiterst flexibele constructie die zeker wat sublaag “verliezen” geeft, maar met 2 SVS'en heb je wel wat “headroom” staan... Zoals je aangeeft heb je nog wat werk met de paneeltjes en overweeg je links en rechts nog wat met LED-verlichting te doen. Wetende dat dit geen permanent verblijf is, is het begrijpbaar dat je geen ingrijpende kosten wil doen en enkel zaken construeren die “meeneembaar” zijn. Bedankt voor de fijne dag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Jan, bedankt alvast om je verslag hier te posten.

Na mijn laatste M&G is er inderdaad nogal zeer veel veranderd, enkel de Kef R300 staan er nog te pronken
1f606.png


Mag ik ervan uitgaan dat je nieuwe aanwinst Kef R700 omtrent het bass-probleem voorheen, nu toch wel voor een heuse verbetering hebben gezorgd. Indien zo, is dit toch wel een zeer mooie upgrade geweest die zowel op vlak van stereoweergave er heus is op vooruit gegaan. Maar ook bij surround waar de Kef R300 de Boston’s A25 aan de kant hebben gezet en je Center R200 is vervangen door de R600.

Wat betreft Spotify Connect heb ik wel andere ervaringen. Blijkbaar is de bitrate in het aanbod van Spotify jammer genoeg niet steeds 320Kbps en dat hoor je toch wel vs Flac.

Bron: https://support.spotify.com/nl/learn-more/faq/#!/article/What-bitrate-does-Spotify-use-for-streaming/?in=search
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Sportify kent wel degelijk "q9" zijnde 320kbps OGG streams. Dat is eigenlijk zo goed als CD-kwaliteit. Nu niet alle muziek in de Spotify library zal beschikbaar zijn met "q9" kwaliteit, maar de nummer die wij vergeleken hebben waren dat wel.

---- Premium-abonnees kunnen streamen op een hogere snelheid van q9 door dit in te stellen in het menu Voorkeuren. ----
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Eerlijk ik hoor het ook bijna niet hoor. Vind googles music wel een tikje beter klinken. Vreemd.

Spotify heeft toch geen hires muziek? Enkel qobuz/tidal en deezer dacht ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Met "hires" bedoel ik CD "alike" kwaliteit wat in THEORIE met 320kbps OGG Vorbis wel degelijk een benadering is. Inderdaad geen 24bit/96k toestanden ofzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dacht even dat het bij jou thuis was jan. Vermits je titel zegt jan - broodrooster.

Veelbelovende ruimte zo te lezen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Mooie review! Zal binnenkort ook iets organiseren mocht er interesse zijn. Kan wel niet goed verduisteren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Bedankt voor het verslag Jan! Ik vond het ook een toffe dag. Zal er nog eens over denken hoe ik het ga voor de absorptie op de achterste wand. In ieder geval komt er een paneel van 80cm hoog en de breedte van de zetel op de achterwand.

@Rik: Toen ik in september bij jou was, vond ik dat ook dat er kwaliteit verschillen waren. Wij hebben nu wel maar 2 liedjes beluisterd en ik hoorde geen verschil. Al zat ik wel niet op de sweetspot (die was voor Jan) En luister regelmatig via Spotify Connect naar muziek en dat eigenlijk wel goed over het algemeen. Af en toe zit er wel eens een mindere tussen maar die skip ik dan. Ik denk wel dat de kwaliteit van het aanbod steeds beter en beter wordt.
Joske007 zei:
Ik schrijf me alvast in
1f606.png
Ik ook!
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Leuk verslag!
1f44d.png


Trouwens, met Tidal kan je een test doen of je het verschil hoort tussen hun losless en compressed. http://test.tidalhifi.com/ - ik was faliekant gebuisd
1f60e.png
Ik kreeg eerst het idee dat het verschil tussen Tidal Hifi en Spotify zeer groot was, maar ik denk dat Tidal Hifi gewoon luider speelt dan Spotify en daardoor je het idee krijgt van betere sound.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
luckske zei:
Leuk verslag!
1f44d.png


Trouwens, met Tidal kan je een test doen of je het verschil hoort tussen hun losless en compressed. http://test.tidalhifi.com/ - ik was faliekant gebuisd
1f60e.png
Ik kreeg eerst het idee dat het verschil tussen Tidal Hifi en Spotify zeer groot was, maar ik denk dat Tidal Hifi gewoon luider speelt dan Spotify en daardoor je het idee krijgt van betere sound.
Op die Tidal had ik 3 van de 5 juiste. Soms wat het redelijk duidelijk, soms niet. Je kan natuurlijk niet "snel" skippen tussen 2 versies dus dat scheelt ook wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
luckske zei:
Ik kreeg eerst het idee dat het verschil tussen Tidal Hifi en Spotify zeer groot was, maar ik denk dat Tidal Hifi gewoon luider speelt dan Spotify en daardoor je het idee krijgt van betere sound.
Om dit te weten, ga je toch ergens het volume moeten gelijktrekken aan de hand van wat meetapparatuur.

Tidal laat via/voor zijn eigen muziekdienst enkel het verschil horen vs Lossless . Het probleem echter bij Spotify is dat de aangeboden nummers niet altijd even consistent zijn in kwaliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Soms denk je dat je een verschilt hoort en zit het gwn tss de oren lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik had 4 op 5 juist en ik moet zeggen dat ik 2-3 keer moest luisteren voordat ik een klein verschil waarnam. En dan nog was het een gok.

Ik heb m'n laptop via HDMI verbonden met m'n receiver, dus dan hoop ik toch dat de DAC van m'n AVR gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator: