• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G Joske007 en Skank: verslagje

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zo, ik zal er eens aan beginnen
263a.png
Vanmiddag een goeie rit gehad richting Breendonk. Als eerste stond er een bezoekje gepland at home at the movies, samen met Rik. Dit zou de eerste atmos kennismaking worden. Werner vertelde ons dat de ruimte nog niet helemaal klaar was maar echter het klonk erg goed. Eerst de bekende atmos demo. Dit klonk toch wel erg goed hoor. Het voegt in mijn ogen wel degelijk een dimensie toe. We waren beiden even aan het twijfelen of de fronts wel speelden omdat we de indruk kregen dat de actie vooral net voor ons afspeelde , echter als je iets vooruit ging zitten hoorde je wel degelijk dat ook de fronts erg goed meespeelden. Ik vroeg aan Rik of dit nu beter klonk dan tijdens de beurs... Rik zei dat het echt een wereld van verschil is. Ik kreeg de indruk dat Rik ook wel atmos liefhebbend is
263a.png
Werner heeft nog even een niet atmos track opgelegd.. En ook die klinkt in een atmos opstelling beduidend ruimtelijker. Niets dan lof dus over atmos. Bij mij komt het er alvast in, zee overtuigend. Wel zou ik 4 speakers doen ipv zoals bij Werner, 2. Kan alleen maar beter worden. Wat me wel opviel was dat bij Werner er een redelijk gat was achter de zitplaats.. Helaas kan hij qua opstelling niet veel anders. Verder ook nog even dbox getest.. Leuk maar niet voor mij. Ik vind dat het je uit de film trekt. Ik zou graag eens dat ander systeem horen die iemand hier heeft, kan niet op de naam komen.

Zo, bezoekje zat erop , waarvoor dank Werner, nu richting Rik!

Bij Rik aangekomen hebben we eerst wat muziek zitten luisteren, in stereo. Ik moet zeggen wat een sfeervolle ruimte! Tot in de puntjes afgewerkt. Knap werk rik! De stereo demo: Direct maar dan ook direct viel het op. Dit is stereo op zn best! De stem kwam perfect uit het midden! Precies alsof er een center stond te spelen! Nu weet ik alvast hoe het moet klinken. Erg goed hoor! Ook even uitleg gekregen om absorptie en diffusers. En zelfs getest! En je merkt wel degelijk een groot verschil! Ik weet wat doen
263a.png


Na de demos eerst een lekkere boterkoek gegeten en terug koffiepauze! Daarna even kort de NAS bekeken.en hop terug de zolder op.

Wat ook op de planning stond was vergelijking tss flac/spotify/google all access

Ik ga hier kort over gaan. Het kwam erop neer dat flac tov google all access erg dichtbij liggen. Spotify hebben we niet meer kunnen testen maar google chapeau. Bij veel tracks is het quasi identiek qua kwaliteit. Zelfs Rik zei dit. hij zei wel dat spotify veel in de mist ging , maar wat google gaf was toch wel op'erkelijk. Stel dat we 15 tracks tot op de minuut vergeleken hebben van dezelfde disc... Dan waren er mss 4 daarvan waar de flacfile beter klonk. Iets minder scherp zeg maar. Voor mij absoluut niet de moeite om voor flac te gaan, mede door de rimpslomp die het met zich meebrengt.. Download of rippen , idtags juist zetten enz... Je moet al erg erg erg kritisch luisteren om het verschil te horen.. En dan nog.. Indien je. Ze niet naast elkaar beluisterd ga je het nooit horen. Rik gaf dit zelf ook aan. De 3 maanden gratis google: https://play.google.com/music/listen?utm_source=samsung&utm_medium=email&utm_campaign=90doffer Opdracht volbracht.

Vervolgens even film getest. Dit klonk uiteraard ook goed, maar ook hier een beetje hetzelfde probleem... Een gat achter de zitplaats. Beetje jammer maar ik ervaar dit uis toch minder. Mss door een betere surroudspeakerplaatsing... Helaas kan dit bij Rik niet door de deuropening.

Even de mede8e bekeken, erg klein dingetje! Maar kan tenminste wel 3d iso afspelen! Even geprobeerd de moviewall te krijgen echter dit ging niet zoals gehoopt. Gelaten zoals het was, move on. Resumen gaat plaatselijk wel maar beneden stoppen en boven verder kijken gaat niet. Jammer, maar hoeveel keer doeje dit? Juist! Bijna nooit!

Toen we beneden stonden nog wat zitten praten en het over een mogelijke verandering gehad... Hieromtent even op internet gekeken en iets gevonden. Maar ik zeg niks.
263a.png
Toen zei ik tegen Rik, waarom niet eens je 2 speakers naar boven plaatsen en een 7.1 testen? Hopla zogezegd zo gedaan.. Even mee bezig geweest ... Maar dan! Wauw! Gat is compleet weg! Lekkere bubble hoor! Compleet rondom je heen. Euh kort: ik denk niet dat Rik zijn speakers nog terug gaat plaatsen. Haha. Dit klonk erg lekker hoor. Wat zitten kijken naar een 7.1 track maar die vonden we niet, of de mede8er toch niet. Ik was er rotsvast van overtuigd dat hij die wel had.. Door mediainfo gevonden maar bleek dan toch dat mede8er dit verkeerd weergeeft. Geluid is wel juist hoor. Ook de 5.1 tracks klonken een pak beter, ik heb het al anders ervaren... Uhum
263a.png
Nee voor mij ook duidelijk een win hier, en in 2.0 bij mij komt 7.1 zeker binnen. Daarna. Stap ik over naar 7.1.4!

Rik, het was een meer dan aangename dag! Veel gezien en bijgeleerd, en leuk dat we ook , in mijn ogen althans, je ht beleving weer een stap verder hebben kunnen brengen. Bedankt en tot de volgende!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Leuk verslag!

En goed te horen dat 7.1 (en ook Atmos) meeviel! Ook een goede om te testen is de nieuwe X-MEN, vond die echt goed gebruik maken van de achterste kanalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Buttkicker da wast! Benieuwd hoe dat klinkt. Volgende m&g bij jou? Volgend jaar dan wel!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Spijtig dat Werner niet een Auro3D Demo getoond heeft want die vond ik beter dan de Dolby Atmoz demo!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Xenomorph zei:
Spijtig dat Werner niet een Auro3D Demo getoond heeft want die vond ik beter dan de Dolby Atmoz demo!
Auro3d is niet voor de consument. Dat ga je nooit kunnen realiseren in je ht De atmos was wel indrukwekkend, moest ik jou zijn zou ik bij Werner thuis eens die atmos beleven ipv op de beurs
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Skank zei:
Buttkicker da wast! Benieuwd hoe dat klinkt. Volgende m&g bij jou? Volgend jaar dan wel!
Ik heb op de beurs ook even op een d-box stoel gezeten en het is toch een andere ervaring. Een Buttkicker is het meer te vergelijken met bijvoorbeeld de bassen die je voelt van je subwoofer in je zetel, maar dat heftiger.

En natuurlijk, kom maar af ;-)!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ok ik hou je er aan
263a.png
na nieuwjaar best want ik moet dringend verde werken in het huisje. Verhuis nadert... Vanmiddag voorzetwand aan buis in de ht plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
hi Stijn,

Nog eens bedankt voor de gezellige en zeer gevulde dag gisteren
263a.png
en uiteraard ook voor het verslag
1f44d.png
Ik heb intussen de the apes binnen die 7.1 heeft. Ga hem zo dadelijk klaar zetten en eens luisteren wat deze track me zoal te bieden heeft en de Mede8er als info hierover geeft.

Wat betreft Atmos die Werner ons heeft laten horen was toch wel tov mijn huidige 5,1 set behoorlijk indrukwekkend en een grotere meerwaarde. Uiteraard zijn hier weer kosten aan verbonden, zoals extra speakers en vooral een geheel nieuwe Atmos receiver.

Nu de leefruimte geen speakers meer heeft, gaan we eerst hier thuis maar eens wennen aan die 7.1 opstelling op zolder
1f606.png
Gisteren was het alvast veel belovend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Joske007 zei:
hi Stijn, Wat betreft Atmos die Werner ons heeft laten horen was toch wel tov mijn huidige 5,1 set behoorlijk indrukwekkend en een grotere meerwaarde. Uiteraard zijn hier weer kosten aan verbonden, zoals extra speakers en vooral een geheel nieuwe Atmos receiver.
Maar natuurlijk was dat indrukwekkend, dat is een Klipsch set die bij Werner de plak zwaait hé in z'n HT
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Wat de plaatsing van die rears betreft, tja, je zit daar inderdaad met een lastige inkomdeur
1f62d.png
Maar als je met een 7.1 dit "gat" kan wegwerken wie weet ... is natuurlijk wel kostelijk om effe 2 T&A's te kopen hiervoor tenzij je veel naar surround mixes gaat luisteren etc.

Dat is alvast hier een voordeel. Door de royale plaats achteraan en de opstelling op +-110° heb ik een perfect "pan" van links-achter naar rechts-achter

Allez, ik hoor het al ... je komt binnenkort de ADSY Pro MIC terughalen voor nieuwe metingen
1f608.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Maar natuurlijk was dat indrukwekkend, dat is een Klipsch set die bij Werner de plak zwaait hé in z'n HT
1f44d.png
Yes, dat heeft het gedaan, cool
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Wat de plaatsing van die rears betreft, tja, je zit daar inderdaad met een lastige inkomdeur
1f62d.png
Maar als je met een 7.1 dit "gat" kan wegwerken wie weet ... is natuurlijk wel kostelijk om effe 2 T&A's te kopen hiervoor tenzij je veel naar surround mixes gaat luisteren etc.

Dat is alvast hier een voordeel. Door de royale plaats achteraan en de opstelling op +-110° heb ik een perfect "pan" van links-achter naar rechts-achter

Allez, ik hoor het al ... je komt binnenkort de ADSY Pro MIC terughalen voor nieuwe metingen
1f608.png
Die inkomdeur zit eigenlijk totaal niet in de weg voor 7.1 Beter zelfs.. Het zit net goed. De chauffage is kleiner probleem maar dat valt allemaal goed mee.!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Wat de plaatsing van die rears betreft, tja, je zit daar inderdaad met een lastige inkomdeur
1f62d.png
Maar als je met een 7.1 dit "gat" kan wegwerken wie weet ... is natuurlijk wel kostelijk om effe 2 T&A's te kopen hiervoor tenzij je veel naar surround mixes gaat luisteren etc.

Dat is alvast hier een voordeel. Door de royale plaats achteraan en de opstelling op +-110° heb ik een perfect "pan" van links-achter naar rechts-achter

Allez, ik hoor het al ... je komt binnenkort de ADSY Pro MIC terughalen voor nieuwe metingen
1f608.png
Wat de surround weergave voor de rears betreft, was mijn opstelling door de beperking van de deur inderdaad niet echt bevredigend te noemen en iets waar ik als stereoliefhebber niet echt rekening mee heb/had gehouden.

Nu de T+A hier beneden toch triestig zonder versterker/receiver staan, leek het me een goed plan om de surround achteraan als experiment eens uit te breiden naar 7.1.

Mijn korte en eerste bevindingen zijn alvast positief te noemen
263a.png
Het gat achteraan wordt nu mooi opgevuld en krijg hierdoor nog meer een bubble gevoel. Positief is dat de oorspronkelijke rear-speakers en bekabeling op de zijkant van de luisterplaats kunnen blijven staan, waarbij ik enkel met een kleine aanpassing de bekabeling voor de achterste speakers moet voorzien.

De T+A speakers van beneden sluiten zowel op vlak van audio en optisch het beste op de bestaande opstelling aan. Maar om nu beneden weer een duur setje T+A te bestellen gaat me wel een brug te ver. Zeker gezien er hier niet meer kritisch naar muziek geluisterd wordt kan er naar een veel goedkopere en eenvoudigere weg voor de leefkamer gezocht worden.

Als de opstelling en inrichting geheel naar wens, mag je me uiteraard voor de Pro-kit terecht verwachten
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Skank zei:
Die inkomdeur zit eigenlijk totaal niet in de weg voor 7.1 Beter zelfs.. Het zit net goed. De chauffage is kleiner probleem maar dat valt allemaal goed mee.!
Toch niet, SURROUND-RIGHT staat nooit optimaal bij Rik, zijnde 110° tov het oor. De SURROUND-LEFT kan inderdaad in de hoek aan de linske kant en dan staat ie goed. De SURROUND-BACK-LEFT en SURROUND-BACK-RIGHT kan je inderdaad bij Rik achter de zetel kwijt alhoewel de afstand tot het oor dan wel redelijk weinig is ... Die T&A's zijn behoorlijk groot toch wel.

Hoeveel centimers heb je vanaf woofers tot je zitbank bij de 7.1 opstellen ? Dus van de back-channels?

In de praktijk zal niemand er wakker van liggen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Hoeveel centimers heb je vanaf woofers tot je zitbank bij de 7.1 opstellen ? Dus van de back-channels?
De extra rear-Speakers staan nu op een 120cm van de MLP
1f609.png


 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Toch niet, SURROUND-RIGHT staat nooit optimaal bij Rik, zijnde 110° tov het oor. De SURROUND-LEFT kan inderdaad in de hoek aan de linske kant en dan staat ie goed. De SURROUND-BACK-LEFT en SURROUND-BACK-RIGHT kan je inderdaad bij Rik achter de zetel kwijt alhoewel de afstand tot het oor dan wel redelijk weinig is ... Die T&A's zijn behoorlijk groot toch wel.

Hoeveel centimers heb je vanaf woofers tot je zitbank bij de 7.1 opstellen ? Dus van de back-channels?

In de praktijk zal niemand er wakker van liggen...
Niet juis Zijn surround right en left moet op 90 graden staan, perfect mogelijk De surround backs staan ook goed, en zelfs op 1m20 afstand, ruim voldoende.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
7.1 surround opstelling met directstralende luidsprekers (de back-speakers staan bij me iets dichter en meer naar binnen toe).</strong>
illustrations_7_1.gif


<strong>7.1 surround opstelling met dipool luidsprekers
imgs_illustration_7_1_dipole.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Volgens thx en dolby atmos mogen ze ook iets nr binnen hoor. Maar zoiezo je rears op 90 dus...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb in ieder geval maanden met de opstelling gewerkt op 90° en nu tegenwoordig netjes op 110/120° => een wereld van verschil op 5.1 sowiso bij elke film als je er echt op let. Met die rears op 90° is het gewoon erg localiseerbaar allemaal, dit wel met conventionele speakers, geen dipool elementen oid.

Als ik nu vb een DTS mix van JM Jarre (Aero) opzet is dat echt een pak verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Ik heb in ieder geval maanden met de opstelling gewerkt op 90° en nu tegenwoordig netjes op 110/120° => een wereld van verschil op 5.1 sowiso bij elke film als je er echt op let. Met die rears op 90° is het gewoon erg localiseerbaar allemaal, dit wel met conventionele speakers, geen dipool elementen oid.

Als ik nu vb een DTS mix van JM Jarre (Aero) opzet is dat echt een pak verschil.
Jan,

Jij bedoeld vooral het verschil tussen 90°/120° bij een 5.1 opstelling, niet? In dat geval is het verschil tussen 90 en 120° zeer duidelijk te merken en heb je inderdaad een minder groot gat bij 110/120°. Iets wat ik bij je toch duidelijk als een verbetering bij 110/120° kon vaststellen.

Maar bij een 7.1 opstelling lijkt me het beste dat vooral de surrounds op 90° staan en de backs volgens de bovenstaande tekening, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator: