• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: Joske007 & ToothLess

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Naar aanleiding van mijn "woonkamer/HT ruimte"- topic, waar ik vroeg om eens te kunnen kennis maken met een HT ruimte van een van de leden hier, kreeg ik al spontaan aan paar vriendelijk uitnodigende reacties
1f609.png
De koe moet je bij de horens grijpen, dus mag ik alvast volgende week zaterdag eens gaan piepen en vooral luisteren bij mod Joske. Much appreciated!

Wat mij vooral interesseert is het geluid in zo'n (zijn) kamer. Zelf speel ik in een woonkamer en ben ik zeker niet ontevreden over het resultaat. Gezien we denken aan een paar herinrichtingen in de woonkamer, bestaat de optie dat ik het boeltje verhuis naar een muziek/film ruimte. Iedereen lijkt dit wel de ideale plek te vinden om van dit soort zaken optimaal te kunnen genieten. Pro en contra's zijn hier af te wegen. Ik heb zelf al mening woonkamer met stereo beleving mogen ontdekken, maar op HT gebied bleef het eigenlijk bij de bij dealers opgestelde ruimtes of de gekende bioscopen (die ik doorgaans al niet veel soeps vind trouwens).

Ook de manier waarop iemand zo'n HT ruimte inricht - vooral dan qua akoestiek - hoe je eventuele problemen oplost edm interesseert mij. Naast dat technische luik is het altijd leuk wat "interieur" ideeën op te doen en vooral, nieuwe mensen leren te kennen die passioneel (actief of passief) met audio/video bezig zijn. Altijd fun!

Ik verzamel in de komende dagen zelf wat muziek en filmfragmenten die bij me 'ingebakken' zitten en kijk al uit naar hoe het in zo'n dedicated kamer klinkt.

Alvast bedankt voor de uitnodiging, "joske"!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Afhangkelijk van je tijdsbesteding/tijdsoverschot ben je uiteraard ook hier welkom, ik zit slechts enkele minuutjes verder dan Rik. Als je van "redelijk ver" moet komen kan dat al dan niet nuttig zijn.

Maar wat Skank aangeeft klopt wel, ik denk wel dat je dit aardig goed zult vinden klinken bij Rik
evilgrin.png
evilgrin.png
evilgrin.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik weet de uitkomst al
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ga gewoon niet te hard doorzakken in zijn relax banken want dan ben je verloren! Verder is de ruimte supergezellig ingericht en de volledige beleving zalig!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
ToothLess zei:
Ik verzamel in de komende dagen zelf wat muziek en filmfragmenten die bij me 'ingebakken' zitten en kijk al uit naar hoe het in zo'n dedicated kamer klinkt.

Alvast bedankt voor de uitnodiging, "joske"!
Ben benieuwd of je na het bezoek in deze HT met je eigen referentiemateriaal, de spullen van beneden snel naar boven zal verhuizen
1f606.png
Ik kijk alvast uit naar onze M&G.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Hehe, begin al maar met het openen van je dedicated HT topic
1f44d.png


In ieder geval veel plezier en ik kijk al zeker uit naar de bevindingen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Man, man, man… wat is de tijd, op deze leuke M&G, toch weer pijlsnel voorbij gevlogen
popcorn.gif


Daar ik ook graag naar wat klassieke muziek luister, was het eens fijn om hier iemand met een achtergrond van dit kritische genre over de vloer te krijgen. Ik hoop vooral dat deze M&G heeft kunnen aantonen dat de meerwaarde van een aparte luisterruimte of HT op verschillende vlakken echt wel loont
1f44d.png


Nog eens bedankt voor de leuke dag en kijk alvast uit naar het verslag
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Diene zal al het bouwen zijn
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Time flies when you’re having fun – een cliché van je welste, maar een waarheid als een koe!

Rik’s place ligt op minder dan een uurtje rijden voor mij, in een leuke rustige wijk. Ik werd alvast hartelijk uitgenodigd en ontvangen om eens een kijkje te komen nemen in zijn Relaxed Room.

In de afgelopen jaren heb ik al menig stereo liefhebber ontmoet. Dankzij de obligatoire muziekdemo’s bij (lokale) audioverdelers leer je wel wat materiaal/hardware ontdekken. Maar niets gaat boven het beluisteren en ervaren van muziek in de woonomgeving van de luisteraar. De praktijk zeg maar. Deze zogenaamde Meet & Greets zijn daar uiterst geschikt voor. “Wat zeg je”, vraagt mijn eega? “Een Meet & Greet?” “Zo noemen jullie dat ofwat? Een M&G met Matthias Schoenaerts, ja! DAT is een M&G!”. Women, ik laat ze maar in de waan
1f609.png


Eerlijkheidshalve: dit is mijn eerste echte HT M&G, los van de paar demo ruimtes, beursjes hier en daar georganiseerd door (prof) audio verdelers. De wereld van HT en stereo beleving wordt dikwijls en veel totaal gescheiden. Stereoliefhebbers kijken vaak neer op meerkanaalsbeleving. Al te vaak zijn daar ook audiodealers bij. Als je mijn mening vraagt: je vertrekt altijd van een zo goed mogelijke stereo setup/beleving. Als die snor zit, kan je beetje bij beetje de boel opentrekken en daarop verderbouw: ‘kwalitatief’ moet het plaatje wel passen natuurlijk. Simpel maar misschien,kort door de bocht gesteld (je snapt het wel): doe uw stereo setup maal 2.1 en uw meerkanaalsbeleving zit op eenzelfde niveau. Die uitbreiding van de stereo wordt geen aanvulling om wat effectjes te gaan scheppen achter u (iets wat ik stereoliefhebber vaak hoor zeggen) bv, neen het wordt een echte meerwaarde.

Nu moet gezegd: bij een goed uitgebalanceerd stereosysteem én goede opname, schep je ook die surround ervaring. Dat hoor ik veel stereoliefhebbers dan weer niet zeggen. Dat gevoel krijg je ook als je in een goede concertzaal plaatsneemt op de sweetspot. Toegegeven, zelfs dat soort zalen kan je op je een hand tellen. Ons aller Bozar is zo eentje bv. Het is ook eerder uitzonderlijk dat ik bij iemand thuis dit soort zaken hoor. Mijn interesse was dan ook groot om te zien (en vooral te horen) hoe Rik dit alles heeft aangepakt. De HT ruimte waar vooral ook goed muziek beluisterd wordt: the best of ‘both worlds’ – is géén utopie. Quod erat demonstrandum?
1f609.png


Rik heeft in de woonkamer een set Gato PM-2 speakers staan, aangesloten op een Sonos connect amp. De bedoeling was eerst wat muziek te gaan beluisteren in de woonkamer en dan diezelfde muziek te gaan herontdekken in de Relaxed Room. Het moet gezegd, wat me direct opviel op deze set was het énorm brede podium, stereobeeld. Eva Cassidy zette meteen de goede toon! Ik hou van een goed gefundeerd laag, ook in deze lagere regionen vond ik de speakers mooi kleuren. Met de Audiomachine – produceert vooral muziek voor filmtrailers – bleven we echter op de honger zitten. Het koor klonk hemelsbreed, de strijkers zijdezacht, maar het te diepe laag was net iets een maatje te veel voor de Gato’s. Het rommelde soms. En dan komen we bij iets dat ik al meermaals opgemerkt heb: het genre muziek maakt of kraakt ook een speaker. Filmmuziek en groot orchestrale klassieke muziek vereisen bij momenten enorm veel van een speaker. Meer dan welke pop/rock track ook. Dat soort muziek kan enorm dynamisch zijn: van de stilte tot het kabellend beekje, naar het onweer dat overslaat in een typhoon. Bij wijlen krijg je er een aardverschuiving bovenop en niet alle systemen kunnen daarmee overweg, zeker niet als het wat 'duurt'. Elke set kan luid spelen. Dikwijl wordt dat lawaai. En dat staat los van muziek beluisteren op een iets luider volume. Trial and error, natuurlijk.

Tijd om met de playlist naar de HT ruimte te trekken! Toen ik daar binnenkwam viel mijn mond toch open: wat een mooie ruimte zeg! Lekker strak, modern, in zeker mate ‘sober’ gehouden. Geen kitch te bespeuren. Omwille van het schuine dak rechts zou je denken dat de symmetrie in de kamer wegvalt, maar niets is minder waar. Ik krijg hier een welbehagend gevoel bij het binnenstappen van de kamer. De zeteltjes zien er niet alleen cool uit, ze zitten ook goed! Eens je je neervlijt is de setting alvast gezet voor wat hopelijk een Walhalla-erlebnis wordt.

Puur stereo: Het siert Rik dat hij mij gewoon mijn volledige playlist laat afspelen. Hier en daar aangevuld met muziek uit zijn eigen bibliotheek, met wat hij leuke tracks vindt. De ideale combinatie, toch? Op veel plekken laat men jou jouw track afspelen, om dan snel maar de eigen muziek te laten beluisteren, door te drukken zelfs. Ik krijg daar een ietwat benauwd gevoel van, alsof men schrik heeft dat je hun set misschien te zwaar aan de tand zou voelen, dat men bang is om door de mand te vallen, bang voor kritiek? Ach, we zijn er toch om ervaringen te delen? Om van mekaar te leren, als dat kan – dat moet vind ik! Tenslotte is er ook iets als smaak. Supersubjectief en daar valt moeilijk over te twisten.

De nummers uit mijn playlist zijn qua genre verschillend. Een mix van easy listening, singer songwriter stuff, naar elektronisch en groots orchestraal: (in willekeurige volgorde)

Mondoshawan – Eric Serra – The 5th Element ost (sub test) In der Halle des Bergkönigs – Edvard Grieg – Peer Gynt suite (dynamische test, sub) Ice of Phoenix – Audiomachine - Phenomena Heed or Warning – Steve Jablonsky – Transformers:Revenge of the Fallen Yello – Touch – Bostich Reflected Fields of Gold – Eva Cassidy The Ultimate War – John Williams - Hook Fifth Movement - XII. Mit Aufschwung, aber nicht eilen "O Schmerz" (contralto & soprano duet)- Gustav Mahler – Symphony nr 2 Pianoconcerto nr 3 – Sergei Rachmaninov Colour of the moon – Allen Taylor

Wat me hier direct opvalt is de énorme goede plaatsing van instrumenten en zang. Wow, férm. Gewoon, omdat het er direct boenk opzit.

Neem een track als de Mahler of de John Williams en elk instrument, de sopraan en mezzo hebben hun plek in de ruimte. Wat daar voor zorgt is de enorme diepte die zich in deze room afspeelt. Echt waar, dat is van het beste dat ik ooit al gehoord heb, I kid you not! In de Yello track wordt dit effect omgezet in dat surroundgevoel dat jou overwelmt tijdens de aanzet van de track. De “rush, push, cash” vliegt je om de horen. En zo HOORT het! Ook bij de Serra track wordt er een immense ruimte opengetrokken, alsof je letterlijk in space wandelt. Gooi daar nog het subsonische laag over en dan begint het te kriebelen natuurlijk. We spelen verdorie stereo! De Hal van Bergkonig of de Trollendans, daar zitten we verdorie middenin! Van de doodse stilte tot de exuberante climax. Vang en knalmomentje! De DG opname dateert uit de laten jaren ’80, maar voor mij blijft het een absolute reference recording, temeer dat men deze suite vaak zonder zang uitgeeft en hier toch voor tekst en verhaal wordt gezorgd (in het Noors en dat klinkt soms grappig – ook al begrijp je er geen reet van
263a.png


Het “mindere” moment van de dag: de Rach 3. Nochtans een van mijn lievelingsopnames en eentje waarvan ik denk dat ze “goed” is. De ossia cadenza, uitgevoerd door “onze” Samoshko, klinkt met veel te veel reverb denk ik in eerste instantie. Om een of andere reden geeft dit echo effect mij de indruk dat de laagste regionen uit de linkse speaker komen en het midden/hoog blijft steken tot het midden van dat stereobeeld. Dit is de eerste maal dat ik deze track zo ervaar eigenlijk. Zodra het orkest begint te blenden met de pianist, wordt dat beeld terug ‘normaler’. Gezien het feit dat de andere tracks zo goed klinken, heb ik het vermoeden dat ik deze opname misschien nog (nergens) niet gehoord heb zoals het werkelijk werd opgenomen, zoals deze op het cd’tje staat? Ik weet het niet goed, ik zou het hele concerto op deze set eens moeten beluisteren om hier een goed idee van te krijgen. Strange en interessant tegelijk!

De Eva Cassedy en Allen Taylor zijn peanuts voor deze set. Rechtoe, rechtaan en gaan met die banaan. Met de vingers in de neus wordt hier gewoon een referentieplaatje neergezet. I’m impressed toch een beetje.

Als je het resultaat overschouwt van deze stereo ervaring, dan weet je dat een overschakeling naar surround op eenzelfde elan moet verdergaan. Dat kan niet anders, tenzij je naar een belabberde track zit te kijken natuurlijk. De DTS/DOLBY en THX trailers vlieger erdoor. Je hoort sowieso hier al dat het dik snor zit. Een paar film en muziekfragmenten later wordt dit alleen maar bevestigd (Within Temptation Black Symphony -96kHz/24‑bit- versie; Transformers, Big Hero, Stark Trek, World War Z, David Foster and Friends, Maze Runner en nog wat spul). Dit is gewoon genieten!

Ben ik overdonderd? Het lijkt zo, maar dat ben ik niet. Ik bedoel, dit is eigenlijk wat ik van zo een setup verwacht. Het klinkt echt goed hoor! Het bezoek aan Rik’s Relaxed Room bevestigt mijn vermoeden dat stereo en HT perfect samengaan, op voorwaarde dat de akoestiek vooral snor zit. En Rik heeft mij wél overtuigd dat je via een aparte luisterkamer het onderste uit de kan kan halen van een setup. Ik steek mijn hand in het vuur: wat ik hier hoorde op stereovlak is meer dan wat een gemiddelde high end setup doet in een woonkamer. En we spreken hier over: speakers, aangesloten op een AV receiver hé... aparte stereoversterking miste ik echt niet en dat vind ik gewoon straf!

Ik besef dat zo’n kamer VEEL doet. Ik heb afgelopen nacht de fragmenten nogmaals door de woonkamer hier gejaagd – nu de ervaring nog vers in het geheugen zat. Ik merk, zoals ik dacht in de Relaxed room, dat vooral het laag veel strakker, droger en onder controle gehouden wordt. Alsof je het geluid in beide handen vastpakt en dat strak kan omlijnen: het geluid dijt niet uit maw. Hier klinkt veel meer echo, het laag wappert indien nodig, maar het is vooral gezapig – if you know what I mean. Het volume moet ook meer omhoog om eenzelfde effect op uw lichaam en oren te ervaren. Een hoger volume betekent dan weer meer kans op gezapigheid.

Qua surround is de ideale speakeropstelling toch ook een voordeel. Er is net wat meer richtinggevend detail te horen. Ik let bij het bekijken van een film zeer sterk op de filmmuziek (dat is gewoon mijn genre, dus dat valt mij op). Ook daar is het bij een betere speakerplaatsing en akoestiek veel meer genieten. Op de vraag of deze M&G heeft kunnen aantonen dat een aparte luisterruimte echt wel loont kan ik dus alleen maar positief antwoorden. Inmiddels met de vrouw besproken en zij heeft haar fiat al gegeven
1f609.png


Nu wordt het uitzoeken welke ruimte ik kan gaan gebruiken. Idealiter kruip ik de zolder op, maar ik weet niet of daar iets haalbaar is wegens een balk die dik in de weg zit. Ik zal binnenkort een topic openen en wat pics posten. Hopelijk kunnen jullie mij dan wat op weg helpen hiermee
1f609.png


Anyhow, het was een superleuke M&G Rik. Ge zijt nen toffen en jovialen “pee”. Leuk jou en jouw relaxed room te mogen hebben ontmoeten. Nogmaals bedankt hiervoor!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Mooie review en ik herken verschillende aspecten. Klassiek ken ik eigenlijk niets van (buiten dan de Bach Brandenburg Concertos 1-6, een Bluray'ke van het Vienna Philharmoniker New Years concert 2015 en HoverPhone met orkest bij wijzee van spreken) maar ik denkt wel dat het een lastig genre is om "thuis" weer te geven indien je zelf dikwijls afzakt naar Bozar. Ik heb een lange tijd terug Diana Krall in Bozar gezien en tja, "live" is toch "live" hé
1f609.png


Weet wel dat je natuurlijk ook naar "een AV-receiver" met een behoorlijk capabele ruimte-correctie (zeker in het laag!) hebt liggen luisteren, iets dat je mischien thuis in je eigen setup niet gebruikt. Nu van badkamer-akoestiek maak je met de ruimte-correctie geen concerthall, (laat dat een zekerheid zijn), maar in een akoestisch behandelde ruimte haalt het wel net die details & subtiliteit boven die in veel slechtere ruimte gewoon bedolven worden en die het geheel echt een flink stuk hoger tillen.

We kijken uit naar de start van je "dedicated" project. Afhangkelijk van budgetten kan je overwegen (zoals Rik) een analyse te laten maken om dan met een plan van aanpak en hiernaar te werken. Het gebruiken van een aparte ruimte is geen zekerheid tot verbeterde weergave, maar je hebt dan wel de vrijheid ingrepen te doen om dit aan te pakken. (aankleding ruimte, plaatsing speakers & luisterplek)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dag Dimitri,

Wauw… bedankt voor het zeer uitgebreide verslag en de zeer vele lovende commentaren
1f44d.png


Als liefhebber van klassieke muziek was ik zeer aangenaam verrast, om hier iemand eens over de vloer te krijgen die dit genre met een hoger referentiekader hier kan plaatsen. Zodoende werd mijn repertoire en de setup stevig aan de tand gevoeld. Waar ik voorheen door gebrek aan referentie/materiaal in dit genre toch wel steeds mee worstelde en waarom nu een uitvoering van een favoriet klassiek stuk me dan toch weer niet bij de keel nam. Heeft gelukkig niets met de setup te maken maar wel met de opnamen, uitvoering en nog zoveel meer. Het is vooral in dit toch wel moeilijke “genre” dat er voor me nog een hele uitdaging staat te wachten en opnieuw te beleven.

Zoals Jan hierboven al aanstipte, mag je niet vergeten dat deze setup wordt ondersteund door “DSP”! Iets wat je zeker in gedachten moet houden.

Zeer leuk om lezen is dat de vrouw des huizes instemde om toch voor een aparte luisterruimte te gaan. Wat betreft het esthetische maar ook naar plaatsing van de speakers, projector/doek, akoestische maatregelen, enz…

Ik kijk al ongeduldig uit naar je (topic) in te richten luisterplek op zolder
263a.png
en goed om lezen dat ik je van dienst kon zijn
1f609.png


Nog eens bedankt voor de gezellige, leerrijke dag en je Leffe zal hier vlotjes binnen gaan
beer.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
jvanhambelgium" data-link="https://home-theater.be/topic/1249-m-g-joske007-toothless/?postID=32071#post32071"> Weet wel dat je natuurlijk ook naar "een AV-receiver" met een behoorlijk capabele ruimte-correctie (zeker in het laag!) hebt liggen luisteren zei:
Zoals Jan hierboven al aanstipte, mag je niet vergeten dat deze setup wordt ondersteund door “DSP”! Iets wat je zeker in gedachten moet houden
Hey Guys,

naar wat verwijzen jullie dan precies als jullie het over dsp hebben? De audyssey xt32 ofzo? Of bedoelen jullie eerder een antimode ding of dsp instelling op de sub zelf ofzo? En vooral: waarom zeggen jullie 'vergeet niet dat je luistert naar een setup met dsp'... ? Ik snap het niet goed denk ik (sorry for that)... audyssey heb ik hier ook ingesteld, maar achteraf wel wat aangepast die instellingen (euhm, gewoon op gehoor hoor).

regz!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
ToothLess zei:
Hey Guys, naar wat verwijzen jullie dan precies als jullie het over dsp hebben? De audyssey xt32 ofzo? Of bedoelen jullie eerder een antimode ding of dsp instelling op de sub zelf ofzo? En vooral: waarom zeggen jullie 'vergeet niet dat je luistert naar een setup met dsp'... ? Ik snap het niet goed denk ik (sorry for that)... audyssey heb ik hier ook ingesteld, maar achteraf wel wat aangepast die instellingen (euhm, gewoon op gehoor hoor).

regz!
Rik gebruikt net als ik de Audyssey MultEQ Pro. In de versie die we gebruiken is de "filterbasis" zeg maar XT32 qua hoeveelhede, spreidingspatroon & resolutie , echter qua integratie met subwoofers is Pro beter, meetproces is beter/nauwkeuriger etc wat allemaal gaat bijdragen tot het beste wat je met Audyssey kan bereiken. Ik schreef dat zo omdat ik effe niet had gezien naar wat jij thuis gebruikt om te luisteren. Stel dat je een klassieke stereo amp zou gebruiken zonder enige processing is dit natuurlijk appels & peren vergelijken...

Als je thuis echter een XT32 "receiver" gebruik is het vergelijk al wel eerlijker. Een "deel" van wat je bij Rik hoorde komt door de inregeling...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
ok, duidelijk: thanks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Leuk verslagje, misschien kan Rik deze op de juiste plaats splitsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator: