• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: nielvm - luckske

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Gisteren afgereisd naar Limburg om Luckske's HT te bewonderen en de verschillende akoestisch transparante stoffen te beoordelen. Ik had ook mijn meter mee om het e.e.a. ook in cijfertjes te kunnen nameten.

Luckske's HT is netjes afgewerkt (kan ik nog wat van leren) en is aangenaam ingericht wat betreft apparatuur en aankleding.

We zijn begonnen met het bekijken en beluisteren van enkele demofragmenten om geluid en beeld te beoordelen. Ik was benieuwd hoe dirac zou klinken in combinatie met een atmos-setup. Met fragmenten van o.a. gravity en dolby atmos zelf bleek dat het geluid prima in orde was. Zijn DIY subwoofers zijn netjes gebouwd en afgeregeld en doen veel aan een mooi geluidsbeeld.

Aangezien ik zelf nog geen atmos heb, ben ik altijd benieuwd om atmos setups te horen om na te gaan of dit een meerwaarde is. Eerlijk gezegd blijf ik altijd wat op mijn honger zitten. Begrijp mij niet verkeerd, Luckske's opstelling is prima en netjes afgesteld. Ik denk echter dat we in een bepaalde "era" zijn aangekomen waarbij de upgrades in beeld en geluid steeds kleiner worden. Projectoren maakte 5-10 jaar geleden ieder jaar reuzesprongen, nu moet je al enorm goede ogen hebben om het verschil te zien in projectoren waar 2 generaties tussen zitten. Hetzelfde ervaar ik met atmos. Het geeft een meerwaarde, maar na alles wat je er op internet over leest, verwacht je er gewoon "meer" van.

Ik was ook benieuwd naar het verschil tussen dirac en audyssey en ook daar ben ik er nog niet helemaal uit... Ik zou graag zelf wat meer "inspraak" hebben bij het corrigeren van de luidsprekers, maar dat kan (in beperkte mate) ook met de audyssey app. Mochten 2 identieke setups ingeregeld worden met audyssey en dirac, betwijfel ik of ik de 2 uit elkaar zou kunnen halen. Er zal misschien wel hoorbaar verschil zijn, maar welke is dan beter? Wetende dat Dirac vele malen duurder is, denk ik niet dat dit voor mij het verschil waard is.

Dan over naar het testen van de verschillende doeksoorten. Ik had mijn projector mee en die werd nu opgesteld. We waren benieuwd naar de gain van de verschillende doeksoorten en hebben hiervoor een bepaalde setup gehanteerd.

Voor ieder doek werd de greyscale gekalibreerd. Aangezien Luckske al schreef dat sommige doeken wat meer "blauw" hebben, leek het mij maar eerlijk om de greyscale bij ieder doek opnieuw in te stellen. Als het blauw in een bepaald doek omlaag moet, zal zich dit dus ook vertalen in de lichtoutput.

Met de kingpin haalde ik 21,5ftl (scherm van Luckske is 2m breed) Even nog melden dat de projector op zo'n 5 meter afstand opgesteld stond, in mijn ruimte haal ik ook zo'n 21ftl op 2,3 meter breed omdat de projector dichter bij het scherm opgesteld staat. Deze lichtopbrengst is zeer belangrijk, later meer hierover.
Ervan uitgaande dat de kingpin een gain "1,0" heeft, werden alle andere doeken opgesteld, gekalibreerd en gemeten:
Van hoog naar laag:

- Seymour AV centerstage XD 20,9 ftl oftewel 0,97 gain
- Elitescreen UHD 19,8ftl oftewel 0,92 gain
- Milliskin 17,1 ftl oftewel 0,79 gain
- Seymour centerstage UF 17ftl oftewel 0,79 gain
- Dreamscreen 15,9ftl oftewel 0,73 gain
- Elitescreen 1080p3 14,9ftl oftewel 0,69 gain


Die gain waarden lijken mij toch zeer belangrijk te gaan zijn. Luckske's sony hw40 geeft 20ftl op zijn scherm van 2meter breed. Als hij voor de milliskin gaat (of nog lagere gain), blijft hier nog maar 16ftl van over. Als hij dan nog eens zijn beeld vergroot, riskeert hij toch echt wel om te donker te gaan. Met HDR in het achterhoofd KAN het ook interessant zijn om voor de seymour centerstage XD of elitescreen UHD te gaan.

Mensen met een "oudere" generatie projectoren en een scherm breder dan 2 meter zou ik niet aanraden om een ander scherm te nemen dan de bovenste 2 (of kingpin)
Mijn TW9300 heeft echter nog voldoende lichtreserve waarbij een lager gain het voordeel heeft van dieper zwart. Door de lens 3-5 standjes hoger te zetten (staat nu op -10), wordt het lichtverlies al gecompenseerd.

Dan is het nog noemenswaardig dat we enkele andere "schermeigenschappen" hebben waargenomen. De milliskin is, zoals Luckske al aangaf, inderdaad nét dat tikkeltje minder scherp. De seymour av centerstage heeft de neiging om wat "sparkle" weer te geven, bijvoorbeeld bij sneeuwlandschappen. Bovendien KAN de grovere structuur een probleem worden bij 8k en hoger (niet lachen, een doek is over het algemeen toch niet echt iets wat je vaak upgrade)...


Voor mij persoonlijk gaat het tussen de bovenste 3 doeken. De elitescreen UHD is helaas niet los verkrijgbaar, dus ook die valt af. Dan rest er nog de milliskin en de seymour centerstage XD. De milliskin lijkt mij beter voor het huidige "sdr" materiaal, de seymour zal beter blijken met HDR, tenzij de volgende generaties projectoren het verschil in gain compenseren met een hogere lichtopbrengst uiteraard...

Concreet ga ik dus eigenlijk volledig akkoord met Luckske's review van de doeken. Helaas zie ik voor de dreamscreen ook niets dat de hogere prijs kan verantwoorden. (Sorry Werner, zijn we nu nog welkom op de HCH 2018?
1f617.png
)


Bedankt Luckske voor de leuke ontvangst. Je bent altijd welkom om mijn setup eens te komen beoordelen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Huh?
Sebiet eens lezen. Ik dacht dat Niel daar geweest was?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja, Joske heeft het gewoon afgesplitst en hier geplaatst
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ja ik twijfel ook tss de 2 doeken
Was eigenlijk van plan die milliskin te nemen maar je lijntje waar je zegt... oudere generatie projectoren.. Twijfel ik terug
Nu ooit ga ik die projector wel wijzigen maar niet direct, tenzij er iets uit de bus valt.
Erg jammer dat die elitescreen niet op rol doet, of geen 21:9 doet. Gemiste kans daar
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Bedankt voor het verslag Niel!

Ik vond het zelf ook een zeer interessante dag.

En ik moet zeggen dat de i1 Display Pro samen met HCFR een zeer leuke combinatie is om de projector uit te meten en te kalibreren.
Je zag ook duidelijk dat ze met de TW9300 toch wel mooie stappen vooruit hebben gemaakt tegenover mijn HW40, zeker als het aankomt op lichtopbrengst en scherpte! Op de home cinema happening zag je allemaal projectoren van ongeveer hetzelfde caliber langs elkaar spelen en dan denk je "oh, mijn HW40 kan eigenlijk best nog wel mee". Het is pas wanneer je ze echt langs elkaar ziet dat je de verschillen toch wel begint te zien, vooral de scherpte had mij positief verrast. Kortom een zeer mooi toestel!

Dan de samples - de metingen zijn behoorlijk in lijn met wat ik in mijn bevindingen had geplaatst, maar nu goed om te zien dat het ook met metingen en de nodige kleurcorrecties overeenkomt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoe was die milliskin nu?
Nog altijd zo blauw blauw?
En de scherpte? Valt dat nu allemaal mee of is het echt een groot verschil?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Skank zei:
Ja ik twijfel ook tss de 2 doeken
Was eigenlijk van plan die milliskin te nemen maar je lijntje waar je zegt... oudere generatie projectoren.. Twijfel ik terug
Nu ooit ga ik die projector wel wijzigen maar niet direct, tenzij er iets uit de bus valt.
Erg jammer dat die elitescreen niet op rol doet, of geen 21:9 doet. Gemiste kans daar
Heel eerlijk en hiermee spreek ik los tegen mijn eigen zaak, maar ik denk dat als je daadwerkelijk voor een 2m60 breed scherm gaat je beter af gaat zijn met een hoger gain scherm in samen werking met je HW30. Je gaat serieus groter en dan nog een eens een scherm dat 20% minder licht reflecteert. Zelf ben ik ook voor de Centerstage XD gegaan, ik denk dat mijne op 2m45 het al zou pushen en dat we maar een goede 11-12 ftl overhielden t.o.v 21 ftl nu. Een projector zoals Niel zijn TW9300 met een lichtkanon van max. 2500 lumen heeft daar natuurlijk geen last van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Skank zei:
Hoe was die milliskin nu?
Nog altijd zo blauw blauw?
En de scherpte? Valt dat nu allemaal mee of is het echt een groot verschil?
Het blauwe konden we er zo uit calibreren in Niel's TW9300, in mijne zou ik het niet weten omdat mijn eigenlijk al serieus in de compensatie moest voor mijn normaal Kingpin scherm. Scherpte is ietsjes minder, maar dat zou niets storend zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
luckske zei:
Heel eerlijk en hiermee spreek ik los tegen mijn eigen zaak, maar ik denk dat als je daadwerkelijk voor een 2m60 breed scherm gaat je beter af gaat zijn met een hoger gain scherm in samen werking met je HW30. Je gaat serieus groter en dan nog een eens een scherm dat 20% minder licht reflecteert. Zelf ben ik ook voor de Centerstage XD gegaan, ik denk dat mijne op 2m45 het al zou pushen en dat we maar een goede 11-12 ftl overhielden t.o.v 21 ftl nu. Een projector zoals Niel zijn TW9300 met een lichtkanon van max. 2500 lumen heeft daar natuurlijk geen last van.
Mmm laat me er nog even over denken aub
Verdikke moeilijk kiezen.
Ik zie in de tekst boven dat het verschil tss 50 cm breed maar een verlies geeft van 0,5 ftl...
Als ik op projectorcentral kijk zou ik ook aan 12 geraken. Dit zou eigenlijk voldoende moeten zijn.
Erg moeilijk hoor!
Mijn projector staat ook dichter dan de uwe...

Als ik me goed herinner kom ik aan 500 euro voor het centerstage xd doek he.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Opgelet stijn, Luckske zijn projector staat ook dicht op zijn scherm. Mijn projector stond tijdens de test 2 meter verder, vandaar het verschil... 50 cm breder zal eeniet stuk meer verschil opleveren dan 0,5 fl...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hmmm, dat van Dirac vs Audyssey en atmos moet ik toch tegenspreken
1f44d.png

Ik heb zelf maar een 7.2.2 atmos opstelling en daarbij hoor ik toch wel verschil. Echt veel verschil kun je het misschien niet noemen, maar atmos klinkt voor mij echt wel ruimtelijker. Zelfs gewoon met de upscaler. Als ik het uit zet, ontbreekt er iets. Het effect is misschien vrij subtiel in de meeste films, maar dat maakt het niet minder goed.

En i.v.m. Dirac, dat is toch echt wel een niveau hoger als Audyssey, maar je moet er wel tijd insteken om een goed resultaat er uit te halen.
Ik ben zelf volop aan het testen geweest met de PC versie en ben bij Lucas gaan luisteren, maar mijn verslagje moet ik nog posten (het is al geschreven, maar om 2u 's nachts dus wellicht vol typfouten
1f61c.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik denk ook wel dat dirac de betere is, maar ben er nog niet uit of het verschil de meerprijs waard is..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Verdikke, jullie maken het niet makkelijk tss die centerstage xd en de milliskin
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Bij die centerstage moest je wel 3m afstand hebben zeker?
Ik zit wel te dicht dan... op 2m70 / 2m80
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoe was de centerstage UF gezien je daar dichter mag opzitten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Was wat mij betreft ook niet slecht, als je voldoende lichtopbrengst heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Even een kleine update plaatsen nu ik zelf een scherm gebouwd heb met de milliskin.

Eenmaal opgespannen vertoont de milliskin nog enkele noemenswaardige veranderingen.

Mijn spots staan boven het scherm. Hierdoor is - met het licht aan - een lichte glooiing in het doek waar te nemen. Met het licht dat van de projector komt (andere inval) is hier helemaal niets van waar te nemen.

Eenmaal opgespannen lijkt de gain nog nét iets lager te liggen. Op mijn 280cm breed scherm haal ik nu zo'n 15,5 ftl op lage lampmodus en de lens volledig open.

Al bij al toch zeer tevreden van het scherm. Lijkt mij onklopbaar voor die prijs en twijfelachtig of het voor een hogere prijs écht beter wordt...
 
Laatst bewerkt door een moderator: