• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nachamichi weer in het leven geroepen....de Chinese Emotiva kloon

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Nachamichi zal menig audio liefhebber wel bekend in de oren klinken. Zij bouwden sinds de jaren '70 high-end audio apparaten en werden bekend in de jaren '80 met een zelfkerende cassette dek met 3 koppen. In de jaren '90 ging het echter slechter en verdwenen uit het zicht. Nu echter zijn ze helemaal terug met een Chinese 7.1 pre/pro aan zeer democratische prijzen en vooral hun 7-kanaals eindtrap voor 399£ maakt furore op verschillende HT forae. Ze is een Emotiva kloon en produceert 150w/ 8ohm per kanaal. Je gaat niets goedkoper vinden in dit segment!

http://www.nakamichi.co.uk/products/nakamichi-7-channel-power-amplifier

AVP_1_Right_Side_Open_Red_Light_large.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Cool! Ik heb nog een Nakamichi staan (stereo amp). Die ziet er nog altijd supermodern uit tegenwoordig en qua sound kan dat nog goed mee! De pre-amp zit er ook leuk uit, past er perfect bij *doh*
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Very impressive! Ik kwam deze pas tegen op HTforum denk ik en was uit nieuwsgierigheid eens gaan googlen. Ben ik juist dat dit een merk is waar ook B&W/Emotiva deel van uit maken? Of is dit toch een overgekochte merknaam en rebrandings van 'cheap-ass' stuff van China?

Ik geloof ook dat deze amp een tijdje aan 200 pond verkocht is geweest! Voor dat geld had het helemaal al een koopje geweest!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
De eerste maand ofzo stond die eind bak voor 199£ te koop!

Ik zat te zien om deze zomer een Emotiva XPA-5 mee te pakken uit de USA, maar aangezien dat ding rond de 35kg weegt zal dat een no go worden.

Kheb zitten denk aan den deze als alternatief, maar ik twijfel als m'n geluid daar echt beter van zou worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
luckske zei:
Very impressive! Ik kwam deze pas tegen op HTforum denk ik en was uit nieuwsgierigheid eens gaan googlen. Ben ik juist dat dit een merk is waar ook B&W/Emotiva deel van uit maken? Of is dit toch een overgekochte merknaam en rebrandings van 'cheap-ass' stuff van China?

Ik geloof ook dat deze amp een tijdje aan 200 pond verkocht is geweest! Voor dat geld had het helemaal al een koopje geweest!
Is nog een koopje! Ideaal om Atmos aan te sturen je receiver te ontlasten!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
luckske zei:
Very impressive! Ik kwam deze pas tegen op HTforum denk ik en was uit nieuwsgierigheid eens gaan googlen. Ben ik juist dat dit een merk is waar ook B&W/Emotiva deel van uit maken (1)</strong>? Of is dit toch een overgekochte merknaam en rebrandings van 'cheap-ass' stuff van China (2)?

Ik geloof ook dat deze amp een tijdje aan 200 pond verkocht is geweest! Voor dat geld had het helemaal al een koopje geweest!
Naar mijn weten is Nakamichi in handen van Stylco, een invoerder van goedkope(re) elektronische apparatuur die de naam Nakamichi voor VK en Zuid-Afrika mag gebruiken. Er is geen directe link met Emotiva of met B&W. Optie 2 dus
263a.png


Ik zou de complottheorie niet meer opblazen dan nodig.
1f606.png


Bekijk het zo: in de wereld is er een aantal productie-faciliteiten die A/V apparatuur produceert. Sommigen productie-eenheden zijn gebonden aan een merk (Denon & Marantz) en anderen zijn "Original equipment manufacturer (OEM)". Iedereen kan daar als het ware aankloppen om apparatuur te laten maken.

Guangzhou TianYi Electronics Ltd. , (vroeger <strong>Chengdu Yadi Electronics Ltd.
) is zo een OEM. In de USA noemen ze die TianYi of TinYat maar dat zal wel verbastering zijn.
1f44d.png
Voor zover ik begrepen heb, hebben ze een eigen merk (Winner, ToneWinner, C'Winner afhankelijk van waar je ze vind).

Wie achter de ontwerpen zit is mij onbekend. Je kan bij zo een OEM en uit hun cataloog shoppen, maar je kan er ook heen met een eigen ontwerp. Of jouw ontwerp exclusief voor jou is of ook doorverkocht kan worden hangt af van een (hoge) afkoopsom.

In ieder geval vind je sterk gelijkaardige (soms identieke) toestellen onder verschillende merken.
1f44e.png


Die processor van Nakamichi (de AV1) lijkt bijvoorbeeld op het nooit gelanceerde Emotiva UMC500 prototype en is op zich een UMC 200 met XLR aansluitingen. Die is ook bij ToneWinner zelf te koop, en als ik mij niet vergis in precies dezelfde vorm (maar met een andere front) bij CAV audio (een andere Chinese hifi merk). Een sterk gelijkaardige (maar strikt-digitale variant) vind je ook bij Nuforce (AVP18).

Daar waar het complex wordt is dat bijvoorbeeld Emotiva een amerikaanse HiFI naam heeft aangekocht om er duurdere spullen te verkopen: Sherbourn. Om aan een goede processor te geraken hebben ze bij Rotel aangeklopt. Rotel is uiteindelijk ook begonnen als Japanse OEM dus daar hebben ze wel "enige" ervaring mee. Die processor heeft geen verband met de TianYi producten. De laatste AV-receivers van sherbourn kwamen daarentegen wel van bij TianYi.

Op zich is het fenomeen niet nieuw. Wanneer de prijzen gelijk lopen (Audio control en Arcam) of het prijsverschil meevalt (Cambridge Audio en Oppo) dan is er geen probleem. Het probleem is echter wanneer dat aan het licht komt (en met internet is dat snel) waaruit blijkt dat jouw extreem dure toestel niets anders is dan een goedkoop China made apparaatje waarbij de prijs een tienvoud werd. En wanneer de duurdere verkoper ondertussen beweerde R&D en productie in eigen handen te hebben valt die grandioos door de mand.

Wie herinnert zich de XTZ/Advance Acoustics/Emotiva clones? Of de Vincent SV236 (Shengya) clone? Of de Lexicon (Oppo BDP83) clone? Om nog maar te zwijgen van de Mark Levinson Red Rose (Korsun).
1f644.png


In de car-hifi wereld is dat nog veel erger, en zelfs de meeste vaatwassers en wasmachines worden bij dezelfde OEMs gemaakt. Uiteindelijk koop jij een merknaam, maar is het voorwerp erachter een "commodity".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Lang verhaal, wat ik eigenlijk wou zeggen is dat:

1) Een hoop branding is gebakken-lucht. Let ervoor op bij aanschaf van apparatuur (dat geldt overigens ook voor keukenbouwers; inbouwhaarden; babyspullen...).

2) Sommige merken hebben wel exclusieve concepten of specifieke R&D. De hamvraag is dan altijd: is merk X beter dan merk Y omdat merk X slechts 100 toestellen per jaar bouwt in een schuur terwijl merk Y 10.000 exemplaren in china laat produceren?

Algemeen geldt: de kwaliteit heeft nauwelijks verband met de verkoopprijs. Wat wel geld waard is: Service.

Toegepast op die Nakamichi verstekers: liever een nieuwe Nakamichi AVP1 dan een tweedehandse Europese clone met gelijkaardige componenten. 2 van die 7kanaals eindbakken is goed voor een degelijke atmos setup.

De processor daarentegen is een verouderde concept (maar niet persé ouder dan een Rotel, Primare, Cambridge Audio)... Ik zou die overwegen als ik een nieuwe set zou starten, maar als upgrade lijkt "hdcp 2.2" en "Object Audio" wel een must-have.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Idem XTZ en Ken Kreisel. De XTZ cinema is ook een kloon van KK,alleen goedkoper want ze certifieren ze niet bij THX, mogen de naam Atmos ook niet gebruiken bij hun nieuwe S2 omdat ze er niet voor betaald hebben! Maar het product is daarvoor niet slechter dan het originele!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Bedankt voor de uitgebreide uitleg @Road Rebel, is duidelijk!

Ik kwam er eigenlijk op om dit te vragen omdat toen ik aan het zoeken was achter Nakamichi uitkwam op een B&W website en mij dan de vraag was wat voor marches er wel niet worden opgehouden, maar dat ter zijde.

De Nakamichi lijkt me verder inderdaad een zeer interessante en vooral budget vriendelijke oplossing om je receiver te ontlasten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Idd Lucas. Ik zag iemand op AVS posten dat deze eindbak een pak beter was als de eindtrap van z'n X5200. Allé, een pak beter zal wel overdreven zijn, maar tzou toch beter moeten zijn.

Alleen vraag ik mij wel af hoeveel beter dat dat dan echt zou klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Ik ga mij vandaag eentje bestellen denk ik, altijd gezegd dat ik een aparte eindbak aan m'n X4100 ging hangen. Was ook de reden waarom ik prijs/kwaliteit de X4100 gekocht heb.

Deze kans kan ik echt niet laten liggen en de reviews van eigenaars liegen niet: buitenkansje!
263a.png


Een beetje meer powervoorraad voor m'n Klipsch 'en kan nooit kwaad...
1f604.png
En zo kan m'n Creek Evo 50 in de verkoop, ik heb geen nood meer aan een geïntegreerde versterker die als power-amp kan dienen voor m'n fronts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Het blijft altijd een twijfelgeval ... ook voor mij ... Ik denk niet dat m'n Onkyo onvoldoende "beef" heeft om m'n fronts aan te sturen, zeker niet met 2 subwoofers die altijd braaf assisteren. Bon, wel zullen maar eens een M&G organiseren met een eigenaar van 2 x 400W D-class monoblokjes om de proef op de som te nemen of er verschil te horen valt ... anders blijft het in m'n hoofd spoken
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Daarnet mailtje gekregen van Ian Vermeulen persoonlijk:


Hi Davy Thank you so much for you order. Please note that the stock will only be dispatched on Friday due to the warehouse being closed for final renovations. Please accept our apologies in the delay.
Too bad maar ik heb geduld, voor die prijs wil ik wel eventjes wachten!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
davylermi zei:
Daarnet mailtje gekregen van Ian Vermeulen persoonlijk:


Too bad maar ik heb geduld, voor die prijs wil ik wel eventjes wachten!
Hooray, zonet verzendbevestiging gekregen dus we kunnen beginnen aftellen!
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Road Rebel zei:
Hoe lang zou het duren? Tegen woensdag denk je?
Ik denk eerder Dinsdag. Zending is verwerkt in Gatwick en gaat nu naar Heathrow, van daar naar Brussel dus... Heathrow-Brussel is normaal 1 werkdag...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Zo, zending zit al in Brussel. Tomorrow delivery!
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
davylermi zei:
Zo, zending zit al in Brussel. Tomorrow delivery!
1f44d.png
Het is niet te hopen dat de moment je hem in de pries steekt je getrakteerd gaat worden op .... plof ... Chinees rookwolkje
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: