• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Netwerktopologie

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Mijn advies, hou het simpel.

1. Bovenop de isp modem een extra router/firewall in combinarie met een goed antivirus pakket geinstalleerd op elk toestel is in de meeste gevallen ruim voldoende.
* Mijn persoonlijk voorkeur voor een router gaan uit naar asus of netgear. Die hebben heel wat features aan boord, uitgebriede firewall en security features en krijgen messtal heel goede reviews op diverse forums.Wil je de ubi toer opgaan geeft een edgerouter je meer waar voor je geld dan de usg. Dit fimlle geeft een geode vergelijkjng (.
).

2. Is je wifi bereik van je huidige ap/router niet voldoende, probeer dan een upgrade naar een toestel dat de laatste nieuwe wifi standaarden ondersteund. Vermijd meerdere ap te gebruiken, op dit moment kunnen nog niet alle end devices goed om met wifi roaming en soms kan dat wel voor problemen zorgen. Ben je toch genoodzaakt om meerdere ap te plaatsen, zorg erdan voor dat de producten de laatste niewe wifi roaming standaarden ondersteunen, een opstelling met bekabelde ip backbone (ap) heeft mijn voorkeur op een wireless backbone (wirreless mesch).

3. Vlans zijn in de eerste plaats een manier om een netwerk te segmenteren dit om arp broadcasts op het netwerk onder controle te houden. Als je denkt dat je met vlans security kan afdwingen maak je een denkfout, daarvoor heb je een firewall nodig.

4. Een goed secure netwerk begint met een goede spi firewall die draait op je router + firewall sw die je installeerd op elk toestel in je netwerk dmv security sw packet. Zorg ervoor dat je je router niet kan beheren vanop het internet (sommige fabrikanten bieden die mogelijkheid, maar ik zet die altijd uit om je attack surface te beperken) en zorg zorg ook voor dat je steeds de laaste patches hebt geinstalleerd, een gratis sw packet is niet voldoende

5. Denk ook eens na over hoe je data is beveiligd. Zorg ervoor dat je steeds backup hebtvanje data ofwell offline (usb disk) ofwell in de cloud. Zorg er dan wel voor dat je je backup data in de cloud niet reachtstreeks kan benaderen via een computer of laptop.
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip and Skank

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Ik wou dit ook nog even kwijt...

Als je meerdere access poi ts (ap) wil inzetten, zorg erdan voor dat ze seamless roaming ondersteunen. Seamless roaming bied de mogrlijkheid aan end devices om makkelijk en zonder conectie verlies van het ene ap naar het andere over te schakelen. volgende tekst geeft wat meer duiding:

"Used in the enterprise segment, 802.11k and 802.11r are being developed for the consumer market. The home networking industry plans to address the problem of using multiple access points to deal with Wi-Fi dead spots, and the trouble client devices have with hand-offs between multiple APs. 802.11k allows client devices to track APs for where they weaken, and 802.11r brings Fast Basic Service Set Transition (F-BSST) to facilitate authentication with APs. When 802.11k and 802.11r are combined, they will enable a technology known as Seamless Roaming. Seamless Roaming will facilitate client handoffs between routers and access points."


Leveranciers hebben vaak hun eigen marketingnamen voor seamless roaming ( vb. Smart roaming), maar in principe gebruien ze allemaal 802.11k en ...r. je kan dat ook terugvinden in de technische specs van het toestel.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank