• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuwe “open standaard” voor Smart Home.

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Apple werkt met andere bedrijven aan open standaard voor smart home.

bron: https://www.iculture.nl/nieuws/apple-open-standaard-smart-home/


Open standaard voor smart home
Daarbij zal worden geprobeerd om de protocollen van bestaande systemen zoals Apple HomeKit, Google Weave, Amazon Alexa en de Dotdot datamodellen van de Zigbee Alliance te laten samenwerken. Ook IKEA (Home Smart), Somfy, Samsung (SmartThings) en Signify (Philips Hue) zijn van de partij, want zij zitten in het bestuur van de Zigbee Alliance. Het doel is om het ontwikkelen van producten makkelijker te maken en de onderlinge compatibiliteit voor consumenten te verbeteren. Smart home-apparaten moeten op die manier veiliger, betrouwbaarder en makkelijker te gebruiken zijn. Daarbij is gekozen voor gebruik van het Internet Protocol (IP) om de communicatie tussen apparaten, mobiele apps en clouddiensten te verbeteren.

Er zal een open source-benadering worden gevolgd, met als doel om uiteindelijk een nieuw protocol voor connectiviteit uit te brengen. Ook het Nederlandse NXP Semiconductors doet mee. Zij leveren onder andere de NFC-chips voor de iPhone en Apple Watch, maar ook diverse andere componenten voor internet of things-toepassingen. IKEA is een week geleden net lid geworden van de Zigbee Alliance, om ook mee te werken aan open IoT-standaarden. De Zigbee Alliancebestaat uit honderden bedrijven die met IoT-toepassingen bezig zijn.


Wie meer wil weten kan terecht op connectedhomeip.com.
Hieronder kun je het gezamenlijke persbericht lezen:
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Nope. Ten vroegste 2022 zelfs vrees ik. Hopelijk ook backward compatible met andere protocol. Vooral met Hue 😜😋
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Het zal inderdaad niet voor morgen zijn, maar de eerste stappen zijn alvast in de goede richting gezet.
Uiteraard, hoop ik ook dat het allemaal backward compatible zal zijn.
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Je mag er ook niet teveel van verwachten. In de praktijk zal je daar meestal niet al te veel aan hebben. Imo al zeker niet wanner je gebruik wil maken van de laatste nieuwe innovaties en functies.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Homey is een relatief duur bakske zenne...en er zijn wel wat nadelen aan. Zo heeft het nieuwe OS versie geen "web" interface en moet alles via de App op phone of tablet lopen.
De "Pro" versie wil je wel als je serieus aan de slag gaat met veel scenes, devices,apps,koppelingen etc (=400 euro !!) en het 2019 model kost ook 300,-

Toch een nadeel. Ik heb vb geen tablet en via een phone scenes & automations liggen maken .... neje ;-)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Tja, helemaal correct.
Al gaat het mij hier puur om het feit, dat dit voor mij een Bridge is die mogelijkheden biedt tussen de diverse afzonderlijke platformen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Dit vervangt dan beetje home assistant?
Ja. HA is uiteindelijk maar een stukje software.
De Homey bevat natuurlijk WIFI/BLUETOOTH/ZWAVE/ZIGBEE/KAKU "radios" en dus kan die spullen rechtstreeks dan ook aansturen zonder "bridge" links of rechts.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dus geen hue bridge meer nodig dan?
Geen kaku bridge meer nodig?
Is idd duur en geen webomgeving is idd wel :(
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
In theorie geen HUE bridge meer nodig, maar het kan ook met. Ik lees vb dan weer dat het bereik van de HUE-bridge wel beter zou zijn enz.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zeer interessant, maar die prijs is absoluut een stopper
Max 150 dan zou ik het overwegen
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ne mens krijgt wat bijeen aan al die spullen 🤔

1x Bridge Somfy TaHoma
1x Bridge Philips Hue
2 hub Logitech Harmony
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dit is Somfy https://shop.somfy.be/smart-home/pakketten
Ik gebruik het momenteel alleen om de rolluiken automatisch via een week en weekendprogramma te
laten lopen.

section-2-image.jpg