• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Onkyo HT R393 en 4k ?

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Hallo iedereen

ik ben de laatste jaren niet zo actief geweest hier, sorry daarvoor, maar ik ga dat vanaf nu wel zijn want ik heb hulp nodig in verschillende dingen omdat ik nu nog een Full HD home cinema setup heb en stillaan de overstap naar 4k wil gaan maken, probleem is dat ik zelf weinig ken van al die technische praatjes en over sommige zaken twijfel, dus raad vragen aan experts is het beste he !

Het eerste punt dat ik zit af te vragen is of mijn geluids systeem nog gaat voldoen eenmaal ik een 4k beamer gekocht heb, of dat ik dat ook moet gaan vernieuwen..

ik gebruik nu het Onkyo HT R393 geluidsysteem met 5.1 surround setup, ben er ook super tevreden mee, altijd al geweest, ook super handig met de vele hdmi aansluitingen achteraan, en in de handleiding staat ´´ Equipped with 4K/60 Hz Passthrough-compatible HDMI IN/OUT jacks ´´

Maar nu vraag ik mij af of dit wel echt klopt en wat bedoelen ze hier nu eigenlijk mee ? gaat dit systeem nog voldoen met een 4k beamer en uhd/4k blu ray speler etc qua geluid of gaan er problemen opduiken.

ik hoop natuurlijk dat ik deze setup gewoon kan houden, minder kopzorgen en kosten dan.....maar eigenlijk zou het me verbazen dat dit voldoet in een 4k home cinema want dit syteem is eigenlijk toch al wel wat verouderd denk ik, ik gebruik dit al van in de tijd dat Full HD setups nog de norm waren en er eigenlijk zo nog geen sprake was van dat hele 4k en hdr enz, dan zou Onkyo wel vooruitdenkend geweest zijn als ze dit apparaat destijds al echt 4k compatibel hebben gemaakt.

kortom, stel ik heb een 4k beamer , wat staat er dan te gebeuren met mijn geluid setup, houden ofniet ? Gelieve het in simpele taal uit te leggen voor een leek zoals ik op dit vlak, bedankt !!

Als iemand de handleiding wil nakijken voor de specs
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Je gaat je "audio" niet kunnen processen met die 4K passthrough vrees ik.
Ik denk dat het beste is om een kleine module te kopen waar je beide 4K apparaten aansluit en daarop zit 1 HDMI die de audio gaat extracten richting je receiver.
Zoiets dus : https://www.hdfury.com/product/avr-key/

Dus een complete "video bypass" van het 4K signaal rechtstreeks van UHDBluray -> AVR-key -> Beamer 4K
Het audio signaal neem je gewoon van de AVRKey en gaat je Onkyo binnen als een klassiek 1080P signaal enkel voor het geluid.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Das dus een probleem met die 4 K passthrough ...als je dan een 4K speler gaat aansluiten op uwe recieven ziet hij deze niet als zijnde 4K en gaat enkel een 1080P signaal willen doorsturen (allee de Panasonic doet dat toch zo . ;) )
Ik omzeil dit nu (omdat de Panasonic 2 HDMI uit heeft ,eentje voor beeld en eentje voor geluid ) door de Panasonic rechtstreeks op de projector aan te sluiten (en dan geeft deze zijn 4K signaal uit ) en dan via de HDMI voor geluid naar de processor voor het geluid .
Kan wel zijn dat je dan soms de lipsync functie moet gebruiken . ;)
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Hey , terug van weggeweest, even een paar turbulente weken achter de rug, nog weinig online geweest.

Maar euh, de reacties zijn allesinds wel interessant, die trucjes om het te omzeilen zijn nieuw voor mij, dacht altijd dat iets gewoonweg wel of niet compatibel is, zo van die omweggetjes met tussenstukjes en dergelijke is een beetje witchcraft voor mij LOL

Maar is het dan echt evenwaardig met een echt 4k geluidssysteem of gaat het toch altijd een beetje ´willen maar niet kunnen´ zijn ?

Bestaan er eigenlijk al systemen, in den aard van mijn onkyo, die wel echt voor 4k materiaal gemaakt zijn ?? ik heb is zitten googlen maar het is me allemaal wat verwarrend welke ik nu zou moeten kopen...bij soundbars is het precies eenvoudiger uitgelegd online dan met surround sets, vreemd
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Wat bedoel je met een ”4K geluidssysteem ”??
4K is enkel maar voor het beeld .

En natuurlijk bestaan er 4K recievers die een 4K signaal aannemen en doorsturen zonder dat je een omweg moet maken (Marantz 8805 is zo een processor . ;) )

Voor 4K heb je gewoon een 4K speler nodig (UB900 van panasonic en lager )
Een 4K recieven of processor die over HDMI 2.2 beschikt
Een 4K weergever of dit nu een tv of een projector is maakt niets uit .

Daar is niets met geluid mee gemoeid of je moet het hebben over die dolby + en consoorten maar dan moet uwe decoder daar gewoon mee overweg kunnen .
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Wat bedoel je met een ”4K geluidssysteem ”??
4K is enkel maar voor het beeld .

En natuurlijk bestaan er 4K recievers die een 4K signaal aannemen en doorsturen zonder dat je een omweg moet maken (Marantz 8805 is zo een processor . ;) )

Voor 4K heb je gewoon een 4K speler nodig (UB900 van panasonic en lager )
Een 4K recieven of processor die over HDMI 2.2 beschikt
Een 4K weergever of dit nu een tv of een projector is maakt niets uit .

Daar is niets met geluid mee gemoeid of je moet het hebben over die dolby + en consoorten maar dan moet uwe decoder daar gewoon mee overweg kunnen .

OK bedankt ik ga wat info opzoeken over de producten die je opnoemde. Ja 4k geluidsysteem was verkeerd verwoord inderdaad, ik bedoelde gewoon, stel, ik koop een 4k beamer en 4k blu ray spelertje, met welk geluidsysteem ben ik dan het beste af, het mijne met de omweggetjes compatibel maken, of gewoon eens totaal vernieuwen., en zoja, welke dan best..
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Als je niet wilt liggen “kloten “ met meerdere kabels om uw geluid langs een omweg te sturen en lipsync problemen op te lossen koop je het best ook nog een 4K reciever zodat je alles via 1 HDMI kabeltje kan sturen (zoals nu waarschijnlijk . ;)
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Als je niet wilt liggen “kloten “ met meerdere kabels om uw geluid langs een omweg te sturen en lipsync problemen op te lossen koop je het best ook nog een 4K reciever zodat je alles via 1 HDMI kabeltje kan sturen (zoals nu waarschijnlijk . ;)

bwa een kabeltje meer of minder stoort me nu niet echt, als het resultaat maar goed is uiteindelijk....ja ik heb nu mijn laptop en een blu ray speler op mijn onkyo aangesloten en dan vandaar 1 HDMI kabel naar mijn beamer inderdaad en de source word dan automatisch gezocht als ik men projector opzet dus heel gemakkelijk.

Een soortgelijke setup zou dus wel tof zijn als ik moet vernieuwen maar als het die Marantz moet zijn dan zal het nog lang duren, de eerste 2 websites die ik opendeed smeten direct een prijs van 4000 euro naar men hoofd voor dat ding, dat is euhm, heel ver van mijn budget voor zoiets helaas, k´heb destijds mijn onkyo nieuw in de doos gekocht voor onder de 1000...you get what you pay for dat snap ik wel, ik verwacht met mijn beperkt budget ook geen wonderen, maar toch, 1500 a 2000 is echt wel mijn max om bijeen te krijgen om is iets te verniewen......daarom dat ik ook nog niet onmiddelijk een 4k beamer zal hebben want die zijn nog wat duur, tenzij een pixel shifter maar ik twijfel of dat een goede tussenstap zou zijn, of dat ik best gewoon wat geduld heb tot de native 4k beamers betaalbaarder worden:....eigenlijk zou ik zo een pixelshifter is echt naast mijn epson moeten kunnen zien om te oordelen of het me dat waard is ofniet, sommigen krijgen wel goede revieuws moet ik zeggen.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Ik heb zo een “pixelshifter “ en ik moet zeggen dat hem nietveel onderdoet voorheen native 4K

Cindream heeft die eensnarig elkaar gezet tijdens zo een workshop vroeger en dat was een JVC “pixelshifter” naast een Sony 4K native en het eindresultaat was dat het verdomd weinig scheelde in het voordeel van de Sony ...maar die native koste toen wel een dikke €2000 meer dan die ”pixelshifter “ ;)

Dus zo een “pixelshifter is zeker de moeite waard om eens te bekijken . (Epson heeft die ook dacht ik . ;) )
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Ik heb zo een “pixelshifter “ en ik moet zeggen dat hem nietveel onderdoet voorheen native 4K

Cindream heeft die eensnarig elkaar gezet tijdens zo een workshop vroeger en dat was een JVC “pixelshifter” naast een Sony 4K native en het eindresultaat was dat het verdomd weinig scheelde in het voordeel van de Sony ...maar die native koste toen wel een dikke €2000 meer dan die ”pixelshifter “ ;)

Dus zo een “pixelshifter is zeker de moeite waard om eens te bekijken . (Epson heeft die ook dacht ik . ;) )

Hmm interessant, ik heb inderdaad al wel wat goede reviews gelezen over sommige van die budget 4k beamer, maar euh, kheb er pas een ander topic voor gemaakt in de projectie hardware tak van het forum, ben is benieuwd naar de antwoorden daar die gaan volgen..welke heb jij nu, die jvc of een andere?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Ik heb nu een JVC nog een 500 en een Optoma UHZ65(voor in de huiskamer als tv . ;) )
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Hmm onlangs zag ik een uhd blu ray speler te koop met 2 HDMI uigangen, dus eigenlijk speciaal voor gebruik met oudere av receivers, je ´zou´dus in principe je oude receiver kunnen blijven gebruiken die nog geen Atmos ondersteunt, via omweggetjes , zoals andere leden ook al vernoemd hebben hier. een youtube kanaal dat ik zelf wel interessant vind is dat van ene Chris majestic,hij maakte zo eens een handig filmpje voor dommerikken als ik waar hij alles wat uiltegt

rond ongeveer 7,20 min in dat filmpje gaat het hierover, toestellen met 2 hdmi outs voor compatibiliteit met uhd/atmos, maar ik blijf dit toch vreend vinden, als je dan een UHD film kijkt met Atmos , dan krijg jij toch nog steeds gewoon het klassieke surround geluid te horen, en nog steeds geen atmos ofwel, als je speakers bijplaatst ?? i´m still confused.....al heb ik onlangs een Denon receiver gevonden die ´´maar´´ rond de 400 euro kost en atmos ondersteunt, , dus zo onhaalbaar om is iets te verniewen is het niet tenzij je een marantz van duizenden euros moet hebben...

Als je deze weg opgaat door met 2 HDMI kabels te werken, ene voor beeld en ene voor geluid, het bypass systeem dus, dan ga je dus nooit van geen enkele moderne film met Atmos geluid kunnen genieten ?
 
Laatst bewerkt:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Denk dat ge daar een beetje verkeerd denkt .
2 HDMI uitgangen wil meestal zeggendat er dus eentje beschikbaar is voor beeld en eentje voor het geluid .
Je kan uw beeld dan rechtstreeks naar de weergeven zenden en het geluid apart naar een “verwerker “ of dat dit nu een aytmos ondersteunde recieven, processor is of niet maakt niet uit .
Atmos heeft weinig tot niets te maken met beeld ...is enkel maar geluid .
Je gaat altijd van uwe film met geluid kunnen genieten maar als je geen hoogte kanalen gebruikt gaat uwe reciever of wat ever die “downmixen “ naar een gewone 5.1 ....ga je daardoor iets missen in uw geluid ????
Ik persoonlijk denk het niet ...als uwe 5.1 goed is afgeregeld kan het geluid ook vanboven komen . ;)
Ik zit nog altijd met een goede oude vertrouwde 5.2 systeem en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis ...en ja ik kijk 4K via uhd disk . ;)
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Denk dat ge daar een beetje verkeerd denkt .
2 HDMI uitgangen wil meestal zeggendat er dus eentje beschikbaar is voor beeld en eentje voor het geluid .
Je kan uw beeld dan rechtstreeks naar de weergeven zenden en het geluid apart naar een “verwerker “ of dat dit nu een aytmos ondersteunde recieven, processor is of niet maakt niet uit .
Atmos heeft weinig tot niets te maken met beeld ...is enkel maar geluid .
Je gaat altijd van uwe film met geluid kunnen genieten maar als je geen hoogte kanalen gebruikt gaat uwe reciever of wat ever die “downmixen “ naar een gewone 5.1 ....ga je daardoor iets missen in uw geluid ????
Ik persoonlijk denk het niet ...als uwe 5.1 goed is afgeregeld kan het geluid ook vanboven komen . ;)
Ik zit nog altijd met een goede oude vertrouwde 5.2 systeem en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis ...en ja ik kijk 4K via uhd disk . ;)

Bedankt voor je info, mja ik zat dan eigenlijk wel goed te denken hoor, dat Atmos niks met de beeldkwaliteit te maken had wist ik wel, ik stelde me vooral nog vragen bij hoe noodzakelijk die Atmos nu eigenlijk is, in de week was ik met iemand aan het chatten en die zei me vlakaf als ik nu nog steeds met de oude dolby surround setup zit, dat het wel tijd is voor te vernieuwen, en aan de keerzijde heb je dan nog mensen als jij die al UHD kijken, maar toch nog steeds tevreden zijn met een 5.1 5.2 zonder hoogtespeakers/atmos.....dus hoe noodzakelijk die Atmos ervaring is hangt precies van mens tot mens af

Achja ik ga eerst voor de 4k beamer sparen en een UHD speler, en het geluid is de laatste kopzorg eigenlijk, kan me wel voorstellen als ik UHD films kijk en het geluid blijf hebben dat ik nu heb, dan is het evengoed als het altijd geweest is hier uiteraard, tis meer nieuwsgierigheid bij mij dan noodzaak die Atmos, iets wat je niet hebt kan je niet missen denk ik haha, k´heb ook nog nooit een 7.1 of 9.1 setup gehad ook niet zoals velen wel hanteren in een home cinema, daar stelde ik me vroeger ook vragen bij hoe een meerwaarde dat kan zijn tegenover de simpele 5.1
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Een goede afgestelde 5.1 kan gemakkelijk opboksen tegen een slecht ingeregelde 9. Of zelfs 11. zoveel .
Ik heb nog maar weinig installaties gehoord waar de hoogte en plafond speakers echt een meerwaarde waren en zoals ik al eerder aanhaalde ...ik heb niet het gevoel dat ik iets mis met mijne simpele 5.2 . ;)
Marketing ...tja doet mensen dingen kopen die ze infeite niet echt nodig hebben . ;)