• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Optoma uhd51 review

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Onlangs werd ik door een forumgenoot gecontacteerd om zijn Optoma UHD51 te kalibreren. Blijkbaar had ik bij een vorige 2dehands verkoop een goede naam gemaakt en werd ik aanbevolen.
Na de nodige voorzichtigheid aan de man te brengen ( ben immers geen professional), ging ik bij hem de gevraagde kalibratie uitvoeren.
Neem bij het lezen van deze review aub in acht dat ik geenszins professioneel met projectoren of kalibreren bezig ben.


Algemeen
Aangezien ik niets wist van de UHD51, heb ik voordien even de nodige opzoekingen gedaan.
Blijkbaar heeft Optoma een heel leger aan (U)HD projectoren op de markt, waaronder de UHD50, UHD60 en de UHD65. Van de laatste bestaat er overigens ook een laser versie. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het mij nog steeds niet duidelijk wat de onderlinge verschillen tussen deze modellen zijn.

De projector is een DLP toestel die met pixel shifting 4k op het scherm brengt. Belangrijk hierbij is dat het native paneel toch een hoop extra pixels bevat tov. de LCD projectoren die werken met 1920*1080 panelen.
Verder kan de projector om met 3D, wat blijkbaar niet vanzelfsprekend is voor alle huidige modellen.
De projector heeft een manuele (eerder beperkte) zoom en verticale lensshift. Horizontale lensshift ontbreekt. Bekijk bij aanschaf dus zeker of je je scherm gevuld krijgt in jouw situatie.
Tenslotte is het te vermelden waard dat de projector zeer stil is, toch een groot voordeel tov. mijn Epson.

Metingen
Uit de doos staan vooral het contrast en brightness verrassend slecht afgesteld. Deze settings correct zetten, verhoogde de contrastratio van circa 100:1 naar 650:1. Deze eerder lage waarden zijn vooral te wijten aan de mindere zwartwaarden waar DLP het wat moeilijker mee heeft. In vergelijking: mijn epson tw9300 haalt zo’n 5000:1/
De greyscale daarentegen stond dan weer verrassend goed afgesteld en had maar kleine aanpassingen nodig. Het CMS was tenslotte ook behoorlijk wat werk, mede te wijten aan de lastige menustructuur van de projector en de menu die zeer snel verdwijnt wanneer je niets doet.
De mediaplayer zelf bleek ook redelijk wat instellingen verkeerd staan, wat er o.a. voor zorgde dat het beeld behoorlijk schokte. Deze instellingen heb ik meteen ook maar aangepast ;)

Kijkervaring
De beperkte zwartwaarden vallen meteen op door de grijze balken, maar in het beeld valt dit eigenlijk nauwelijks op. Het beeld heeft verrassend veel “pop”, hetgeen je uit de cijfers niet meteen zou zeggen.
Wat ook meteen opviel, is de scherpte in het beeld. In vergelijking met mijn TW9300 is dit toch duidelijk beter.
Regenbogen heb ik niet gezien (weet ook niet of ik hier gevoelig aan ben).
De frame-interpolation lijkt ook behoorlijk te werken, zonder al te veel merkbare artefacts. Persoonlijk hoeft het voor mij niet bij deze projector, het beeld is voldoende vlot.

HDR
De kalibratie van HDR werd beperkt tot het aanpassen van contrast en brightness en het aanpassen van de grayscale. Meteen werd duidelijk dat er iets schortte met de kleur. Dit hebben we op zicht aangepast door met de “color” instelling te sleutelen. Verder hebben we de instellingen mbt. HDR met rust gelaten.

Het resultaat was…onverwacht goed. Hoewel deze projector niet goed in staat is om diep zwart weer te geven, zien HDR films er onverklaarbaar goed uit. De Epson gebruikt een kleurenfilter om P3 te halen, maar verliest daarbij wel bijna 50% licht. De Optoma heeft een iets kleinere kleurendriehoek in P3, maar behoudt hierbij wel zijn lichtsterkte. Indrukwekkend wat de Optoma hier op het scherm tovert!

Conclusie
Voor €1699 zet Optoma met de UHD51 toch wel een erg interessante projector op de markt, die helaas wat betere zwartwaarden zou mogen hebben, maar verder toch wel zeer sterk scoort. Mocht je een 21:9 scherm hebben (en dus geen zwarte balken) denk ik dat je dit nadeel grotendeels kan maskeren.
Het beeld ziet er enorm levendig uit en vooral HDR heeft mij verbaasd bij deze projector. Een bijkomend voordeel is dat de projector weinig lawaai maakt en dus ook de hoge lampmodus best bruikbaar is. Bij mijn Epson wordt het dan toch iets te luidruchtig.
De lensshift en zoom zouden iets ruimer mogen, horizontale lensshift zou toch wel handig zijn. Gemotoriseerd en met memory zou het helemaal afmaken.

Ik verruim alvast mijn “projector-blik” naar de DLP modellen, die ik misschien foutief wat stiefmoederlijk behandeld heb. Voor deze prijs weten zij toch een zeer mooie filmervaring teweeg te brengen.

Meetresultaten volgen later.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Heel mooie review Niel. Helaas hier geen ruimte voor projectie maar moest dat wel zo zijn dan zou een Optoma DLP zeker we een optie zijn.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
En ik twijfel zo om deze ook zelf te kopen.. Alleen damn regenboogeffecten he
Ze hadden mij dit nooit mogen zegge, dan had ik ze waarschijnlijk nooit gezien.
Nu heb ik ze wel al gezien en daaom ga ik er ook stees naar op zoek.
Ik vrees dus ook bijdeze
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Waar woon jij? Welkom trouwens. Stel gerust je ruimte voor in de showcase...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
ik wil die projectorwel es zien
het kriebelt

hoeveel gaat die momenteel?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
dat valt mee
wil ik wel eens doen angelo, na de zomerte mooi weer voor ht nu
al 2 maanden geen film gezien