• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Paar vraagjes over de opstelling in nieuwbouw

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Hallo allemaal.

Lange tijd geleden hier nog een paar vragen gesteld en telkens tiptop geholpen!

Bij deze iets totaal nieuw. Mijn ruwbouw is klaar en ga een van de volgende dagen beginnen aan het slijpwerk. Toch een paar technische vragen in verband met de plaatsing van speakers.

Even het plan: https://imgur.com/LJLAsCh (heb al een paar kruisjes gezet)

Mijn tv (50") komt pal in het midden van de muur van de overloop + de versterker komt bij inc het tv meubel

Op dit moment ben ik in het bezit van een denon X2000 + 2 boston boekenplank speakers. Wrs gaan die speakers weg voor kleinere.

Welke vragen die ik momenteel wil stellen:

1. Ik zou toch een 5.1 systeem willen maken. 4 kleine speakers in de hoeken + 1 center. Puur voor de afmetingen: hoe ver van de muur + hoe ver van het plafond moet ik een aansluitdoosje zetten. laten we er vanuit gaan dat er een speaker komt van het formaat a la kef 301 (kwam deze toevallig tegen).

2. als ik in mijn keuken/terras buiten eventueel speakers zou bij zetten. Kan ik deze dan apart bedienen via de versterker? Dat ik als ik tv kijk terug kan overschakelen naar een 5.1 setup?

3. en dit is voorlopig het belangrijkste: welke aansluitingen?
- Coax voor Telenet
- Telefoonaansluiting want wil mijn modem (proximus want ik werk er...) daar aansluiten ipv garage
- 2 utp kabels (ik heb er thuis een switchke tussen gezet
- aansluitdoos voor speakers, maar hoeveel moet ik er zetten? op zen minst voor 5 kabels
- stopcontacten: 2-3?
- best met een inbouwgoot werken als ik de tv wil omhooghangen voor voeding + hdmi?

Kweet niet of ik niet iets vergeten ben.

Alvast bedankt voor de moeite
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De speaker opstelling is niet conform de richtlijnen. De achterspeakers zijn ok. Maar de fronts (L/R) staan veel te ver uiteen.


De voorste luidsprekers staan of hangen bij voorkeur op oorhoogte. Idem voor de achterste.
De subwoofer kan in principe overal staan, maar zal overal anders klinken. Hij staat dan ook best, waar hij op je luisterpositie best integreert met de sattelieten.
 

Bijlagen

  • img1.jpg
    img1.jpg
    17,3 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
kan me volledig aansluiten bij fb van brand new box.
Uw speakers vooraan moeten dicht bij uw tv staan, anders gaat dat helemaal niet natuurlijk overkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Modem aan uw tv? Komen al de utp kabels daar dan toe? Indien niet, hoe ga je dan de andere kamers voorzien van internet? Trouwens een telefoonaansluiting wordt niet meer geplaatst, gewoon allemaal utp leggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Ok dikke merci alvast.

Vandaag over de plaatsing van de modem zitten nadenken en deze gaat toch gewoon in de garage komen te staan. gaat inderdaad een te grote chaos van kabels worden aan de tv.

Dus als ik het goed begrijp de fronspeakers +- 1m links/rechts van de tv en een hoogte van pakt 1.5m?

achterspeakers in de hoeken en ook een hoogte van 1.5m.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
meeste vloerstaande speakers komen op max 1m hoogte. Dus 1,5 is mogelijk wat te hoog.
Moeten ze kleiner zijn dan de gemiddelde compact speaker zoals je Boston? Ik ben fan van sub/sat systemen, maar de sat moet naast hoge, toch ook wel wat middentonen kunnen weergeven. Liefst zelfs tot 80Hz. Dan kan je nog aan thx kwaliteit draaien!
Een gouden tip...
1f609.png

Overname set THX Select 5.1 M&K 750 series
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
1 meter lijkt me nog te veel... 50 tot 70cm max....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
ja die bostons staan nu gewoon op de grond.

De bedoeling is ook niet om daar vollenbak muziek te spelen. Kzit tussen 2 huizen in dus ga ook ni voor overlast zorgen.
Daarmee dat ik dacht om gewoon satelietjes dicht tegen het plafond te hangen, dat alles mooi strak en weggewerkt is.

Ik heb nu een subwoofer maar die staat eigelijk 9/10 gewoon uit
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Koekatsjoe zei:
Ik heb nu een subwoofer maar die staat eigelijk 9/10 gewoon uit
1f606.png
Zonde , een goed afgeregelde sub geeft totaal geen overlast....enkel meer geluidsbeleving.
(En nog beter 2 goed afgeregelde subs .
1f609.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koekatsjoe

Member
22 apr 2014
138
4
23
Kleine vraag nog, wat is ongeveer een goede hoogte om de tv op te hangen?

Ik kom nu aan een +-70cm onderkant tv dat voor mij ideaal lijkt
 
Laatst bewerkt door een moderator: