• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Patchkast

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
vandaag patchkast in elkaar gestoken en opgehangen. Ferm verschoten hoe groot dit is. Denk 50 diep 60 breed en 1m lang.. Zoiets Wat komt daar nu eigenlijk allemaal in? Alles van internet (switch die groot genoeg is?) telefoon , tv, en wat nog? Hoe zit dat precies qua indeling? Kan mijn unraid server daar ook in? Of komt die erbuiten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Onderaan heb ik een patch panel geplaatst (24 poorten), daarboven een switch (ook 24 poorten) en dan een schap met daarop mijn NAS, Telenet modem en Belgacom modem. De tv aansluitingen heb ik niet in de kast geplaatst omdat ik niet veel plaats meer had.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Leg es uit die patch panel, is dat geen switch? Jij hebt zowel telenet als belgacom? Ziu wel leuk zijn als mijn unraid daar ook ik kant.. Maar ik kan toch moeilijk moederbord eruit halen en de hdd's en indie kast steken? Of mn huidige kast volledig in die patchkast steken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dit is em

ymumare5.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dat zijn serieuze UTP kabels
1f609.png
Terabit?
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik zit met 29 utp kabels, 6 tv aansluitingen en dan nog telefonie. En dan ligt er nog geen utp en tv naar buiten, da komt nog...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Quote:

Bij ons thuis zit een HP ProCurve 1810G-24 switch in een rackje bij het patchpaneel.

Die switch laat toe om VLAN's aan te maken. Zo heb ik 1 VLAN gemaakt met kale Telenet poorten (die dus rechtstreeks aan de telenet router hangen). Telenet modem kabel zit in 1 van die switch poorten.

En ik heb een VLAN gemaakt met poorten die achter een wireless routerke zitten. Router LAN kabel zit in 1 van die switch poorten.

Alle UTP kabels van de woning zijn bekabeld op het patchpaneel.

Toestellen die rechtstreeks op telenet moeten hangen, zoals de WAN poort van de router en de digiboxen of digicorders in uw huis, die sluit ik aan vanaf het patchpaneel op de VLAN met telenet poorten.

Toestellen die in uw thuisnetwerkje moeten hangen, zoals PC's, Mediaservers,... die sluit ik aan vanaf het patchpaneel op de VLAN met het wireless routerke.

Die wireless router zorgt dus voor DHCP in het thuisnetwerkje en laat ineens ook draadloze toegang toe. Zo heb ik een minimum aan apparatuur en zit wel alles op Gigabit. En ook een maximum aan flexibiliteit: als een UTP socket ergens in huis van Telenet poort naar thuisnetwerkpoort moet veranderen, dan kan ik gewoon het patchkabeltje in de goede switchpoort pluggen of de poort in de switch herconfigureren in de betreffende VLAN.






Is dit de manier? Ik vermoed dat modem/router niet in de patchkast mag of dat ik geen bereik zal hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dat lijkt me ook de ideale oplossing. Zo zou ik het doen. Momenteel heb ik op m'n router/switch 1 poort zitten op een aparte VLAN voor de Digibox. Dan kan ik de Digibox ook aansluiten op de router zonder te moeten knoeien met de Telenet modem router.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Iemand mag het mij uitleggen want ik ken niks van vlan en wan en...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Even volgen deze, kan ook nog van pas komen. Heb er in ieder geval ook kaas van gegeten
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Serieus veel plaats in die kast. Ik weet niet wat jij allemaal van plan bent maareuh.. Mijn CONTEC kastje is iets van 52cm breedte x 45cm diepte en een dikke 40cm hoogte. Daarin zit 1 x 24 UTP patch unit. (heb 2 UTP's voor elke kamer, 4 in de woonkamer in beide hoeken voor als de layout ook zou wijzigen) Daar zit dan ook mijn NAS in gestoken, Belgacom BBOX (in "modem" mode) , Linksys router met 4-port Gigabitswitch en een bijkomende 8-poort Gigabit switch alsook de Coax-versterker met de coax-kabels naar alle kamers. Uiteraard zit dit "vol" , maar je hoeft er ook niet elke dag in te prullen natuurlijk.

Ik wil dus maar zeggen ... een kast van 1m hoogte is euh ... voldoende ..
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
jvanhambelgium zei:
Serieus veel plaats in die kast. Ik weet niet wat jij allemaal van plan bent maareuh.. Mijn CONTEC kastje is iets van 52cm breedte x 45cm diepte en een dikke 40cm hoogte. Daarin zit 1 x 24 UTP patch unit. (heb 2 UTP's voor elke kamer, 4 in de woonkamer in beide hoeken voor als de layout ook zou wijzigen) Daar zit dan ook mijn NAS in gestoken, Belgacom BBOX (in "modem" mode) , Linksys router met 4-port Gigabitswitch en een bijkomende 8-poort Gigabit switch alsook de Coax-versterker met de coax-kabels naar alle kamers. Uiteraard zit dit "vol" , maar je hoeft er ook niet elke dag in te prullen natuurlijk.

Ik wil dus maar zeggen ... een kast van 1m hoogte is euh ... voldoende ..
1f606.png
Zo'n coaxversterker, heeft dat eigenlijk nog veel zin? Dan heb je een digicorder aan elke tv hangen, gok ik? Ben zelf aan het twijfelen om coax enkel naar woonkamer te sturen en als ik ergens anders tv wil het gewoon via internet te streamen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
sandervdw zei:
Zo'n coaxversterker, heeft dat eigenlijk nog veel zin? Dan heb je een digicorder aan elke tv hangen, gok ik? Ben zelf aan het twijfelen om coax enkel naar woonkamer te sturen en als ik ergens anders tv wil het gewoon via internet te streamen.
Ik denk het wel, als ik de telenet-coax-versterker ervan tussen neem dan valt de digitale TV weg
1f609.png
Het signaal moet precies behoorlijk sterk zijn. Het is dan ook een component die nog steeds deel uitmaakt van een Telenet installatie vandaag de dag ? We hebben maar 1 digicorder hoor en voor de rest is hier geen Telenet Internet aanwezig. Er is geen enkele TV oid op een andere kamer. Heb eigenlijk nog nooit met m'n Digicorder naar boven getrokken om vb eens via de projector te kijken oid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
jvanhambelgium zei:
Ik denk het wel, als ik de telenet-coax-versterker ervan tussen neem dan valt de digitale TV weg
1f609.png
Het signaal moet precies behoorlijk sterk zijn. Het is dan ook een component die nog steeds deel uitmaakt van een Telenet installatie vandaag de dag ? We hebben maar 1 digicorder hoor en voor de rest is hier geen Telenet Internet aanwezig. Er is geen enkele TV oid op een andere kamer. Heb eigenlijk nog nooit met m'n Digicorder naar boven getrokken om vb eens via de projector te kijken oid.
Vandaar de vraag
1f606.png
Coax naar de "normale" tv begrijp ik absoluut, maar zo naar elke kamer lijkt me voor ons huis wat overdreven. Genoeg streaming-mogelijkheden als ik echt ergens anders tv zou willen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
sandervdw zei:
Vandaar de vraag
1f606.png
Coax naar de "normale" tv begrijp ik absoluut, maar zo naar elke kamer lijkt me voor ons huis wat overdreven. Genoeg streaming-mogelijkheden als ik echt ergens anders tv zou willen.
Als je in de andere kamers tv wil kijken is een coax het handigste en het goedkoopste. En de coax versterker wordt door Telenet al geleverd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Skank zei:
Leg es uit die patch panel, is dat geen switch? Jij hebt zowel telenet als belgacom? Ziu wel leuk zijn als mijn unraid daar ook ik kant.. Maar ik kan toch moeilijk moederbord eruit halen en de hdd's en indie kast steken? Of mn huidige kast volledig in die patchkast steken?
Een patch panel is waar al uw utp kabel op uitkomen. Dit werkt veel properder en als je ooit iets moet wijzigen, dan moet enkel maar patch kabels versteken aan de voorkant. Hier zit dus niets van elektronica in, dit is enkel om de 8 losse draadjes om te zetten naar een vrouwelijke RJ45 connector.

Cat6A_PreTerm_0005.jpg


De aansluiting achteraan gebeurt meestal met punch down (en die heb je al):
09.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Skank zei:
Iemand mag het mij uitleggen want ik ken niks van vlan en wan en...
Je hebt 2 opties: 1. Een gewone telenet moden, met ingebouwde Wi-Fi, DHCP, ...</strong> Deze heeft 4 ethernet uitgangen en de modem zorgt ook voor de Wi-Fi en deelt ook de IP adressen uit (DHCP). Het beheer van de deze modem is beperkt en gebeurt via 'Mijn telenet'. 1 uitgang gaat naar uw switch en de rest kan je gebruiken voor digiboxen. In deze situate heb je geen vlan's nodig.

Telenet.jpg
<strong> 2. Een Telenet modem only (=een andere modem)
In deze situatie bevat de Telenet modem geen Wi-Fi en doet hij ook geen DHCP. Dit moet je nu zelf opvangen door een router te plaatsen. Het voordeel is dat je zelf alles in handen hebt en niet meer Telenet. In dit geval moet je wel vlan's maken omdat de digiboxen niet achter een router mogen zitten. Om het simpel te zeggen, vlan's worden gebruikt om uw netwerk op te delen in stukken.

Telenet_modem_only.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator: