• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Projectorkeuze

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Binnenkort verhuis ik en kan ik hopelijk spoedig mijn cinemaruimte inrichten; Heb zoals je kan zien reeds het meeste van mijn uitzet gekocht, behalve de projector; Belangrijk om weten is dat de afstand tussen men schermmuur en projectormuur 363cm is; Houd dus denk ik ongeveer 360cm over, min de diepte van de projector. Het scherm die ik al heb gekocht maand of 3 terug is 110", dacht dat dit wel een goeie keuze was..maar blijkbaar beperk ik mij toch wat; Voorlopig staat de EH-TW6800 hoogtst op mijn lijst, gezien die zeker plaatstbaar is en ik wat schrik heb van DLP en zijn regenbogen; Ben alleen wat bang dat het eerder een goeie livingprojector wordt met mindere zwartwaarden; (nog geen enkele review beschikbaar) De EH-TW7300 ziet er natuurlijk ook zeer interessant uit, maar daarvoor had men scherm denk ik 106" moeten zijn, of zie ik dat zo verkeerd? Zijn er modellen die ik over het hoofd zie? Of stellen jullie voor mij toch een ander scherm aan te schaffen?
1f628.png
Dank bij voorbaat voor elke mening
263a.png
 

Bijlagen

  • DSC_6572.JPG
    DSC_6572.JPG
    276,4 KB · Weergaven: 179
  • DSC_6571.JPG
    DSC_6571.JPG
    308,2 KB · Weergaven: 161
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Je hebt al een mooie verzameling van apparatuur bij elkaar!

Ik denk dat met de TW6800 zeker niks mis gaan zijn, maar de TW7300 gaat toch wel een serieus stapke hoger zijn. Ik zie dat je een Onkyo TX-NR636 hebt en deze is volledig HDMI 2.0 en HDCP 2.2 compatible - met een TW7300 ga je kunnen genieten van het nieuwste van het nieuwste zoals 4K en HDR. Al is het 4k gedeelte niet native, we weten van JVC dat dat de pret zeker niet zal drukken.

Werner van Cinedream/Homeatthemovies is momenteel de TW9300W aan het reviewen, deel 1 staat online en het ziet er toch al veel belovend uit. De TW7300 zal wel lichtjes verschillen, maar qua feature set zijn ze erg gelijkaardig.

Qua throw ratio kom ik met de calculator het volgende uit voor 110"

De TW6800 doet dat van 2.95m tot en met 4.78m De TW7300 doet dat van 3.30 tot en met 6.94m

Dus is inderdaad iets minder op de groothoek helaas.

Ik vermoed dus inderdaad zoals je al zei dat je er met de TW7300 niet zal geraken op je 110" scherm. Nu, persoonlijk vind ik de feature set van de TW7300 toch wel het overwegen van een nieuw scherm waard tenminste als het niet zo een peperduur speciaal scherm was.. misschien vang je er 2de hands nog genoeg voor en kan je een ander aanschaffen van vb 100"?

Qua andere projectoren zitten er op dit moment helaas geen in de league van de TW7300. Je hebt de Sony HW45 welke een zeer goede projector is, maar geen (semi) 4K en HDR en helaas ook een throw ratio heeft vanaf 3.30 meter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Bedankt voor je uitvoerige uitleg
263a.png
Begrijp wel waar je naartoe wilt! Heb men scherm eens op kapaza gegooid, zien of er evt iemand interesse toont; Wou gewoon ook zo groot mogelijk scherm en was bang dat 100" bvb te klein zou uitvallen om dat cinema-feel te houden.. Ik zou evt deze kunnen aanschaffen (zeg maar als het rommel is
1f606.png
); Zou me natuurlijk wel wat extra speling geven. Bezint eer ge begint zeggen ze dan zeker..
1f609.png
Heb eigenlijk altijd de Sony HW40 bovenaan men lijstje gehad, maar die viel af voor gekende reden; De 7300 klinkt idd heel veelbelovend, maar vraag me af of er al voldoende 4k materiaal is om er tenvolle van te kunnen genieten.. Blijf toch wel benieuwd ook naar een eerste review van de 6800..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat cinemagevoel komt wel goed hoor, ik heb 'maar' een 90" scherm en zit op 4m afstand en dat cinemagevoel is toch dik aanwezig
1f609.png
. Op 3.5m afstand raadt THX 100" aan als optimaal, dus dat zou ongeveer het geval zijn bij u.

Dat projectiescherm ken ik niet. Zelf heb ik een Kingpin screen en ben daar tevreden van, verschillende leden hebben deze schermen (Werner verkoopt deze ook).

En op dit moment is er inderdaad niet extreem veel 4k en HDR materiaal, maar de laatste nieuwe films zijn volgens mij wel steeds te krijgen als UHD en dit gaat natuurlijk alleen maar meer worden.

Ik denk trouwens dat de 6800 zeker geen slechte projector zal zijn, volgens mij gaat deze gelijkaardig (zo niet hetzelfde) presteren als de TW7200 en dat was een erg goede projector. Alleen hebt ge met de 7300 het voordeel van meer future proof te zijn, elektronische lens, lens memory,...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Uw scherm: 110" (diagonaal) /0.84 = 130.95 inch x 0.0254 = 3,3 meter afstand om in de film gezogen te worden...
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
ToothLess zei:
Uw scherm: 110" (diagonaal) /0.84 = 130.95 inch x 0.0254 = 3,3 meter afstand om in de film gezogen te worden...
1f609.png
Dus is het toch ideaal van grootte?
1f61c.png


@luckske opnieuw bedankt voor de input! Zeer eigenaardig voor de 6800, Epson al gemaild en zij "denken" dat hij vanaf 26 september "mss" beschikbaar wordt
1f44e.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Cramer zei:
Dus is het toch ideaal van grootte?
1f61c.png
Dit is de ideale afstand van scherm tot zitplek. Als uw projector dan het beeld kan vullen is alles in orde hé qua beeldgrootte/ervaring
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mijn ruimte is 4.20m diep en ik heb "maar" een 104" scherm waar ik op 3m van zit. Dat is volgens de THX regel en is echt groot. In het begin een beetje te groot.

Trouwens, voor uw geluid is het beter om een beetje vanaf de achter de muur te zitten. Dus ik jouw geval zou ik eerlijk gezegd eerder opteren voor een 90-100" scherm en uw zetel dan gewoon een beetje dichter schuiver zodat je toch dezelfde ratio houdt tussen beelddiagonaal en kijkafstand. En dan uiteraard voor de TW7300 gaan
1f609.png


Kijkafstand * 0,84 = ideale scherm diagonaal
263a.png
De kijkafstand is gemeten van uw ogen tot aan uw scherm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
broodro0ster zei:
Mijn ruimte is 4.20m diep en ik heb "maar" een 104" scherm waar ik op 3m van zit. Dat is volgens de THX regel en is echt groot. In het begin een beetje te groot.

Trouwens, voor uw geluid is het beter om een beetje vanaf de achter de muur te zitten. Dus ik jouw geval zou ik eerlijk gezegd eerder opteren voor een 90-100" scherm en uw zetel dan gewoon een beetje dichter schuiver zodat je toch dezelfde ratio houdt tussen beelddiagonaal en kijkafstand. En dan uiteraard voor de TW7300 gaan
1f609.png


Kijkafstand * 0,84 = ideale scherm diagonaal
263a.png
De kijkafstand is gemeten van uw ogen tot aan uw scherm.
Zal idd wel iets beter zijn voor geluid van achteraan; Ik ging 20-25 cm tussen de zetel en de muur laten, speakers zouden sowieso achter mij liggen en niet half naast mij.

Speakers hangen wel 20cm links en rechts van mijn seatrow, moet er mss rekening mee houden dat het geluid niet wordt verstoord door de ruggen van de buitenste seats als deze te ver naar voor staan? *edit: speakers zullen iets hoger hangen dan seats, dus zal wel niet zo'n probleem zijn wss*

Afstand van mijn ogen tot aan scherm zou iets van 3.1 kunnen zijn als ik het zo bekijk;
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Cramer zei:
Zal idd wel iets beter zijn voor geluid van achteraan; Ik ging 20-25 cm tussen de zetel en de muur laten, speakers zouden sowieso achter mij liggen en niet half naast mij. Speakers hangen wel 20cm links en rechts van mijn seatrow, moet er mss rekening mee houden dat het geluid niet wordt verstoord door de ruggen van de buitenste seats als deze te ver naar voor staan?

Afstand van mijn ogen tot aan scherm zou iets van 3.1 kunnen zijn als ik het zo bekijk;
Niet alleen voor de surround speakers, maar ook voor de bass. Tegen de muren van de kamer heb je meer last van staande golven waardoor het laag minder goed is. Je mag uw zetel ook gerust 50cm van de achterwand zetten. Ik denk dat dit nog een beter laag zal geven en ge gaat nog meer kunnen spelen met de plaatsing van uw speakers om een beter surround effect te bekomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Allemaal goed en wel om hier te speculeren als van dit en dat... je kan het maar weten, ondervinden dat sound goed zit zodra alles is aangesloten. Dan kan je gaan schuiven. Proberen en luisteren dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Ahzo...ben nog een beginneling wat betreft lage bassen etc...maar ik leer bij
1f607.png
Wat doen jullie dan zoal met de ruimte tussen de seats en de muur?
1f606.png
Klopt het trouwens ook dat de afstand tussen de 2 fronts altijd kleiner moet zijn dan de afstand tussen de fronts en de seats? Kwestie van dat ook dan wat in gedachten te houden..

@ToothLess Das waar...mss draait het wel allemaal anders uit
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Cramer zei:
Ahzo...ben nog een beginneling wat betreft lage bassen etc...maar ik leer bij
1f607.png
Wat doen jullie dan zoal met de ruimte tussen de seats en de muur?
1f606.png
Klopt het trouwens ook dat de afstand tussen de 2 fronts altijd kleiner moet zijn dan de afstand tussen de fronts en de seats? Kwestie van dat ook dan wat in gedachten te houden..

@ToothLess Das waar...mss draait het wel allemaal anders uit
263a.png
Bij mij staan m'n toestellen (receiver, playstation, mediaspeler) in een rek tegen de achterwand zodat ik geen last van lichtjes als ik film kijk.

Dat hangt er vanaf. Bij mij is de lengte tussen de speakers hetzelfde als de lengte tussen de speakers en het midden van de zetel zodat ik een gelijkzijdige driehoek heb tussen m'n oren en de speakers. Dat is volgens mij een goed startpunt om mee te beginnen. Daarna kan je dan met de speakers gaan schuiven en zien wat beter klinkt.

Als je wat zoekt op internet, is er heel veel te lezen over de ideale speaker setup :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Als je superveel zin en tijd hebt, kan je het Master handbook of acoustics eens checken - al wat je moet/wil weten staat hierin vermeld. Veel van wat gezegd wordt zijn goede startpunten en leidraden - maar afhankelijk van het gebruikte systeem in uw specifieke ruimte, kan bv een speaker 10-15 cm meer naar links/rechts/voor/achter schuiven een grote impact hebben in het geluidsbeeld. Niemand kan je daarbij helpen vrees ik (enfin, fysiek schuiven wel natuurlijk :))- dat is uitproberen en naar eigen goeddunken dan definitief opstellen... Good luck: het is plezante materie
1f609.png
Aan de andere kant, lig er niet te veel van wakker - sommigen worden er zoweer gek van en dat kan de bedoeling niet zijn
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
@broodro0ster Zo had ik het nog niet bekeken van die 3-hoek, maar er zijn wss heel wat verschillende theorieën...in the end zal het er idd op aankomen om zelf wat te schuiven en te luisteren zoals hier al paar keer werd gezegd; Dat van die lichtjes had ik destijds ook al eens gelezen, zal nu wel al beetje te laat gezien men elektriciteit en men Ikea-tvmeubeltje onder men scherm aanwezig zijn; Mijn centerspeaker zou ik daar opzetten en naar boven richten adhv 2 rubberen deurstops; Had dat eens ergens gelezen, hoop dat het iets waard is
1f606.png


@ToothLess Ziet er fameuze lectuur uit, merci voor de tip; Ga er idd niet proberen van wakker te liggen..belangrijkste is wel wat ik nu doe met men scherm natuurlijk
1f607.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
*update

Scherm is bijna verkocht, ben dus vrij om te gaan voor de Epson 7300 of de Sony HW45. Ben aan het twijfelen gezien de zo lovende reviews voor de Sony en de toch iets lagere prijs; Volgens sommigen doen de SRXD-panels het beter dan de 3LCD's en zijn die laatste ook rapper aan slijtage onderhevig.. De Sony zou qua contrast etc beter werken in ruimtes die niet volledig lichtgecontroleerd zijn; Mijn projector staat in een ruimte apart met gordijnen en iets donkerdere muren, maar is nu ook geen volledige batcave; Momenteel heb ik het gevoel dat de Sony de betere fullhd projector is en dat de epson bijna een paar jaar pas de sony zal overklassen; Of heb ik dat verkeerd op?
263a.png


Op AV-forums kwam ik dan wel deze quote tegen: You are getting a $2,000 value with the Sony compared to a $4,000+ value with the Epson 5040. Jullie meningen worden zoals altijd zeer geapprecieerd!
1f607.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik zou zeggen ga bij een speciaal zaak langs zoals home at the movies en vraag een demo aan. Daar kan je de beide projectoren dan bekijken met dezelfde content op hetzelfde scherm en zo een goed vergelijk maken.

Volgend weekend is er die beurs Wijnegem van cinedream/home@themovies (http://www.homecinemahappening.be/) en vorig jaar kreeg je op de beurs een voucher waarmee je 10% korting kreeg op beamers etc. Dus ik zou zeggen, ga daar volgende week zeker eens langs. Check wat beamers, scoor je voucher en maak dan eens een privé afspraak om je keuze te maken
263a.png


Die voucher is geloof ik 1 maand geldig. Allé, dat was toch zo de voorbije 2 jaren zo
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Goeie tip van Brood - je moet echt wel gaan kijken hoor - er zit verschil op die merken/modellen qua weergave (de ene wat filmischer dan de andere al bv)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het zal wel aan het feit liggen dat ik een "audio-man" ben, maar ik snap niet zo goed hoe je aan je enkele projector 4x zoveel geld kan uitgeven als aan je 5.1 speakers... Of andersom, hoe je een top beeld wil combineren met een -in het beste geval- middelmatig geluid. Of zie ik dat fout?
1f914.png


En waarom zou je je scherm niet maskeren en er zo een kleiner formaat van maken? Van een kleintje een groter maken is lastig, maar andersom kan toch prima?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
broodro0ster zei:
Ik zou zeggen ga bij een speciaal zaak langs zoals home at the movies en vraag een demo aan. Daar kan je de beide projectoren dan bekijken met dezelfde content op hetzelfde scherm en zo een goed vergelijk maken.

Volgend weekend is er die beurs Wijnegem van cinedream/home@themovies (http://www.homecinemahappening.be/) en vorig jaar kreeg je op de beurs een voucher waarmee je 10% korting kreeg op beamers etc. Dus ik zou zeggen, ga daar volgende week zeker eens langs. Check wat beamers, scoor je voucher en maak dan eens een privé afspraak om je keuze te maken
263a.png


Die voucher is geloof ik 1 maand geldig. Allé, dat was toch zo de voorbije 2 jaren zo
263a.png
Heb idd al een afspraak gemaakt met hen komend weekend om daar eens te gaan kijken
1f607.png
Contactpersoon vertelde me inderdaad dat ze een actie deden maar hij wou nog niet zeggen wat, bij deze ben ik dus ingelicht
1f44d.png
Feit is wel dat omstandigheden daar altijd wel wat anders zijn wss, welk demomateriaal gebruiken ze bvb etc.. @ A*Brand NewBox alles op zen tijd zeker
263a.png
En mss is middelmatig voor de ene al fameus voor de andere, al kan dat over dat beeld gezegd worden ook natuurlijk
1f644.png


Wat ik me ook nog afvroeg was of het zinnetje op dit forum ook geldig is voor projectors?

"Zoals we al eerder hebben uitgelegd zal 1080p op een 4K televisie er zelden beter uitzien, uitzonderingen zijn mogelijk, maar in 99% van de gevallen zal het opschalen van 1080p naar 4K gewoonweg slechter van kwaliteit zijn. Je kan het best vergelijken als je SD zenders op je HD-tv bekijkt, deze zijn meestal onscherp."
 
Laatst bewerkt door een moderator: