• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Review google home hub en google home hub max

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik had jullie een review beloofd over de home hub en home hub max...
Bij deze...

Laten we beginnen met de algemene dingen.

Installatie van de hub

Het installeren van de hub is eigenlijk heel makkelijk.
Je plugt de hub in het stopcontact en opent de google home app op je tablet/telefoon. Dit zowel op android als ios.
Je kiest om een apparaat toe te voegen en onmiddelijk vinden ze elkaar.
Dit gaat erg snel. Ook het binnenhalen van updates gebeurd automatisch.
Na een 5 tal minuten setup is hij klaar voor gebruik!
Eerst wordt er in de geselecteerde taal een "filmpje" getoond wat je allemaal met de hub kan doen. Zo kan je je agenda laten voorlezen, lichten bedienen (hue etc), muziek bedienen (muziekservices zoals spotify...) , nieuws vragen, afspraken maken, videobellen (werkt overigens beter dan facetime) enz enz Je kan met allerlei smartdingen koppelen....



Op het einde van de installatie heb je ook de mogelijkheid om als background of een klok in te stellen of het als fotoframe te gebruiken gelinkt aan je google foto's.
Wil je het scherm toch liever uit? Ook dat kan!

De hardware

Je hebt 2 soorten hubs. De gewone hub die overal te verkrijgen is en de hub max die je momenteel niet in België kan krijgen. Ik heb de mijne bij fnac.com besteld (Frankrijk) en dit gaf geen problemen voor gebruik.

De gewone is de kleinere variant zonder camera, ideaal om op bv een nachtkastje te plaatsen. De max versie is de grotere variant en beter om bv in de keuken te plaatsen.


gratis afbeeldingen voor website

Qua luidspreker is de kleine genoeg voor een slaapkamer maar voor gebruik in een keuken of living zou ik het niet doen.
De kwaliteit van de luidspreker voor de keuken klinkt voller, met meer bas. Ik had vroeger een sonos play 3 in de keuken staan en heb deze vervangen door de hub max. Ik had lang schrik dat ik hier spijt van ging krijgen qua kwaliteit, maar ik kan je met zekerheid zeggen dat dat nu het geval niet is! Ok de hub max haalt niet het niveau van de sonos maar toch is het zeker voldoende! Als je ergens moet vergelijken kan je zeggen dat die +- hetzelfde klinkt als een sonos one.

Achteraan de hub heb je knopjes voor bediening van het volume en de microfoon. Bij de max schakelt de bediending van de microfoon tevens de camera uit.

Beide voelen zodra je het uitpakt en in handen neemt, ook zeer degelijk aan.
Vooraan de hub zicht er een ambient lichtsensor. Die bepaalt de helderheid van je scherm naargelang het omgevingslicht. Zeer handig! Zeker in mijn geval waar de hub op mn nachtkastje staat. Ik wil namelijk niet dat ik niet kan slapen door het licht die het uitstraalt... Dat is dus niet het geval. Ik heb hem zo ingesteld dat hij een klok toont, en gebruik hem tevens als wekkerfunctie.



De software

Je kan de hub niet enkel bedienen met je stem maar tevens met touchscreen zoals een tablet.
Scroll je van links naar rechts krijg je een klok te zien, van rechts naar links je agendaitems. Scroll je van boven naar beneden kun je je lichten , camera, media enz bedienen.


image host

Scroll je van beneden naar boven dan kun je aan de instellingen van de hub zelf voor het instellen van de helderheid, camera, wekker enz

Nog een handige functie die erin zit is dat je kan broadcasten naar al je google home devices (hubs, speakers ..), zeg maar een omroepsysteem.
Ook kun je zowel video als audio overdragen van het ene device naar het andere.... en kun je eigenlijk alles volledig personaliseren op je voice. Zo krijg ik via mijn stem, mijn agenda items en mijn muziek tov mijn vrouw die haar muziek en agenda krijgt. Face recognition zit ook op de hub max maar heb ik nog niet getest. Gebaren zouden ook mogelijk zijn , maar ook dat heb ik nog niet getest.


Ik kan jullie die toestellen alleen maar aanbevelen..
Het werkt wel verslavend... ook naar de kids toe.
Integraties met andere IoT -devices wordt alleen maar groter met de dag, en de functies die ze toevoegen komen er voortdurend bij.
Ook al zijn er minder functies bij een nederlandse stem tov een engelse..., het blijft de moeite! Die functies komen wel! Daar ben ik rotsvast van overtuigd!

Kort gezegd, meer dan tevreden hier en wordt dagelijks gebruikt !
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Prijs dat je daarvoor betaald hebt?

Hebben jullie dan beide een spotify account? Want anders kan je dat toch niet opzetten zoals jij zegt?

Leuke review. Nog leuker speelgoed.. Is de gewone hub niet te groot voor als wekker te gebruiken? Want ik momenteel weinig nut voor dit in de slaapkamer te zetten. Je kan het uiteraard wel gebruiken als een soort intercom. Maar dan zou ik dat eerder in bureau zetten.

Wel leuk om te combineren met een videobel of camera’s die je buiten of eventueel binnen hebt geïnstalleerd.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Prijs voor de kleine 120 euro
Prijs voor de grote 230 euro

Wij hebben een spotify family abonnement
De gewone hub is zeker niet te groot, zodra je het uitpakt verschiet je hoe klein dit is. Als je het dan op je nachtkastje plaatst , is het echt perfect qua maat !

Waarom slaapkamer? Voor volgende functies: wekker, klok, muziek, lichtbediening, en dan gewoon spraak en intercom
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Is combi met deurbel mogelijk? Veronderstel dat wel.. Maar bedoel dan niet alleen de nest maar ook andere aanbieders.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Is combi met deurbel mogelijk? Veronderstel dat wel.. Maar bedoel dan niet alleen de nest maar ook andere aanbieders.

JA, niet alleen met nest.
Je kan de videobeelden doorsturen middels het casten (chromecast) met bv home asisstant
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Neen :)

Je hebt volgende dingen:

- google hub max (de speaker met het grote scherm)
- google hub (speaker met kleine scherm voor bv nachtkast) deze staat aan 99 euro (zou je mini kunnen noemen maar das verwarrend met de gewone mini)
- google home mini (kleine speaker, bolletje)
- google home (een kleine torenachtige speaker)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Jake

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Aan 99€ ziet die hub er wel leuk uit.
Stel, ik heb 2 Sonos 1(oud model) speakers in huis rondhangen,kan ik dan zeggen :hey google speel radio1 af in de keuken en BBC6 in de slpk.Dat werkt gewoon 'goed'?
Wij hebben ook Spotify in huis ,met 3 accounts (mezelf ,vrouw en dochter) moet ik dan iedere keer dat ik zeg :hey google speel vb the white album van The Beatles af ook zeggen via welk account?Dus een naam toevoegen?
Zelfde vraag voor Netflix eigenlijk .

Ook, hoe duidelijk moet je articuleren ?Plat ostends zal dat ding waarschijnlijk niet verstaan...;)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Aan 99€ ziet die hub er wel leuk uit.
Stel, ik heb 2 Sonos 1(oud model) speakers in huis rondhangen,kan ik dan zeggen :hey google speel radio1 af in de keuken en BBC6 in de slpk.Dat werkt gewoon 'goed'?
Wij hebben ook Spotify in huis ,met 3 accounts (mezelf ,vrouw en dochter) moet ik dan iedere keer dat ik zeg :hey google speel vb the white album van The Beatles af ook zeggen via welk account?Dus een naam toevoegen?
Zelfde vraag voor Netflix eigenlijk .

Ook, hoe duidelijk moet je articuleren ?Plat ostends zal dat ding waarschijnlijk niet verstaan...;)

Je zal geen spijt hebben van de hub, let wel op , de kleine versie is echt klein hoor.

Wat betreft integratie.. ik heb ook een nieuw model en oud model van sonos, je kan met de oude idd zeggen speel x af.. alleen kun je niet tegen die speakers praten omdat er geen mic in zit.

IVm spotify (en netflix) hoef je niet te zeggen welke account.
Je stelt voice match in (dus jij, je vrouw en dochter) (voorwaarde is idd dat je aparte accounts hebt of family)
Als jij je google home instelt, kun jij daaraan jouw account van spotify en netflix koppelen.
Je vrouw en dochter doen dit voor zichzelf.

Doe je dat niet en gebruik je 1 account dan zou je het volgende tegenkomen..
Jij zit in de woonkamer en vraagt muziek van spotify om af te spelen en die speelt song X
Je vrouw zit in de badkamer en zij vraagt ook muziek maar song Y in de badkamer.
Dan zal song x bij jou stoppen en je vrouw zal luisteren
Heel vervelend.
Dit is geen beperking van google maar van spotify die maar 1 stream toelaat.

Maar dat los je dus op met die voice match en elk je eigen account.

Het articuleren valt wel mee hoor.
 

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Je zal geen spijt hebben van de hub, let wel op , de kleine versie is echt klein hoor.

Wat betreft integratie.. ik heb ook een nieuw model en oud model van sonos, je kan met de oude idd zeggen speel x af.. alleen kun je niet tegen die speakers praten omdat er geen mic in zit.


Maar dat zou je eventueel kunnen oplossen door zo'n google home mini in de omtrek van je oude Sonos te plaatsen.Dit in de veronderstelling dat ik 1 enkel hub koop en die in m'n slpk zet.Dus ik plaats zo'n GH mini in de keuken waar er een Sonos 1 staat en dan kan ik via de GH mini mijn Sonos aansturen als ik in de keuken sta .Juist ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Juist
Je kan vanaf alle google home producten (zijnde hub of mini of gewone home) alle sonos'en besturen
Dus als je een mini in de keuken zet, dan kun je vanuit de keuken je sonos 1 in de keuken bedienen en alle andere sonos'en
Zet je een hub in je slaapkamer, dan kun je ook van daaruit alle sonos'en bedienen

Het enige verschil tussen een mini en een hub , is het scherm.. je kan dus geen beelden zien of video's casten op een mini, wel op een hub
Alle andere functionaliteiten zijn dezelfde hub of gewone of mini

edit: ik heb ook mn harmony hub gekoppeld, en steek nu eigenlijk altijd mijn tv/netflix/mediaspeler aan via mn google hub.
Dat werkt echt makkelijk
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: Jake

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Weet wel dat je dochter ook een mini zal willen in haar kamer, eens ze ziet wat je ermee kan :p

Wekker, lichten bedienen, muziek, agenda, nieuws, weer, enz enz


Ohja, als je wil kun je ook zeggen dat je mini bv in de keuken zn output automatisch uit je sonos komt... dat kan ook

Dus je default audio output op je sonos (idem voor video), zelf doe ik dit wel niet, maar het kan
 

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Het kriebelt wel een beetje om daar mee te spelen.
Echter , nu zie ik deze hub en consoorten enkel als een gadget ,leuk voor in het begin maar na een tijdje als het 'nieuwe' eraf is...
Wat ik nu vooral afzie, is die voice control ,ik heb ook geen zin om 10x hetzelfde te zeggen omdat dat ding me niet begrepen heeft of dat ik niet 100% de juiste commando heb ingesproken.
Nu ,ik heb tijd ,ik zal wel zien wat de toekomst brengt voor deze apparaten.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wel, je zal verbaasd zijn hoeveel je het gebruikt.
Het is vooral makkelijk.
Je leert de dingen die je moet zeggen snel hoor

Het werkt verslavend zelfs.
Ik vind het gewoon makkelijker om iets vanuit de zetel te zeggen of al rondlopend dan je smartphone ofzo te pakken