• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Reviews xyscreen

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Een tijdje geleden ging ik bij forumgenoot Lucske op bezoek om verschillende akoestisch transparante doeksoorten te vergelijken. Link naar topic
We leerden dat de meeste AT schermen over het algemeen een lagere gain hadden. Enkel de geteste centerstage XD haalde een gain van ron de 1.0. Dit doek was echter ook al eerder prijzig. Ik besloot toen om voor de milliskin te gaan, mijn TW9300 kon de lagere gain wel aan.

Onlangs maakte ik kennis met het bedrijf xyscreen uit China. Link naar website Ze hebben een heel leger aan doeksoorten in het assortiment die je rechtstreeks van de fabriek kan kopen.

Ik nam contact met hen op omdat het mij wel interessant leek om deze doeksoorten eens te reviewen. Het contact via email verliep enorm vlot, meestal had ik na een kwartier antwoord. Het was dan ook geen enkel probleem om samples te krijgen voor een review, enkel de verzendkosten zouden voor mijn rekening zijn. Helaas liepen deze op tot zo'n 60dollar. Beetje prijzig om enkel uit interesse een review te schrijven.

Dan heb ik maar eens geïnformeerd wat hun doeken kosten. De goedkoopste doeksoort kost slechts zo'n 8 dollar per m². Voor de transparante doeken betaal je ergens tussen 20 en 30 dollar per m², hun duurste doek (soundmax 5HG) kost zo'n 86dollar per m². Voor mijn situatie (2.40:1 scherm van 2,8m x 1,2m) kwam dit op zo'n 100 dollar + 80 dollar verzendkosten. Ik heb dan maar een sprong in het diepe gewaagd en een soundmax 4k doek besteld voor mijn scherm. Dit doek heeft een opgegeven gain van 1.1. Omdat we bij de vorige test al gemerkt hadden dat de leveranciers nogal gul waren met de gainwaarden, heb ik dit nagevraagd. Men gaf toe dat dit zou kunnen afwijken tot minimaal 0.97. In mijn geval betekent dit zo'n 20% meer licht, best interessant.

Ik heb eveneens gevraagd om, als ik dan toch de verzending betaalde, om verschillende samples mee te sturen. Altijd interessant om andere doeksoorten te bekijken.

Zonet kreeg ik de bevestiging dat mijn geld ontvangen was en dat mijn pakket verstuurd wordt. Uiteraard krijgen jullie tzt mijn bevindingen in dit topic.:):)
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri and djaxx

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Toch wel, maar mijn interesse in de xyscreen doeken was gewekt. Voor de prijs vind ik het best ok om het eens uit te testen. Als ik er extra lichtopbrengst mee behaal, vind ik het de moeite waard, zeker omdat ik er tal van andere doeksoorten bij krijg als sample. Zo'n black crystal alr scherm vind ik ook wel interessant.

Verder doe ik natuurlijk allemaal voor het forum, taking one for the team ;)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ook, maar eerst zien dat het pakket heel tot bij mij raakt. Toch altijd wat bang afwachten met zo'n verre bestemmingen...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik ook, maar eerst zien dat het pakket heel tot bij mij raakt. Toch altijd wat bang afwachten met zo'n verre bestemmingen...

En bang afwachten of je niet braaf nog importheffingen mag dokken...met een prul van 10USD tot daar toe, maar ze zijn precies tegenwoordig erg actief onze douane-diensten...
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja ik ga ervan uit dat die douanekosten er ook nog zullen bijkomen...
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Eerste resultaten zijn zeer goed. Het scherm dat ik ook in het groot gekocht heb, heeft een gain van rond de 1.1, zoals opgegeven. Dit geeft zowat 30% extra licht tov de milliskin die ik nu gebruik :)

Een van de komende dagen wordt het doek dus vervangen, dan kan ik verdere veranderingen testen. Zo'n klein stukje beoordelen is zeer moeilijk.

Ben ook nog even in overleg met de fabrikant omdat het niet duidelijk is welke andere doeken ik ontvangen heb... Review volgt dus nog.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Gisteren werden de doeken netjes geleverd in een zeer stevige kartonnen koker. Wat betreft de communicatie met het bedrijf en de levering(stermijn) kan ik dus enkel positief zijn. Toch altijd een geruststelling als het over zulke afstanden gaat.

De manier van testen houd ik dezelfde als toen ik bij Lucske verschillende doeksoorten ging testen. De doeken worden één voor één met wat schilderstape opgeplakt en de greyscale wordt gekalibreerd. Dan bekijk ik welke lichtopbrengst er gehaald wordt tov mijn bestaande doek. In mijn volgende berekeningen ga ik ervan uit dat:
  • Een kingpinscherm een gain heeft van 1.0
  • Mijn scherm een gain heeft van circa 0.8 (getest bij vorige vergelijking)

Naast de gain wordt er ook gekeken naar andere aspecten zoals de scherpte, aanwezigheid van sparkle of moire en andere zaken die (negatief) in het oog springen. Tevens vermeld ik of het doek ook kan gebruikt worden voor 8k-projectie. Ik weet niet hoe XYscreen dit laatste bepaalt, maar ik geef het toch maar mee.

De metingen worden uitgevoerd met een Epson TW9300 die vanop 4,5 meter 2,8meter breed projecteert. De huidige milliskin meet hierop zo'n 16,5 ftl.

Soundmax 4k
Dit doek heb ik ook besteld in het formaat van mijn scherm aangezien dit qua specificaties het interessantste doek was. Het heeft een opgegeven gain van 1.1 en zou ook bruikbaar zijn voor 8k projectoren door de fijne weving van de stof. Dit vind ik een niet-onbelangrijk gegeven. Aangezien je niet ieder jaar je scherm of doek vervangt (oops, 2de keer dit jaar…), moet dit toch wel heel toekomstbestendig zijn.

Metingen:
21,5 ftl
Gainwaarde circa 1.1


Beoordeling
Een stevig doek zonder rek die als enige een geweven stof betreft. Ik ben zeer blij dat dit het doek is dat ik in het groot besteld heb. Aangezien dit doek een hogere gain heeft ten opzichte van mijn huidige, heb ik het verschil in zwartwaarde eens proberen meten. Met mijn huidige doek meet ik 0,003ftl op 0% wit, met de soundmax 4k kom ik met dezelfde instellingen op 0,0038ftl. Als ik de manuele iris van de projector echter afstel op 16,5ftl (huidig doek, iris -17), meet ik 0,0025ftl.
Scherpte en andere zaken zijn verder zeer moeilijk te vergelijken op een klein stukje doek. Verdere impressies zullen volgens als het hele doek hangt.

Soundmax 5
Dit doek heeft een opgegeven gain van 1.2 en heeft minuscuul geperforeerde openingen (0.5mm) in het doek om het geluid door te laten. In tegenstelling tot de soundmax 4K geeft de fabrikant aan dat dit doek niet geschikt is voor projectie hoger dan 4K.

Metingen:
22,5ftl
Gainwaarde circa 1.15

Beoordeling

Qua gainwaarde te verwaarlozen met de soundmax 4k. De gaatjes zijn echter een stuk groter dan de geweven structuur van de 4k. Ook opletten dat je de juiste kant gebruikt bij dit doek, de verkeerde kant glanst nogal. De soundmax 5 is een stuk duurder dan de 4k en persoonlijk vind ik de 4k zelfs beter.


DE REVIEW WORDT NOG VERVOLLEDIGD VOOR DE VOLGENDE DOEKSOORTEN. IK HEB IMMERS NOGAL WAT MOEITE MET HET CORRECT UITMETEN VAN DE DOEKEN, DE METER STAAT IMMERS WAT GEKANTELD OM NIET IN DE SCHADUW TE METEN. BIJ DEZE ALR DOEKEN LIJKT DIT NIET ECHT TE LUKKEN.


Black crystal
De ALR (ambient light rejection) stof van XYscreen. Dit doek is niet-akoestisch transparant en in mijn situatie minder bruikbaar. Toch heb ik gevraagd om dit als sample toe te voegen omdat er tal van andere (duurdere) doeken op de markt zijn met deze eigenschap. Wie weet is dit goedkopere alternatief wel een leuke optie.
Dit doek heeft een opgegeven gain van 0.8 en is eveneens geschikt voor 8k projectie.

Metingen:
…ftl
Gainwaarde …


Beoordeling
Dit doek doet inderdaad hetgeen wat het belooft. Als ik de zaklamp mode van mijn smartphone gebruik en schuin laat inschijnen, blijft er veel meer van het beeld over dan bij de soundmax 4k, of bij mijn huidig doek. Ik had verwacht dat dit doek ook wel leuk zou zijn in een batcave, maar dat viel toch wel tegen. Het doek lijkt toch wat licht uit het beeld te halen. De zwartwaardes verbeteren zichtbaar, maar dit zwaar ten koste van de hogere lichtregionen. Dus enkel gebruiken waarvoor het doek bedoeld is, namelijk als omgevingslicht niet te vermijden is.

Black crystal HG

Idem boven, maar dan met een hogere gain van 2.0 en aanbevolen maximale resolutie van 4K.

Metingen:
…ftl
Gainwaarde …


Beoordeling
Nog te testen


Black crystal S
MFS Max


Nog te testen
 
Laatst bewerkt:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43

Koker die gebruikt werd voor het transport


Verschillende samples


Testmethode


Soudmax 4k links en huidig scherm rechts


Resultaat van black crystal. Zwart duidelijk donkerder, maar het wit evenzeer...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.146
68
58
Zet uwe meter eens 50 cm van het scherm....(zoals de fabrikant voorschrijft. ;) )
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik moet wel zien dat de meter enkel het lapje stof meet en niet het andere doek he :rolleyes:

Heb mij eigenlijk altijd afgevraagd op welke oppervlakte de meter meet... :confused:
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.146
68
58
Hang het lapje stof dan niet voor uw scherm maar steek naar een zwarte doek tussen...jeezus
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
En hoe denk je dat de meter het meet als er pakweg 20% zwarte stof in zijn “zichtveld” te zien is? Zijn de ftl die hij meet dan correct?

Oprechte vraag trouwens...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.146
68
58
Dan zoude zo een technische fiche te pakken moeten krijgen waar ze de meet hoek geven , dat gaat nooit 180 ° zijn.....zal eerder tussen 60 en 40 liggen ...
Probeer het eens zou ik zeggen en vergelijk want nu zijn uw meteingen in feite ook niet correct.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Toen ik de meter net had, heb ik eens vergeleken op verschillende afstanden. Maakte geen verschil, maar zal straks nog eens proberen...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.146
68
58
Als ik dichter tegen mijn scherm ga staan heb ik wel andere waardes , hoe dichter hoe meer licht ik terug kreeg...
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ok, maar de milliskin werd om te beginnen van dezelfde afstand gemeten, het vergelijk is dus eerlijk...
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Laps, ik kan de review niet meer editen om verder aan te vullen? Dan maar zo...

Impressies volledig doek
Het doek strak ophangen is een hele opgave aangezien het doek behoorlijk zwaar en stug is. Heb net de vraag gesteld of het lichtjes mag gestreken worden. Bij projectie lijkt alles zo strak als wat, maar als de spotjes boven het scherm aangaan... :eek:o_O

Lichtopbrengst is onveranderd gebleven

Overall zeer net beeld, de extra helderheid valt echt wel op. Zelfs HDR films zijn in cinema mode (kleurenfilter op de TW9300 die licht wegneemt, maar een breder kleurenbereik creëert) al kijkbaar.

Het doek is toch nét iets te doorschijnend waardoor in zeer uitzonderlijke gevallen het kader van het frame zichtbaar wordt. Tijdens de kalibratie valt dit soms op, maar dan projecteer je natuurlijk wel het hele scherm in dezelfde kleur... Bij films voorlopig nog niet kunnen zien, maar als je weet dat het mogelijk is, ga je er natuurlijk wel op beginnen letten .
Wellicht binnenkort een tweede doek achter spannen om dit euvel te verhelpen...


Ik zit nog in dubio voor het beoordelen van de ALR doeken. Zelfs het high gain 2.0 doek geeft maar net evenveel licht als mijn vorig doek (0.8 gain). Navraag bij de fabrikant leert dat deze doeken eigenlijk in geen geval geschikt zijn voor een dedicated ruimte, ze moeten beoordeeld worden in een ruimte met omgevingslicht. In hoeverre je dan nog objectief kan meten, is maar de vraag, dat zal ik nog verder uittesten. De beeldkwaliteit beoordelen op een klein stukje stof is ook niet evident. Wordt vervolgd.