• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Robuustere oplossing verlichting

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik lees ook ivm railduino's of wago plc's, waarin verschillende deze 2 met mjin bovengenoemde oplossing?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Hebben deze ook een dimmer functie? Meestal hebben die een aantal 0-10V uitgangen en hieraan moet je dan een aparte dimmer hangen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik heb voorlopig niet de noodzaak om al mijn verlichting persé te kunnen sturen door middel van logica en heb er geen probleem mee af en toe eens op een knop te moeten drukken.
Betrouwbaar zal het zeker zijn, het zijn maar gewoon relais'kes op een printje met een Ethernet-poort zodat je via TCP/IP elk kanaal kan sturen etc.
De meer geavanceerdere modellen zijn dan weer iets als een Pi / Arduino controller met dezelfde relais-kaarten en dan een mooi grafische "jasje" errond. Niets wereldschokkend en zeker wel betrouwbaar. Sowieso zijn deze dingen over IP te koppelen met dingen als HA zodat je alle scenes & sturingen centraal kan afhandelen. Je kan dus redelijk "domme" ethernet/IP relay modules gebruiken of input-boards zolang je HA oplossing maar ondersteuning heeft voor merk X of Y

Persoonlijk ik geen issues met m'n huidige ZWAVE & ZIGBEE devices, maar elke situatie is anders.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik heb voorlopig niet de noodzaak om al mijn verlichting persé te kunnen sturen door middel van logica en heb er geen probleem mee af en toe eens op een knop te moeten drukken.
Betrouwbaar zal het zeker zijn, het zijn maar gewoon relais'kes op een printje met een Ethernet-poort zodat je via TCP/IP elk kanaal kan sturen etc.
De meer geavanceerdere modellen zijn dan weer iets als een Pi / Arduino controller met dezelfde relais-kaarten en dan een mooi grafische "jasje" errond. Niets wereldschokkend en zeker wel betrouwbaar. Sowieso zijn deze dingen over IP te koppelen met dingen als HA zodat je alle scenes & sturingen centraal kan afhandelen. Je kan dus redelijk "domme" ethernet/IP relay modules gebruiken of input-boards zolang je HA oplossing maar ondersteuning heeft voor merk X of Y

Persoonlijk ik geen issues met m'n huidige ZWAVE & ZIGBEE devices, maar elke situatie is anders.

Ik vraag wel af wat het verschil is met die railduino of die wago plc, enkel grafisch jasje?

Als ik die relais en inputs bords zou kopen, hoe koppel ik die dan met elkaar?
Waar zit de intelligentie?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Koppelen "met elkaar" moet natuurlijk via iets intelligents gebeuren die "inputs" en "outputs" op elkaar gaat afstemmen hé. Vb input1=hoog dan output7=hoog/schakelen.
Ik zie dat er de nodige "drivers" zijn om deze producten in HA te gebruiken. Dus al je "inputs" en "outputs" komen gewoon zichtbaar in HA en vanaf daar begin je met de meest simpele logica, namelijk INPUT_X=hoog dan OUTPUT_X=hoog net zoals je met gewoon drukknoppen doet. Kwestie van goed te documenteren eens je begint met de drukknoppen "over te zetten" van de impuls-schakelaars" naar deze input-module.

Allemaal leuk en aardig bij nieuwbouw waar je nog niet woont, maar als alles al operationeel is zal je idd in stapjes moeten werken en altijd 1 input en 1 output "verhuizen" van je drukknoppen/impulsschakelaar naar je nieuwe setup en moet je "programmatie" ook al klaar staan natuurlijk.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Koppelen "met elkaar" moet natuurlijk via iets intelligents gebeuren die "inputs" en "outputs" op elkaar gaat afstemmen hé. Vb input1=hoog dan output7=hoog/schakelen.
Ik zie dat er de nodige "drivers" zijn om deze producten in HA te gebruiken. Dus al je "inputs" en "outputs" komen gewoon zichtbaar in HA en vanaf daar begin je met de meest simpele logica, namelijk INPUT_X=hoog dan OUTPUT_X=hoog net zoals je met gewoon drukknoppen doet. Kwestie van goed te documenteren eens je begint met de drukknoppen "over te zetten" van de impuls-schakelaars" naar deze input-module.

Allemaal leuk en aardig bij nieuwbouw waar je nog niet woont, maar als alles al operationeel is zal je idd in stapjes moeten werken en altijd 1 input en 1 output "verhuizen" van je drukknoppen/impulsschakelaar naar je nieuwe setup en moet je "programmatie" ook al klaar staan natuurlijk.

Precies..

Dus maar in principe heb ik voldoende met die 2 bords voor 16 kringen...

Stel dat mn home assistant eruit gaat.. .kan ik geen enkel licht meer bedienen?

In tegenstelling tot deze boards: https://ncd.io/ifttt-devices/

Waar de intelligentie op dat bord zit?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Klopt, met "domme" bordjes ben je alles kwijt indien je HA eruit gaat .... je heb dan enkel inputs & outputs zonder enige "brains" wat er moet gebeuren.
Als je zo'n bordjes koopt met ingebakken controller ... die zijn best betrouwbaar hoor.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Klopt, met "domme" bordjes ben je alles kwijt indien je HA eruit gaat .... je heb dan enkel inputs & outputs zonder enige "brains" wat er moet gebeuren.
Als je zo'n bordjes koopt met ingebakken controller ... die zijn best betrouwbaar hoor.

Met ingebokken controller heb je dat niet?
Best betrouwbaar zeg je, heb je voorbeelden?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Geen voorbeelden, maar producten als een Arduino kunnen zeer robuust zijn. Een PI is eigenlijk ook robust enkel feit dat je op SD-card werkt is de archilleshiel. Met een andere storage-oplossing is die ook superstabiel.
Bepaalde van die DIN-rail oplossingen lijken me nog altijd 10x stabieler dan de gemiddelde HA-software. Stel je doet een upgrade/patch en je software is broken, plugins werken niet meer enz.
Maar kijk ook naar uitbreidingsmogelijkheden. Zo'n systeem als LOXONE (Miniserver) is niet niet zo gek, en je kan op de DIN-rail de systemen gewoon koppelen om uit te breiden. Maar da's dus zo'n systeem met eigen software & sturing enz.
Je zal HA er wel kunnen "aanhangen" om ook dingen te doen, maar in essentie doet LOXONE zelf z'n ding.

Dat IFTTT gedoe is een cloud/internet service natuurlijk, dus oppassen dat je hele kot niet afhangkelijk gaat worden van een werkende Internet verbinding! Vb zoals Samsung Smart-things.
Zeer krachtig en veel mogelijkheden, maar...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Bepaalde din rail oplossingen..
Kun je iets concreter zijn Jan :)

Loxone is dacht ik ferm duur.

Graag eens wat betaalbare , goedkope oplossingen :p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
railduino, loxone miniserver, knex, unipi, wago plc, ...
pff ik geraak er niet uit
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Precies wel ;-) Nee serieus, elke oplossing is erg persoonlijk met het luxe-probleem dat er gewoon tientalle oplossingen zijn die daarom niet noodzakelijk beter zijn dan de andere.
Je maakt gewoon een KEUZE en gaat daarvoor.
Wil je zoveel mogelijk draadloos met Zwave/Zigbee aan de slag en je bestaande drukknoppen behouden => Mooi, go for it.
Wil je de piste bewandelen om bestaande teleruptor "om te kitten" naar relais-op-een-bordje met daarboven een sausje software is dat ook een solide keuze.

Van belang is dat je niet de exotische producten gaan gebruiken, fabrikanten die na enkele jaren verdwenen zijn ed. Ook wat onderzoek naar doen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Precies wel ;-) Nee serieus, elke oplossing is erg persoonlijk met het luxe-probleem dat er gewoon tientalle oplossingen zijn die daarom niet noodzakelijk beter zijn dan de andere.
Je maakt gewoon een KEUZE en gaat daarvoor.
Wil je zoveel mogelijk draadloos met Zwave/Zigbee aan de slag en je bestaande drukknoppen behouden => Mooi, go for it.
Wil je de piste bewandelen om bestaande teleruptor "om te kitten" naar relais-op-een-bordje met daarboven een sausje software is dat ook een solide keuze.

Van belang is dat je niet de exotische producten gaan gebruiken, fabrikanten die na enkele jaren verdwenen zijn ed. Ook wat onderzoek naar doen.

Helemaal mee eens.

Alleen zoals je zegt, teveeel keuze en schrik dat ik het verkeerde ga kiezen.
Ik wil alles kunnen bedienen via stem/remote maar ook de drukknoppen behouden.
Das beide samen niet?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
niemand?
Ale ben ik echt de enige die da wil

Je moet ook de mogelijkheid hebben.. Niet iedereen zijn electriciteitsnetwerk is daar op voorzien. Zelfs bij een nieuwbouw is dit niet standaard. Dus je zit sowieso in een kleinere poel te vissen...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Het "stem/voice" gedoe is echt nog wel nieuw en daarom komt je automatisch in een niche terecht die elke dag onderhevig is aan veranderingen bij wijze van spreken. Je moet dit van elkaar loskoppelen.
Je bent 100% afhangkelijk van een cloud-dienst (en dat wil je niet altijd)

Als je de drukknoppen wil behouden moet je beginnen met een migratie naar idd iets relay-achtig en van belang is dat je dan afchecked of deze oplossing kan integeren met een oplossing op Alexa/Siri/GoogleHome.
Maar je moet zorgen dat zonder die voice "spielerei" (want dat is het) je basis altijd blijft werken! Geen hobby-bob toestanden dus...
PRIJS zal ook een belangrijke zijn. Producten als Loxone zijn prima,betrouwbaar & flexibel en héél uitbreidbaar. Maar als je gaat beginnen optellen ....
Wat je soms ziet : Loxone Miniserver (+- 500 euro) met daaraan Arduino blokken (veel goedkoper als Loxones eigen relay bordjes & 24V input modules)

Vb Railduino 2.1 LAN = 24 digitale inputs , 12 relay outputs (en je kan tot 15 zo'n devices op je LAN zetten) dus best wel schaalbaar. Die modules komen dan zichtbaar in de Loxone Miniserver en je kan aan de slag.
(=260 euro voor zo'n DIN-rail module)

Dus ik weet niet hoeveel lampen je wil schakelen, maar als je zo 3 modules neem : 72 drukknoppen kan je dan bekabelen hierop en 36 mogelijks lichtpunten etc schakelen ... not too bad.
Dan nog iets om de boel te controlleren en je bent vertrokken. Vb Mini-server = 500 euro dacht ik. en dan de boel programmeren natuurlijk.

Railduino = geen eigen intelligentie dus je moet koppelen met iets om de Modbus/TCP sturing te doen. Vb HomeAssistant,Loxone Miniserver,...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Als ik zou beginnen, met 24 lichtkringen, dan ben ik echt al een heeeeeeeeeeel eind in huis.


Maar daar schort het wel, ik moet nog iets hebben om de boel te controlleren..
prijs van railduino is doenbaar, prijs van loxone miniserver vind ik dan weer naar de hoge kant.

Je zegt zelf ook dat die railduino geen eigen intelligentie heeft, de vraag is , doe ik dat met home asisstant (want wat als die het begeeft, kan ik geen lichten meer bedienen)


Klopt wat je zegt van die stemgedoe, en dat wil ik idd niet , 100% afhankelijk van cloud


En die unipi is dat iets?

Ik zoek eigenlijk denk ik, iets als die railduino, die wel intelligentie heeft, en makkelijk koppelbaar is met home assistant