• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Short throw projector en type scherm

Dgoossens

Member
21 jun 2020
2
4
6
43
Hallo,

Ik heb net een short throw beamer gekocht , optoma hd29hst.
De verkoper zei me dat ik hier best een fixed frame scherm, of elektrisch scherm met tab tension koop.

Aangezien we net aan het renoveren zijn, zou ik graag starten met een goedkoper elektrisch scherm. (Zonder tab tension). Deze zijn nog vrij betaalbaar voor een scherm van +- 240 breed.

Ik heb ergens gelezen dat een tab tension of fixed frame vooral noodzakelijk zijn voor ultra short throw, wat ik dus niet heb.

Heeft er iemand ervaring met een gewoon elektrisch scherm, en een short throw projector?

Ps : ik had via aliexpress enkele doeken gekocht, aangezien ik hem buiten ook af en toe zou willen gebruiken. Daarvoor zou ik dan een houten of pvc buizen scherm maken. DIY tips ook altijd welkom hiervoor trouwens :)

Grts,
Dimi
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik denk dat skoebiedoe skoebiedoe de enige is die hier op dit forum een short throw beamer gebruikt. Mss kan je eens kijken in zijn topic.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Een gewoon scherm is gemaakt om het licht dat er recht opvalt terug te kaatsen ....
Bij een shortthrow wordt het licht onder een hoek op het doek geprojecteerd wat zal resulteren in een flauwer contrastvormig beeld (want een heel deel gaat verloren gaan )
Als je veel licht Inval hebt (van omgevingslicht ) op zulke schermen gaat uw beeld gewoon vervagen en grotendeels verdwijnen...omdat uw scherm dit ook gaat terug kaatsen

Nu een gewoon ALR (ambient light reflecting ) scherm werkt op dezelfde wijze maar ...al het invallend licht vanuit de zijkanten wordt verstrooit zodat dit nauwelijks invloed zal hebben op uw beeld wat maakt dat uw beeld veel beter zichtbaar blijft in vol daglicht met een degelijk contrast .(het licht mag enkel niet vavoor komen .)

Dus als je veel lichting&l hebt zou ik eerder gaan voor een ALR scherm ...of dit nu fixen , tabtensioned of gewoon oprolbaar is .....maakt niet echt veel uit .
Ieder scherm heeft zijn voor en nadelen .


(ultra shortthrow beamers schijnen het beeld van beneden uit in een hoek op het doek ....dus een gewoon doek gaat hier nadelig uitvallen . ;) )
 
Laatst bewerkt:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Sphinkx ....wat hij gaat gebruiken is een shortthrow of een breedbeeld beamer ....zelfde principe als een gewone projector maar deze kan gewoon dichter tegen het scherm gezet worden ...(gaat ook zijn nadelen hebben met de bolvormige lens . ;) )

Wat ik heb is een ultra Shortthrow ...ik projecteer van beneden uit naar boven op een hele korte afstand (60 cm ) ;)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx