• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Slimme stopcontacten

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Al enkele jaren toen er nog niet veel anders beschikbaar en betaalbaar was, gebruik ik de Osram Plugs.
Tot op heden nog steeds tevreden.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Fibaro Wall Plug. Niet de goedkoopste, maar enkele jaren geleden was er nog niet zoveel keuze en was de Fibaro echt wel de meest onopvallende verschijning. Ik heb er enkele die al behoorlijk wat jaartjes dienst doen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Osram plugs. Die kunnen tot 3000W aan, maar zijn eigenlijk gemaakt voor het Osram lampen systeem.
Ze zijn ook te koppelen aan de Hue hub.

Ik het er zo 2 om mijn verwarming in de HT te sturen. Ik heb die 2 stekkers gewoon gekoppeld aan mijn Hue bridge, maar niet toegevoegd aan m'n kamers dus ik ze niet in de Hue app staan, tenzij ik naar de instellingen ga.
Maar via een de API zijn ze wel aan te sturen. Ik heb er HTTP switchen voor gemaakt in Home Assistant die ik dan gekoppeld heb met een virtuele thermostaat.

Eigenlijk wou ik die Fibaro Wall plugs die Jan had, maar ik wist niet als mijn setup effectief zou werken. En dan moest nog iets hebben om Z-wave te kunnen aansturen waardoor ik snel aan +-200euro zou zitten, dus heb ik zo 2 Osram plugjes gekocht voor 15euro/stuk om een proof of concept te maken. En dat werkt eigenlijk prima dus heb ik het zo gelaten.

Met de Fibaro plugs kun je ook het stroomverbruik enzo zien, dus die zijn wel beter. Je kunt daar zelfs triggers op zetten in Home Assistant. Bv als jouw wasmachine 5 minuten minder dan 25W/h verbruikt, dan is het programma klaar en kun je de was gaan uithalen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Osram plugs. Die kunnen tot 3000W aan, maar zijn eigenlijk gemaakt voor het Osram lampen systeem.
Ze zijn ook te koppelen aan de Hue hub.

Ik het er zo 2 om mijn verwarming in de HT te sturen. Ik heb die 2 stekkers gewoon gekoppeld aan mijn Hue bridge, maar niet toegevoegd aan m'n kamers dus ik ze niet in de Hue app staan, tenzij ik naar de instellingen ga.
Maar via een de API zijn ze wel aan te sturen. Ik heb er HTTP switchen voor gemaakt in Home Assistant die ik dan gekoppeld heb met een virtuele thermostaat.

Eigenlijk wou ik die Fibaro Wall plugs die Jan had, maar ik wist niet als mijn setup effectief zou werken. En dan moest nog iets hebben om Z-wave te kunnen aansturen waardoor ik snel aan +-200euro zou zitten, dus heb ik zo 2 Osram plugjes gekocht voor 15euro/stuk om een proof of concept te maken. En dat werkt eigenlijk prima dus heb ik het zo gelaten.

Met de Fibaro plugs kun je ook het stroomverbruik enzo zien, dus die zijn wel beter. Je kunt daar zelfs triggers op zetten in Home Assistant. Bv als jouw wasmachine 5 minuten minder dan 25W/h verbruikt, dan is het programma klaar en kun je de was gaan uithalen.


interessant, beide eigenlijk
die zijn vrij goedkoop...

Ik denk dan voor bv de kerstboom om dergelijke plug te gebruiken
(ik heb er wel van klikaanklikuit maar ben daar dus niks mee he)

Wasmachine en droogkast zijn nu dom.. maar misschien kan ik ze zo slim maken en iets mee doen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
interessant, beide eigenlijk
die zijn vrij goedkoop...

Ik denk dan voor bv de kerstboom om dergelijke plug te gebruiken
(ik heb er wel van klikaanklikuit maar ben daar dus niks mee he)

Wasmachine en droogkast zijn nu dom.. maar misschien kan ik ze zo slim maken en iets mee doen?
Binnenkort brengt Hue ook zijn schakelbare stopcontacten uit. Dacht rond de 20euro. Ik zou die aanraden i.p.v. Osram.
Als ik mijn Osram's uittrekt (bv. als we op reis gaan) dan verbinden ze niet altijd terug met Hue bridge als ik ze terug insteek en dan moet ik ze herverbinden. Gelukkig is dat maar 1 of 2x per jaar. Ik vermoed dat die van Hue zelf betrouwbaarder zullen zijn.

Ja, met die Fibaro's kun je in combinatie met HA of een ander platform notifications laten sturen naar je gsm volgens het stroomverbruik. Dus eens je weet wat je machine verbruikt op het einde van cyclus, kun je zo makkelijk detecteren als ze klaar is. Zelfde voor een droogkast.
En je kunt evt. de stroom van je wasmachine dan volledig uitschakelen als je niet thuis bent maar hij klaar is met de was i.p.v. dat hij daar 30w staat te verbruiken voor niks.

Maar automatisch de machine te laten draaien als het nachttarief ingaat, lukt wel niet zo'n oplossing omdat je nog steeds op het fysieke knopje moet drukken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Binnenkort brengt Hue ook zijn schakelbare stopcontacten uit. Dacht rond de 20euro. Ik zou die aanraden i.p.v. Osram.
Als ik mijn Osram's uittrekt (bv. als we op reis gaan) dan verbinden ze niet altijd terug met Hue bridge als ik ze terug insteek en dan moet ik ze herverbinden. Gelukkig is dat maar 1 of 2x per jaar. Ik vermoed dat die van Hue zelf betrouwbaarder zullen zijn.

Ja, met die Fibaro's kun je in combinatie met HA of een ander platform notifications laten sturen naar je gsm volgens het stroomverbruik. Dus eens je weet wat je machine verbruikt op het einde van cyclus, kun je zo makkelijk detecteren als ze klaar is. Zelfde voor een droogkast.
En je kunt evt. de stroom van je wasmachine dan volledig uitschakelen als je niet thuis bent maar hij klaar is met de was i.p.v. dat hij daar 30w staat te verbruiken voor niks.

Maar automatisch de machine te laten draaien als het nachttarief ingaat, lukt wel niet zo'n oplossing omdat je nog steeds op het fysieke knopje moet drukken.

Waarom zou je die osram's uittrekken voor je op reis gaat?

voor die met de wasmachine/droogkast gaan die hue dan ook?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
voor die met de wasmachine/droogkast gaan die hue dan ook?
Als ik 2 weken van huis ben, dan trek alle stopcontacten in de HT uit en leg ik ze ver weg van de stopcontacten. Je weet maar nooit dat de bliksem inslaat en 15k aan gear kapot is...

Die Hue zou ik niet gebruiken voor de wasmachine/droogkast omdat je niet geen verbruik kunt uitlezen met de Hue/Osram stekkers. Dat zijn gewoon domme aan/uitschakelaars die je kunt bedienen van uit de Hue app of via Home Assistant.

Je wil kunnen tracken hoeveel je machine verbruikt om zo te detecteren dat hij klaar is. En dat gaat niet met de Hue's. Daarvoor moet je naar die Fibaro's kijken of iets anders.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoeveel gaan die?
Linkje?
Vraag is of ik dat eruit haal he, als dat slim contact duur is
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
En je een controller hebt, heb veel veelzijdige toestellen met Z-wave verbinding die je kan gebruiken om jouw verder te automatiseren.
Die stopcontacten zijn idd niet goedkoop. Tis maar wat je over hebt he. Voor ne kerstboom zou ik allesinds wel een Hue stopcontact nemen i.p.v. deze :p
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Fibaro wall plugs, omdat het samenwerkte met de engie boxx toen men die lanceerde (samen met hue)
heb ook een paar HiHome's
in htroom zijn het nog ingebouwde schakelaars via lightmanager - al die andere rommel was nog niet zo op de markt (of pokkeduur)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik ga mij gewoon zo’n Hue kopen voor mijn kerstboom. Heb er al eens van die chinese gekocht via 1dayfly maar dat is zijn geld niet waard. Dus binnenkort zal dit een testje zijn. Daarna zie ik wel of ik er extra koop..
 

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Zelf ga ik ook zo'n Hue kopen voor de kerstboom.Maar mag/kan je zo'n Hue stekker ook buiten gebruiken?
Volgens de specificaties is het voor binnen,maar de stekker die ik buiten wil gebruiken is redelijk 'beschermt' door een tafel.Zou ik het wagen ?
 
Laatst bewerkt:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Zelf ga ik ook zo'n Hue kopen voor de kerstboom.Maar mag/kan je zo'n Hue stekker ook buiten gebruiken?
Volgens de specificaties is het voor binnen,maar de stekker die ik buiten wil gebruiken is redelijk 'beschermt' door een tafel.Zou ik het wagen ?
Misschien kan je voor de veiligheid er een siliconen frakske overdoen 🤣
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Misschien kan je voor de veiligheid er een siliconen frakske overdoen 🤣
Ja ,waarom niet o_O
Nu, ik denk toch dat het het proberen waard is ,als je zo'n stekker voldoende beschermt tegen regen en wind kan er toch niet veel gebeuren?
Het kan natuurlijk wel serieus vochtig worden in de tuin,toch in de winter...:confused:
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Als je elektriciteit uitvalt ga je in ieder geval weten waar eerst te kijken...