• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

SSL en certificaten

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik ken er eigenlijk weinig van (behalve dat het voor de veiligheid is) maar zou toch graag gebruik maken van ssl voor mn unifi controller.

Is dit simpel te doen?
Hoe verkrijg ik certificaten? Hoe kan ik ze automatisch vernieuwen enz.
Ik krijg echt de indurk dat die unifi onoff. addon problemen geeft doordat ik geen ssl gebruik
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Lol jij en je filmpjes

Ziet er doenbaar uit, hierdoor zal zowel mn HA als Unifi dus via ssl beveiligd zijn (ik heb da eigenlijk niet nodig, gezien ik (als dat werkt) eigenlijk niks open zet naar buiten toe, maar via vpn verbinding maak? Correct?

In het filmpje maak je wel geen gebruik van hass.io zie ik.
Het ziet er gans anders uit. Ze spreken ook van zet de docker van homeassistant uit... voor het toevoegen van certificaat.
Hoe doe ik dat? :p
Dan is er niks bereikbaar..

Ook het updaten van het certificaat, zou ik telkens een poort moeten openzetten...
Misschien allemaal weer veel te ver?

not sure
ik wil eerst zien dat mn vpn werkt, en dan is dit de volgende stap?
Zie ook

 
Laatst bewerkt:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Als het alleen intern wordt gebruikt is HTTPS niet echt nodig alleen de melding in de browser is wat ambetant›. Als je zaken naar buiten open zet is natuurlijk een gans ander verhaal.

En wat opzoekwerk zou je geleerd hebben dat SSL opzetten met bv. Letsencrypt voor je ganse Pi geldig is en niet meer applicatie. En DuckDNS heb je nodig omdat je voor Letsencrypt een domein nodig hebt dat naar jou WAN leidt.

Zoals je zegt best eerst zorgen dat VPN werkt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Yes , ik kijk naar die vpn, maar wacht daar op antwoord van jan of andere :p
Zoals je zegt enkel intern gebruik, ik heb volgens mij (hoop ik toch lol) niks dat naar buiten toe openstaat.

Ik wou die ssl, eigenlijk voornamelijk omdat ik vermoed dat die onofficiele addon moeilijk doet doordat ik geen ssl gebruik (zou eigenlijkook niet mogen) of beter gezegd doordat die melding opkomt en iets blockt?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Lol jij en je filmpjes
Filmpjes zijn nochtans de beste manier om zo'n dingen uitgelegd te krijgen hoor ;-) Je moet er alleen wat tijd in willen investeren.
Veel IT cursussen zijn gewoon online cursus gemaakt uit filmpjes waarvoor je betaalt.

Wat ik weet over Unifi, heb ik ook allemaal geleerd op youtube en op de Unifi fora. Een betere cursus is er niet. En zo weet je ook hoe het achterliggend in elkaar zit. Want als iemand het voor je voorkauwt, dan weet je vaak niet waarom dat zo is.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip and Stiibun

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Filmpjes zijn nochtans de beste manier om zo'n dingen uitgelegd te krijgen hoor ;-) Je moet er alleen wat tijd in willen investeren.
Veel IT cursussen zijn gewoon online cursus gemaakt uit filmpjes waarvoor je betaalt.

Wat ik weet over Unifi, heb ik ook allemaal geleerd op youtube en op de Unifi fora. Een betere cursus is er niet. En zo weet je ook hoe het achterliggend in elkaar zit. Want als iemand het voor je voorkauwt, dan weet je vaak niet waarom dat zo is.

Klopt hoor, ik heb er ook al uit geleerd ;)

Het was niet denegrerend bedoeld.