• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Surround via tv uitgang.

Vinny70

New Member
28 jan 2018
5
0
4
53
Opstelling is als volgt.

5.1 Yamaha receiver
Digicorder,PS4 aangesloten via hdmi op receiver en zo van receiver naar tv.

Nu begrijp ik dat bij weergave van bv. Dolby surround of DTS contenten digicorder
en PS4 ik via de receiver dan ook 5.1 geluid zal te horen krijgen.

Films bekijk ik echter via netwerk streaming(smart tv) via mijn pc of via een externe hdmi mediaplayer
die ik dan rechtstreeks op een hdmi poort op de tv koppel.
Om dan geluid via mijn versterker door mijn 5.1 luidsprekers te sturen heb ik echter een L+R cinch
kabel moeten verbinden tussen tv en versterker.
Wat ik mij nu afvraag!
Worden films(mkv), met 5.1. of DTS dan ook werkelijk in dit formaat naar de versterker gestuurd?
Of wordt dit geluid enkel in stereo naar de versterker gestuurd en ga ik van echte surround effecten niet
kunnen genieten?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Met cinch ga je enkel stereo doorsturen en nooit surround. Je receiver kan dit dan upmixen naar 5.1, maar dat is niet hetzelfde.

Je mediaspeler en PC moet je gewoon rechtstreeks op je receiver aansluiten in de plaats van op je TV, daarvoor dient een receiver ;-). Voor je smartTV streaming moet je een optische kabel gebruiken of HDMI ARC naar je receiver. Bij beide ga je wel surround krijgen, maar wel geen HD formaten.
 

Vinny70

New Member
28 jan 2018
5
0
4
53
Met cinch ga je enkel stereo doorsturen en nooit surround. Je receiver kan dit dan upmixen naar 5.1, maar dat is niet hetzelfde.

Je mediaspeler en PC moet je gewoon rechtstreeks op je receiver aansluiten in de plaats van op je TV, daarvoor dient een receiver ;-). Voor je smartTV streaming moet je een optische kabel gebruiken of HDMI ARC naar je receiver. Bij beide ga je wel surround krijgen, maar wel geen HD formaten.
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Wat bedoel je met HD formaten?
Bijvoorbeeld DTS-HD en Dolby TrueHD - de audio formaten die je op blu-rays vindt. DTS en Dolby Digital hangt soms ook af van TV tot TV. Sommige TVs kunnen geen DTS of Dolby Digital doorsturen via optisch of ARC, maar dat moet je opzoeken in de specificaties van je TV.

DTS-HD en Dolby TrueHD ga je wel krijgen bij bronnen die je rechtstreeks op je receiver aansluit, behalve als dit al een ouder model is natuurlijk.