• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Telenet nieuwe witte modem ism eigen router?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik heb thuis een Telenet modem only staan en deze wordt door uitbreiding van een Telenet gsm repeater, vervangen door een witte modem met ingebouwde router.
Aangezien ik een eigen Unify router heb, vroeg ik me af of ik mijn eigen router achter de nieuwe Telenet router kan geplaatst worden?
Ik stel deze vraag omdat ik graag de garantie wil hebben dat mijn apparaten nog steeds buitenshuis bereikbaar blijven.


Witte Telenet modem/router
medium


Unifi USG router
61AXR8EwbLL._SY463_.jpg
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen idee wat een GSM repeater is en vermoed dat je daarvoor dan het router gedeelte nodig hebt van die Telenet modem? Wellicht als je een link hebt wat die GSM Repeater precies is en wat deze benodigd, dan kan er wellicht gerichter geantwoord worden ;)
Wat 'k bedoel, misschien kan je router gedeelte van die modem wel uitzetten en die GSM Repeater in je bestaande UniFi netwerk opnemen?

Je USG router achter de Telenet Modem hoeft geen probleem te zijn, zal wat meer werk zijn als je bijvoorbeeld poorten wilt forwarden, want dan moet je het tweemaal instellen, op de USG en op de Telenet Modem
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Worst-case zal je op de Telenet router 1 of andere "DMZ" instelling moeten doen zodat alles geforward zal worden naar 1 IP aan de binnenkant, zijnde je USG doosken.
Je zal wel met dubbele NAT zitten, ik denk niet dat je dit kan uitzetten met de witte routers van Telenet en dat hoeft geen probleem te zijn.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Het gaat om deze gsm repeater.

Volgens de Telenet-winkel werkt de gsm repeater uitsluitend op de witte Telenet Modem/router, waarvoor ik mijn modem-only moet inleveren.
Helaas reikt mijn kennis hierin niet zover, dus het hoe en waarom...die antwoorden kan ik hier helaas niet geven.

Wel fijn om lezen dat mijn eigen Unify router gerust achter de Telenet modem/router kan gezet worden, mits wat extra configuratie op te lossen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Geen idee wat een GSM repeater is en vermoed dat je daarvoor dan het router gedeelte nodig hebt van die Telenet modem? Wellicht als je een link hebt wat die GSM Repeater precies is en wat deze benodigd, dan kan er wellicht gerichter geantwoord worden ;)
Wat 'k bedoel, misschien kan je router gedeelte van die modem wel uitzetten en die GSM Repeater in je bestaande UniFi netwerk opnemen?

Je USG router achter de Telenet Modem hoeft geen probleem te zijn, zal wat meer werk zijn als je bijvoorbeeld poorten wilt forwarden, want dan moet je het tweemaal instellen, op de USG en op de Telenet Modem
Je hoeft niet 2x te port forwarden als je de Unify router in DMZ plaatst. Dan wordt alles automatisch geforward naar de Unify router en kan je daar port forwarding op doen.
Enige nadeel dat je hebt is dubbele DMZ.


Worst-case zal je op de Telenet router 1 of andere "DMZ" instelling moeten doen zodat alles geforward zal worden naar 1 IP aan de binnenkant, zijnde je USG doosken.
Je zal wel met dubbele NAT zitten, ik denk niet dat je dit kan uitzetten met de witte routers van Telenet en dat hoeft geen probleem te zijn.
Helemaal correct. Ik heb dit ook op manier draaien thuis.
Het enige nadeel is de dubbele DMZ, want daardoor werkt de ingebouwde Dyn DNS service van m'n Asus router niet.
Gelukkig veranderd mijn IP address pas als ik mijn model voor een lange tijd zonder stroom zet, dus ik kan perfect zonder Dyn DNS.
Het gaat om deze gsm repeater.

Volgens de Telenet-winkel werkt de gsm repeater uitsluitend op de witte Telenet Modem/router, waarvoor ik mijn modem-only moet inleveren.
Helaas reikt mijn kennis hierin niet zover, dus het hoe en waarom...die antwoorden kan ik hier helaas niet geven.

Wel fijn om lezen dat mijn eigen Unify router gerust achter de Telenet modem/router kan gezet worden, mits wat extra configuratie op te lossen.

Normaal gezien is het geen probleem. Je kan een DMZ netwerk aanmaken en daarin je Unify router zetten.
Ik heb nu niet de witte router, maar wel de vorige generatie router van Telenet (zwarte met ingebouwde router en wifi) en dat werkt perfect met mijn eigen router door hem in DMZ te zetten.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@allen
Als ik het goed samenvat ...is er eigenlijk geen probleem dat niet kan opgelost worden met de witte Telenet modem/router in huis te halen :)

In dat geval zal ik maar afscheid nemen van de modem-only :rolleyes: iets waar ik in het verleden bij Telenet fameus heb moeten achter zagen om zo een exemplaar te kunnen bemachtigen. Volgens Telenet is/was deze modem-only enkel maar bedoeld voor de business-klanten.

Verder begrijp ik niet goed waarom die gsm repeater enkel maar compatibel is met de nieuwste witte modem/router..het zal zijn redenen wel hebben, zekers.
Nieuwe modem/router https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/guide/mobile-coverage-extender-installeren/
 
Laatst bewerkt:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Lees o.a. het volgende op de pagina waarnaar je verwijst.

Staat je modem in de kelder? Geen probleem, je kan de Mobile Coverage Extender aansluiten via elke netwerkaansluiting in de muur, die verbonden is met je modem of via een van onze netwerkuitbreiders.

Dan ga ik hier toch wel uit dat je deze eigenlijk ook gewoon in een switch zou moeten kunnen prikken. Zie o.a. dit onderwerp op Netweters.be en dan vooral het antwoord van igvfer.

Deze pagina over installatie spreekt dat dan weer tegen

Je kan het natuurlijk altijd proberen als het met een modem only zou lukken, door gewoon via Mijn Telenet het router gedeelte van de modem uit te zetten en dan die Mobile Extender in een switch te prikken. Maar uiteraard eerst eens proberen op een LAN poort van de modem zelf om zeker te zijn dat het wel werkt ;)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Stiibun Stiibun

Bedankt voor de hulp ;)
Intussen heb ik met Telenet contact gelegd. Voor de installatie zou er dinsdag een technieker langskomen die de ganse boel gaat installeren en configureren.
Mijn vragen bereid ik voor dinsdag alvast voor.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Lees o.a. het volgende op de pagina waarnaar je verwijst.

Staat je modem in de kelder? Geen probleem, je kan de Mobile Coverage Extender aansluiten via elke netwerkaansluiting in de muur, die verbonden is met je modem of via een van onze netwerkuitbreiders.

Dan ga ik hier toch wel uit dat je deze eigenlijk ook gewoon in een switch zou moeten kunnen prikken. Zie o.a. dit onderwerp op Netweters.be en dan vooral het antwoord van igvfer.

Deze pagina over installatie spreekt dat dan weer tegen

Je kan het natuurlijk altijd proberen als het met een modem only zou lukken, door gewoon via Mijn Telenet het router gedeelte van de modem uit te zetten en dan die Mobile Extender in een switch te prikken. Maar uiteraard eerst eens proberen op een LAN poort van de modem zelf om zeker te zijn dat het wel werkt ;)
Kan natuurlijk wel zijn dat dat ding zijn eigen subnet nodig heeft en dat het dan de mist in gaat. Net zoals de Digicorder van Telenet.
Dat ding moet in uw Telenet router geplugged worden of het werk niet. Tenzij je met vlan tagging werkt, maar dat is al niet meer voor Jan en alle man.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dat is een beetje de vraag of dat ding zijn eigen subnet nodig heeft. Dat zou een vraag kunnen zijn die Rik aan de technieker stelt.

Maar het hoeft niet rechtstreeks op de Telenet router zitten, bij mij zit de Digicorder op een domme Belkin switch, zoiets

Code:
Telenet Modem -> Belkin switch -> Digicorder
                           |__> USG router -> rest van het netwerk
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ook hier staat de Digicorder via een switch rechtstreeks ivm Telenet.
Jammer dat de Unify USG geen mogelijkheid biedt om je digicorder (iptv-port) rechtsreeks met Telenet te verbinden.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Zolang de Switch tussen de Telenet router en Digicorder staat, is het prima. Maar zet je er uw eigen router ook nog tussen, dan heb je problemen.
Onderstaand voorbeeld werkt dus niet.

Code:
Telenet Modem -> USG router -> Belkin Switch -> Digicorder
                                      |__> rest van het netwerk
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als ik het goed heb, zal volgende week dinsdag mijn nieuwe configuratie er als volgt uitzien.

Schermafdruk%202018-02-16%2012.37.03.png
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Digicorder rechtstreeks op de USG router zou eigenlijk wel moeten lukken, zoals Rik reeds aangaf wellicht met VLAN tags. Ik weet dat Proximus blijkbaar met vaste VLAN tags werkt, maar Telenet blijkbaar niet. Als ik even een paar uurtjes uittrek wil ik wel eens proberen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het kan :)

Je kan je natuurlijk ook afvragen of Digicorder op de USG eigenlijk wel iets bijbrengt, want wil je echt dat ding in je netwerk verkeer hebben ;) Wel eens leuk om te zien wat dat dingt doet aan netwerk verkeer en eventueel welke poorten er daarop open staan, maar of je daar in de lengte van tijd iets aan hebt, nee daar ben ik niet van overtuigd.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Digicorder rechtstreeks op de USG router zou eigenlijk wel moeten lukken, zoals Rik reeds aangaf wellicht met VLAN tags. Ik weet dat Proximus blijkbaar met vaste VLAN tags werkt, maar Telenet blijkbaar niet. Als ik even een paar uurtjes uittrek wil ik wel eens proberen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het kan :)

Je kan je natuurlijk ook afvragen of Digicorder op de USG eigenlijk wel iets bijbrengt, want wil je echt dat ding in je netwerk verkeer hebben ;) Wel eens leuk om te zien wat dat dingt doet aan netwerk verkeer en eventueel welke poorten er daarop open staan, maar of je daar in de lengte van tijd iets aan hebt, nee daar ben ik niet van overtuigd.
Ja, met vlan tagging zou het moeten lukken.
Ik heb bijvoorbeeld maar 1 kabel naar mijn TV meubel lopen en daar zit een Apple TV, Mac mini, Denon AVR, TV en Digicorder in. In dat geval zou vlan tagging handig zijn, want anders moet ik een 2e kabel leggen. Maar ik heb simpele unmanaged switches en ik gebruik die interactiviteit van de digicorder toch niet, dus de mijne hangt zonder internet aan de TV :)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vandaag mochten we de GSM-Repeater in een Telenet-winkel afhalen, iets wat een Telenet-technieker niet standaard bij heeft.
Uit nieuwsgierigheid heb ik deze rechtsreeks aan de Telenet (only)modem achter een switch geplaatst.
Ik krijg zeer sterk de indruk dat dit toch zonder de witte modem/router zou moeten werken?

Maw, als dit werkelijk zo is wil ik mijn modem-only liever niet ruilen, in plaats van dat all-in-one ding van Telenet.
Omdat mijn eigen router + diverse AC Points veel meer instelmogelijkheden heeft en ik verder geen enkele nood heb aan de Wifi en routerfuncties van Telenet, zie ik het nut niet.


Schermafdruk%202018-02-16%2016.08.39.png
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Ja, met vlan tagging zou het moeten lukken.
Ik heb bijvoorbeeld maar 1 kabel naar mijn TV meubel lopen en daar zit een Apple TV, Mac mini, Denon AVR, TV en Digicorder in. In dat geval zou vlan tagging handig zijn, want anders moet ik een 2e kabel leggen. Maar ik heb simpele unmanaged switches en ik gebruik die interactiviteit van de digicorder toch niet, dus de mijne hangt zonder internet aan de TV :)[/QUOTE

Je kan uw probleem eigenlijk relatief eenvoudig oplossen. Je hoeft enkel 2 ethernet splitters te kopen. Kost iets van 8 a 10 euro. Je kan dan 1 kabel opsplitsen in 2.
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Het gaat om deze gsm repeater.

Volgens de Telenet-winkel werkt de gsm repeater uitsluitend op de witte Telenet Modem/router, waarvoor ik mijn modem-only moet inleveren.
Helaas reikt mijn kennis hierin niet zover, dus het hoe en waarom...die antwoorden kan ik hier helaas niet geven.

Wel fijn om lezen dat mijn eigen Unify router gerust achter de Telenet modem/router kan gezet worden, mits wat extra configuratie op te lossen.

Das niet juist. Je kan ook de laatste nieuwe modem only vragen, 24*8 EMTA modem, hierop werkt het ook.