• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

The 4k-upgrade

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Binnen enkele weken plan ik een grote 4k-upgrade van mijn materiaal. Vandaar dat ik dit topic hier plaats ipv specifiek receiver en media speler gedeelte om alles wat samen te houden, het zijn sowieso geen echt geavanceerde vragen die ik heb.

HDMI versies
Naar welke versies moet ik kijken voor de ondersteuning? Want je hebt oa HDMI versie en de HDCP versie (laatste is de beveiliging dacht ik).

Receiver
Ik had de denon x2400h voor ogen. M'n speakers zijn de q-acoustics 20xx reeks dus ik hoef geen receiver van 800 euro ofzo te hebben. Momenteel heb ik een denon x3000 en ben daar zeer tevreden van dus ik zou graag bij denon blijven.

Media speler
M'n media speler moet ik ook gaan upgraden. Deze zou dus sterk genoeg zijn om 4k films vanaf m'n nas te streamen. Ik heb een gigabit router dus het netwerk zou geen problemen mogen geven, mss deftige cat6 kabels leggen, weet niet welke versie ik nu heb. Het enige dat die media speler moet ondersteunen is kodi, dat is wel een vereiste.

Skank had de vero 4k aangeraden, maar ik lees op het kodi forum dat die slechts een 100mbps ethernet heeft en soms wel eens hickups kan geven.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
HDMI versies
Naar welke versies moet ik kijken voor de ondersteuning? Want je hebt oa HDMI versie en de HDCP versie (laatste is de beveiliging dacht ik).

Receiver
Ik had de denon x2400h voor ogen. M'n speakers zijn de q-acoustics 20xx reeks dus ik hoef geen receiver van 800 euro ofzo te hebben. Momenteel heb ik een denon x3000 en ben daar zeer tevreden van dus ik zou graag bij denon blijven.

HDMI 2.1 is in princiepe de volgende stap in het HDMI wereldje, maar deze is pas einde vorig jaar aan fabrikanten beschikbaar gesteld en kan voornamelijk hogere resoluties op een hoger framerate doorgeven. Ik denk dat er nog geen enkele receiver met 2.1 is.

Als je voor die denon gaat, die overigens HDR10, DV en HLG ondersteund, zal je zeker goed zitten.

Het enige vraagteken is hoe men HDR10+ gaat aanpakken, firmware upgrade, of achterhouden voor nieuwere revisies. Dit geldt voor elk toestel dat beeld kan weergeven ;)
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Cat 5E is meer dan voldoende voor gigabit, maar welke nas heb?
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
HDMI 2.1 is in princiepe de volgende stap in het HDMI wereldje, maar deze is pas einde vorig jaar aan fabrikanten beschikbaar gesteld en kan voornamelijk hogere resoluties op een hoger framerate doorgeven. Ik denk dat er nog geen enkele receiver met 2.1 is.

Als je voor die denon gaat, die overigens HDR10, DV en HLG ondersteund, zal je zeker goed zitten.

Het enige vraagteken is hoe men HDR10+ gaat aanpakken, firmware upgrade, of achterhouden voor nieuwere revisies. Dit geldt voor elk toestel dat beeld kan weergeven ;)

Je kan je idd nooit 100% overal tegen wapenen. Dan staat bij deze de receiver vast.

Cat 5E is meer dan voldoende voor gigabit, maar welke nas heb?

Een Synology ds1515, dus die is ook voorzien van gigabit aansluitingen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
De denon x3000 ondersteund toch 4k pass trough? Kan je die dan niet blijven gebruiken?
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
De denon x3000 ondersteund toch 4k pass trough? Kan je die dan niet blijven gebruiken?

Als ik passthrough gebruik passeert hij de receiver volledig en maakt hij ook geen gebruik van m'n speakers. Dan ga ik liever voor iets dat effectief voor 4k media gemaakt is.


Skank Skank
Hoe doet die 't qua ondersteuning voor HDR, h265,...? Heb je er zelf kodi op draaien?
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Als ik passthrough gebruik passeert hij de receiver volledig en maakt hij ook geen gebruik van m'n speakers. Dan ga ik liever voor iets dat effectief voor 4k media gemaakt is/QUOTE]

Ik begrijp je niet? Het audio kanaal zal wel degelijk verwerkt worden, waarom zou je je avr je wil je video signaal laten bewerken? Het wordt zelfs geadviseerd om het upconverten over te laten aan je tv niet je avr?

Mischien moeten we dit even uitdiepen in een aparte thread... imo kan je beter 800 euro extra uitgeven aan een (nog)betere TV ;-)
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Heb ik trouwens specifieke hdmi kabels nodig die 4k/hdr/... ondersteunen? Alle hdmi kabels die ik nu heb zijn nog van de tijd toen hd ready tv's nog 800 euro kostte :unsure:
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Dubbel post want kan niet editten:

Voor de tv kijk ik (uiteraard) richting een OLED van LG. Met een budget rond de 1300-1500 euro, naar welke versies kan ik het beste kijken? want je hebt bv 55B, 55E, 55C, dan ook nog cijfers zoals 7 en 8.

Btw, de moeite om deze in het buitenland te halen?

Alsook, wat zijn de prijzen die ik 2de hands voor de volgende dingen zou kunnen vragen:

Samsung 46" led tv
Denon x3000
Zelfbouw htpc (athlon 5350, Asrock AM1H-ITX, crucial 128GB ssd, 4 GB ddr3, stroom adapter voor pico psu, zonder windows)
 
Laatst bewerkt:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Voor de tv kijk ik (uiteraard) richting een OLED van LG. Met een budget rond de 1300-1500 euro, naar welke versies kan ik het beste kijken? want je hebt bv 55B, 55E, 55C, dan ook nog cijfers zoals 7 en 8.

Het cijfer bij de LG oled, in dit geval bijvoorbeeld C7, C8 staat voor het jaartal dat het toestel werd uitgebracht, bijvoorbeeld 7 staat voor 2017 en 8 staat dan voor 2018. Je zou reviews moeten opzoeken om te zien waarin ze verschillen enzo :)
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Het cijfer bij de LG oled, in dit geval bijvoorbeeld C7, C8 staat voor het jaartal dat het toestel werd uitgebracht, bijvoorbeeld 7 staat voor 2017 en 8 staat dan voor 2018. Je zou reviews moeten opzoeken om te zien waarin ze verschillen enzo :)

Okay thanks, al een paar reviews zitten lezen. Was even aan het denken aan de E7n en m'n huidige sonos soundplate weg te doen (voor gewoon wat tv te kijken gebruik ik m'n receiver niet). Maar na enkele reviews gelezen te hebben denk ik dat ik voor de C8 zal gaan. Alleen eens rondkijken of er ook fysieke winkels zijn waar deze voor +- 1750 euro te krijgen zijn. Meeste fysieke winkels hebben ze tegen 1999 of hoger en zo'n tv ga ik liever zelf halen met de wagen dan te laten leveren :p
 
Laatst bewerkt:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Zouden moeten voldoen - ik heb zelf gekozen voor 'hdmi 2.0 professional' van Allekabels - werkt zonder problemen met 4k, HDR en 60fps op 6m. Op korte afstanden (1~2m) gaat het normaal ook niet veel uitmaken welke kabel je gaat kopen, op langere afstanden zou ik niet té goedkoop gaan.
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Zouden moeten voldoen - ik heb zelf gekozen voor 'hdmi 2.0 professional' van Allekabels - werkt zonder problemen met 4k, HDR en 60fps op 6m. Op korte afstanden (1~2m) gaat het normaal ook niet veel uitmaken welke kabel je gaat kopen, op langere afstanden zou ik niet té goedkoop gaan.

Zijn idd wat duurder dan diegene die ik gelinkt had. Maar ik liever ietsjes meer uit waar anderen reeds goede ervaringen mee hebben dan zelf de gok te wagen.
 

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
luckske luckske

Ligt het aan de foto of zijn die connectoren van die kabels echt zo breed? Want zou ze toch 3 naast elkaar moeten insteken in de tv.
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
luckske luckske

Ligt het aan de foto of zijn die connectoren van die kabels echt zo breed? Want zou ze toch 3 naast elkaar moeten insteken in de tv.
Heb het juist nagemeten en op het breedste punt zijn de connectoren 23mm. Ik heb ze enkel in de receiver steken, maar daar heb ik geen probleem met de breedte.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Carrion