• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Misschien kan het aanvaarde antwoord van gmf1370 in dit draadje helpen ? Zoals gezegd ik kan het zelf niet testen ... behalve als je me een Sonos in bruikleen bezorgt 😄
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Lees jij mee krikri, ik zei net dat die sonos op IoT zetten bijna ondoenbaar is !!

ja maar je zei niet dat het onmogelijk was....🥳
Zet ze dan in de main lan.

onthoud ook dat het grootste probleem is toagang van buitenaf. Je kan dus beter zorgen dat je dpi, iot protection sw, etc..hebt draaien op je router.

ga eens naar de volgende link... detecteerd het iot spullen in je netwerk?

probeer deze ook eens..https://www.grc.com/shieldsup
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Misschien kan het aanvaarde antwoord van gmf1370 in dit draadje helpen ? Zoals gezegd ik kan het zelf niet testen ... behalve als je me een Sonos in bruikleen bezorgt 😄

Ik heb dat even gelezen..
Blijkbaar heeft het ook maar efkes gewerkt..
Bij deze, weet ik nog steeds niet goed wat doen..
Vrouw klaagt wel dat ze niet alles kan bedienen :p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb weer problemen :p
Meer bepaald met home assistant en google home
HA) maar de google home moet aan die bestanden kunnen, en dat kan hij niet (IoT -> LAN niet toegestaan)
Is er een manier om dit wel toe te staan naar die ene bepaalde map op mn Pi?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Mmm dus ik zou die toegang moeten geven tot mn raspberry pi (met poort)
Ja, en dan afhangkelijk met wel "protocol" hij een map moet kunnen benaderen (http/webdav/nfs/smb/...) kan je op de RPI ook de security op map/OS vlak wat in orde brengen. Niet verplicht natuurlijk. Daar zal je wel de nodige Linux kennis voor moeten bijeen Googlen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja, en dan afhangkelijk met wel "protocol" hij een map moet kunnen benaderen (http/webdav/nfs/smb/...) kan je op de RPI ook de security op map/OS vlak wat in orde brengen. Niet verplicht natuurlijk. Daar zal je wel de nodige Linux kennis voor moeten bijeen Googlen.

Is dat nodig dan? Niet voldoende om te zeggen dat hij mag connecteren met ip van de pi en de poort...
Dit gaat weer mn pet te boven..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Over welk protocol praten we nu eigenlijk ? Hoe zal die "map" dan aangesproken worden ? Dat is de eerste onbekende van het vraagstuk...
Ik wil maar zeggen , je maakt zo'n hele setup met apart IOT VLAN etc,etc. voor de veiligheid, awel dan is het niet zo gek dat je kritisch nagaat hoe de ze map aangesproken gaat worden (vb al dan niet met gebruikersnaam/password) en eventueel op de RPI zorgt dat deze gebruiker ook enkel toegang heeft dit deze folder. Allemaal niet verplicht natuurlijk.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Jan heeft wel een punt, als je teveel gaten slaat tussen je vlans kan je er net zo goed geen opzetten. waarom overweeg je niet firewall sw op al je apparaten te installeren eventueel gecombineerd met sw op je router om iot apparaten van buitenaf af te schermen?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Helpen. Tja wel bijzonder weinig informatie hé om te beginnen. Welke poort(en)? Welk protocol?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Helpen. Tja wel bijzonder weinig informatie hé om te beginnen. Welke poort(en)? Welk protocol?

Ik heb het eens gevraagd op unifi forum
Hopelijk kunnen zij helpen..
Is het niet enkel een firewall rule instellen?
Poort moet die van home assistant zijn denk ik? Das 8123
En dan protocol? Heb ik eigenlijk geen gedacht van
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Protocol zal dan alleen TCP zijn, niet nodig om UDP ook te forwarden.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Firewall rule en ervoor zorgen dat deze voor de algemene rule staat die IoT blokkeert naar LAN
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri