• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Mmm lukt nog niet met de digicorder, die zit nu nochtans wel op vlan 20
wat doe ik mis?

rest zit gewoon op het lan

digicorder heeft ipadres beginnend met 10

ediyt: ik zie net wel dat de modem v telenet als ip adres beginnend met 213 heeft?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Maak eens een tekeningetje van je setup, zal makkelijker zijn om je te helpen...
Je digicorder zit op je interne vlan...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
IMG_20190504_131746.jpg



Switch 1 poort ,1,2,3 heb ik op "vlan 20" gezet (vlan only, en 20 als waarde ingevuld)
Al de rest staat op "lan" behalve switch 1 poort 4 en switch 2 poort 2 staat op "all"

Ik had wel de switch niet gerest, dus die had nog de config van het vorige

Dit liep allemaal ff goed, tot plots alles niet meer adoptes was en ik ook niet meer kon adopten
digicorder heeft nooit interactief geweest

bijgevolg heb ik nu alles weer als volgt gezet: Modem>usg>Switch 2 en daar de AP's op. Switch 1 krijg ik niet meer adopten en heb ik gisterenavond zo gelaten
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Verschillende vragen daarbij
- moest ik die switch 1 resetten?
- Moet ik die switch wel adopten?
- Moet ik wijzigingen doen in de usg? (niet gedaan, maar als ik het filmpje van stefaan 3 posts terug zie...)

Graag uitvoerige hulp aub
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Switch 2 poort 1 moet ook all zijn.
Uw switches en router adopten altijd als je wijzigingen doet en de UniFi devices moeten daarna niet manueel herstart worden.

Wat je wel moet doen is de digicoder eens restarten.

En wat steek je eigenlijk allemaal uit, want hier draait alles al 2-3 maanden zonder problemen.
En pak altijd een backup voor je iets probeert, dan kan je terug.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Waarom werkt het dan niet? Geen idee wat ik uitsteekt. Plots was alles weg en volgens mij had ik niks misdaan.
Ik moet niks wijzigen in USG?

Alles klopt?
Is het mogelijk om de nodige stappen es uit te leggen aub
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik kan simpel alles heraansluiten zonder reconfig, dus van modem>USG>switch naar tekening hierboven en dan enkel vlan only 20 toevoegen en instellen zoals boven en dit moet toch werken?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Dat zou ik denken ja : Poort 1,2,3 allemaal in VLAN20 (die je aanmaak op je switch) met daarop Telenet-modem, Digicorder, WAN-kant USG
Dan zouden zowel je Digicorder als USG een Telenet-IP moeten kunnen krijgen via DHCP. Let op, dit kan verschillend zijn. Het MAC-adres van je Digicorder zal de DHCP-server van Telenet gebruiken om je digicorder iets toe te wijzen.

Verder lijkt me alles toch correct ? Poorten 5,6,7,8 op Switch1 zijn gewoon untagged "access" poorten in een bepaalde VLAN en link naar Switch2 is een "trunk" veronderstel ik (je spreekt over iets met "all", lijkt dat die alle VLAN's gaat transporteren)
En dan op Switch2 , die poorten 1,3 enzo, zitten die ook in een VLAN ?

Ik gebruik van Unify enkel AP's dus geen ervaring met de USG of LAN-switch config settings eigenlijk, maar als ik forums wat lees loopt dat niet altijd van een leie dakje ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
ik ben niet goed mee met tagged/untagged

Mogen mn beide switches fixed ip adressen hebben of dhcp?
5,6,7,8 zitten op "lan" netwerk die automatisch aangemaakt is in unifi
link naar switch 2 , geen idee of dit trunk is, staat op all
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik had alles terug live, verander ik alles naar zoals op de tekening hierboven, moet hij alles terug opnieuw adopten en failed dit

Hoe komt dat nu.?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Bingo, nu lukt het wel
en de digicorder ook

Vreemd allemaal

Wel nog steeds 1 AP op 100 FDX
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
ik ben niet goed mee met tagged/untagged

Mogen mn beide switches fixed ip adressen hebben of dhcp?
5,6,7,8 zitten op "lan" netwerk die automatisch aangemaakt is in unifi
link naar switch 2 , geen idee of dit trunk is, staat op all


De switches zou ik sowieso *altijd* een VAST/fixed IP (voor management) geven, maar dit kan evengoed via DHCP. (door het MAC-adres van een AP altijd koppelen met een welbepaald IP)
Net zoals mijn AP's hier ook een vast IP-hebben. Allez, ze staan wel DHCP, maar m'n FW/router geeft dan via DHCP steeds dezelfde IP uit aan AP1 en AP2

Ik ben niet echt vertrouwd met de LAN/FW producten van UBNT, maar ik zou echt soms wel een volledige factory-reset doen voor je opnieuw gaat beginnen. Zou me ni verwonderen dat er nog iets van oude config blijft hangen etc.
All zal wel een trunk poort zijn die alle VLAN's gaat transporteren. EIGENLIJK zou je de VLAN20 *niet* mee door mogen trekken. Die moet liefst blijven steken op Switch1 en mag slechts enkele poortjes bevatten. Alle verkeer moet door de USG gaan. Je moet dat echt zien als een isolatie van die 3 poortjes bijeen.
Je kan mischien de lijst met VLAN's aanpassen die door de trunk mogen gaan ? Die VLAN20 zou er eigenlijk best uit gaan. Nu zolang je vb op switch2 geen poort aanmaakt

Weet dat die UBNT producten geen huis-tuin-keuken prullen zijn, dus mischien moet je bepaalde manuals een goed bestuderen ook. En natuurlijk de UBNT-fora volgen ga je meer info vinden dan hier denk ik.
Alhoewel deze "use-case" best eenvoudig zou moeten zijn.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Het profiel ALL is idd een trunk. Vlan 1 als untagged poort en al de rest tagged.

Ik heb inderdaad ook een custom profiel gemaakt dat de naam ALL without Telenet draagt. Dat is dus alles zonder vlan 20. Dan ben ik zeker dat deze vlan nooit ergens perongeluk kan gebruikt worden verderop in het netwerk.
Tenzij de trunk tussen mijn main switch en tv kast switch. Dat is de enige waarop alles getrunked wordt.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nee op beide vragen. Nog niet verder gekeken voor camera’s en IoT vlan is er ook nog niet.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Ik heb mijn Foscam camera nog altijd niet geïnstalleerd, maar de software bij dit toestel is verschrikkelijk, dus ik denk dat ik ineens naar Ubiquiti ga.
Om te beginnen ga ik een Cloud key gen2 plus + UniFi UVC G3 Flex ga kopen, als het meevalt ga ik het nog uitbreiden met 2 x UniFi UVC G3 Pro.
Waar kan ik dit het best aankopen?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Die Gen2+ staat ook op mijn planning om ooit aan te kopen, maar geen haast bij. Heb mijn Unifi spullen indertijd bij Alternate besteld.

Trouwens nog wel in beta fase, maar van de Protect software op die Gen2+ zal er eerlang ook een app komen voor de Apple TV, dan kan een mens zijn huis in de gaten houden vanuit zijn luie zetel :D
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Gewoon bij elke online-shop die in deze spullen doet ? Prijzen zullen ongeveer overal wel gelijk liggen.
Denk niet dat we hier allerhande links mogen opgeven voor reclame te maken zekers?