• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

UHD & HDR - jullie meningen?

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
De nieuwe uhd blu-rays zijn er al een tijdje, maar toch lijken er nog niet veel mensen hier gebruik van te maken.
Het is natuurlijk allemaal nog redelijk nieuw en voornamelijk met projectie is het niet eenvoudig om er een mooi plaatje mee te krijgen.

Zelf heb ik al heel veel getest met mijn epson tw9300, maar de frustraties met dit nieuwe formaat zijn toch niet min. Een projector haalt de geldende standaarden (lichtopbrengst en wcg) helemaal nog niet, dus is het puzzelen om er een mooi beeld mee te krijgen. Wanneer je goede settings hebt gevonden, zijn er weer andere films die er helemaal niet goed uitzien. Bovendien blijft HDR er altijd iets onnatuurlijkers uitzien tov. SDR (mijn mening). Persoonlijk zijn er maar een handvol films die ik zéér mooi vind met HDR, zoals Lucy, passengers, the shallows en planet earth 2. Deze films zijn in SDR eigenlijk ook wel érg mooi. Een 1-op-1 vergelijk is in een HT niet eenvoudig :p

Wellicht is het te vroeg om al een oordeel te vellen over HDR, aangezien we nu nog maar de eerste generatie projectoren hebben die met HDR omkunnen. Ik ben benieuwd of jullie al ervaring hebben met het nieuwe formaat en wat jullie bevindingen hiermee zijn.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Zolang ze tegen de €30 per uhd vragen gaat de verkoop niet echt denderend zijn....
Ik koop nu ook terug de meeste films die ik wil gewoon op blu ray.
Ook om alles uit de kast te halen moet je ook,de geschikte speler hebben en een geschikte weergeven (waar op gebied van HDR een tv het haalt tegenover een projector) en zoals je zelf al aanhaalt denk ik niet dat de meerderheid van de mensen het verschil in kwaliteit gaan waarnemen tegenover een blu ray of zelfs (zou ik het durven zeggen...)een dvd .(hoeveel mensen hebben nu een 4K tv thuis staan en die denken dat ze 4K aan het kijken zijn terwijl het gewoon een ge-upgraded 1080i signaal is ....en die ook plots vinden dat het beeld zoveel beter lijkt. ;) )
Hoelang is de blu ray al op de markt verkrijgbaar nu maar toch zijn er nog steeds dvd’s versie te koop waar.
Kijk nu ook naar 3D ...ze zijn het al zolang aan het promoten geweest (van de jaren stilletjes al ) het is effe opgekomen maar nu zie je dat het weer aan het verdwijnen is...(de prijs voor een 3D blu ray zal er ook wel iets voor tussen zitten denk ik dan en ja ...soms is het maar € 5 meer dat ze vragen )
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
En wat is jouw ervaring mbt beeldkwaliteit? Is het met de huidige weergevers al een stap vooruit?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
en dit is nu eens een moeilijke vraag waar ik jammer genoeg geen antwoord op kan geven.
Is het beeld slecht met enkel maar blu ray...nee
is het beeld slecht met enkel maar 4 k upgrade ...nee
is het beeld slecht met UHD ...nee
maar is het beeld daardoor beter...….nee
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Voor de massa is er bijna tot geen verschil in beeld kwaliteit....de meesten zijn gewoon om op een lage resolutie te kijken en vinden het beeld dan subliem...
maar voor de enkeling die er wel interesse voor heeft kan het verschil in beeldkwaliteit zeer groot zijn ondanks dat het hier meestal maar om " details " gaat . ;)
(zie de shoutout 4K native tegen 4K e-shift)

Wees eens eerlijk tegenover uzelf....vind je het beeld waar je nu naar kijkt beter dan tegenover het beeld dat je vroeger had?
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Wel bij een heel beperkt aantal films misschien wel.

Bij alle films zie ik het potentieel, maar momenteel is er toch altijd iets wat het beeld onnatuurlijk maakt, moeilijk om mijn vinger op te leggen.

Ik vraag me af of een hdfury een interessante toevoeging zou kunnen zijn. Die kan hdr uit het signaal filteren en de wcg en 4k resolutie overlaten. Ben ook benieuwd of de nieuwe generatie projectoren een forse verbetering teweeg kunnen brengen.
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Het is een vraag die ik mij ook telkens stel bij het al dan niet aanschaffen van een UHD blu-ray of blu-ray.

Mijn ervaring met UHD en HDR op de projector is eigenlijk wel positief en heb tot nog toe eigenlijk nog niet gehad dat ik dacht dat ik iets moest veranderen aan de instellingen. Het beeld was in alle gevallen wel goed, wat niet weg neemt dat door middel van een beter tone mapping curve er veel meer uit te halen valt! Alleen wil ik mij die moeite niet altijd nemen als ik snel even een filmpje wil kijken, als het fout loop zou ik liever gewoon de HDR metadata eruit strippen als het niet goed zou gaan.

Persoonlijk vind ik de enige echte meerwaarde die een UHD blu-ray met zich meebrengt op een projector, het wide color gamut waardoor je gewoon levendigere beelden krijgt.

Als we gaan kijken naar de kwaliteit van HDR in films in het algemeen, dan ga je inderdaad soms zien dat de tone mapping een beetje over-the-top gedaan werd, waardoor het beeld onnatuurlijk is.

Dus uiteindelijk als ik moet beslissen of ik een blu-ray of UHD blu-ray koop gaat het er op aankomen of de uitgevers weer eens besloten hebben om Atmos/DTS:X exclusief te houden voor de UHD uitgave en natuurlijk het prijsverschil tussen de twee.

Naar de grote massa toe denk ik ook niet dat uhd blu-rays gaan overleven. De meeste mensen zien en horen het verschil niet tussen een 4K UHD stream en blu-ray, je moet een stream nergens stockeren en het is gewoon veel makkelijker toegankelijk - hier in de omgeving zal je met moeite soms een blu-ray vinden, een UHD blu-ray is out of the question. En soms heb je met promoties een 4K UHD HDR film voor 5 a 10 euro in de Apple Store. Dan begint +-30 euro moeilijk verantwoordbaar te worden natuurlijk.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Waarom toch altijd naar 'de grote massa' refereren? 4K/UHD stuff is gewoon een niche markt op dit moment. Zolang dat 4K UHD geen standaard is (weg met dvd en gewone blu ray) zal dat ook de grote massa niet aanspreken en blijven prijzen hoger. Da's iets voor "liefhebbers". Op de oled TV vind ik die dingen er toch meestal stukken beter uitzien. Op projectie is het verschil minder spectaculair.. Zou ik er van wakker liggen mocht het er niet zijn? Nope. Edoch, het beeld van de JVC projector in 1080p vind ik stukken beter dan de Sony die ik eerder had, dus ja, 4K shift staat er op dus dan maar mooi meegenomen. Bij aanschaf van de schijfjes let ik ook inderdaad op vooral de soundtrack (atmos/dtsx). Dat is me de eventuele meerprijs wel waard.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
4K/UHD stuff is gewoon een niche markt op dit moment. Zolang dat 4K UHD geen standaard is (weg met dvd en gewone blu ray) zal dat ook de grote massa niet aanspreken en blijven prijzen hoger.

4K UHD zit normaal gezien in de Ultra HD Premium standaard verwerkt, maar dat label opzich zegt eigenlijk ook weer geen hol. Schijfjes in de vorm van 4K/UHD zullen inderdaad niche blijven en de gemiddelde mens snapt toch niets van HDR. Ik ben wel van mening dat DVD weg mag....
 
  • Vind ik leuk
Reactions: ToothLess

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nee, maar zoals gezegd zie ik wel het potentieel in van uhd-hdr-wcg. Met hdr lijken de huidige projectoren het nog moeilijk te hebben. Dan kom ik terug bij een eventuele hdfury om toch al het voordeel te hebben. Tenzij natuurlijk de volgende generatie projectoren dit probleem al meteen opgelost zouden hebben, maar dat betwijfel ik.
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Nee, maar zoals gezegd zie ik wel het potentieel in van uhd-hdr-wcg. Met hdr lijken de huidige projectoren het nog moeilijk te hebben. Dan kom ik terug bij een eventuele hdfury om toch al het voordeel te hebben. Tenzij natuurlijk de volgende generatie projectoren dit probleem al meteen opgelost zouden hebben, maar dat betwijfel ik.

De Vertex is inderdaad iets wat zeer populair is. Kan je daar ook niet profielen van je projector mee aanspreken? Zodat je aan de hand van de metadata van de HDR (vb mastered op 1000 nits) automatisch profiel A met een speciale gamma curve voor 1000 nits kan laden en hetzelfde met vb HDR mastered op 4000 nits? Het is alweer effe geleden, dus herinner het mij niet 100%.

Ik denk dat de vooruitgang vooral gaat zitten in het hermappen van de HDR tone map. Op een projector ga je nooit zomaar 1000 nits (laat staan 4000 nits) behalen. Volgens mij dus eigenlijk iets zoals een Lumagen nu al doet (aan 5k), maar dan ingebouwd in de projector (zonder alle ander fancy snufjes natuurlijk). Denk ook wel dat HDR10+ en Dolby Vision daarbij wel al gaan helpen.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Is de vertex echt nodig? Kunnen de linker en de integral ook geen HDR strippen?
 

dreamworks

Member
15 nov 2014
31
0
9
www.dreamworks.be
30€ voor een UHD bluray is inderdaad véél te veel, waarom moet er uberhaupt een bluray disc bijgeleverd worden ? Die speel ik nooit.
Ik heb nu reeds een ruime collectie UHD's en mijn gemiddelde aankoopprijs is 20€. Hoe doe je dat, heel simpel niet in Belgie/Nederland kopen.
Ga eens kijken bij Zavvi.com 2 UHD's voor 34€ Amazon.co.uk & HMV.co.uk 2 UHD's voor 30£, wat ondertiteling betreft geen nood de meeste UK
UHD's hebben NL sub's (zie deze link: https://allesoverfilm.nl/forum/show...-ray-uit-landen-niet-NL-met-en-zonder-NL-subs)
Als je toch inde Mediamarkt koopt, wacht gewoon even tot ze een 2+1 Gratis actie doen (2à3 keer/jaar)
Succes met uw volgende aankoop
 

dreamworks

Member
15 nov 2014
31
0
9
www.dreamworks.be
De OPPO UBD203 / 205 kan de HDR metadata eruit strippen. er is ook een slider in de menustructuur ingebouwd om de lichtsterkte te regelen
(het aantal nits dat je naar de weergever stuurt)