• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Verlichting in de HT (lightmanager, scenes, hue-lampen, universele ab..)

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Het grote HT-lightning topic
263a.png


Ik begin met de vraag:

Ik heb die lightmanager mini ook. Vroeger met ding die ik achter stopcontact kon stekrn rn afzonderlijke stekkerblokken Deze lightmanager staatnu beneden. Ik wil echter nu ook in mij ht het volgende

- licht aansteken met schakelaar - zodra htpc aanstaat met kodi scenes kunnen inzetten dat het licht aan/uit gaat of dimt bij start, pauze en einde terug aan met 1 remote - wanneer ik terug uit de kamer ga, alles kan uitzetten met schakelaar. Hoe doe ik dit dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Met hue lampen kunt ge dat
1f61b.png
Hue dimmer als schakelaar gebruiken dan. Als je geen fan bent van kleuren lampen, is het nog niet zo heel duur. Met de witte lampen kun je wel de kleurtemperatuur instellen, maar geen kleuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Euh. Nee dat kan niet. Ik wil mijn bestaande schakelaar houden
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik weet niet juist hoe uw opstelling is, maar als het licht op uw klik-aan-klik-uit schakelaar hangt moet ge die kunnen aansturen met uw Lightmanager.

Natuurlijk als de Lightmanager op een ander verdiep staat gaat dat niet werken. De input is namelijk de IR van uw remote, output (RF) gaat denk ik ook geen verdiepen omhoog gaan.

Bij mij is de opstelling zo: Lightmanager in de kamer. Logitech Harmony voor aansturing van alle apparaten incl Lightmanager. Klik-aan-klik-uit dimmers aan dimbare spotjes. 1 dimmer voor de 3 voorste spotjes (front stage), 1 dimmer voor de overige 6 spotjes (back).

Op de Lightmanager heb ik het dan Verschillende programma's gemaakt zoals front stage 60%, back 60% en back 0%, delay 15sec, front 0%,.. En programma 1 hangt vb aan "knop 1" en prog 2 aan "knop 2".

Ik kan wel eens proberen een screenshot te maken van mijn programma's juist. Wel opletten: enkel Windows! Maar 1x programmeren zou voldoende moeten zijn.

Deze knoppen kan je dan toevoegen in de Harmony software en kan je dan aan een activiteit toekennen. Vb: "Speel Film" (1) Blu ray speler play (2) Lightmanager 'knop 2'

En dan begint de film te spelen, back light dimt uit en 15 sec later front stage.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mij niet meer goed herinner of ik de delay heb ingebouwd in de Lightmanager of de Harmony.

Maar voor mij is dat echt iets wat ik niet meer kan missen. De onderste functie toetsen op mijn Harmony (de gekleurde knoppen, rood, groen, geel, blauw) zijn bij mij verschillende gradaties tussen 0% en 100% licht zodat je niet moet opstaan voor het licht aan en uit te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja maar dat is niet gestrld op kodi... Ik wil dus dat het samen met kodi werkt, lichten mogen pas dimmen zodraik. fIlm start in kodi, en niet wanneer ik de activiteit start. Terug aan zodra ik film pauzeer enz en dan alles aan, zodra ik de film stop in kodi..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Skank" data-link="https://home-theater.be/topic/1904-verlichting-in-de-ht-lightmanager-scenes-hue-lampen-universele-ab/?postID=42857#post42857"> Euh. Nee dat kan niet. Ik wil mijn bestaande schakelaar houden </woltlab-quote> Kan ook. Dan gaan de lampen aan op warm wit en 100%. Daarna kan je ze dan met de app besturen. Of ge hangt zo'n dimmer switch naast uw huidige schakelaar. Die zijn draadloos. <woltlab-quote data-author="Skank zei:
Ja maar dat is niet gestrld op kodi... Ik wil dus dat het samen met kodi werkt, lichten mogen pas dimmen zodraik. fIlm start in kodi, en niet wanneer ik de activiteit start. Terug aan zodra ik film pauzeer enz en dan alles aan, zodra ik de film stop in kodi..
In dat geval heb je iets nodig waarvan de controller op het netwerk zit een API heeft. Ofwel kan je voor iets kiezen al la HUE ofwel koop je een domotica controller (Vera, Fibaro etc) en hang je daar compatible lichten aan. Maar als je puur verlichting wilt sturen, dan denk ik dat de 2e optie duurder zal zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Om met de Lightmanager mini dit te doen gaat ge altijd een IR device nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een Logitech Harmony. Het makkelijkst blijft dat je gewoon uw Kodi actions in de Harmony programmeert.. Play knop: Kodi start + lichten, Pauze knop: Kodi pauze + lichten 50%, Stop knop: Kodi stop + lichten 100%.

Wilt ge dat dat allemaal automatisch gaat via uw Kodi box (dus uw Kodi triggert eigenlijk de lightmanager activiteit) dan denk ik dat ge moet kijken naar software wat dat kan doen + IR transmitter. Via een Arduino zou dat wel moeten kunnen en misschien via IFTTT, beide zijn zeker geen out-of-box oplossingen.

Eventueel dat de nieuwe Lightmanager Air het wel kan, maar ik ken het toestel niet en voor die prijs lijken mij er wel andere, betere en goedkopere oplossingen te zijn zoals vb Hue.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
luckske zei:
Om met de Lightmanager mini dit te doen gaat ge altijd een IR device nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een Logitech Harmony. Het makkelijkst blijft dat je gewoon uw Kodi actions in de Harmony programmeert.. Play knop: Kodi start + lichten, Pauze knop: Kodi pauze + lichten 50%, Stop knop: Kodi stop + lichten 100%.

Wilt ge dat dat allemaal automatisch gaat via uw Kodi box (dus uw Kodi triggert eigenlijk de lightmanager activiteit) dan denk ik dat ge moet kijken naar software wat dat kan doen + IR transmitter. Via een Arduino zou dat wel moeten kunnen en misschien via IFTTT, beide zijn zeker geen out-of-box oplossingen.

Eventueel dat de nieuwe Lightmanager Air het wel kan, maar ik ken het toestel niet en voor die prijs lijken mij er wel andere, betere en goedkopere oplossingen te zijn zoals vb Hue.
Idd. Ik ben ook al een jaar aan het kijken voor zo'n oplossing. En na veel lezen lijkt een Hue mij het goedkoopst om dat te doen. En HUE is populair waardoor er veel apps en plugins voor te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
broodro0ster zei:
Kan ook. Dan gaan de lampen aan op warm wit en 100%. Daarna kan je ze dan met de app besturen.Of ge hangt zo'n dimmer switch naast uw huidige schakelaar. Die zijn draadloos.
een tweede schakelaar ernaast is geen optie, nogmaals ik wil visueel enkel de schakelaar zien die ik nu gebruik, niets meer leg mij es uit, hoe ik die lampen nu met een app bedien, kan toch niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
luckske zei:
Om met de Lightmanager mini dit te doen gaat ge altijd een IR device nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een Logitech Harmony. Het makkelijkst blijft dat je gewoon uw Kodi actions in de Harmony programmeert.. Play knop: Kodi start + lichten, Pauze knop: Kodi pauze + lichten 50%, Stop knop: Kodi stop + lichten 100%.

Wilt ge dat dat allemaal automatisch gaat via uw Kodi box (dus uw Kodi triggert eigenlijk de lightmanager activiteit) dan denk ik dat ge moet kijken naar software wat dat kan doen + IR transmitter. Via een Arduino zou dat wel moeten kunnen en misschien via IFTTT, beide zijn zeker geen out-of-box oplossingen.

Eventueel dat de nieuwe Lightmanager Air het wel kan, maar ik ken het toestel niet en voor die prijs lijken mij er wel andere, betere en goedkopere oplossingen te zijn zoals vb Hue.
Dat gaat op die manier niet want de play knop is gewoon een enter knop, da wil zeggen dat die scene in gang gezet wordt telkens ik enter, gaat dus niet pauze zou wel gaan want pauze is enkel pauze stop ook maar play niet

hoe doe ik dat dan via hue? kan echt echt niet met die lightmanager en kodi?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
luckske zei:
Eventueel dat de nieuwe Lightmanager Air het wel kan, maar ik ken het toestel niet en voor die prijs lijken mij er wel andere, betere en goedkopere oplossingen te zijn zoals vb Hue.
Hangt er maar van af wat je wil gaan doen he. Als het enkel om lichten te bedienen is tjah, maar de air biedt voor veel andere stuff een oplossing. vb: de Samsung airco aansturing hier bv - werkt niet met de harmony. Je kan de IR wel 'aanleren', maar het werkt gewoon niet. I dunnow why. Samsung wil niet helpen. De samsung app als alternatief is pokketraag. Met de Air werkt het op 1, 2, 3 - je kan timers instellen, temperatuur meten en laten aanslaan, vanop internet bedienen/triggeren etc. Nu werkt het via IR, maar het moet dus ook kunnen via IP, moet dat nog uitvogelen. Air werkt op IR-RF-IP dus in principe is gewoon alles aanstuurbaar.

Op Kodi ben ik aan de slag met cinemavision - voor de hue lichten zijn er action files maar Kodi ondersteunt ook gecontroleerd te worden via http dus het moet mogelijk zijn dat te koppelen aan de air manager scenes... ik heb een combinatie van beide systemen maar ben nog maar net aan het prutsen geslagen dus nog geen resultaat voorlopig... alles op z'n tijd
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ToothLess zei:
Hangt er maar van af wat je wil gaan doen he. Als het enkel om lichten te bedienen is tjah, maar de air biedt voor veel andere stuff een oplossing. vb: de Samsung airco aansturing hier bv - werkt niet met de harmony. Je kan de IR wel 'aanleren', maar het werkt gewoon niet. I dunnow why. Samsung wil niet helpen. De samsung app als alternatief is pokketraag. Met de Air werkt het op 1, 2, 3 - je kan timers instellen, temperatuur meten en laten aanslaan, vanop internet bedienen/triggeren etc. Nu werkt het via IR, maar het moet dus ook kunnen via IP, moet dat nog uitvogelen.Air werkt op IR-RF-IP dus in principe is gewoon alles aanstuurbaar.

Op Kodi ben ik aan de slag met cinemavision - voor de hue lichten zijn er action files maar Kodi ondersteunt ook gecontroleerd te worden via http dus het moet mogelijk zijn dat te koppelen aan de air manager scenes... ik heb een combinatie van beide systemen maar ben nog maar net aan het prutsen geslagen dus nog geen resultaat voorlopig... alles op z'n tijd
263a.png
ja ! jou moet ik hebben! ik wil dit namelijk ook met cinemavision ! hou je me op de hoogte als het kan zonder die air en enkel met hue?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Skank zei:
een tweede schakelaar ernaast is geen optie, nogmaals ik wil visueel enkel de schakelaar zien die ik nu gebruik, niets meerleg mij es uit, hoe ik die lampen nu met een app bedien, kan toch niet?
Ja je kan die ook met je huidige schakelaar bedienen. Dan werken ze zoals gewone lampen en eens er stroom opzit, kan je ze bedienen via de app of externe plugins.

Je steekt dan de schakelaar aan als je binnen gaat in de HT en de lampen gaan aan. En daarna regelt uw app/Kodi alles. Als je de HT verlaat doe je de schakelaar uit en zitten de lampen zonder stroom en dus ook uit.

Ofwel laat je de schakelaar aanstaan en regel je alles met je telefoon/ipad. Je kan trouwens ook die dimmer switch kopen en gebruiken als een remote. Die hangt gewoon met een magneet aan dat plaatje, dus die kan je perfect zonder het plaatje gebruiken.

Als er geen stroom op de kring zit, kan die lamp niet werken he. Dat gaat zo met alle systemen zijn. Je zult met gelijk welk systeem of de schakelaar moeten aanzetten ofwel een andere schakelaar gebruiken of iets installeren op de kring dat werkt als een parallel schakelaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
@ToothLess Aha, ik wist niet dat deze ook andere apparaten kon aansturen. Ik ken het product helemaal niet, dat is uitgekomen nadat ik mijne mini had gekocht en heb mij er nooit echt in verdiept.

@Skank voor zover ik begrijp zijn er binnen Kodi ook functietoetsen "Play", "Pause", "Stop". Het werkt inderdaad ook via de enter, maar kan ook worden getriggerd met een 'echte' play knop. Als ik de Keymap bekijk zou dat zonder al te veel gefoefel toch moeten werken. Als het voor op uw NUC is moet ge waarschijnlijk wel een IR ontvanger kopen om dit te doen (En een universele remote hebben a la Harmony). Misschien dat het ook werkt met Bluetooth
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
broodro0ster" data-link="https://home-theater.be/topic/1904-verlichting-in-de-ht-lightmanager-scenes-hue-lampen-universele-ab/?postID=42871#post42871"> Ja je kan die ook met je huidige schakelaar bedienen. Dan werken ze zoals gewone lampen en eens er stroom opzit zei:
ToothLess ToothLess Aha, ik wist niet dat deze ook andere apparaten kon aansturen. Ik ken het product helemaal niet, dat is uitgekomen nadat ik mijne mini had gekocht en heb mij er nooit echt in verdiept.

Skank Skank voor zover ik begrijp zijn er binnen Kodi ook functietoetsen "Play", "Pause", "Stop". Het werkt inderdaad ook via de enter, maar kan ook worden getriggerd met een 'echte' play knop. Als ik de Keymap bekijk zou dat zonder al te veel gefoefel toch moeten werken. Als het voor op uw NUC is moet ge waarschijnlijk wel een IR ontvanger kopen om dit te doen (En een universele remote hebben a la Harmony)
dus ik zou eigenlijk alles al in huis hebben? zou zowel voor nuc als himedia zijn (ben er nog niet uit welke ik in ht hou)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Of de lampen in je spotjes passen moet je zelf nakijken he, ze zijn enkel beschikbaar in E27 (schroef) en GU10 (230V spot). De Hue lampen bestaan bv niet in GU5.3 formaat (12V spot).

Daarom heb ik bv in de HT allemaal GU10 spots voorzien, met het oog om ze later eventueel te vervangen met Hue lampen (tov in de rest van ons huis gebruik ik 12V spots).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Philip zei:
Of de lampen in je spotjes passen moet je zelf nakijken he, ze zijn enkel beschikbaar in E27 (schroef) en GU10 (230V spot). De Hue lampen bestaan bv niet in GU53 formaat (12V spot).
het is dacht ik 220 en gu10 ja

zijn die hue dan led? en hoe hoog zijn die? want dat vind ik ook niet terug
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Skank zei:
en die lampen passen in mijn spotjes?en dan zou da moeten gaan met kodi? remote heb ik
Ja, met Kodi is er zelfs een plugin om via een overlay uw hue lampen te bedienen dacht ik. Zelf heb ik een plugin geinstalleerd die die URL's aanroept en daarmee kun je de HUE API aanspreken. Ik heb met Hue en kodi nog niks gedaan, maar wel met domoticz en milight leds strips en dat werkt goed. Al vind ik die milight veel te berperkt in wat ze kunnen.

Deze winter wil ik hue spotjes in de HT en dan ga ik daar eens mee spelen.

Maar de API van de Hue bridge vind ik wel goed. Zo heb ik eenvoudig een scriptje gemaakt die onze lampen op kantoor laat oplichten als er een telefoon binnenkomt. Blauw is voor de sales mensen, groen is voor de support mensen. Anders wisten ze hier nooit voor wie de binnenkomende lijn was of je moest op het scherm van telefoon kijken. Nu staan er 3 hue lampen verspreid over het kantoor en kan je makkelijk zien wie er moet opnemen.

Hetzelfde kun je dus ook doen voor play/pause triggers in Kodi.

Cinema Vision doet volgens mij wat jij wil: http://kodi.wiki/view/Philips_Hue
 
Laatst bewerkt door een moderator: