• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Welke NAS hebben jullie in 2018?

Welke NAS hebben jullie hedendaags?

  • Synology

    Stemmen: 14 73,7%
  • Qnap

    Stemmen: 1 5,3%
  • Unraid server

    Stemmen: 3 15,8%
  • Freenas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Andere (graag specifiëren aub)

    Stemmen: 1 5,3%

  • Total voters
    19

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Films
Films-4K
Series

Eventueel in Kodi gaan opdelen (menu items: Films, UHD, Animatie...heb ik staan)
 

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Vraagje:

Ik heb momenteel in mijn ds1513+ 2 WD red zit van 4 gig in raid 1.
Ik ben mijn collectie aan het rippen en kom stilaan plaats tekort.
Wat doe ik nu best?
Terug een identieke schijf kopen en naar raid 5gaan?
Of koop ik beter een grotere schijf?

Zijn er gevaren als ik van raid 1 naar raid 5 ga, bang voor dataverlies...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Mijn DS920+ is vrijdag aangekomen :)
En nu alles overzetten gezien ik nieuwe disks heb liggen en BTRFS wil gaan gebruiken. Zal een werkske worden van minimaal een week denk ik.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ja BTRFS is een noodzaak als je met VMM aan de slag wil natuurlijk.
Verder heb ik eigenlijk nog nooit een issue gehad met dit filesystem en heb de 918+ toch al wel eventjes.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja BTRFS is een noodzaak als je met VMM aan de slag wil natuurlijk.
Verder heb ik eigenlijk nog nooit een issue gehad met dit filesystem en heb de 918+ toch al wel eventjes.
Jup, dat wou ik graag kunnen gebruiken. En wat lezen van gebruikerservaringen werkt BTRFS zonder issues.
Gebruik jij eigen cache SSD's in jouw DS918+?

Ik draai enkele dockers en heb ook Plex server op gezet (zodat mijn 2009 Mac Mini met pension kan) en ik zou denken dat die zaken met veel IO bewerkingen hier wel bij baat bij moeten hebben.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nope geen cache, dat heeft mijn inziens ook weinig zin bij thuis gebruik EN is een bijkomende schakel die issues kan geven (write-cache zeker, zonder battery-backup / UPS verlies je wel wat data en is corruptie nooit ver weg...)
De 918+ met de schijven die er nu in zitten (4 * 8TB) blazen zo 1Gbtis/sec vol.
Ik draai 2 Ubuntu VM's (Pihole + Splunk). De Splunk doet wel wat I/O's hoor, die krijgt quasi realtime feed van m'n firewall (logfiles & NetFlow data) en er zitten zo'n 10.000.000 indexed events in de database. Rapportjes trekken gaat redelijk vlot, maar je merkt dat je soms "effe" moet wachten ;-)
Ik draai ongeveer 8 dockers, waarvan InfluxDB de "zwaarste" is, met m'n domotica-controller (Vera) die elke X seconden input geeft. (verder nog Grafana / MQTT / Chronograph / Tautulli /Telegraf / Home-Assistent - maar veel doe ik er ni meer). Ook NAS-statistics worden met Telegraf naar InfluxDB gestuurd.
Verder Plex actief op de NAS.

Geen zaken als "Torrent" of "NZBGet" toestanden op deze NAS.

Over 1 maand gezien ongeveer 20% "utilisation' voor de disken, CPU zit constant op +-25%
Maandgemiddelde IOPS 60writes/sec en 30reads/sec met natuurlijk uitschieters.Als er echt veel data begint te moven gaan de IOPS wel een pak hoger hoor. (vb read meer als 2000 IOPS)

En dan nog tot slot heb ik 2 clients die scheduled backups maken naar de NAS (Synology "Drive") op Windows 10 en Ubuntu PC en dat is elk uurtje een push.

Met al deze load kunnen 2 mensen nog prima een Plex'ske doen (heb pass dus hardware-accel en enkele mensen die van buitenaf mijn bibliotheek raadplegen en filmpjes kijken)

De 918+ is nog steeds een stevig capabel beestje...de 920+ zal nog een tandje extra bijsteken op CPU vlak.
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja, write cache vind ik op zich ook wat riskant. Als ik Plex open doe op m'n ShieldTV dan hoor mijn HDD's kraken van de IO activiteit en m'n bibliotheek laadt wel minder snel als op de Mac Mini die een SSD heeft.
Zal wel nog even afwachten. Ben nog steeds data aan het migreren, dus dat is ook extra load die er normaal niet is.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ja, write cache vind ik op zich ook wat riskant. Als ik Plex open doe op m'n ShieldTV dan hoor mijn HDD's kraken van de IO activiteit en m'n bibliotheek laadt wel minder snel als op de Mac Mini die een SSD heeft.
Zal wel nog even afwachten. Ben nog steeds data aan het migreren, dus dat is ook extra load die er normaal niet is.
Ja uiteraard, als ik volle bak data zou liggen overpompen aan +120Mbytes/sec zou ik dat ook zeker merken hoor op de rest, maar zoals je zegt, zo'n "bulk" transfers doe je niet elke dag en is geen normaal baseline gedrag.
Wat de cache betreft : gelijktijdige grote opeenvolgende lees- en schrijfhandelingen (bijv. HD-videostreaming) en volledig willekeurige gegevensleespatronen hebben geen "opnieuw-lezenpatronen" en worden niet (aanzienlijk) verbeterd door SSD-caching...
en sowieso is de 1Gbits/sec hier de traagste factor met "slechts" +- 125Mbytes/sec ...vlotjes te leveren als je 4 disken in een SHR-groep hebt steken hoor.