• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Welke NAS hebben jullie in 2018?

Welke NAS hebben jullie hedendaags?

  • Synology

    Stemmen: 14 73,7%
  • Qnap

    Stemmen: 1 5,3%
  • Unraid server

    Stemmen: 3 15,8%
  • Freenas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Andere (graag specifiëren aub)

    Stemmen: 1 5,3%

  • Total voters
    19

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Met een 4-bay NAS kan je inderdaad reeds een héél eind komen. Voorbeeld de Synology DS918+ krachtig genoeg om er ook wat dockers op te draaien zoals bijvoorbeeld de controller software voor je Ubiquiti spullen :D
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Met ne 4-bay kan je al mooie dingen doen. Moet je natuurlijk geen "ouderwetse" schijven van 1TB of 2TB gaan insteken hé.
Als je al je bestaande schijven wil gaan recupereren .. tja, dan zal je eerder 6-8 bay moeten kijken zeker ?

Een nieuwe setup met 4 bays met daarin schijven van 8-10-12TB geeft je toch wel ruimte ?

Tja en de NAS kan van Synology, QNAP zijn of zelfbouw, dat maakt in wezen niet zo gek veel uit.

4 inderdaad, maar die vier zijn er dan eigenlijk maar 3 ?
Zodat bij crash je terug kan opbouwen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
4 inderdaad, maar die vier zijn er dan eigenlijk maar 3 ?
Zodat bij crash je terug kan opbouwen

Klopt, maar als je dan 8-10-12TB schijven steekt heb je netto 24TB , 30TB of 36TB ter beschikken ... ge gaat mij toch ni zeggen dat het ni genoeg is hé. Je kan altijd hamster spelen en zooooooveel blijven verzamelen en nooit niks wegdoen. In dat geval kijk je beter uit naar een NAS met 6-12 bays ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Klopt, maar als je dan 8-10-12TB schijven steekt heb je netto 24TB , 30TB of 36TB ter beschikken ... ge gaat mij toch ni zeggen dat het ni genoeg is hé. Je kan altijd hamster spelen en zooooooveel blijven verzamelen en nooit niks wegdoen. In dat geval kijk je beter uit naar een NAS met 6-12 bays ;-)

ja maar dan moet ik direct dus 3 schijven kopen wil ik overgaan
dat wordt kostelijk om te starten
250 euro voor 8 tb
Als ik start met 8 tb heb ik dan met 3 schijven maar 16tb data he
das niet veel meer dan nu, en kan ik maar 1 schijf bijsteken
Veel is dat niet..

Grotere schijven zijn dan te duur

Klopt wel wat je zegt van hamsteren
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Er komt een vijf bays 1019+ model aan van Synology, release datum is voor ‘k weet nog niet bekend (ook nog niet gecheckt)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Welke NAS zouden jullie nu kopen?
Hoeveel bays?
Ik heb nu 14 tb data en 6 tb parity
dus dat moet er zeker in , en met uitbreidingsmogelijkheden
Zelf zou ik op dit moment van schrijven me opnieuw een DS918+ kopen, ben hier namelijk zeer tevreden van.

Snap alleen niet dat dit voor sommige leden onder ons niet voldoende is?
Zeker wanneer je er rekening met houdt dan Raid op je nas geen Backup is!
Wat bij dataverlies door een defect moederbord of staat al die data ergens in de cloud?

Ik hou er momenteel als extra backup een oude en 2de nas op na, enkel bedoeld voor mijn belangrijkste en onvervangbare data.
Het overige lig ik bij dataverlies echt niet wakker van en kan altijd terug wel te vinden zijn.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zelf zou ik op dit moment van schrijven me opnieuw een DS918+ kopen, ben hier namelijk zeer tevreden van.

Snap alleen niet dat dit voor sommige leden onder ons niet voldoende is?
Zeker wanneer je er rekening met houdt dan Raid op je nas geen Backup is!
Wat bij dataverlies door een defect moederbord of staat al die data ergens in de cloud?

Ik hou er momenteel als extra backup een oude en 2de nas op na, enkel bedoeld voor mijn belangrijkste en onvervangbare data.
Het overige lig ik bij dataverlies echt niet wakker van en kan altijd terug wel te vinden zijn.

Het is eerder indien de schijf crasht, akkoord het is geen backup.
Maar het zorgt er wel voor dat bij crash , je terug kan opbouwen.

Of gebruik jij dan in je nas geen parity schijf (soort backup) ? en enkel jbod?
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Raid-configuratie op de DS918+ bestaat met 3 schijven uit SHR.
Op de DS212+ is dit met 2 schijven eveneens als SHR geconfigureerd.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
SHR= RAID5 maar als voordeel dat je schijfgroottes kan mengen wat bij gewone RAID wel kan maar de ruimte ben je dan kwijt. Voorbeeld 2x8TB EN 2x6TB levert in RAID 5 maar 18 TB op want 6x3 en één voor de raid, dus die 2x2 TB van de twee 8 TB schijven ben je kwijt. Met SHR heb je dan wel 20 TB = 2x6 + 8 en de andere 8 voor de RAID set.

SHR+ = RAID6
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
SHR= RAID5 maar als voordeel dat je schijfgroottes kan mengen wat bij gewone RAID wel kan maar de ruimte ben je dan kwijt. Voorbeeld 2x8TB EN 2x6TB levert in RAID 5 maar 18 TB op want 6x3 en één voor de raid, dus die 2x2 TB van de twee 8 TB schijven ben je kwijt. Met SHR heb je dan wel 20 TB = 2x6 + 8 en de andere 8 voor de RAID set.

SHR+ = RAID6
Imo bijna juist, bij twee disken wordt er gebruik gemaakt van een volwaardige kopie, dus eigenlijk gelijkwaardig aan raid 1 en niet raid 5.
Hou er rekening mee dat dit geen volwaardige bescherming bied. Je hebt nog steeds een backup nodig...vb. voor foto’s zou ik toch een extra kopie voorzien.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik zou mij een 918+ kopen moest ik nu een nieuwe kopen. En daar dan 3x 8TB schijven in zetten in SHR. Dan kan ik voorlopig weer even verder en kan er later nog een 4e bij.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Die shr is dus hetzelfde als parity bij unraid. Duidelijk nu
Langs andere kant.. Waarom niet jbod, die shr is toch geen backup, ok bij vergroten schijf kun je niet heropbouwen maar je wint wel 1 slot
Voor critical data zoals fotos , kun je nog een cloud copy doen

Als ik zou willen overstappen v unraid moet ik min 2x8 tb nemen in jbod en drie stuks met shr
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ga je je unraid weg doen? Waarom?

Ik heb momenteel 41 TB. 8TB Parity - 16.6TB nog vrij. Er zitten 12 disks in mijn server.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Goh ja zin wel maar niet direct
Gewoon omdat het leuk is, maar ik denk makkelijker qua rechten, meer apps, compacter ipv lompe bak, meer support hier.... En vermoedelijk ook goedkoper als je hem continu laat aanstaan
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Goh. Lompe bak klopt maar die staat bij mij niet in de weg. Ik laat hem idd continu opstaan en dat zal wel wat energie verbruiken. Ik zet hem enkel uit als ik op reis ben. Blijkbaar is SHR nu wel ondersteund door Synology dus het probleem van allemaal dezelfde grote te hebben in schijven is opgelost. Dat is bij mij altijd al de reden geweest waarom ik voor unraid ging.

Ik gebruik ook mijn unraid voor storage. Niet nodig voor andere zaken.. Maar een systeem met 12 discs is wel heel duur.. Jaar of 2 terug heb ik een nieuwe unraid samen gesteld. Dus ik doe sowieso verder hiermee tot als het tijd is om die te vervangen. Dus heb hopelijk nog wel een jaar of 5.. Tegen dan zijn er mss goedkope cloudoplossingen en heb je geen thuis server meer nodig...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik was van zin om een DS918+ te kopen voor m'n verjaardag en tijdens m'n research kwam ik toevallig een artikeltje tegen over iemand zijn DS412+ een RAM upgrade had gegeven met RAM van een oude macbook pro.

Toevallig heb ik ooit eens het RAM geupgrade van mijn oude macbook en het orignele RAM had ik nog liggen. Zonet mijn DS412+ uit elkaar gevezen en de orginele 1GB vervangen door 2GB. 't is nog altijd niet veel, maar nu kan ik wel een wat extra dockers er op zetten dus misschien kan ik m'n nieuwe aankoop nog even uitstellen :)