• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Luidsprekers

Waar op letten bij de aankoop van home-theater/ home cinema luidsprekers.

Luidsprekers zijn bepalend voor de manier waarop je de muziek zal ervaren. Bij de aankoop van elk muzieksysteem is het belangrijk daar de nodige aandacht voor te hebben, ze zijn de belangrijkste component in de keten!

Geluid bestaat uit luchtdrukvariaties die zich in een golvende beweging door de lucht voortbewegen.

speakear.png


In plaats van een geluidsgolf of van geluid trilling spreekt men ook wel van een akoestisch signaal. We kunnen vaststellen dat hoe hoger de amplitude van de golf hoe luider het signaal, hoe hoger de frequentie hoe hoger de toon.



freq1.png                         freq2.png



Een microfoon zet een akoestisch signaal om naar een elektrisch signaal in twee stappen: Eerst wordt het akoestische signaal opgenomen door een membraan dat meetrilt met de geluidsgolf. De trilling van het membraan wordt vervolgens omgezet in elektrische spanningsvariaties aka een wisselstroom, die met de trilling van het membraan overeenkomen. Hoe dat gebeurt is afhankelijk van het type microfoon. Hoe beter de overeenkomst is tussen het oorspronkelijke akoestische signaal en het resulterende elektrische signaal, des te beter de microfoon is.

Het verschil tussen de luidspreker en microfoon is dat ze een omgekeerde werking hebben. De microfoon neemt de muziek op, de luidspreker laat die opnieuw weerklinken.

De elektrische signalen die oorspronkelijk zijn gecreëerd door de microfoon terug worden omgezet in een geluidsgolf. Bij een perfecte muziekketen is het door de luidspreker(s) gecreëerde geluidssignaal identiek aan het door de microfoon opgenomen signaal.

We beperken ons hier tot de bespreking van consumenten luidsprekers, er bestaan ook studio luidsprekers voor professioneel gebruik. Deze worden monitors genoemd. Er bestaan heel veel soorten luidsprekers, ze hebben allemaal voor en nadelen en een specifiek gebruik. We kunnen ze indelen in een aantal subklassen op basis van volgende parameters:

  • Luidsprekeraansluiting

  • Luidspreker types en vormgeving

Active en Passive luidsprekers

Laten we beginnen met het indelen van de luidsprekers op basis van hun aansluiting: namelijk actieve en passieve luidsprekers.

  • Actieve luidsprekers zijn voorzien van hun eigen versterkermodule – zoals aangehaald in vorige paragraaf - deze vinden we voornamelijk in multiroomsystemen en speakerdocs. (vb. SONOS Play5). Ze hebben een stroomaansluiting en indien geen WIFI een netwerkverbinding nodig.

sonosdoc.png



  • Passieve luidsprekers (de klassieke luidspreker in en hifi systeem) hebben geen versterker aan boord. Ze moeten dus aangesloten worden op een externe versterker. Ze worden met de versterker verbonden middels een luidsprekerkabel:

passive.png



1, 2 of 3 weg Luidsprekers

Vervolgens kunnen we de luidsprekers indelen op basis van geluidsweergave en vorm.

Zo zijn er bass-reflex luidsprekers, full-range luidsprekers, 2-weg systemen, 3-weg systemen.. Volgend kader heeft een gedetailleerd overzicht:

Geluidsweergave

Wat?

voordeel

Full range

(1-weg)

1way.jpg

Een 1 weg systeem of full-range luidspreker bestaat uit één enkele full-range luidspreker conus.

Een luidsprekerconus of driver is het ronde membraan in het midden van de luidspreker. Op de tekening hiernaast is deze aangeduid met een rode cirkel.

Deze driver is zo opgebouwd dat deze zoveel mogelijk hoorbare audiofrequenties weergeeft.

De meeste full-range luidsprekers worden veelal gebruikt om achtergrondmuziek in bijvoorbeeld winkels en publieke ruimtes weer te geven. Elders zie je deze speakers terug in de kleinere surround sets.

Het grootste voordeel is het formaat van deze kleine luidsprekers.

Ze worden meestal gebruikt in kleinere satellietluidsprekers bij surround sets.

Voor ruimtes tot 20 m² zijn deze luidsprekers, mits ze versterkt worden door een extra subwoofer, geschikt voor gebruik van film en achtergrondmuziek

relatief goedkoop.

2-weg

2way.png

De meeste fabrikanten zullen ervoor kiezen om lage en hoge tonen met een aparte “conus” weer te geven: het 2-wegsysteem.

Een 2-weg systeem bestaat uit een midrange driver (blauw)en een tweeter (groen).

De midrange driver is voor de weergave van de midden lage en lage tonen.

De tweeter wordt gebruikt voor de middelhoge en hoge tonen.

Je kan het niet altijd duidelijk zien maar een “tweeter” heeft ook een luidsprekerconus. Alleen is deze veel kleiner dan de midrange driver. Hoe kleiner de conus van de luidspreker hoe hoger de tonen zijn die hij efficiënt kan weergeven. Woofers hebben een grote conusdiameter om lage tonen met voldoende “kracht” weer te geven..

Het voordeel van de 2-wegs constructie is dat je met een relatief bescheiden formaat luidspreker een groot frequentiebereik hebt.

Boekenkast-luidsprekers en de betere satellieten bestaan veelal uit een 2-weg constructie.



3-weg

fullway.png

De overgang van lage tonen en hoge tonen ligt precies in het gebied waar wij mensen heel gevoelig zijn voor geluid en vervorming. Dat zijn de middentonen, het gebied van de stemmen. Een 3-weg systeem lost dat op door het toevoegen van een “apart” middentoon conus.

Bij een 3-weg systeem krijgen alle drivers vanuit een ingebouwde scheidingsfilter hun eigen afgebakende frequentie-range te verwerken.

De luidspreker in de figuur links heeft 4 conussen - 2 voor lage tonen (oranje), 1 voor middentonen (blauw) - en één tweeter (groen).

Overigens wordt de 2 of 3-weg niet bepaald door het aantal conussen in de kast maar door het aantal filters dat het geluid splitst.

Doordat elke driver zijn eigen frequentie-range heeft, is de weergave over het algemeen natuurgetrouwer dan bij een 2-weg systeem. Zo geeft de midrange driver alleen midden weer, de tweeter alleen hoge tonen en de woofers geven de lage tonen weer.

De midrange luidspreker wordt in deze constructie namelijk niet met basweergave belast omdat de extra woofer(s) de bassen weergeeft.

Zo krijg je een dynamischer midden en een natuurlijke basweergave.

Een 3-weg systeem levert dus in principe meer laag dan een 2-weg systeem.

Een 3-weg systeem vind je meestal in een vloerstaande stereo luidspreker of een grotere en zwaardere boekenkast-luidspreker.



Basreflex


bassreflex.jpg

Een basreflex luidspreker bestaat uit een behuizing met een constructie in de opbouw waarbij een extra opening (basreflex poort) in de behuizing is gebouwd. Deze poort zorgt ervoor dat de basweergave van de luidspreker wordt verbeterd. De poort vind je aan de achterkant of aan de voorzijde van de speaker.

De kast heeft een lagere grensfrequentie dan een vergelijkbare gesloten kast; hij geeft dus lagere tonen weer met een hoger rendement en belastbaarheid.

Gesloten kasten kunnen tot 2 keer meer vermogen nodig hebben om lage tonen op hetzelfde geluidsvolume weer te geven

Basreflexkasten zijn in de meerderheid in de winkels.




De luidsprekerkast


Naast de verschillende types van de luidspreker op basis van hun geluidsweergave kan er een onderscheid gemaakt worden op basis van de afmetingen van de luidsprekerkast.

Boekenkast en vloerstaanders behoren tot de klassieke hifi-luidsprekers hebben hun ontstaan te danken aan de komst van stereo muziek opnames in de jaren 40 en 50. Het zijn beproefde concepten en ze zijn ontworpen en gebouwd om “kritisch” naar muziek te luisteren en te genieten. Dit maakt ze meer dan geschikt om ook bij film en TV te gebruiken. De betere boekenplank en vloerstaanders zullen gemaakt zijn in MDF, soms wel 3 CM dikke plaat. Je kan ze kopen per stuk, per paar, of ook in een surround pakket. Je kan ze naar persoonlijke smaak en voorkeur aanvullen met een subwoofer.

Satelliet- en zuil luidsprekers zijn gemaakt voor filmweergave. Door hun kleine omvang en veelal beperkt bereik, moeten ze ondersteund worden door een – verplichte! - subwoofer. Ze zijn meestal vervaardigt uit plastiek en worden voornamelijk verkocht in surround sets of in all in one pakketten.

Bij deze nog eens een uitgebreid lijstje:

Formaat

gebruik

Satellietluidsprekers

   sat.png

Satellietluidsprekers zijn kleine kubusvormige luidsprekers meestal niet groter dan 10cm op 10cm op 10cm.

Ze hebben een relatief beperkt weergavegebied (100 hz – 15 khz), daarom worden ze steeds gecombineerd met een subwoofer.

Satellieten zijn voornamelijk 1-weg, soms ook 2-weg luidsprekers.

Door het beperkte frequentiebereik van de satellietluidsprekers zijn ze eigenlijk het meest geschikt voor film, achtergrond muziek kan ook.

Ze zijn meestal gemaakt van plastiek. Dat maakt ze heel licht en makkelijk op te hangen, vaak kunnen er ook beugels aangekocht worden.

Zuil

zuil.png

Luidsprekerzuilen zijn de slankste en elegantste modellen onder de luidsprekers.

Door het smalle design zijn zuil luidsprekers zeer geschikt om naast de tv te plaatsen of onopvallend in de hoek van de kamer.

Ze zijn een beter alternatief dan de vaak beperkte kleine satellietluidsprekers.

Luidsprekerzuilen worden over het algemeen alleen in een home cinema set verkocht en steeds gecombineerd met een subwoofer.

Ze zijn het meest geschikt voor film, achtergrond muziek kan ook.

Ze worden meestal ook uitgevoerd in een plastiek of aluminium bekisting.

Boekenplank-luidspreker

       boekenplank.jpg

          


Boekenplankluidsprekers zijn modellen die qua afmeting groter zijn dan satellieten en tegelijkertijd een groter bereik hebben.

Boekenplankluidsprekers zijn vaak 2-weg systeem

je kan ze individueel of per paar aankopen.

Ze worden gebruikt in Stereo Sets om naar muziek te luisteren, alsook de betere homecinema.

Boekenkast-luidsprekers met een grotere afmeting hebben geen extra subwoofer nodig om muziek goed weer te kunnen geven, maar dat zal afhangen van je luisterruimte en persoonlijke smaak.

De meeste boekenplank luidsprekers zijn gemaakt van MDF en zijn daardoor zwaarder dan een satellietluidspreker. Beugels zijn beschikbaar om ze op te hangen, maar meestal worden ze toch op een statief geplaatst.

Vloer-staander

vloerstaander.jpg

Grote luidsprekers, meestal ong; 1 meter hoog, en 30CM diep. Ideaal voor muziek en film in grote ruimtes (40m²).

Vloerstaanders zijn vak 2,5 of 3-weg systeem.

Je kan ze individueel of per paar aankopen.

Ze worden gebruikt in Stereo Sets om naar muziek te luisteren, alsook de betere homecinema.

Vloerstaande luidsprekers hebben over het algemeen een rijke en volle basweergave. Meestal begint de weergave van laag rond de 40 Hz en loopt door tot 20 Khz of zelfs hoger.

Vloerstaande luidsprekers kunnen zonder ondersteuning van een subwoofer, voor film worden gebruikt. Daarbij leveren ze behoorlijk wat power en zijn daarom niet geschikt om in kleinere ruimtes te gebruiken.

De meeste vloerstaande speakers zijn gemaakt van MDF en zijn daardoor zwaar.

Subwoofer of baskast:

  subwoofer.jpg 

Een subwoofer wordt speciaal gemaakt voor het weergeven van de zeer lage tonen en de lage frequentie effecten (Low Frequency Effects). Deze zijn in een film te horen bij bijvoorbeeld explosies of bij elektronische muziek met veel lage tonen. Een goede weergave van de laagste tonen is noodzakelijk voor het creëren van een “situational awareness”! (meer hierover in deel 5). In die zin zijn subwoofers bijna steeds een meerwaarde in elke opstelling.

Ze hebben steeds een grote luidsprekerbonus van zelfs 16cm diameter of meer.

Subwoofers nemen een frequentie-range vanaf ongeveer 20 Hz tot 120 Hz voor hun rekening en zijn daardoor voor de echte filmliefhebber onmisbaar in de opstelling.

Subwoofers zijn meestal “actieve” luidsprekers met een eigen versterker module. Je hebt ook passieve uitvoeringen. Bijna altijd is het beter een actieve subwoofer te kopen. 

De plaatsing van de luidspreker in de baskast kan ook verschillen die als frontfire (conus naar voorzijde – zoals op de figuur) of downfire (conus naar de vloer gericht) kunnen zijn opgebouwd.

Center

center.jpg


De Centerluidsprekers bestaan meestal uit een 2-weg configuratie met drie drivers (zie tekening).

Een center luidspreker is een speaker die je voor en in het midden van een home cinema opstelling plaatst, precies voor de luisteraar. Ze worden in een horizontale behuizing gebouwd zodat de center makkelijk onder de tv kan worden geplaatst. Center Luidsprekers worden bijna nooit met een basreflexpoort uitgevoerd, dit omdat ze vaak in een TV kast moeten kunnen worden geplaatst. De basreflexpoort zou dan beginnen galmen en teveel geluiden produceren.

Inbouwluidsprekers

 inbouw.jpg

Deze zijn meestal een goede optie voor nieuwbouw of verbouwprojecten als je graag van een minimalistische look hebt.

Ze worden ook gebruikt als plafond-luidsprekers in een dolby atmos opstelling.

Je kan deze gebruiken voor zowel grote als kleine ruimtes. Er bestaan uitvoeringen in 2 weg en 3-weg.

Multiroom of hybride luidsprekers

 multi-hybrid.jpg

Deze nieuwe variant luidsprekers combineren een boekenkast luidspreker formaat met een 3 weg configuratie: tweeter middentoon en woofer met basreflex poort. Sommige modellen zoals de hiernaast getoonde sonos play 5, combineert zelfs 2 * 3 weg configuraties (één virtueel stereopaar) in één luidsprekerkast.

Deze worden softwarematig omgevormd tot één 3 weg configuratie wanneer je er 2 Play5 luidsprekers aankoopt, om een “echt stereopaar te krijgen”.



Grote luidsprekers zijn niet per definitie beter dan kleine, maar in theorie kunnen ze lage tonen beter weergeven. Daarom zijn goede hifi speakers altijd groter dan een satelliet- of zuil luidspreker. In een kleine klankkast is het moeilijk om lage tonen voldoende luid te reproduceren.



Kleine speakers blinken echter weer uit in het weergeven van een zuiver stereobeeld, mits ze goed staan opgesteld. Ga echter niet te klein! De vuistgrote satellietspeakers die je veel in homecinema-sets ziet kunnen zelden op tegen stevige boekenplank luidsprekers. Overigens kunnen goed ontworpen vloerstaande luidsprekers zowel een goed stereobeeld als lage tonen weergeven

Met name in betrekking tot subwoofers is er nogal wat desinformatie. In tegenstelling tot wat de industrie ons wil doen geloven is een subwoofer een kast met een luidspreker die de laagste tonen voor zijn rekening neemt bij muziek/film. Inderdaad in tegenstelling tot, want wie de grote elektronica winkelketens bezoekt wordt overdonderd met mini luidsprekers gecombineerd met een subwoofer. Althans dat staat op de doos. Het zou veel beter zijn om te spreken van mini luidsprekers met een centrale basluidspreker. Want een subwoofer is het meestal niet. Wat is dan wel een subwoofer? Dat is een luidspreker die wordt toegepast bij een volwaardig luidspreker systeem, dat op zich in staat is tot normale muziekweergave. Met andere woorden, zonder subwoofer kan je leven. Samen zorgen de onderdelen ervoor dat lage tonen geproduceerd worden die onder de grens van de mogelijkheden van de hoofdluidsprekers liggen. Subwoofers vullen dus een hoofdsysteem aan naar de onderkant. In deze lage tonen zit niet alleen informatie van muziekinstrumenten, maar ook informatie die te maken heeft met de akoestiek van de opname ruimte.


En met geschuifel van voeten, podiumgeluiden, verkeerslawaai, treinen etc. Juist de informatie met betrekking tot de akoestiek is belangrijk. Ieder horend mens kan met gesloten ogen waarnemen hoe groot de ruimte om hem heen is. Een kerk “voelt” anders dan een huiskamer. Een concertzaal “voelt” anders dan een studio. Dat komt mede door de luchtwervelingen om ons heen. Een goede luidspreker (of het nu een groot systeem is of een klein systeem met een sub) moet in staat zijn via ons gehoor de hersenen zo te bedriegen dat we denken dat we in een grote ruimte zijn. Terwijl we thuis naar muziek luisteren. Zo halen we de concertzaal stukje bij beetje naar ons toe. Het heeft dus alles te maken met het verplaatsen van lucht in de ruimte. Iets wat we niet “horen” maar “ervaren”. Twee andere voorbeelden: Podia zijn doorgaans groot. Een voet die neer wordt gezet op een podium geeft een “dreun”. Een kleine luidspreker die weinig diepe lage tonen produceert zal de “dreun” weergeven als een voetstap. Dat is dus vervorming. Twee; grote instrumenten als een contrabas, een basdrum of een orgel verplaatsen in korte tijd heel veel lucht. Wie denkt dat te kunnen evenaren met een 13 cm woofer heeft het mis. Dat is door de natuurwetten onmogelijk gemaakt

Wil je luidsprekers met elkaar vergelijken op hun prestaties, ga er dan naar luisteren! Bovenal is het gevoel wat moet primeren bij de aankoop. Bij luidsprekers moet je dit nog meer laten gelden dan bij aankoop van de andere componenten.

Zelfs al scoren de luidsprekers op papier even goed. Bij het ontwerpen maken luidsprekerfabrikanten bepaalde keuzes dewelke resulteren in specifieke klankkleuren. Sommige luidsprekers zullen de bassen iets zwaardere laten klinken, andere hebben een meer neutraal klankbeeld etc...

De betere hifi zaken hebben luister hoeken en kamers. Laat de winkel op voorhand weten welk type luidspreker je wil beluisteren of je voorkeur heeft. Een goede hifi zaak zal de verschillende types voor jou klaarzetten, je kan dan de luidsprekers met elkaar vergelijken.

Koop je in een algemene elektronicamarkt, probeer dan de winkel te bezoeken op een minder druk moment. In de meeste gevallen kan je je eigen muziek beluisteren op CD of USB stick.

Het samenspel tussen de ruimtelijke akoestiek en die van de luidspreker mag je niet onderschatten. Een luidspreker die goed klinkt in de winkel kan bij je thuis soms helemaal anders klinken. Probeer daarom de luidsprekers te beluisteren in jouw woning nog voor de aankoop. Doe je de aankoop via het internet, kijk dan na of er een mogelijkheid is om deze terug te sturen of in te ruilen.


Stereo of Surround sound?


Nu we verschillende types en formaten van luidsprekers hebben besproken alsook de theoretische kennis wat hebben bijgeschaafd ben je nu – hopelijk - in staat om elke luidspreker te definiëren naar zijn primaire doelstelling en type.

Maar, hoeveel luidsprekers heb je nu nodig om naar muziek en/of film te luisteren? Het antwoord op deze vraag wordt bepaald “hoe” je naar de muziek wil luisteren. Je hebt hierbij de keuze tussen mono, stereo en surround sound.



De meesten onder ons kennen nog wel het verschil tussen mono en stereo, maar bij surround wordt het iets moeilijker. Om dit goed te kunnen bevatten, is het belangrijk te begrijpen hoe audiosignalen worden opgenomen en gemixt in muziek en film studio’s. De zaken sterk vereenvoudigt, kunnen we de volgende 3 opname configuraties en montages (mix) beschouwen:

  • Mono Signaal: Een mono signaal is een signaal dat opgenomen is vanuit 1 bron. Het bevat dus één geluidsspoor of een geluidskanaal: zoals vocalen of een gitaar opname, met de jack plug in 1 ingang van een mixer of geluidskaart. Oorspronkelijk waren alle geluidsopnames in mono.

  • Stereo Signaal: een stereo signaal zijn twee mono signalen (tegelijk) opgenomen met de intentie twee diverse posities in ‘’de stereo mix’’ te hebben. Bijv. een viool speler met één microfoon zeer dichtbij geplaatst, op het podium en één verder weg van het podium. Of bij de opname van een muziekband, één microfoon voor zang en één microfoon voor de gitaar. Het opgenomen geluid bevat dus 2 kanalen: één voor de linker en een voor de rechter luidspreker. Hedendaagse muziek opnames worden vaak “gefragmenteerd ”opgenomen. Dit wil zeggen dat alle instrumenten of elektronische geluidsfragmenten afzonderlijk worden opgenomen. De verkregen geluidssamples worden dan in stereo gemixt tot een volledige compositie of song. Sinds de opkomst van vinyl platen in de late jaren 50’ tot op vandaag zijn nagenoeg alle muziek opnames zijn in stereo “gemixt”.

  • Bij surround sound is er sprake van meer dan twee kanalen. Doorgaans betreft het een stereo-opstelling die aangevuld is met kanalen die de luisteraar van andere richtingen benaderen. In dit geval worden er dan meestal verschillende stereo of mono opnames gemaakt. Dit aantal opnames kan flink oplopen– in geval van een film – kunnen het soms wel honderden zijn. Deze opnames en geluidsfragmenten worden dan door een producer gemixt en gemonteerd op een aantal vaste kanalen dewelke zijn beschreven in surround formaten. Laserdiode in the vroege jaren 90’ met een Dolby Surround AC3 geluid opname hebben geleid tot de eerste home cinema systemen met ondersteuning voor 5.1 surround sound.

    Ook muziek kan in een surround formaat gemonteerd worden, denk dan vnl. aan concert opnames. Onderstaand plaatje laat zien hoe vb. 5 microfoons zouden kunnen worden opgesteld voor een concertopname: één stereopaar voor de opname van instrument (viool en piano) een tweede stereopaar voor de opname van het publiek, en één microfoon voor de opname van de zang. In dit specifieke geval wordt er één opname gemaakt waarbij alle microfoons gelijktijdig registreren.



positie-artist.png



Het behoeft geen uitleg dat de muziek en filmindustrie de manier waarop surround sound wordt gemixt min of meer hebben gestandaardiseerd. De meest bekende zijn de dolby en DTS standaarden. Zonder deze vorm van standaardisatie zou het onmogelijk worden om efficiënt naar muziek of film te luisteren. Je zou verplicht worden je luidspreker opstelling aan te passen telkens wanneer je naar een andere opname luistert, de leverancier van het geluidsmateriaal zou ook steeds moeten beschrijven hoe je luidsprekers zou moeten plaatsen. Net daarom beschrijven de surround sound standaarden, per kanaal, de bijhorende ideale luidspreker positie. Zodoende kan de muziek/film weergave in je kamer of de bioscoop, de oorspronkelijke intentie van de producer perfect weergeven:


  1. Mono opstelling : één geluidsspoor of kanaal : één luidspreker

  2. Een twee-kanaals stereo systeem heeft een linker en rechter luidspreker dewelke een driehoek vormen met de luisterpositie:


stereo.png stereo2.jpg


[inofbox]In een Dolby Digital 5.1-soundtrack van een speelfilm, zijn er niet minder dan zes geluidskanalen betrokken. De vijf luidsprekers posities uit de aanduiding ‘5.1’ zijn de bekendste: aan het stereopaar wordt één center speaker voor de dialoog en twee surround speakers voor de surround effecten toegevoegd. Deze luidspreker posities krijgen dan de ronkende namen: links voor (Front L), center, rechts voor (front R), links surround (surround L) en rechts surround (surround R).[/infobox]



surround1.pngsurround2.png



Het ‘.1e’-gedeelte is een speciaal LFE-kanaal, wat staat voor Low Frequency Effects. Hierop wordt meestal de subwoofer aangesloten (sub). Op dit kanaal zetten de makers in principe enkel geluidsinformatie die bestaat uit zeer diepe en luide bastonen. Deze laagfrequente tonen komen voor bij ontploffingen, aardbevingen, lawines, rond hossende dinosaurussen, en ga zo maar door. Is er geen subwoofer aanwezig, dan wordt alle informatie in dit kanaal mee opgenomen in de 5 primaire kanalen.

Er zijn een aantal belangrijke factoren waar je rekening mee dient te houden voordat je een perfecte surround sound realiseert met een 5 of 5.1 setup. Onthoud nu vooral dat een basis home cinema minstens 5 luidspreker posities nodig heeft en eventueel een extra subwoofer.

De meesten focussen enkel op het eerste: de muziekbron “wat”. Maar als je het voorgaande deel goed hebt gelezen dan weet je nu ook dat de ruimte “waar” je naar muziek zal luisteren even belangrijk is.

Bepalend hierbij is niet enkel het aantal kamers waar je wil luisteren, maar ook de omvang van de kamers.


[contentbox]

Hou er rekening mee dat grote ruimtes nu eenmaal meer “body” vragen dan kleinere. Kleine luidsprekerconussen) kunnen de lage tonen niet goed weergeven in een grote ruimte. Dit heeft te maken met luchtverplaatsing in de ruimte. Sommige fabrikanten lossen dit op door de muziek te vervormen en de basklanken te versterken, dit ten nadele van de hoge tonen en het middengebied. Maar een goed systeem is in staat om alle tonen evenwichtig weer te geven, laag, hoog en alles ertussen, dit zonder de muziek al te veel te vervormen.

Voor een grote ruimte betekent dit grotere luidspreker conussen eventueel gecombineerd met grotere luidsprekerkasten. Vandaar dat vloerstaanders optimaal presteren in grote ruimtes.

 [/contentbox]


Eenvoudig gesteld mag je ervan uitgaan dat hoe groter de ruimte, hoe groter je luidsprekers moeten zijn. Dit heeft niet zozeer te maken met het geluidsvolume, maar eerder een goede en evenwichtige weergave van de muziek. Of je dit als storend zal ervaren hangt af van je persoonlijke smaak en voorkeur. Is achtergrondmuziek voldoende, dan speelt dit minder een rol, wil je een luisterhoek (sweetspot) creëren, dan zal je daar wel gevoeliger voor zijn.

  • Gepubliceerd
    4 jan 2018
  • Paginaweergaven
    4.497